Beste heren en dames,
Het enigszins saai, doch enerverende en vol met verassing zittende Tour is alweer tot een einde gekomen. Dat betekent dat we weer uit mogen kijken naar de volgende en tevens laatste grote ronde van dit jaar: de Vuelta.
Toen ik eens even ging brainstormen over welke klassementsrenners er mee gaan doen en ook daadwerkelijk een kans hebben om hoog te eindigen kwam ik tot mijn verbazing eigenlijk niet zo ver. Zodoende vroeg ik mij af of jullie wellicht 1) een idee hebben welke renners met klassementsambities aan de start komen en 2) hoe groot jullie hun kansen zien?
Zelf kwam ik tot het volgende lijstje:
- Froome
- Adam Yates
- Simon Yates
- Konig
- Kelderman
- Lopez?
- Nibali
- Kruiswijk
- Poels?
- Zakarin?
- Formolo?
- Jungels?
- Sammy Sanchez?
- Majka?
- Pozzovivo?
- Chaves?
- Bardet?
- De la Cruz?
- Reichenbach?
- Valls?
- Contador?
- D. Moreno?
- Alaphilippe?
- Caruso
Veel vraagtekens en B/C klassementsmannen dus. Zekerheidje voor Froome..?
Lijkt inderdaad meer een typisch Giro-deelnemersveld te worden dan een toetje-na-de-Tour-startlijst.
Contador gaat gewoon en wat is er bekend over Aru? We mogen tevens aannemen dat Chaves een beetje opgekalefaterd zal zijn.
Froome, Contador, Nibali, Aru, Kruijswijk, Zakarin, Jungels, Yates, D. Moreno en Chaves een mogelijk aardige top 10.
Valverde heeft inderdaad bevestigt bij de pers dat hij dit seizoen niet meer in actie komt. Wilt niks forceren. Best gek, een Vuelta zonder Valverde, Contador en Purito. Bij Nibali, Kruijswijk kunnen de vraagtekens weg, gaan sowieso. Zakarin dacht ik ook weet niet zeker. Overigens verwacht ik dat Froome gaat winnen. Was denk ik niet voor niks dat hij niet al te sterk was deze Tour.
Bronnen: Valverde: http://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170720_02981050?utm_source=google
Kruijswijk:
http://www.ad.nl/wielrennen/tevreden-kruijswijk-nu-uitrusten-en-op-naar-de-vuelta~ad7cbb0a/
Nibali:
http://www.wielerflits.nl/nieuws/264638/nibali-via-ronde-van-polen-naar-vuelta.html
Volgens L'Equipe wil Alaphilippe ook proberen een AK te rijden in de Vuelta. Denk dat de 1500+ meter bergritten nog wel te zwaar voor hem zullen zijn, maar interessant om te volgen hoe hij het gaat doen in een grote ronde als klassementsman. Verbaasde me vorig jaar in de Dauphiné ook positief. Mocht Alaphilippe erdoor zakken zijn er altijd De La Cruz en Jungels nog voor een top 10.
'@chefspijker. Dat is een interessant nieuws! Dank. Ik zou me kunnen voorstellen dat hij er na de eerste week heel goed voorstaat in ieder geval (met de TTT waar QS altijd goed in is) en een aantal ritten die hem heel goed zouden moeten liggen. En als hij dan bijvoorbeeld de leidertrui heeft, zou hij zomaar ver kunnen komen.
@PPF: oude krijger Dani Moreno wellicht? Was vorig jaar (in dienst van Quintana) nog 8e.
Inderdaad maar 2 echte sprintetappes en 2 ritten die wellicht ook op een sprint zouden kunnen eindigen als ik me niet vergis...
Nieve en Bennett zullen geen klassementsambities hebben ivm Froome/Poels & Kruiswijk lijkt me toch. Caruso lijkt me wel een goede kandidaat! Iemand meer info over Fuglsang?
Het zal dus wel zoiets worden?:
Ag2R: Pozzovivo
Astana: Lopez
BMC: Caruso
Bora: Majka / Konig
Cannondale: Formolo
Dimension Data: Igor Anton
FDJ: Reichenbach
Orica: Chaves / Yates
Movistar: Moreno / Soler
Quickstep: Jungles / De la Cruz
Katusha: Zakarin / Spilak
LottoNL: Kruijswijk / Bennett?
Sky: Froome
Sunweb: Kelderman
Trek: Mollema / Contador
Hoe komt het eigenlijk dat de tour/vuelta wel goed te combineren is en giro/tour niet? Vuelta is ook altijd veel klimmen en zwaar parcour? Of is iedereen in vuelta gewoon algheel moe dat het minder uit maakt :P
Kraanwater, wat Park zegt. En dan heb je nog alaphillipe voor quickstep en lotto soudal met valls. Bij Sunweb zou het me niks verbazen als oomen ook gaat kijken hoever die kan komen in het klassement. Bij orica heb je beide Yates broers en bij movistar is Fernández een optie, zeker nu een aantal etappes op een korte steile col eindigen. Ik verwacht bardet misschien bij ag2r en Poels zal geen tijd verliezen bij Sky, net als Landa deze tour. Bmc heeft waarschijnlijk ene 2e kopman, dan denk ik aan sanchez of van garderen.
Na al deze wijzigingen heb je een vrij complete lijst ;p
Edit: bedacht me net dat je de belangrijkste uitdager van froome vergeten bent, Nibali. Bij die ploeg hebben ze ook nog izagirre die na vroeg uitvallen in de tour als reserve kopman zou kunnen optreden mits herstelt. Aru is ook een optie bij Astana, uit de tour zullen er sowieso nog wel wat meer komen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.