Combi Tour-Vuelta voor klassementsrenners

1 2 3 4 5
AndriesW

Wat als Quintana niet ziek was geworden? Zolang ziekte je slechts enkele minuten kost ben je niet bijzonder ziek, lijkt mij. Quintana had naar eigen zeggen tijdens en rondom de elfde etappe last van koorts en 'decompensatie'. Dat zijn volgens mij typische verschijnselen van oververmoeidheid.
Alleen in de 14e etappe kwam hij van de klassementsrenners als eerste binnen. Daarvoor en daarna heeft hij het verschil niet kunnen maken.
Hij is dicht bij een podiumplaats gekomen maar deed nooit mee om winst.

Poeksel

Quintana was dan wel weer de beste in de slotweek...

AndriesW

'@Poeksel
Mwah... wel één van de besten.
Zijn tijdrit was behoorlijk sterk. Op donderdag won hij geen tijd, op vrijdag tijd verloor hij tijd op Dumoulin, Moreno, Pozzovivo en Aru. Gisteren wist hij dan wel weg te blijven met Majka maar Aru hoefde hem niet te volgen en Rodríguez kon allicht niet maar hield zijn positie ook vast door tactisch te rijden.

AndriesW

In de voorgaande twintig jaar hebben 18 podiumrijders van de Tour aan de start gestaan van de daaropvolgende Vuelta. Ik ben uitgegaan van de resultaten inclusief alle latere aanpassingen.
Met dit jaar erbij kom ik tot de volgende lijst (eindpositie Tour & eindpositie Vuelta)

Sastre 2007: 3 & 2
Sastre 2008: 1 & 3
Beloki 2002: 2 & 3
Evans 2007: 2 & 4
Froome 2012: 2 & 4
Quintana 2015: 2 & 4
Mancebo 2005: 3 & 4
Sastre 2006: 3 & 4
Rodríguez 2013: 3 & 4
Valverde 2015: 3 & 7
Zülle 1995: 2 & 20
Zülle 1999: 2 & 37
Pereiro 2006: 1 & 49
A. Schleck 2010: 1 & opgave
Froome 2015: 1 & opgave
Ullrich 2000: 2 & opgave
A. Schleck 2009: 2 & opgave
Riis 1995: 3 & opgave
Escartin 1999: 3 & opgave
Beloki 2001: 3 & opgave
Pinot 2014: 3 & opgave

Wheely

Leuk om terug te lezen dit.

What's next? De kans op succes in de Giro direct na het het rijden van een klassement in de Vuelta?

AndriesW

'@Wheely
Dat 'direct' gold zeker vóór 1995 want dan zat er meestal maar één week tussen (Vuelta-Giro) in plaats van de acht maanden nu...

Wheely

'@Andries
Haha, ja dat scheelt weer uitzoekwerk. ;)

Kingstown

Kunnen we nu concluderen dat je alleen kans maakt op 2 keer podium als je een Spanjaard bent? :p

Ab Normaal

Nu zou ik wel eens een onderzoek willen zien naar de combi Giro - Vuelta.
Is dat beter dan renners die enkel en alleen voor de Vuelta gaan?

Fondista

'@ab normaal: renners die zich enkel op de vuelta richtten, presteerden stukken slechter in de Giro dan renners die de combi Giro-Vuelta reden. 😉

Eerlijk gezegd denk ik dat er weinig toppers zijn die enkel de Vuelta rijden....maar ik zou t ook wel fijn vinden als andriesw zich daar nog es aan wil wagen.

Laatst gewijzigd
AndriesW

De cijfers die ik plaatste op 6 augustus 2015 om 21:05 suggereren géén voordeel en eerder een nadeel van Giro-deelname als het gaat om winst en podiumplaatsen in de Vuelta. Dat ging slechts over de afgelopen vijf jaar. Ik zal nog zo'n overzicht maken voor winnaars en podiumrijders vanaf 1995.

Laatst gewijzigd
Fondista

Dan is Aru dus n uitzondering op die regel.

Wheely

Het is wel de manier om twee grote rondes op rij te winnen. Welliswaar niet in hetzelfde jaar. Volgens mij is Contador de enige die dat ook echt gedaan heeft.

AndriesW

Net als Aru dit jaar won Nibali in 2010 de Vuelta nadat hij eerst podium in de Giro had gereden. Het verschil tussen geen grote ronde vooraf versus alleen de Giro vooraf zal minder groot zijn dan de Giro vooraf versus Tour vooraf.

Aru heeft zijn favorietenrol waargemaakt maar was bergop toch niet erg indrukwekkend of indrukwekkend. Sommigen hebben al gesuggereerd dat hij wel frisser was dan de Tour-renners maar niet optimaal fris was. Maar hij was simpelweg de friste van de renners van zijn niveau. Ja, en er was Landa... die een groot deel van Vuelta weer een hoog niveau haalde.

@Wheely
Die combinatie met de nadruk op Giro, daar zit zeker wat in. In de Vuelta kan er vermoeidheid vanuit de Giro meespelen of een suboptimale opbouw zijn. Andersom kan de Vuelta in de benen ideaal zijn richting de winter met eerst genoeg rust en dan veel tijd om op te bouwen richting mei.
Ik zal daar dan toch eens naar kijken.

Fondista

...uit de Vuelta top 10 is er volgens mij slechts 1 renner die enkel en alleen de Vuelta heeft gereden: Moreno.

De rest reed een Giro of Tour al dan niet geheel of gedeeltelijk en al dan niet als kopman of superknecht.

AndriesW

Wat ging er vooraf aan de 63 verdeelde podiumplaatsen in de Vuelta in de jaren 1995-2015:
* 0 keer deelname aan Giro én Tour
* 38 keer deelname aan alleen de Tour waarvan:
– 12 keer was geëindigd met opgave
– 12 keer was geëindigd buiten top 10
– 14 keer was geëindigd binnen top 10
* 9 keer deelname aan alleen de Giro waarvan:
– 0 keer was geëindigd met opgave
– 1 keer was geëindigd buiten top 10
– 8 keer was geëindigd binnen top 10
*16 keer geen deelname aan Tour of Giro

Inzoomend op de 21 overwinningen:
* 6 keer voorafgegaan door géén deelname aan Tour of Giro
* 6 keer voorafgegaan door deelname aan Tour geëindigd met opgave
* 3 keer voorafgegaan door deelname aan Tour geëindigd buiten top 10
* 2 keer voorafgegaan door deelname aan Tour geëindigd binnen top 10 (Jalabert in 1995, Heras in 2000)
* 4 keer voorafgegaan door deelname aan Giro (telkens binnen top 10)

De vier Vuelta-winnaars die vooraf de Giro hadden gereden zijn:
Aitor González in 2002 (6e in Giro)
Contador in 2008 (1e in Giro)
Nibali in 2010 (3e in Giro)
Aru in 2015 (2e in Giro)

De overige vijf op het podium na een Giro zijn:
Heras 3e in 1999 (5e in Giro)
Tonkov 3e in 2000 (5e in Giro)
Leipheimer 2e in 2008 (18e in Giro)
Rodríguez 3e in 2012 (2e in Giro)
Nibali 2e in 2013 (1e in Giro)

Laatst gewijzigd
Poeksel

Binnenkort tijd voor een update :)

AndriesW

Ja als de huidige top drie blijft staan dan zet het deze historische statistieken flink op zijn kop!
Madrid is echter nog ver en de mannen kunnen er nog doorheen zakken. Contador met Chaves en Yates op het podium... ik zeg het kan nog.

TiesW

We hebben zeer waarschijnlijk zowel in de Tour als Vuelta een Yates in de top-10 ;)

Poeksel

Kom er maar in AndriesW :)

AndriesW

Madrid is nog steeds ver... In letterlijke zin dan.

De historische statistieken worden flink opgeschud. Daarom wel mooi dat ik dit overzicht al had gemaakt want dat geeft een duidelijker perspectief dan alleen achteraf alles vaststellen.
Als het morgen echt definitief zal ik er wel een eerlijke analyse op los laten.

TiesW

Orica en Movistar beide alle grote rondes dit jaar op het podium. Orica drie keer derde, Movistar 2 keer derde en 1 keer winst. Ook een leuke statistiek.

123poetertjes

Ja, de derde plaatsen waren opmerkelijk druk bezet dit jaar. ;)

Poeksel

Vijf derde plaatsen, dat is leuke statistiek inderdaad. Nu ben ik benieuwd of dat in theorie mogelijk is (bij andere sporten worden medailles wel eens gedeeld tenslotte).

Laatst gewijzigd
AndriesW

Een aantal statistieken/records:
- Nairo Quintana is de eerste renner die de Vuelta wint meteen na een podiumplaats in de Tour;
- Chris Froome is de eerste renner die een podiumplaats haalt in de Vuelta meteen na winst in de Tour;
- Quintana en Froome zijn de eerste renners die een dubbel Tour-Vuelta-podium realiseren in zo'n kort tijdsbestek (tien weken en een dag van Tour-start tot Vuelta-einde; voor Sastre (+1 week) en Beloki (+2 weken) duurde de periode langer);
- het is voor het eerst dat alle podiumplaatsen in de Vuelta worden bezet door renners die in hetzelfde jaar al een podium in Giro of Tour hadden behaald (zelfs pas de tweede keer een podium bezet door renners met in hetzelfde jaar 'slechts' een top 10 in Tour of Giro).

Laatst gewijzigd
1 2 3 4 5

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.