Tour de France Scorito

1 2 ... 281 282 283 284
Pietje Precies

'@jelle13,

Niks geen huilie huilie. Als je niet inziet dat de nummer 1 ontzettend heeft gemazzeld en de nummer 2 een voortreffelijke poule had (OOK OP VOORHAND) dan heb je er gewoon niet zo veel kijk op. Zelf eindig ik liever structureel hoog, dan door maffe afwijkende keuzes incidenteel goed te eindigen door vallende renners van anderen. Echter is je kans op winst van de algemene poule waarschijnlijk wel hoger als je een paar toppers niet pakt en hoopt dat die (tegen-)vallen. Dus als dat je tactiek is, prima, ieder zijn ding natuurlijk.

Verder ben je vanaf gemiddeld 90% voor mij geen scorito!! wielerkenner. Niet dat je dat beweerde ofzo, maar gewoon mijn kijk erop aangezien je blijkbaar graag een percentage wilde noemen.

@Zadelpen, stel in de Vuelta je team even kort na de start voor i.p.v. na afloop :p

Verder heeft Meintjes eigenlijk nog behoorlijk underperformed ten opzichte van wat hij kan (met plek 8 GC, 2e in Jong en niet al te veel top-klasseringen). Dat ie desondanks zijn waarde makkelijk waard was, komt vooral door de combi van boven verwachting veel etappes naar de GC-mannen en het feit dat ie best wel gunstig geprijsd was.

Danku Starlynk, fraai werk! :)

Laatst gewijzigd
snoek1974

Maar daar zal de nr 2 toch ook wel van geprofiteerd hebben ( zou ook een voorkeur hebben voor sleectie nr 2 ) , van al die uitvallers , Meintjes komt altijd als laatste in de groep binnen en voor scorito normaal niet zoveel waard , had m desondanks wel gekozen want hoopte op een goed vervolg van Dauphine en heeft ook veel punten gescoord door uitvallen van Valverde , Porte , Thomas en Majka .

Normaal wint degene met 16 a 17 man vol met punten en alle verrassingen in de ploeg nu heeft idd de nr 1 gewoon Pinot en Mollema als aanvallers in de ploeg , overigens was Mollema niet eens een gekke keuze maar dat is wel speculeren op minder rijden van Contador en als je m als aanvaller selecteert moet je m wel altijd opstellen

kwiatkowski10

Morgen alles maar eens na kijken met 99% is het mij nog meegvalle n als je kijkt wat je overhebt gehouden zo veel uit vallers deze Tour echt niet genoten

Zadelpen

Pietje, dat ging al niet meer, want zat reeds dag 1 in een Thomas discussie. Vanaf het moment dat hij geel pakte werd hij hier door enkelen als persona non grata beschouwd. En dat was 1 renner van de 20, om bij elke renner een, ietwat onvriendelijke, discussie te houden, had ik ook geen zin in. Bovendien achtte ik mezelf na het (uit)vallen van Valverde en Roglic al kansloos. Zag het niet meer zitten toen. Had geen goesting om een ploeg die 50 duizendste wordt voor te stellen als de tour al onderweg is.

Wat dat betreft is het me erg meegevallen hoe ver ik terug zakte. Maakt het niet minder pijnlijk trouwens haha.

Laatst gewijzigd
BlingSagan

Net buiten de top 20.000 (70,8%) geëindigd.
7 verschillen met Patist:
Colbrelli
McCarthy
Naesen
Roglic
Valverde
Felline
Pinot
Ipv
Greipel
Boasson Hagen
Swift
Uran
Aru
Fuglsang
Gilbert

Tja. Achteraf verkeerde keuzes kan, maar hier zitten natuurlijk ook vooraf wat verkeerde keuzes tussen😬.

Lage rugpijn

Nooit afgeven op de winnaar vind ik , komt kleinzielig over. Natuurlijk kun je stampvoeten over het onrecht dat je is aangedaan , en dat een amateur de poule wint, en dat je pech had, en dat de anderen allemaal geluk hadden , en dat het niet eerlijk is dat Uran zo goed rijdt, en dat EBH ook teveel meevalt etc. etc...Maar je draagt dat leed als een echte vent/vrouw en je slikt je tranen weg en feliciteert de winnaar met haar/zijn overwinning.
Doe je dat niet dan ben je eigenlijk een joelende franse wielersupporter , en dat wil toch niemand zijn?

Lebbes

Kan dan nu officieel de discussie geluk vs kennis worden afgesloten ;)

Pietje Precies

Jeetje, wat een treurige "de winnaar heeft altijd gelijk"-stemming. Verder heb ik het totaal niet over eigen onrecht, maar goed het is al de zoveelste keer dat ik het met je oneens ben / het maar een gekke post van je vind @Lage rugpijn.

Anyway, zoals JimKro laatst al zei, iedereen bedankt voor de mooie analyses voor, tijdens en na de Tour! Hopelijk is er hier in de Vuelta wat minder spam en meer fanatiekelingen!

Cheers!

Laatst gewijzigd
Lage rugpijn

'@ pietje precies: Je hoeft het ook zeker niet met mij eens te zijn hoor. Was gewoon een beetje ironie hoor , daarnaast ben ik een fanatieke wielervolger en scoritospeler. En het valt niet te ontkennen dat de winnaar gelijk heeft, misschien wel met geluk enz, maar als je de meeste punten haalt heb je gelijk. En mijn post was niet specifiek op jou gericht, meer in het algemeen.

RABBIT_HOLE

Zijn er nog mensen die het algemeen scoritoklassement bijhouden?
Ik ben nu de top 1000 binnengekomen :).

StonedCamel

Achteraf gezien is het altijd makkelijk om nog eens wat 'what if' redeneringen los te laten. An sich hebben de uitvallers niet zoveel effect op de score, zeker niet als Sagan of Valverde uitvalt omdat toch wel >75% (in geval Sagan allicht >95%) die renners heeft. Het heeft echter ook een 'tweede-orde effect': het uitvallen van Cavendish zorgde ervoor dat Hagen zich in de massasprints mocht mengen wat hij verdienstelijk deed. In mindere mate geldt dat voor het uitvallen van Sagan en mensen die Selig hadden gekozen voor de teampunten van Sagan. En bijvoorbeeld Buchmann, die op zich redelijk reed maar niet bijzonder mist hierdoor ook de teampunten van Sagan.

Helaas had ik deze Tour een matig gebalanceerd team en zoals iedereen ook nogal wat uitval, daardoor mijn slechtste prestatie in Scorito historie :( Kijken of we in de Vuelta het tij kunnen keren!

De Brigadier

Beste scoritojunks,

Uiteindelijk winnen er toch nog gewoon 5 vluchters deze Tour (volgens het gemiddelde) maar de klassementsrenners pakken inderdaad relatief meer punten door toedoen van vooral een snoodaard: Contador.

Was er na het uitvallen van Valverde en de matige uitslag van Roglic op dag een eigenlijk al wel klaar mee. Toch bleef ik honderden posities tegelijk stijgen. Sagan viel uit, Demare viel uit. Ok, als je die niet had sta je sowieso niet meer bovenaan wegens een chronisch wielerkennisgebrek. Porte is de volgende. Nog altijd niet rampzalig, zo lijkt het. Vooral omdat Fuglsang zich in dezelfde rit na een twijfelachtig begin van de Tour toch bij de beste klassementsrenners zet. Oh, ok, ook hij valt weg drie dagen later, in de rit naar Peyragudes. En nog altijd is het nog niet helemaal gedaan want George Bennett lijkt een top 10 klant te worden...

...het niet finishen van Kittel werd schouderophalend vernomen. Omdat hij toch in alle andere teams zat, scheelde het hooguit wat teampunten voor D. Martin.

Het wordt toch allemaal wat ongezond als je stiekem hoopt dat een Boasson Hagen buiktyfus krijgt, of dat Aru en Bardet ergens een ravijn in kukelen, omdat dat ergens als gerechtigheid aan voelt.

Hoogachtend,

97,6%

Starlynk

'@StonedCamel: Het uitvallen van Cavendish in etappe 4 heeft niet super veel effect gehad op het puntenaantal van EBH. Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Cav de tour had uitgereden zonder die val, gezien zijn conditie en ik vermoed dat hij in etappe 9 OTL was gegaan met Demare en Renshaw etc. 100% zeker weet je dat natuurlijk nooit, maar dat was wel mijn aanname vooraf.

Dat betekent in feite dat EBH alleen die 2e plek in etappe 7 extra heeft gehad (= max 44 punten) en ok, die 13e plek in etappe 6 (16 punten), dus maximaal 60 punten extra (alhoewel ik vermoed dat hij zelfs met Cav die 2 etappes ook wel top 20 had gereden ergens). Goed, laten we voor de zekerheid nog 40 punten er van af halen voor eventueel lagere posities in groene trui klassement daardoor en dan zit hij nog steeds boven de 300 punten.

Ik denk persoonlijk dat de enige mensen die "geluk" hebben gehad met de uitvallers de mensen zijn die geen Porte én geen Valverde hadden en de mensen die allebei in hun team hadden zijn degene die echt pech hebben gehad (OK misschien ook de mensen die een van de twee + Izagirre + Majka + Fuglsang hadden).

Crashtester

'@Rabbit_Hole: ik sta nu 25e in het algemeen klassement van Scorito.

Wel een teleurstellende Tour gehad, met ook hier met name het uitvallen van Valverde en Porte, maar ook Izagirre waar ik serieus veel van had verwacht. Uiteindelijk net in de top 5000 geëindigd, helaas. Boeken toe en op naar de Vuelta. En Topcoach.

janstof

Iedereen zegt dat het uitvallen van o.a. Sagan en kittel weinig uitmaakt omdat bijna iedereen hem heeft. Toch ben ik het daar niet mee eens. Ik ben er zeker van dat het uitvallen van een X aantal mannen uiteindelijk wel mijn eerste plaats in mijn poule kost. ik ben 3e geworden met 73 punten achter op de nummer 1 en 18 op de nummer 2. Het uitvallen van Sagan en Kittel zorgt ervoor dat Greipel 2e word in het puntenklassement. De kans was zeer groot dat Sagan en kittel boven een Greipel was geëindigd. Dan was Greipel 4 geworden. Dat scheelt op het eindresultaat 30 punten.
Zo zijn er nog meer voorbeeld van eventuele truipunten met Matthews etc.
Ook de uitslag per etappe. per etappe hebben bepaalde mannen, in bijvoorbeeld punchetappes, minder concurrenten. waardoor renner X bijvoorbeeld hoger eindigt dan normaal. Zelf had ik ook niet veel van dat soort mannen mee, dan is het uitvallen van een Sagan toch wel belangrijk geweest ondanks dat iederen hem heeft.
Het zijn geen grote verschillen, de grote verschillen zijn mannen als Uran & barguil. Maar toch toch ben ik er zeker van dat uitvallen van een aantal mannen, ookal heeft iedereen ze, een verschil maakt.

tempo789

Erg gaaf, Starlynk. Dat beste team. Ik heb je een PB gestuurd om je methode te mogen inzien.

Starlynk

'@janstof: ja, lastig verhaal. Ik kan je betoog wel volgen, maar aan de andere kant hebben alle teams met Kittel en Sagan 9,5 miljoen "verloren" en hebben die andere teams hun resterende budget gewoon beter besteed. Je nadeel komt m.i. meer voort uit dat je Greipel niet hebt, dan dat je Kittel en Sagan bent kwijtgeraakt, maar het is een beetje een grijs gebied en ik snap je gevoel.

@tempo789: heb je een berichtje teruggestuurd ;)

Klootje Kriekeljon

Laat ik ook nog even kort mijn ploeg nabeschouwen:

Froome - zoals verwacht
Valverde - dure uitvaller 1
Porte - dure uitvaller 2
Aru - voldoende
Uran - genoeg over gezegd
D. Martin - nog beter dan verwacht
Gesink - dit jaar durfde ik m te spelen

Ulissi - grootste tegenvaller ploeg
Gilbert - zwakjes maar ploegpunten

Roglic - toch nog een etappe
T. Martin - piek bleef uit

Kittel - topper
Sagan - dure uitvaller 3
Matthews - nam de rol Sagan over
Demare - tja
Boasson Hagen - nog vragen?
Groenewegen - prima
Bouhanni - maakte weer meer indruk met zijn vuisten
Colbrelli - tegenvaller 2
Petit - 1x puntjes, opeens gingen ze voor Boudat.. god weet waarom

JimKro

Als we het ideale team zoals beschreven door Starkynk naar een op voorhand 'realistisch' team zouden vertalen dan zouden Kristoff en Bouhanni bijvoorbeeld vervangen kunnen worden door Sagan en Swift. In dag geval zou je nog steeds ruim eerste zijn geworden door goed op te stellen.

Je kan zelfs Bardet en Thomas nog vervangen voor bijvoorbeeld Porte/ Valverde en Gilbert mocht het wellicht op voorhand onrealistisch zijn geweest om zowel Porte, Valverde en Sagan niet mee te nemen. Ook dan zou je denk ik nog wel eerste zijn geworden met goede dagselecties.

Laatst gewijzigd
StonedCamel

'@Starlynk:
Ik vond Cavendish juist bijzonder goed sprinten (die ene keer dat hij mee kon doen) voor een renner met zo weinig wedstrijdritme, dus dat OTL weet ik niet. In ieder geval heeft Hagen 3x in een vlakke sprint podium gereden waar, mits Cavendish nog had meegedaan, hij niet de kopman was geweest. Staat natuurlijk buiten kijf dat Hagen een uitstekende keuze was, zelfs al had Cav 3 ritten gewonnen.

En ik probeer ook maar mijn nederlaag te vergoeilijken natuurlijk he ;)

Pietje Precies

Klinkt idd logisch @JimKro.

Lastige is dat er in het ideale team veel 'overperformers' zitten ten opzichte van wat je op voorhand voor puntenaantal mocht verwachten van die renner. Ik denk zelfs dat dit voor 9 van de 10 uit de top-10 geldt (behalve Greipel).

Froome - boven verwachting veel etappes naar GC + al vroeg de trui
Matthews - boven verwachting veel etappe punten + puntentrui punten + Barguil (+ door vele uitvallers ook in bergetappes geselecteerd)
Barguil - spreekt voor zich
Uran - spreekt voor zich
Hagen - spreekt voor zich
Dan Martin - boven verwachting veel etappes naar GC + veel ploeggenootpunten Kittel (+ 'betere' GC-renners die uitvielen)
Landa - spreekt voor zich
Kittel - boven verwachting veel etappes gewonnen en daardoor leider puntentrui (daarentegen geen eindklassement)
Bardet - boven verwachting veel etappes naar GC (+ 'betere' GC-renners die uitvielen)

Laatst gewijzigd
Starlynk

'@StonedCamel: Eens dat hij nog behoorlijk goed sprintte, maar dat zegt m.i. niet zoveel over hoe hij zou klimmen. Kan me gewoon niet voorstellen dat iemand die sinds maart 5 wedstrijden had gereden (en sowieso al geen topklimmer is) al die klimmen zou overleven, maar we zullen het nooit weten :)

@Pietje Precies: Ja precies, zo'n optimaal team is natuurlijk meer voor de leuk, niet iets om naar te streven om zelf op te stellen want dat is gewoon niet realistisch ;) Nu valt het nog enigszins mee, maar vaak zitten ook die random aanvallers in het optimale team en dan moet je toch wel echt over een goede glazen bol beschikken om die juist op te stellen. :p

jp.vanoosterhout

ik hoor hier allemaal mensen die een beker krijgen,waar staat hij dan ik ben op 99.6 % geeindigd ????

Starlynk

'@jp: voor zover ik weet kun je 'm alleen zien in de Scorito app. Als je dan naar een poultje gaat staat ie achter je naam en ook op je "scorito cv" in de app.

Pietje Precies

Ja exact, Starlynk! Anyway, interessante materie. Valt weer het een en ander van te leren :)

1 2 ... 281 282 283 284

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.