[uit de oude doos] Training, toertochten en wedstrijden

1 2 ... 360 ... 504 505
xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door simplex op zaterdag 24 maart 2012 om 21:14

Mijn eerste toertocht 2012 en dit keer gelijk in het ?verre? buitenland naar de woonplaats Wevelgem van ons gewaardeerd forumlid kartje.
Behalve kartje mocht ik nog twee Wielerflitsers, Spartacus en Peter94 voor de eerste keer ontmoeten. Twee laatstgenoemde kleppers gingen uiteraard voor de 180 km Wevelgem-Wevelgem. Maar met vijf man (incl. mijn zoon) gingen we wel gezamenlijk van start tot aan het splitsingspunt wat al op ca. 25 km bleek te liggen. De start was met een redelijke groep met een redelijk tempo.
Omdat ik dit jaar nog niet in een groep had getraind bleek dit aanvangstempo voor mij wat hoger als gewend. Vermoedelijk heeft dit mij later ook opgebroken, hoewel de fysieke gesteldheid vooraf ook niet helemaal in orde was.
Vooraf was ik totaal niet bang dat die twee jonge gasten mij eraf zouden rijden.
Ik had er al ruim 900 km opzitten, terwijl kartje ca. 300 en zoon Bas na wat mountainbiken vanaf half maart al 2 x 40 km op de weg had weggetrapt!
Nou dat liep dus wat anders. Elke extra inspanning heuvel op of aanzetten na de bochten achter in de groep liepen de benen vol en leken te ontploffen.
Gelukkig herstel ik nog steeds redelijk en kon ik die twee jonge gasten lang bijblijven.
Overigens veel waardering voor hun prestaties en goed voor hun moraal. Zullen ze later dit jaar nog vaak nodig hebben. O.a. Klimclassic (voorheen Stefan Rooks Classic) in Voerstreek en Ardennen (o.a. La Redoute)
Na vandaag weet ik nog niet zo zeker of ik daar ook iets te zoeken heb ;)
De finale werd in grote groepen gereden en behoorlijk hard.
Van de 1400 deelnemers waren er 400 vrouwen en een enkele probeerde bij onze groep aan te sluiten. Omdat ik altijd hekkesluiter ben voelde ik me ook geroepen na elke bocht mezelf met de twee dames terug te brengen.
Resultaat na enige tijd : alle drie eraf !
Later bleek hoe dit kwam. Hadden die twee jonge schavuiten zich op kop genesteld en door kop over kop de hele groep uit elkaar gereden. Bedankt kartje en Bas.
Maar ondanks alle afzien na 20 jaar weer een tweede ontmoeting met de Kemmel- en Monteberg mogen hebben. Prachtig uitgepijld parcours met goede verkeersbegeleiding en fourageposten en (rand) organisatie.
De witte punttent van onze vriend Carl van N. stond er al keurig bij.
Was een prachtige fietsdag die ik dankzij de immer enthousiaste kartje mocht beleven.
De ontmoeting met enkele wielerflitsers achter de nick names is ook een leuke ervaring.
Spartacus en Peter heb ik niet zo lang gezien of kunnen spreken maar we lezen het hier hopelijk nog wel.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Peter94 op zaterdag 24 maart 2012 om 21:46

Gegevens van vandaag verslag volgt morgen als mijn computer beschikbaar is.
194 km | 30,0 km/u | 900 hm

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door kartje op zaterdag 24 maart 2012 om 21:55

@Peter94 hoeveel km hebben jullie wel misreden, :)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Peter94 op zaterdag 24 maart 2012 om 22:03

We hebben sowieso al 5 kilometer extra gereden door vanaf parkeer plek naar de start te gaan. En voor de rest nog een paar keer kleine stukjes verkeerd.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door kartje op zaterdag 24 maart 2012 om 22:04

Btw ons gemiddelde was voor de 80 km iets van 27,3 gemiddeld, ben best tevreden over deze tocht. De volgende keer toch iets meer doen, op naar de 100 km.
Vooral een blij weerzien met de kemmelberg nadat ik hem 7 jaar geleden voor het eerst bedwong.

Ook van jou een mooi stukje simplex. Sorry voor het pelotonnetje uit elkaar te ranselen. :) Maar de drang was er om eens echt van "jetje" te geven en als eerste over de finish te rijden. :)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door simplex op zaterdag 24 maart 2012 om 22:06

Zo ken ik je kartje. Gewoon sportief voor de punten en een hoge klassering gaan ;)
Trouwens Jetje zat bij mij achteraan de groep.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op zaterdag 24 maart 2012 om 22:06

@Peter
Strak hoor!

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Spartacus op zaterdag 24 maart 2012 om 22:16

Verslag Gent-Wevelgem cyclo.

Peter94 en ik waren al om 6 uur uit Utrecht vertrokken, na ons goed volgepropt te hebben met koolhydraten voor de eerste lange toertocht van 180 km.

Na elkaar gevonden te hebben bij de start, konden we kennismaken met kartje en simplex met zoon Bas. Zoals hieronder al bij de verslagen van kartje en simplex is te lezen, reden we met zijn vijven de eerste ruim 20 km. Helaas was het dus maar van korte duur omdat de splitsing in afstanden al vrij vlot kwam. Wij moesten gelijk met zijn 2en verder, maar na een poosje konden we bij een groepje aansluiten. Daarmee lekker tot de eerste bevoorrading door kunnen peddelen. Het zonnetje kwam intussen lekker door en langzamerhand konden de arm- en kniestukken uit om de nog witte armen resp. benen een beetje bij te laten kleuren.

Intussen reden we met een groepje Flandriens die elkaar de loef wilden afsteken hoe hard ze wel niet op kop konden rijden. Uiteraard gingen we daar goed van profiteren zodat we lekker met 40 km/h konden rijden. Maar het bleken geen echte Flandriens, want bij het eerste de beste drempeltje van 2% gaven ze natuurlijk gelijk de geest. Wat dat betreft geen verschil met de gemiddelde (senior)toerfietser in Nederland!

Na ruim 100 km begon dan de heuvelzone en bleek dat, hoewel Gent-Wevelgem als sprinterskoers te boek staat, er toch wel degelijk pittige hellingen in zitten! De hellinkjes gingen eigenlijk allemaal goed op mijn polderverzet (39x23), alleen had Peter helaas steeds pech met zijn derailleur zodat hij soms noodgedwongen even moest stoppen om zijn ketting goed te leggen.

De Kemmelberg was toch wel de zwaarste klim; de kasseien liggen er wel erg mooi bij, maar het is steil (tot 20% volgens het bordje) en staan op de pedalen werkt niet op kasseien bleek wel weer. Peter kreeg wederom niet geschakeld dus moest noodgedwongen op het steilste stukje lopen.

Na de Kemmelberg nog een stukje glooiend en daarna vlak terrein terug naar Wevelgem en dat was toch een beetje geestdodend. We wilden natuurlijk wel afsprinten bij de officiele finish, maar Peter vergiste zich en zag een tankportaal voor vrachtwagens aan voor de finish, en sprintte zo rechtstreeks richting de opslagtanks...Na dit foutje bleek dat we nog 3 km moesten. Na wat linkeballen kon ik de sprint winnen met 50 km/h. Meer was niet nodig :)

Om half 4 gefinisht incl. 3 pauzes/bevoorradingen. Voldaan gevoel en enigszins rode armen.
Na teruggefietst te zijn naar de parkeerplaats voor de auto's, snel omgekleed en nog even langs kartje te gaan voor een echte Belgische pint en nabesprekingen. Kortom, een geslaagde dag en goede voorbereiding voor de Ronde van Vlaanderen voor volgende week!

Duur 6:18:30

Energieverbruik 4888 kcal

Minimale hartslag 91 hsm
Gemiddelde hartslag 140 hsm
Maximale hartslag 178 hsm

Gemiddeld Snelheid 30,0 km/u
Maximum Snelheid 64,3 km/u
Afstand 188,8 km

Gemiddelde trapfrequentie 83 rpm
Maximale trapfrequentie 112 rpm

Stijging 945 m
Daling 945 m

Max hellingperc 24 %

NB: Het totaal aantal km dat Peter94 aangeeft is incl. het heen- en terugrijden naar de parkeerplaats.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op zaterdag 24 maart 2012 om 22:22

Amai, Vlaanderen rij je natuurlijk ook nog!
Heb je nog gezelschap?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door kartje op zaterdag 24 maart 2012 om 22:24

Lol, ik vraag mij nog altijd af hoe je dat tankstation kunt aanzien als de finish? :p

Voor de rest mooi gemiddelde hoor, zoals het een echt beest betaamt. :)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Spartacus op zaterdag 24 maart 2012 om 22:27

@Hermantk
Nee, ik vrees dat ik alleen moet gaan; misschien kan xistnc zich nog bedenken ;)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door simplex op zaterdag 24 maart 2012 om 22:27

kartje, die sprint van Spartacus hoefde maar met 50 km/h.
Thuis zag ik tot mijn schrik dat mijn max. snelheid 52 was.
Ik wist niet dat wij vandaag zulke afdalingen hadden gehad. ;)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door kartje op zaterdag 24 maart 2012 om 22:29

@simplex ik zag ook dat mijn max 50 per uur was en dat was in de achtervolging in de uitloper van de kemmelberg (waar ik trouwens met de billen toe reed. :) )

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Willempieee op zaterdag 24 maart 2012 om 22:42

@xistnc en Herman
Tja het leek er wel op... Alles gaat echt zo snel en trappen al helemaal:). Veel bekijks ermee gehad maar ik moet er niet aan denken om met zo'n fiets van 13k te hard te vallen..... Was een zeer leuke ervaring!

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door xistnc op zaterdag 24 maart 2012 om 22:52

@Spartacus
Ik heb er nog even over gedacht, maar mijn Vlaamse carri

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Spartacus op zaterdag 24 maart 2012 om 22:59

@xistnc
Ok jammer. Het leek Peter94 en mij ook leuk om eens een keer met een groepje WF'ers een dagje RvV te doen (150 km via een uitgezette route) op een mooie zomerse dag. Dat is dan goed te doen en gelukkig ook minder druk. Uiteraard afsluiting met een Belgische pint!

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door kartje op zaterdag 24 maart 2012 om 23:03

@spartacus, het zou inderdaad leuk zijn om de RVV op een dag te rijden wanneer we geen last hebben van irritante wegpiraten. :) Natuurlijk hoort de Belgische pils ook bij de RVV. :)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door xistnc op zaterdag 24 maart 2012 om 23:05

Dat is min of meer ook het idee van de Bijls Classic, met een start even buiten Gent. Vervolgens een flink pak RVV-pukkels.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door simplex op zaterdag 24 maart 2012 om 23:07

In de jaren 90 was er nog DE perfecte georganseerde RVV vanuit sporthal Kruishoutem. Ongeveer 1000-1500 deelnemers. Heb daar mooie herinneringen aan als 2 x chauffeur volgwagen (ja dat kon toen nog) en 3 x deelname (weliswaar de 140 km in alleen de hellingenzone)
En uiteraard een geweldige Leffe na afloop.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door kartje op zaterdag 24 maart 2012 om 23:12

Hou me op de hoogte van dit evenement, en ik zal er wel normaal gezien op mijn bakermat bij zijn.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Bijls op zaterdag 24 maart 2012 om 23:14

Ik heb goede idee

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door RubenAV op zondag 25 maart 2012 om 13:55

Die Onie, dat ziet er al stukken beter uit dan de waardes die ik hier vorig jaar zag langskomen. Goed man!

Zelf vandaag een wedstrijdje gereden in Nieuwegein. Voelde me goed en ben vaak proberen weg te komen. Kwam ook wel een beetje omdat mijn vader langs het parcours stond met zijn camera en dan kan je altijd wat extra :p. Helaas bleek niemand in staat om weg te komen, dus leek het een massasprint te worden. Daar had ik niet zoveel zin in, dus twee ronden voor het einde een aanval ingezet, bijgehaald, en in de laatste ronde maar weer een aanval gedaan. Die werkte beter, maar helaas in de laatste bocht naar de finishlijn werd ik bijgehaald en kwamen de sprinters eroverheen. Uiteindelijk toch nog 10e geworden.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Gilly op zondag 25 maart 2012 om 17:29

Eerste echte koers was snel gedaan voor mij, voorgangers vallen binnen 5km door geslinger en ik ga er vol overheen. Schaafwonden op knie en heup, verder pijnlijke nek. Iets optillen of in de beugels fietsen heel pijnlijk.

Fiets is gelukkig oke! Enigste meevaller vandaag.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door pantaniet op zondag 25 maart 2012 om 17:34

Heerlijk weekend achter de rug, gisteren 1000hm bij de posbank (thanks voor het rondje Spartacus), vandaag vaste rondje Utrechtse heuvelrug!

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door xistnc op zondag 25 maart 2012 om 19:15

Vandaag 132km met 1900hms over Catalaanse wegen, onder een heerlijk warm zonnetje. Mooie plekjes gezien, maar hoe dichter bij Barcelona, des te meer industrie en andere lelijke bebouwing.

Morgenvroeg als toetje nog bijna 60km door het Nationaal Park inclusief Montserrat om de Catelaanse totalen op 430km en 8000hms te brengen. Met twee weekjes kalm aan ben ik klaar voor V-V.

1 2 ... 360 ... 504 505

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.