Je mening over het wielercommentaar

1 2 ... 106 107 108 109
Pizzi

Absoluut niet, Admirals! Ooraids, dus ik mijd Eurosport.

user26790

Hoe spreek je namen van renners correct uit? Weleens geluisterd naar de uitspraak van commentatoren die Meds Petersen zeggen. Volgens mij is het Mads Petersen. Je zegt toch ook Mats Wilander.

Poeksel

De klinker spreken ze (op zijn Deens) wel goed uit, alleen de d hoor je niet of nauwelijks. Luister maar:
https://forvo.com/word/mads_mikkelsen/

pirazzi

Pedersen.

Maillot à Pois

Dit filmpje kan je vraag beantwoorden, seconde 51
Klinkt toch meer als Meds
https://youtu.be/rynmCWr0azE

sooike

Tientallen jaren keek ik naar de Belgische televisie tijdens de Tour. Wuijts/Decauwer waren een genot om dagelijks naar te luisteren. Maar dit jaar was het zeker geen pretje om de vervanger van Wuijts, Renaat Schotte, aan Decauwer gekoppeld te horen. Ellenlange historische verhalen, voorgelezen uit zijn eigen archief, Wikipedia of het Tourboek, terwijl de koers spectaculair genoeg was om te volgen. Bovendien probeerde hij de visie en mening van Decauwer te bestrijden, terwijl hij daarbij op alle fronten het onderspit delfde. De NOS was met Van de Berg en Clement nog wel te doen, maar ook al geen optie meer sinds Ducrot aanschoof. Niet alleen soms onverstaanbaar maar zijn bromstem vertoonde geregeld ook nog eens onzin en met zijn taalgebruik probeerde hij het wielerjargon te imiteren, maar hij kent het peloton niet meer en andersom zeker niet. Clement, Boogerd en Nelissen werden onterecht in een bijrol geduwd. Van der Zandt en De Graaff namen "op zijn Hilversums" het stokje over en dan weet je bij voorbaat al dat er geen sprake meer is van deskundigheid maar van egotripperij !
Maar zie, bij het vrouwenwielrennen sinds vanmiddag! Eerst bewees Egberts voor de zoveelste keer dat hij niets heeft met wielrennen en niet kan interviewen, maar daarna namen de "niet-Hilversummers" Danny Nelissen en Roxanne Kneteman het stokje over en al snel is gebleken dat er dit keer geen enkele reden is om nog naar Sporza over te schakelen. Wat een verademing! Vanuit Hilversum nu eens geen eindeloos ondeskundig geleuter, maar deskundig en bevlogen commentaar, bijna vanuit het peloton ! En eindelijk eens gedaan door mensen, die zichzelf niet belangrijker vinden dan de sport en de gasten met wie ze praten. Chapeau nu al voor Roxanne en Danny ! Eindelijk eens iets posiitiefs over de NOS en de wielersport !

rbc1912

Ik ga helemaal met je mee. Vind hen ook verreweg het beste duo. Maar wat me nu bevreemdt is waarom zij nooit eens een mannenkoers mogen verslaan. Dit duo zou voor mij een reden zijn om na decennia weer eens op de NOS in te schakelen

Bonorrie

Sluit me helemaal achter de opmerking van @sooike,
Beleef de wielersport al decennia via Sporza, maar de dameskoers van vanmiddag gekeken via de NOS, wat was dat een verademing op te kijken.
Komende dagen zeker weer afstemmen op Danny en Roxanne :)
Maar zometeen toch nog even het duo Schotte/de Couwer aanhoren voor de laatste etappe. Neem de adoratie van Wout maar voor lief, altijd toch beter dan het nikszeggende gebrabbel van Ducrot, met zijn afgezaagde oneliners.

Poeksel

Ja, voor mij wordt het de komende week ook NOS, na drie weken Sporza.

pirazzi

Het is zeker een goed geschreven stuk van sooike, begrijp alleen niet waarom er eerst een spatie komt en dan een uitroepteken aan het einde van verschillende zinnen.

Laatst gewijzigd
Lalsacien

Op France Télévisions is al een paar jaar Marion Rousse co commentator. Dat doet zij uitstekend. Roxane zou bij de NOS ook wat mij betreft de mannen wedstrijden kunnen verslaan.

arjenzvob

Ik had gedacht dat het hier wel los zou gaan na het aangekondigde afscheid van Ducrot...

Joop Zoetemelk

Tijd voor "fris" nieuw bloed in de commentaar wereld.
Zo wel bij NOS, Eurosport als bij Sporza heb ik het geluid naar een paar ritten uit gezet.

In de avonduren:
Marcel Kittel bij de avond etappe kon mij wel bekoren als lichtpuntje van deze tour.
Voor de rest was het super saai, Vive le Velo was helemaal vreselijk om naar te kijken als te luisteren.

Nodig dan eens een interessante naam uit die wat te vertellen heeft wat de kijkers niet weten of geen kennis van hebben.

Laatst gewijzigd
Woody

Ik neem aan dat Stef Clement het stokje overneemt van Ducrot. Ik laaster graag naar Clement, hij heeft nog veel kennis als ps gestopte renner en is niet bang om eerlijk te zijn. Ik hoop alleen, tegen beter weten in, dat ze Joris van den Berg vervangen. Ik stoor mij enorm aan zijn kortademige manier van praten. Vrijwel elk woord staat los van de ander en hij zegt het met spanning op zijn stem als hij buiten adem is en elk woord erom hangt. Praat gewoon vloeiend zoals de rest van de commentatren. Dat is toch een vereiste van iedereen die op tv of de radio wat zegt?!

madeinstars

Joris van den Berg is echt een verschrikking. Die komt altijd over alsof hij geen ene klote om de sport geeft, maar puur enthousiast doet omdat hij weet dat zijn loonstrookje daarvan af hangt. Komt totaal niet oprecht over als een liefhebber. Clement/Ducrot heb ik ook nooit geweldig gevonden, maar zolang Joris het doet zal ik zeker nooit naar de NOS kijken.

De Cauwer, ondanks dat de jaren beginnen te tellen en dat hij zich soms wat laat meeslepen in het chauvinisme van eerst Michel en nu Renaat, blijft wat mij betreft het summum van co-commentatorschap. Een liefhebber pur sang, die niet blijft hangen in het verleden, met zijn tijd mee gaat en bijna altijd raak schiet met zijn analyses.

pirazzi

Zo beroemd als Theo Koomen zal Maarten Ducrot niet worden.

rbc1912

Het dieptepunt van Joris vond ik nog wel het marginaliseren van het palmares van Anna van der Breggen terwijl ze net bezig was weer een koers te winnen. Ook het moment dat Rox mijn hart stal, door hem tot de orde te roepen

RiesKos

Los van de commentatoren - Joris "ik weet eigenlijk niets van wielrennen" van den Berg en Maarten "ik praat eigenlijk veel liever over vroeger" Ducrot - zit er bij de NOS gewoon iets ook niet goed op het gebied van redactie en regie. Sowieso al het feit dat ze het blijkbaar prima vinden dat Van den Berg en Ducrot zonder enkele toegevoegde waarde een paar uur wauwelen op TV is een red flag. Ook de interviews van voor de start die tijdens de uitzending worden uitgezonden, zijn een teken aan de wand.

Überhaupt al het feit dat je interviews nodig hebt als programmavulling betekent dat je commentatoren niet goed genoeg zijn om alles vol te praten (niet dat je dat bij Van den Berg en Ducrot moet willen overigens). Maar daarbovenop nog het idee dat wij in de laatste 30 of zelfs 20 km van een koers nog zitten te wachten op een interview. Of tijdens een beklimming of afdaling. Hoe klein de col ook is, je moet als regie beseffen dat er altijd wat kan gebeuren (ook bij "den Bels" hebben ze daar overigens wel wat last van).

Commentatoren zitten daar om commentaar te geven op de koers. Dat kan niet als er net op dat moment een interviewtje uitgezonden moet worden. Dat kan overigens ook niet als je er geen verstand van hebt of er liever nog een anekdote uit gooit die misschien net aan een flinterdunne connectie heeft met wat er in de koers gebeurt. Commentaar geven dient per definitie (uitleg, toelichting, nadere verklaring - bron Van Dale) in de context van de koers te gebeuren. En dus niet in de context van een koers van ruim 30 jaar geleden. Anders kan je net zo goed een boek gaan voorlezen op TV.

Dus: nee, ik luister bij voorkeur niet naar de NOS. Heb nu een mooie mix gevonden door (bij Ziggo) naar radio 1 te kijken. Kijken ja, waarbij je ook de koers ziet en het is zo geregeld dat het synchroon loopt. Geniet echt van Guido Lippens en Sebastiaan Timmerman. Gewoon verslag geven en deskundig commentaar leveren. Henry Schut (tot 16.00 uur) heb ik niet zo veel mee, je merkt toch dat hij niet heel veel met wielrennen heeft, maar dat wordt goed gemaakt door de aanwezigheid van Tom Veelers. Zeker na 16.00 uur als Robbert Meeder het stokje over neemt van Henry Schut is het lekker luisteren. Ze zijn ook niet bang om muziek te onderbreken als er iets gebeurd (Tourflits) en als er reclame/nieuws is en de koers is op dat moment interessant genoeg dan schakel ik tijdelijk over naar De Cauwer/Schotte.

madeinstars

Wat ik ook een teken aan de wand vind hoe niet serieus de NOS hun sportverslaggeving neemt (over de hele linie is dit een probleem) is hoe walgelijk slecht Engels de interviewers spreken. Behalve Herman (die natuurlijk geen reporter is) spreekt niemand daar een beetje normaal Engels. Dat maakt de toegevoegde waarde van die start- en eindinterviews met iedereen behalve Nederlandse of Vlaamse atleten ook compleet waardeloos.

Ik vind het echt van de zotten dat je mensen in dienst hebt, wiens taak het is om regelmatig interviews af te nemen met buitenlandse atleten, die gewoon geen fatsoenlijk Engels kunnen.

Sijbrands

Jip van den Bos vind ik echt een hele goede aanwinst voor Eurosport.
Ondanks dat ze wat slist heel aangenaam om naar te luisteren.
Zegt zinvolle dingen en herkent de rensters allemaal heel snel en heeft niet het haast overdreven enthousiasme van Roxanne. Roxanne vind ik prima om een keer een koers mee te volgen, maar 2 weken lang Roxanne wordt wel heel druk.

Enige minpuntje dat ik heb over Jip:
Zij zegt (ook) bij tijd en wijle "Zij wilt..." i.p.v. "Zij wil...".
Maar bij haar is het wat minder duidelijk te horen, dan bij bijvoorbeeld Roxanne die dat ook de hele tijd zegt.
Of ik ben wat vergevingsgezinder t.o.v. Jip, omdat het zoveel fijner is naar haar te luisteren.

Ik wil Jip nomineren voor het talent van het jaar!

Laatst gewijzigd
AWestie

Die interviews zijn er ook deels om de commentaren te ontlasten, vier uur commentaar is niet niks.

Ik hoop dat de NOS gaat experimenteren. Clement is een logische eerste, maar zijn stemgeluid kan storend zijn. Ik hoop ook op de rust die Kittel heeft, maar ik geloof dat hij zich niet zo lang wil binden aan koers.

Ik vind RoxDanny juist vervelend soms, ook al zijn ze inderdaad goed ingelezen. Ze vullen elkaar niet per se aan, ze zijn niet complementair aan elkaar maar hetzelfde in manier van doen.

Ik ga snel eens met Jip luisteren, maar die is nu toch ook gewoon nog prof?

Bram93

'@Sijbrands eens, Jip is stuk fijner om naar te luisteren dan Roxanne. Jammer dat ze voorlopig nog geen fulltime commentator kan worden.

rbc1912

Het blijft ook echt een kwestie van persoonlijke smaak hè, dat commentaar. De 1 vindt dit, de ander dat. Echt een eensgezinde conclusie is er niet.
Ik zweer weer bij Rox

rbc1912

Die Tom Egbers is toch echt stuitend hoor. Bocchini?

oborobo

Blijkt maar weereens,dat het toch zeer persoonlijk is.
Buiten de kennis van de koers om,vindt ik Roxanne(qua stem) niet zo fijn om naar teluisteren.

1 2 ... 106 107 108 109

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.