Scorito Giro 2016 Poule

1 2 ... 30 ... 127 128
rosco

Voor mij geen Greipel en Kittel. Kans is groot dat ze de Giro niet uitreiden en daarom te duur. Daarom Trentin gepakt (teampunten voor Kittel) ter compensatie. Een italiaanse sprinter als kopman, in eigen land kunnen zij net iets meer.

pirazzi

Wellens werd in 2014 tweede in het Belgisch kampioenschap tijdrijden maar dat is geen garantie dat hij zijn best gaat doen in de komende tijdritten van de Giro, zal misschien eerder energie sparen om een dag in een ontsnapping mee te gaan.

Rik1994

Wat zouden jullie doen, Formolo of Jungels?

arviidd

Ik ga voor Jungels vanwege zijn tijdrit.

Scotty

Formolo, ik zou niet weten waar Jungels punten moet gaan pakken (behalve teampunten met Kittel).

Edit; zn tijdrit inderdaad... hmm lastig.

Laatst gewijzigd
janstof

Dames en Heren,
Ik ben ook nieuw op het forum hier. Ik speel meestal de Giro/Tour/Vuelta bij sportpools. Nu wil ik het ook eens proberen bji Scorito. Ik moet zeggen dat het teams samenstellen hier best lastig vind.

Nibali (AST) C
Valverde (MOV) C
Landa (SKY)
Uran (CPT)
Majka (TIN)
Zakarin (KAT)
Hesjedal (TFR)
Jungels (EQS)
Kruijswijk (TJL)
Kudus (DDD)
Cancellara (TFR)
Nizzolo (TFR) C
Demare (FDJ)
Viviani (SKY)
Modolo (LAM)
Sbaragli (DDD)
ARndt (TGA)
Mareczko (THA)
Ulissi (LAM)
Colbrelli (BAR)

Wat vinden jullie van deze selectie?

Orange

Team compleet! Twijfel alleen nog over mijn sprinter kopman. Neig erg naar Demaré met afwezigheid van Kittel en Greipel in mijn selectie.

Denk dat Demaré ook mee gaat doen in etappe 4, 5 en 11. Daar waar Viviani en Nizzolo waarschijnlijk zullen schitteren door afwezigheid. Verder verkies ik Demaré boven Modollo en denk ik dat de kans groter is dat Demaré de Giro uitrijdt dan Caleb.

Wat vinden jullie?

Chesron21

'@janstof

Ik vind de balans in je selectie en de verdeling sprinters/klimmers/heuvels goed. Toch zou ik je adviseren je nog wat op teampunten te richten, daar pak jij een aantal renners voor die ik hun geld niet waard vind aangezien ze te weinig etappes echt voor de punten mee zullen doen. Ook 1 kopman kan je misschien aanpassen, maar daar kies je misschien voor zekerheid door en Nibali en Piti te kiezen.

Al met al ziet je team er goed uit, en kan iets veranderen het vaak alleen maar minder maken.

Chesron21

'@Orange

Bijna niet te voorspellen, zal geheel liggen aan het koersverloop hoeveel van die mannen er nog bij zitten. Ik zelf denk dat Demare bij etappe 4 en 11 ook geen kans maakt, net als Nizzolo, Viviani, Modolo, Greipel en Kittel. Misschien een idee dat je daar op zekerheid kiest met een renner die dan in het roze kan rijden als kopman (denk aan goede tijdrijders) of een type Valverde, die bijna altijd voorin eindigt op etappes met een heuveltje achterin. Kies je voor safe of voor de gok, dat moet jij bepalen.

janstof

'@Chesron21

daarbij bedoel je renners zoals Hesjedal/Ulissi of zelfs Majka/Uran of kruijswijk ? en deze bijvoorbeeld te vervangen door Formolo/ Kangert /Fugelsang/ bentacur/nieve? Vind het lastig om het in te schatten met die teampunten. Zelf verwacht ik dat Hesjedal bijvoorbeeld wel Redelijk presteert.

waggie

'@janstof
Ik verloor vorig jaar een grote ronde op Scorito omdat die ander bijna een geheel Astana team had.

RubenGesink

'@Nasibal

Met alle respect en zonder denigrerend over te willen komen, ik vermoed dat jij nog niet zo vaak meegedaan hebt aan scorito?

Ik schat dat dit ongeveer mijn 10e grote ronde is waar ik aan mee doen bij Scorito dus het is zeker niet de eerste keer.
Ik heb nooit meegedaan voor een top 100 positie maar ik eindig steevast bij de beste 10% van heel Scorito wat ook mijn doelstelling is.

Het is niet ondenkbaar dat Landa in de laatste sprintetappe(s) in het roze rijdt

ALS Landa al in het roze komt te rijden dan gebeurt dit pas op een van de laatste 2 bergetappes. Dat ben je met me eens hoop ik. De tijdritten zijn niet in zijn voordeel hij moet het van de lastige bergettappes hebben in de laatste week. Dan blijft dus alleen de allerlaatste ettape en de eindpunten over. Idem voor de bergtrui en de jongerentrui. En dan ook geldt dat je alleen punten krijgt als een teamgenoot 1e staat wat inderdaad kan gebeuren maar de kans lijkt me niet heel groot.
Ook moet je rekening houden met het feit dat mocht Landa het roze hebben de ploeg er alles aan zou doen om dat roze te verdedigen en dus komt Viviani er redelijk alleen voor te staan in de sprints en zelfs in de bergettappes zou het kunnen dat hij moet knechten.

Wat betreft de bergetappes: In jouw geval (keuze voor 9 om 9 selectie) heb je geen echte backup-renners voor in de bergen mocht 1 van je klimmers uit-, of tegenvallen. In deze etappes heeft Viviani een kans op 8 + 10 teampunten wanneer Landa de etappe wint en het roze pakt/heeft. In het beste geval (Landa wint en roze, Viviani rood en Henao wit) zijn dit 29 punten. Gelijk aan een 7e (30 punten) of 8e (28 punten) plek in de etappe. Welke andere sprinter heeft dit potentieel, mocht je hem noodgedwongen op moeten stellen in bergetappes? Ook weer een reden om wegens teampunten voor Viviani te kiezen ipv een andere sprinter.

In het geval dat Viviani het rood heeft dan zou ik hem inderdaad opstellen omdat je dan zekere punten krijgt voor zn trui en nog potentiele punten voor etappewinst van Landa etc.
Maar stel iemand als Hofland heeft de rode trui(zal niet snel gebeuren maar ter voorbeeld) dan moet je een keuze maken tussen 8 zekere punten van zijn rode trui(plus nog potentiele punten voor bijv Kruijswijk) of voor onzekere punten dat Landa in de bergtrui/roze trui of etappewinst boekt. Dit zijn onzekere punten want al heeft ie de bergtrui kan het zomaar zijn dat hij hem die etappe dat je Viviani opstelt weer kwijtraakt. Dit is een afweging die je op dat moment moet maken maar het kan zomaar zijn dat je beter Hofland op kan stellen ipv Viviani terwijl je hem juist hebt genomen vanwege de teampunten.
Ook moet je rekening houden dat er maar 1 van de 2 uit hoeft te vallen en je kan al geen teampunten meer halen.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verwoord.
En onze conclusies zullen min of meer hetzelfde zijn:
-Als je twijfelt tussen 2 identieke renners dan kan de eventuele teampunten de doorslaggevende factor zijn.
-Maar hecht er niet teveel waarde aan en zorg dat je alleen renners selecteert die zelf ook punten kunnen halen.

Laatst gewijzigd
nasibal

'@Jansstof

De inschatting wat de renners zélf gaan presteren is natuurlijk het belangrijkste, maar:

Stel (puur hypotethisch) je schat Hesjedal even hoog in als Nieve in bergetappes. Hesjedal kan in die etappes 'extra' punten pakken als Nizzolo na afloop van diezelfde etappes in de rode trui rijdt (= 6 punten). Ik zeg na afloop, omdat dat is wat telt voor teampunten. Hij mag er natuurlijk al prima een tijdje in rijden ;). Nieve heeft daarentegen een kans op extra punten omdat Landa na afloop het roze om zijn schouders gehangen krijgt ( = 8 punten) + een eventuele rode trui voor viviani (= 6 punten) + een eventuele witte trui voor boswell/henao ( = 3 punten) + eventuele etappewinst voor Landa ( = 10 punten).

M.a.w wanneer je de eigen prestatie van de renners als lood om oud ijzer schat heeft Nieve reële nog kans op veel meer punten dan Hesjedal. max 27 om max 6. Daarbovenop is het bij Hesjedal óf 6 (rood Nizzolo) óf 0 (geen rood Nizzolo) en bij Nieve zijn meer 'combinaties' mogelijk.

Is Nieve daarmee per definitie een betere keuze dan Hesjedal? Dat hangt helemaal van je eigen inschatting van de kansen op bepaalde scenario's af. Wie weet rijdt Hesjedal opeens steady top 8. Nieve nooit top 10, heeft Demare het rood, Jungels het wit, Nibali het roze en wint Landa geen enkele etappe. Ook dát is niet ondenkbaar.

bart1e

Chaves / geniez of kangert / kruiswijk?

Chesron21

'@janstof

Die renners bijvoorbeeld ja. Maar is dat wat je ervoor in de plaats wilt zetten veel beter? Niets van te zeggen. Verder compleet eens met de beredenering van nasibal hierboven (wat hij al vaak verteld heeft waardoor ik geen zin had om dat erbij te typen). Je hebt er ook een sprinter bij zitten waarvan ik vind dat die veel te duur is en bij een ploeg rijdt waar hij nooit kans op teampunten maakt. Daarvoor kun je ook iemand nemen die teampunten gaat pakken op Kittel/Greipel en die zelf gaat sprinten wanneer zij niet meer aanwezig zijn. Dus: Etixx/Lotto Soudal en dan kijken naar de 2e sprinter/heuvelrenner. Ze hebben er allebei een ;)

Kangert/Kruijswijk is een risico. Rijdt Nibali iedereen naar huis dan heb je daar meer aan en Kangert is in goede vorm, maar in hoeverre moet hij knechten voor Nibali is de vraag en hoeveel houdt hij dan nog over om zelf een goed klassement te rijden. Je keuze Chaves/Geniez zijn 2 kopmannen, dat kan beter uitvallen als ze allebei goed rijden en je bent niet afhankelijk van knechtwerk.

Laatst gewijzigd
nasibal

'@RubenGesink

Ik schat dat dit ongeveer mijn 10e grote ronde is waar ik aan mee doen bij Scorito dus het is zeker niet de eerste keer.
Ik heb nooit meegedaan voor een top 100 positie maar ik eindig steevast bij de beste 10% van heel Scorito wat ook mijn doelstelling is.

In dat geval mijn excuses voor de verkeerde inschatting. Zoals ik al aangaf was het absoluut niet mijn intentie om denigrerend te doen :) Mijn ervaring is echter wel dat juist binnen die 'beste 10%' zaken als teampunten heel erg belangrijk zijn en het verschil maken tussen wel of geen top 100. Buiten die beste 10% kunnen teampunten makkelijker genegeerd worden.

ALS Landa al in het roze komt te rijden dan gebeurt dit pas op een van de laatste 2 bergetappes. Dat ben je met me eens hoop ik. De tijdritten zijn niet in zijn voordeel hij moet het van de lastige bergettappes hebben in de laatste week. Dan blijft dus alleen de allerlaatste ettape en de eindpunten over. Idem voor de bergtrui en de jongerentrui. En dan ook geldt dat je alleen punten krijgt als een teamgenoot 1e staat wat inderdaad kan gebeuren maar de kans lijkt me niet heel groot.

Dit ben ik inderdaad woord voor woord met je eens. Vandaar dat ik in mijn post ook beredeneerde vanuit slechts 1 of 2 etappes. Zie in mijn quote 'laatste sprintetappe(s)'. Moraal van het verhaal is nog steeds dat ook al gaat het om weinig etappes/punten, zowel de káns op teampunten als het aantal teampunten vele male hoger is voor Viviani dan voor welke andere sprinter dan ook. Afgezonderd van Nizollo die met Cancellara in de eerste etappes wat teampunten kan pakken. (Andt idem, maar is natuurlijk niet van hetzelfde kaliber. Kittel is veel duurder en kan eigenlijk alleen jongerentrui punten pakken). Dát is waar het mij om ging toen ik voor de eerste keer aanhaalde dat mijn voorkeur naar viviani ging. Het is de énige sprinter met een zeer reële kans op teampunten (afgezien van aantal). Elke extra punt is bonus.

Maar stel iemand als Hofland heeft de rode trui(zal niet snel gebeuren maar ter voorbeeld) dan moet je een keuze maken tussen 8 zekere punten van zijn rode trui(plus nog potentiele punten voor bijv Kruijswijk) of voor onzekere punten dat Landa in de bergtrui/roze trui of etappewinst boekt. Dit zijn onzekere punten want al heeft ie de bergtrui kan het zomaar zijn dat hij hem die etappe dat je Viviani opstelt weer kwijtraakt.

Je vergeet dat het niet heel ondenkbaar (zelfs zeer waarschijnlijk) is dat op het moment dat Hofland in het Rood rijdt, Viviani prima op de 2e,3e,4e of 5e plek in datzelfde klassement kan staan en dus óók zekere punten meepakt. Het kleinste verschil in zekere punten is dus 2 en max 6. Bergtrui Kruiswijk en Landa kunnen we min of meer tegen elkaar wegstrepen, evenals de etappeoverwinning. Laten we voor het gemak zeggen dat Kruijswijk misschien wat meer kans heeft op bergtrui en Landa meer op etappeoverwinning. Dan blijven roze trui en witte trui over. Hoe groot of klein de kansen daarop ook zijn, bij Viviani is hij altijd groter dan bij Hofland. Kortom: Zelfs als een andere sprinter meer zekere punten vanuit het rood haalt, is er een hele grote kans dat viviani óók zekere punten haalt vanuit datzelfde klassement, ook al zijn het er al minder. Het (minieme) verschil compenseert hij vervolgens met de potentiele punten die die andere sprinter niet heeft.

Dit is een afweging die je op dat moment moet maken maar het kan zomaar zijn dat je beter Hofland op kan stellen ipv Viviani terwijl je hem juist hebt genomen vanwege de teampunten

Gezien al het bovenstaande gaat deze dus voor mij per definitie al niet op. Er zijn met alle sprinters heel veel reëel denkbare(!) situaties te verzinnen. In al deze situaties heeft Viviani verreweg de meeste kans op teampunten en compenseert hij een eventuele minime achterstand in zekerepunten ruimschoots met het aantal potentiele punten.

Ook moet je rekening houden dat er maar 1 van de 2 uit hoeft te vallen en je kan al geen teampunten meer halen.

Uitval kan iedereen overkomen, dus dat streep ik tegen elkaar weg.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verwoord.
En onze conclusies zullen min of meer hetzelfde zijn:
-Als je twijfelt tussen 2 identieke renners dan kan de eventuele teampunten de doorslaggevende factor zijn.
-Maar hecht er niet teveel waarde aan en zorg dat je alleen renners selecteert die zelf ook punten kunnen halen.

Prima verwoord en inderdaad onze conclusies zijn nagenoeg hetzelfde. Met deze nuance dat ik altijd wél veel waarde zou hechten aan teampunten, mits de renner inderdaad ook zelf in staat is punten te halen. Bij een dure renner natuurlijk wat meer dan bij een goedkopere renner. Daarom ook nog even speciaal aandacht voor de volgende quote uit je post:

...terwijl je hem juist hebt genomen vanwege de teampunten

Dit zou ik dus nooit doen. Ik neem renners nooit alléén mee vanwege de teampunten. Tenzij ik een plek en budget over heb (gebeurd nooit) of er een team TTT in zit (en dan haalt de renner eigenlijk ook 'zelf' punten in die TTT). Mocht ik het idee gegeven hebben dat ik dat wél zou doen, dan is dat dus een misverstand.

Laatst gewijzigd
nasibal

'@Chesron21

Lotto heeft er zelfs 2 ;) Ettix ook trouwens, met een beetje omdenken...

Scotty

'@nasibal, ik ga de proef op de som nemen wat betreft teampunten deze scorito met een tweede team.

Ben zeer benieuwd hoe dat uitpakt.

Chesron21

'@nasi

Ja ja, maar we hoeven ze niet voor te zeggen he ;)
En als je voorseizoen beetje gevolgd hebt dan weet je dat zelf ook

nasibal

'@Scotty
In de zin van: allerlei knechten meenemen die zelf geen punten pakken? Dan ben ik ook benieuwd, maar ik vrees dat ik de uitslag wel kan voorspellen. Dat ging vorig jaar alleen goed omdat er in derde etappe een TTT zat waar Astana 3e werd, er heel lang 3 of 4 jongens van Astana bij de eerst 5 zaten, Astana 5 etappes pakten (nog eens 50 punten per knecht), Aru min of meer de hele giro in het wit + een deel in het roze reed (3-11 punten per etappe per knecht) en enkele 4 astana jongens steevast bij de eerste 10 of 20 eindigden.

M.a.w: Alle renners pakten minimaal 100-150 punten de neus vanuit de TTT en teampunten (wat heel mooi is voor een 500k renner) en jongens als Tiralongo, Aru, Landa, Cataldo en Kangert (5 van de 9) pakten er nog een hele sloot bovenop. En dan heb je nog minimaal 7 anderen in je selectie die óók punten pakken.

Een dergelijk scenario zie ik dit jaar toch niet gebeuren.

@Chesron.
Helemaal mee eens ;)

Laatst gewijzigd
RubenGesink

'@Nasibal

Je vergeet dat het niet heel ondenkbaar (zelfs zeer waarschijnlijk) is dat op het moment dat Hofland in het Rood rijdt, Viviani prima op de 2e,3e,4e of 5e plek in datzelfde klassement kan staan en dus óók zekere punten meepakt.

Dit had ik inderdaad over het hoofd gezien en maakt inderdaad veel uit. Het verschil tussen 1e in 3e in de puntentrui is vrij minimaal. Waardoor inderdaad de eventuele teampunten relatief meer waarde krijgen.

Uitval kan iedereen overkomen, dus dat streep ik tegen elkaar weg.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als je een renner selecteert waarvan je denkt dat die persoonlijk veel punten gaat halen dan kan uitvallen gebeuren en heb je niet heel veel invloed op. Maar als je een renner kiest vanwege de teampunten dan hoeft er maar 1 van beiden uit te vallen of je mist die punten. Dus de kans wordt 2 keer zo groot.

Dit zou ik dus nooit doen. Ik neem renners nooit alléén mee vanwege de teampunten.

Dit is ook niet wat ik impliceerde maar dat je teampunten de doorslaggevende factor vond om hem te kiezen.

In het geval van Viviani is het inderdaad handig hier rekening mee te houden maar ik vond in dit topic dat een aantal mensen te veel waarde hechte aan de teampunten. Daarom maakte ik dat punt
Hier nog een voorbeeld:

Voor slechts 250.000 extra kan je een Geniez neerzetten, die een goede tijdrit heeft (erg welkom voor mijn team), teampunten scoort met Demare en hopelijk ook nog een aardig klassement rijdt.

raymankapeens

Kangert of toch Kruijswijk mannen? Lastig!

maxdudink

Is er al enige duidelijkheid of demare uitrijd?

nasibal

'@RubenGesink

Maar als je een renner kiest vanwege de teampunten dan hoeft er maar 1 van beiden uit te vallen of je mist die punten. Dus de kans wordt 2 keer zo groot.

Als de teampuntenverzorgende renner uitvalt vallen de teampunten weg en zijn beide alternatieven weer om het even. Als de teampuntenhalende renner wegvalt zie ik het gewoon als reguliere uitval. Jouw redenatie gaat zeker op als je een renner alléén mee zou nemen voor de punten. Dat we dat allebei nooit zouden doen zijn we ondertussen wel uit :)

Dit is ook niet wat ik impliceerde maar dat je teampunten de doorslaggevende factor vond om hem te kiezen.

Dat is inderdaad ook wat ik in veel gevallen ook vind. Zoals je zelf al aangeeft is het in het Viviani-geval een plausibele denkwijze en Viviani is bij lange na niet het enige geval.

Hier nog een voorbeeld: "Voor slechts 250.000 extra kan je een Geniez neerzetten, die een goede tijdrit heeft (erg welkom voor mijn team), teampunten scoort met Demare en hopelijk ook nog een aardig klassement rijdt."

Vanuit jouw oogpunt (9 om 9) ben ik het met je eens dat dit doorslaat. Immers, je zou Geniez dan alleen inzetten bij uitval van een sprinter en in dat geval zijn er veel betere opties denkbaar dan gokken op een overwinning van Demare. Lang niet iedereen neemt echter 9 sprinters mee. Bij 6 sprinters is de totale(!) overweging voor Geniez goed te begrijpen. Zijn 1 miljoen haalt hij er in 2 tijdritten en eventuele punten in de bergen prima uit, daarbij is het een uitstekende 3e (of 4e, bij uitval van een sprinter) opvulrenner in de vlakke ritten. Toch weer iets extra's tegenover kwalitatief vergelijkbare berg/tijdrit opties rond dezelfde prijs of zelfs hoger. Ook dan kan het onder de streep dus prima de doorslag geven. Daarmee zeg ik overigens niet dat het per definitie de beste keuze is, maar wel een zeer plausibele gegeven de rest van het team.

Wel even de volgende disclaimer:

Als de overweging is: Geniez vanwege de teampunten óf een sprinter. Ja, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk. Beter meedoen dan opvullen zeg ik dan maar. Hoewel ik overigens wel een sloot aan argumenten kan verzinnen om Geniez mee te nemen in plaats van een 750k sprinter, maar ook dat hangt helemaal van de samenstelling van de rest van je team af.

Laatst gewijzigd
Scotty

'@balletje nasi

Als proef: bijna heel Etixx genomen , inzetten op Kittel (tevens kopman, wat vrijwel niemand heeft), moet toch 4-5 etappes (= 5x100p en nog 18 pt per ploegmakker, 10 voor etappe 8 voor PK) kunnen winnen daarnaast hou je een shitload aan euro's over om een zeer sterk AK-team op te stellen.

Verder geen sprinters genomen behalve Nizzolo. Als Kittel dus op z'n muil gaat hebben we daar een probleem :).

Laatst gewijzigd
1 2 ... 30 ... 127 128

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.