Combi Tour-Vuelta voor klassementsrenners

1 2 3 4 5
AndriesW

'@Sammysosa
Dank je wel!
Als ik eenmaal bezig ben dan wil ik het helemaal compleet maken.

De top 3 van de Vuelta stond de laatste vier jaar binnen twee minuten in het eindklassement. Dat zal behalve met het parcours te maken hebben met de dynamiek van de wedstrijd: de echte toppers staan meestal niet seizoenfris aan de start en/of hebben niet het allersterkste team aan helpers mee (vanwege de Tour).

Netraam

Kijk, dit is het betere dataminen! Top werk, AndriesW!

hjtimmer

Leuk werk! Gevoelsmatig zou ik Quintana en Froome opschrijven voor 1 en 2. Gezien de cijfers echter totaal niet logisch!
Ik gok toch op Quintana voor deze vuelta..
Gevolgd door aru pozzovivo landa en Froome...
Rodriguez weet ik niet.

hjtimmer

Een analyse als dit zou best een leuk stuk zijn voor een artikel in een tijdschriftje of op een wielersite!
Misschien een leuk artikel voor de frontpage van WF?

AndriesW

'@hjtimmer, netraam

Bedankt voor de complimenten. Het cijferwerk zou in elk geval gebruikt kunnen worden in de voorbeschouwing voor het AK (o.a. ter onderbouwing). Of misschien in een los artikel een week vooraf om het vuurtje alvast op te stoken.
Want er kunnen wel eens vele volgers verrast worden dat Quintana en Froome (als hij meedoet) bepaalde renners naast en vóór zich moeten dulden. En dan komen de vraagtekens en verdenkingen.

Ik zeg op dit moment: Aru favoriet, gevolgd door Pozzovivo en Landa.

jerteg

Ik zou ook wel eens graag zien dat een ronderenner (Gesink) zich volledig richt op de Vuelta. Daarentegen zal dat nooit gebeuren, want als je het dan slecht doet, heb je geen koersen meer om jezelf te herstellen.

Ik denk trouwens dat Pozzovivo het sowieso goed gaat doen in de Vuelta. Wel denk ik dat Landa er doorheen gaat zakken, en dat Aru een beetje tegenvalt. Nibali zal denk ik top zijn, en lijkt mij de te kloppen man.

AndriesW

Zo wordt het een drieluik: in hoeverre hebben de renners die top 10 reden in de Giro in hetzelfde jaar nog een klassement kunnen rijden in een grote ronde?

De 50 verdeelde top 10-eindklasseringen in de Giro in de jaren 2010-2014 werden opgevolgd door:
* 1 keer deelname aan Tour én Vuelta: Sastre 2010 (G: 8e, T: 20e, V: 8e)
* 12 keer deelname aan alleen de Tour waarvan:
– 2 keer eindigde met opgave
– 10 keer eindigde buiten top 10
* 27 keer deelname aan alleen de Vuelta waarvan:
– 4 keer eindigde met opgave
– 15 keer eindigde buiten top 10
– 8 keer eindigde binnen top 10
*10 keer geen deelname aan Tour of Vuelta

Een aantal cijfers komt uiteraard exact terug, zoals de 8 keer dat een renner top 10 in Giro en Vuelta reed en het ontbreken van een gecombineerde top 10 in Giro-Tour. Rolland kwam daar vorig jaar wel dichtbij (4e en 11e). En Contador deed het dus dit jaar (1e en 5e) net als in 2011 voordat daar een streep door ging. Contador is de enige die de Giro en Vuelta in één jaar (2008) heeft gewonnen sinds de Vuelta in september plaatsvindt.

AndriesW

'@jerteg
Het enige scenario waarin Gesink relatief seizoenfris aan de start van de Vuelta staat is dan wanneer door tegenslag de Tour nét te vroeg komt. Dat is wat er vorig jaar aan de hand was. Volgens Gesink zelf was dat het beste wat erin hem zit, net zoals hij dat na afgelopen Tour aangaf. We hopen natuurlijk graag dat hij na een volledig seizoen zonder grote tegenslag wel nog een stapje beter kan en hijzelf allicht ook...
De combinatie topvorm + geen tegenslag + minder sterk deelnemersveld is hij nog niet tegengekomen.

Laatst gewijzigd
Wheely

mooi topic Andriesw!

Volgens mij is fysiologisch gezien de beste manier om in alledrie de rondes goed voor de dag te komen als volgt: Het ene jaar combineer je de Giro en de Vuelta en het jaar daarop zet je alles op de Tour. Deze cyclus blijven herhalen en gedurende een carriere van zeg 14 jaar pak je elke ronde 7 keer mee. 21 mogelijkheden op een goed resultaat dus ;-)

Uiteraard valt en staat mijn theorie met de kwaliteit van de renner maar ook de invulling van de rest van de agenda. In de Tour jaren kan er in de heuvelklassiekers gescoord worden en aan elke grote ronde mag een voorbereidingsrondje vooraf gaan. Als je maar juist piekt.

Laatst gewijzigd
JimKro

Wat te denken van Majka? Heeft dit jaar nog niet voor een klassement gereden in een grote ronde. Lijkt mij ook een kanshebber voor top 5.

Mooie info trouwens!

Laatst gewijzigd
Netraam

Zelf zie ik Pozzo, Majka, Nibali en Valverde wel om het podium strijden. Met de cijfers van AndriesW kan je dat deels onderbouwen (Pozzo, Majka, Valverde die als uitzondering genoemd wordt) en deels ook niet (Nibali).

Onbekende gebruiker

'@Netraam: maar waarom Piti en Nibali wel en Quintana en Froome (en in mindere mate TJ) niet?

Onbekende gebruiker

Dani Moreno is natuurlijk ook geen slechte voor top 5. Kan me zo voorstellen dat ie nog steeds pislink is dat ie niet mee mocht naar de Tour en zal zich in de kijker moeten rijden voor een nieuwe ploeg. Okselfris dus een potentiële Cobo voor mij.

Netraam

'@Sammysosa
Froome weet ik niet of hij wel gemotiveerd is om mee te doen, anders zeker een kandidaat en van Quintana weet ik niet hoe goed hij is in een 2e grote ronde in een jaar. Daarbij heeft de Vuelta meestal niet de lange beklimmingen die bijvoorbeeld de Giro en Tour wel vaak hebben.

Dani Moreno is een potentiële Cobo natuurlijk, maar (net als Cobo) heeft vaak problemen met wisselvalligheid. Daarbij was Cobo toentertijds wel zo'n geweldige verrassing dat ook Bart de Clercq (om iemand te noemen) een potentiële Cobo zou kunnen zijn.

Onbekende gebruiker

Das wel een goed punt, die vergelijking met De Clerq.

Dani komt natuurlijk iets te kort als het echt zwaar wordt maar goed, ik zou het hem gunnen.

JimKro

Ik denk dat het best wel eens een heel open wedstrijd kan gaan worden voor het klassement. De renners die normaal gesproken net boven de rest uitsteken hebben al een zware tour gereden. Het zou echt mooi zijn als er drie weken lang zo'n 5-7 man om de eerste plek gaan strijden.

Verweggistan

Leuk uitzoekwerk Andries. Dus naast een paar absolute toppers vooral renners als Pozzovivo, Henao, Kiserlovski & Dani Moreno (en Peter Velits?) in je prono opnemen.

Purito

Cobo was op topniveau ook een absolute topklimmer. Bij de beste 10 klimmers ter wereld toendertijd.

Dat zijn Kiserlovski en Moreno allerminst niet.

AndriesW

'@Purito
Cobo stond in aanloop naar zijn Vuelta-winst bekend als een goede klimmer maar niet als klassementsman. Zijn beste prestatie in een grote ronde was een 10e plaats in de Vuelta van 2009. Dat geeft een beeld van wisselvalligheid: soms met de besten mee omhoog, een andere dag vrij vroeg moeten lossen.
Dat zie je bij Moreno ook. Die heeft al wel een 5e plaats in de Vuelta 2012 op zijn naam plus 6 keer tussen plaats 9 en 12.
Gemiddeld genomen was voor Cobo dus de stap groter om van wisselvallig presteren naar drie weken lang op topniveau te gaan. Aan de andere kant zou het verrassend zijn als een renner die al vele ronden met beperkte wisselvalligheid telkens in de subtop eindigde, ineens wel topniveau zou halen.
Projecterend op de Nederlanders: Gesink en Poels. Gesink duidelijk de betere klassementsrenner, maar Poels is op bepaalde dagen erg sterk. Het zou verrassend zijn als Poels ineens wél drie weken lang top zou zijn zodanig dat hij een grote ronde kan winnen, maar misschien is die kans toch groter dan dat Gesink na al die degelijke klassementen ineens nog een niveau omhoog opschuift.

Laatst gewijzigd
AndriesW

Nog even verder over Cobo en Moreno. Die laatste is net 3e geworden in de Ronde van Burgos. In goede vorm? Nou, hij heeft daar al vele jaren bij de besten meegedaan en gewonnen in het jaar dat hij 5e werd in de Vuelta. Cobo heeft nauwelijks klassement gereden in zulke (voorbereidings)koersen maar in 2011 wél en werd hij 3e achter Rodríguez en Moreno die hij in de Vuelta daarna ruim achter zich liet.

Zo zie je echt een verschil tussen renners die in klassementen bijna altijd goed zijn maar altijd subtop, en renners die soms jarenlang vooral matige klassementen rijden en dan ineens wel hun beste vorm lange tijd vast kunnen houden.

De uitslagen van Landa richting Giro 2015 laten ook zo'n beeld zien: niet een klassementsrenner die ineens nog een stap kon zetten, maar een klimmer die af en toe goede daguitslagen reed en dat ineens drie weken lang op hoog niveau kon doen.
Gaat hij bevestigen? Geen goede uitslag in Burgos maar ik heb wel begrepen dat hij was gevallen. Ik ben zeer benieuwd...

Laatst gewijzigd
AndriesW

Froome natuurlijk ook nog noemen. Reed af en toe in een etappekoers een aardige daguitslag terwijl van klassementen rijden helemaal geen sprake was. Zelfs in de Ronde van Polen 2011 noteerde hij nog totaal onopvallende uitslagen. En dan ineens in de Vuelta, in de eerste week nog wat verstopt in de subtop, miste hij na drie weken op een haar na de eindzege.

Ik dacht dat het leuk zou zijn om mogelijke 'verrassingen' in de top van het klassement toch van tevoren proberen te voorzien, maar een glazen bol of koffiedik lijkt nuttiger studiemateriaal dan uitslagen...

Laatst gewijzigd
Orakel

Interessant om te lezen.

Qua verrassingen (Cobo, Horner) moet je inderdaad NIET kijken naar subtop klassementsrenners die boven zichzelf uitstijgen, maar eerder naar rasklimmers die op goede dagen met de wereldtop meedoen maar door gebrek aan focus/kopmanschap/vastheid normaal gesproken geen podium konden behalen.

Wat opties zijn dan:
Henao/Nieve
Chaves (qua redenatie, maar niet realistisch)

Voor de rest komt eigenlijk niemand in aanmerking voor deze rol...

Onbekende gebruiker

'@Orakel, maar ja, kwamen Cobo en Horner echt in aanmerking voor die rol?

Poeksel

Horner riep destijds voor de Vuelta dat hij voor het podium ging. Daar werd (volgens mijn geheugen) op Wielerflits smakelijk om gelachen.

xistnc

Up

1 2 3 4 5

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.