MEN’S PROGRAM
Søren Kragh Andersen (DEN)
Nikias Arndt (GER)
Phil Bauhaus (GER)
Roy Curvers (NED)
Laurens ten Dam (NED)
Tom Dumoulin (NED)
Johannes Fröhlinger (GER)
Simon Geschke (GER)
Chad Haga (USA)
Chris Hamilton (AUS)
Jai Hindley (AUS)
Lennard Hofstede (NED)
Wilco Kelderman (NED)
Lennard Kämna (GER)
Michael Matthews (AUS)
Sam Oomen (NED)
Tom Stamsnijder (NED)
Michael Storer (AUS)
Mike Teunissen (NED)
Edward Theuns (BEL)
Albert Timmer (NED)
Martijn Tusveld (NED)
Louis Vervaeke (BEL)
Max Walscheid (GER)
WOMEN’S PROGRAM
Lucinda Brand (NED)
Ellen van Dijk (NED)
Leah Kirchmann (CAN)
Juliette Labous (FRA)
Liane Lippert (GER)
Floortje Mackaij (NED)
Pernille Mathiesen (DEN)
Coryn Rivera (USA)
Julia Soek (NED)
Ruth Winder (USA)
DEVELOPMENT PROGRAM
Nils Eekhoff (NED)
Felix Gall (AUT)
Leon Heinschke (GER)
Marc Hirschi (SUI)
Max Kanter (GER)
Jarno Mobach (NED)
Niklas Märkl (GER)
Joris Nieuwenhuis (NED)
Martin Salmon (GER)
Florian Stork (GER)
Sergio Tu (TAI)
Jens Vanoverberghe (BEL)
Alles compleet. Zeg het maar
Opmerkelijkste lijkt me dat ze het vrijgekomen budget niet hebben gestopt in het direct versterken van de ploeg rond Dumoulin. Uiteraard is er heel veel geld gegaan naar het openbreken van de top van hun selectie, maar daarnaast had er toch nog iets anders mogelijk moeten zijn. Theuns is tenslotte op zichzelf een hele goede renner, maar als belangrijkste sterking nu niet het type waarvan ik als volger dacht dat ze er de meeste nood aan hadden.
Kelderman en Vervaeke zijn toch totaal onvergelijkbaar? Kelderman heeft altijd, ook in zijn 'mindere' seizoenen, bij de beste tien tot vijftien renners aan de start van een WT-koers gehoord. Vorig jaar moest hij bijvoorbeeld in Baskenland en Zwitserland op bepaalde dagen nog voor helemaal niemand onderdoen. Vervaeke kwam over als een groot talent, maar heeft dat bij de profs zelden tot nooit ook maar enigszins waar kunnen maken. Ik denk niet dat je op hem moet rekenen als directe versterking voor de ploeg rond Dumoulin. Het gaat wat klimmers betreft daar helemaal van Oomen en Kelderman moeten komen, met daarachter een heel sterk middenveld (vooral door Kragh, Geschke en Matthews), maar daar tussenin had een echte versterking zeker niet misstaan.
Mits het 'Kumbaya, My Lord' wel zuiver wordt gezongen natuurlijk..
Vervaeke zou echt niet de eerste zijn die hier als potentiële (sub)topklimmer niet uit de verf komt. Mede daarom lijkt het me dus gezond om de verwachtingen rond hem niet op het niveau van Kelderman te leggen. Helemaal omdat zijn instapniveau totaal onvergelijkbaar is.
Tourploegje met
Dumoulin, Kelderman en Oomen als klimmers
Kragh Andersen en Kamna voor middengebergte/begin bergetappes
MM, Theuns en Arndt voor de sprint.
Dan heb je nog mensen als LTD, Geschke en Bauhaus achter de hand als vervangers of als ze kopmannen wat meer willen spreiden. Denk dat Tom daar genoeg aan heeft om een gele trui te verdedigen als het moet maar ik denk dat Spekenbrink gewoon op 2 kaarten wed met TD en MM aan de start en wel ziet hoe ver TD komt.
Teuns is toch een subtopper op zijn terrein en daarmee een directe versterking? Waarom wordt er daar dan niet uitgegaan van de ontwikkeling van hun talenten? Was het werkelijk belangrijker nog een sprinter met veel voorjaarspotentie te halen, dan iemand om het deel van de selectie vlak achter Oomen en Kelderman te versterken? Het feit dat je daar zelfs Chad Haga moet noemen..
Ja, nogal logisch! Theuns is niet minder als sprinter en in het voorjaar een aantal niveau's beter. Hij rijdt zo'n beetje het hele voorjaar finales. Ik begrijp echter niet op welke wijze de vraag daarmee ook maar enigszins is beantwoord. Hij wordt volgens mij alleen maar groter. Ze verliezen met Sinkeldam tenslotte geen renner in een deel van de selectie waar zonder hem versterking noodzakelijk was. Theuns is een mooie toevoeging aan iedere selectie, maar niet iemand die gehaald hoeft te worden door een ploeg die met Arndt, Bauhaus, Wallscheid, Andersen, Teunissen en Hofstede de weg van de geleidelijkheid bewandelt.
Bouwman is niet echt een klimmer. Tolhoek rijdt bij de beste dertig in de Vuelta. Ik weet niet of het realistisch is om de verwachtingen rond Tusveld boven dat niveau te leggen. Vervaeke is degene waar ik het meest van verwacht, ondanks zijn wankelen niveau in de afgelopen jaren. Mocht hij het weer op de rails krijgen, dan zou dat degene zijn die achter Kelderman en Oomen de belangrijkste klimmer kan worden. Volgend jaar daar op rekenen is echter niet iets wat bij zijn voorgeschiedenis en zijn nieuwe ploeg past.
Nieuwe renners voor met afstand de belangrijkste renner van deze ploeg hebben ze daarmee dus niet aangetrokken. Dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Dumoulin is er qua ambities na dit seizoen tenslotte alleen maar op vooruit gegaan. Daarom had ik het beter begrepen wanneer er uit deze transferperiode (met het vertrek van Barguil en Preidler) als belangrijkste aankoop een renners in de categorie Pauwels/Clement/Roche was gekomen. Bijkomend voordeel van zo'n renner had ook nog geweest dat het minder van Kelderman en Oomen zou vragen, waardoor er voor hun extra mogelijkheden zouden ontstaan. Theuns vindt ik wat dat betreft veel minder toevoegen, aangezien hij buiten het ondersteunen van Matthews, weinig extra mogelijkheden schept voor de reeds aanwezige talenten.
Haga is geen klimmer.
Ja, kom laten we dingen enkel binnen een vacuüm bekijken...
Ik maak me weinig tot geen zorgen om dat eerste met mannen als Matthews, Andersen en Arndt. Uitstekende ploeg voor dat werk. Het is in de bergen enkel wel erg topzwaar in deze selectie. Qua balans* had daar in deze periode dus wel wat gedaan kunnen worden.
* Dat is hetgeen is in discussie altijd benadruk. Ik had verwacht dat je dat als trouwe volger ondertussen wel door had. Dat die discussies gevoerd worden met mensen die hun hele selectie volledig vullen met klimmers, zal maken dat je denk dat ik het 'vooral' belangrijk vind dat een podiumkandidaat aan de voet wordt afgezet. Daar is hier echter geen sprake van.
'@vlek
Klimmen kan iedereen, enige vereiste is een topconditie, kwestie van niet moe worden. Mijn eerste Ventoux deed ik zonder noemenswaardige km's, liep wel een 3km in 10 min en een coopertest in 12 min.
Ken Vervaeke niet maar ga ervan uit dat ie als "buitenlander" niet verwaarloosd wordt zoals ik het idee heb bij Lobato en Battaglin waarvan ik me nauwelijks een interview kan herinneren, eigen volk eerst lijkt het nog steeds, niet bevorderlijk om te presteren.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.