'@Xistnc
Ik weet niet wat de criteria zijn voor het kiezen van een renner. Lijkt me dat je niet enkel naar uitslagen moet kijken. Maar dat er meer bij komt kijken.
Inmiddels ben ik er wel achter dat het bijzonder lastig is. Het is moeilijk in te schatten hoe iemand zich fysiek en mentaal ontwikkeld.
Maar vaak zie je toch dat de renners eenmaal bij de profs zichzelf opnieuw moeten ontdekken.
@Rahimms
Lijkt me inderdaad bijzonder lastig.
Volgens mij speelde bij de ontwikkeling van Dumoulin nog mee dat hij na zijn beloftetijd een winter had waarin er bij hem fysiologisch (?) iets veranderde. Iets met zijn verbranding die effectiever was geworden. Weet er het fijne niet meer van, maar kan me zo'n verhaal herinneren uit zijn beginjaren.
'@xistnc
Waarom?
Omdat een Nederlandse WT-ploeg meer in de schijnwerpers staat dan een buitenlandse WT-ploeg, zoals Cannodale-Garmin bij de WT-volgers. v.b. Gesink wint een rit en de WT-pagina explodeert. Als Mollema wint dan kan er nu maar 1 pagina vanaf, terwijl hij met Ten Dam in de TdF een aantal pagina's meer kon vullen. En dat betaalt zich terug in de exposure van de geldschieters. En als geldschieters waar voor hun geld krijgen, dan komen zij weer met bosjes aanzetten.
Als TLJ goed opgeleide renners heeft, dan komt TLJ en ook de betreffende renners meer in de schijnwerpers. Van de renners die zij tot nu hebben gehaald moet je het nog maar afwachten.
@rahimns
Vorig seizoen begon TLJ met de sterkhouders en zij hebben toen moeten wachten om een duidelijke reden. Nu beginnen zij met 1 neo's + 1 winnaar Topcompetitie en het verlengen van Leezer en Martens; waar het team op zit te wachten zijn versterkingen op het middensegment. En Nederlandse renners, die in aanmerking zouden kunnen komen, hebben inmiddels een andere weg gekozen. En jij zegt wachten tot na de Vuelta, maar op wie dan?
Daar was het dus eerst op wachten. Hoe moeilijk is het om dat in te zien?
Verder maakt het mij eerlijk gezegd weinig uit wanneer ze het aantrekken van Battaglin, Campenaerts, e.a. bekendmaken.
Mooie uiteenzetting Kelderfan! Mag ook wel eens gezegd worden ;-). Ik begrijp je wel. Ben ook een groot wielerliefhebber met een voorkeur voor TLJ. Zou ook het liefst vandaag de bevestiging van een paar erg sterke renners zien die veel toevoegen. De realiteit is echter dat veel sterke (Nederlandse) renners inmiddels al een (nieuwe) ploeg hebben. Daarnaast is het aantrekken van renners naar later in het jaar verschoven lijkt het. Dit geldt niet alleen voor TLJ maar ook veel andere teams hebben het team nog niet compleet. Kortom, hoe lastig ook ik het soms vind, zullen we geduld moeten hebben :-).
Het debuut bij de profs staat natuurlijk in geen verhouding tot prestaties van Gesink, Mollema en Ten Dam in de Tour. Dus die vergelijking gaat niet op.
Nu TLJ in de onderste helft van de WT terecht is gekomen qua budget, zegt het iets over het talent van NL-renners als die in de belangstelling staan van 'grotere' WT-teams. Dat lijkt me alleen maar goed. Los daarvan zal ook TLJ investeren in NL-talenten, met als consequentie dat er dus meer NL-talent doorstroomt naar de World Tour. Ook dat lijkt me prima.
Ik denk dat je in het wielrennen dezelfde tendens gaat zien als in bijvoorbeeld het voetbal. ploegen met veel geld kunnen zich nu eenmaal meer veroorloven dan Nederlandse teams met een dusdanig lager budget. Nederlandse sponsoren zijn niet bereid een soortgelijk budget neer te leggen. enige manier om zo'n budget bij elkaar te krijgen zal een samenwerking zijn tussen meerdere sponsors. en natuurlijk is het net zoals bij het voetbal hopen dat je team (ajax/lottonl-jumbo) ooit weer mee kan concurreren op het Allerhoogste niveau. in de tussentijd zullen we het voornamelijk moeten hebben van opleiden en minder gevestigde Namen.
'@xistnc, rahimns
Je kunt het wel als een goede zaak zien dat die grote talenten naar andere WT-ploegen gaan, dat is het in principe ook, maar gevolg is wel dat LottoNL blijft zitten met een groep met wel erg weinig perspectief. Volgens mij heeft LottoNL zich als doel gesteld om jonge Nederlanders naar de top te brengen, maar van de renners onder de 25 hebben alleen Kelderman en in mindere mate Hofland de potentie om de (sub)top te bereiken. Dat is te mager.
Het is wat het is.
En als het budget blijft hangen op het huidige niveau, dan blijft het wat het nu is. Waar jongeren die een supertalent leken het niet hebben waargemaakt, kom je dan terecht bij het hopen op een ontwikkeling van jongeren die boven verwachting is. De progressie die een Vanmarcke en Van Asbroeck doormaken, als we dat al progressie willen noemen, helpt dan niet. Hofland en Kelderman hebben hun sprong van vorig jaar niet nogmaals gemaakt, al lijken dat me toch wel zekerheidjes.
In verhouding tot? Volgens mij is het gewoon het gevolg van de huidige situatie. Gesink, Kelderman, Kruijswijk, Hofland en Teunissen zijn daarbinnen renners die binnen dat 'naar de top brengen' vallen. Ik weet niet of dat mager is in verhouding tot het budget.
'@vlek, xistnc
Het budget lijkt me niet direct de reden waarom de Van Poppels, de Slagters, de Oomens, de Van Baarles niet komen. Die kunnen ze immers best betalen, sterker nog, ze kregen allemaal een aanbod.
Het talent is er dus wel, en betaalbaar, maar ze komen niet. Dat mag LottoNL zich best aanrekenen.
Toch wel. Die mannen doen het prima bij hun huidige ploeg en hebben het daar naar hun zin of worden gegeerd door een nóg grotere ploeg. Dat momentum vraagt om geld. In de huidige situatie is het voorstel van LottoNL, met een logische bovengrens, door de renner en diens zaakwaarnemer gewoon gebruikt als onderhandelingspositie ten opzichte van de huidige ploeg.
De situatie van Oomen (en zijn ploegleider) is natuurlijk een nogal specifieke. Nog even afwachten, sowieso.
Die aanname ondersteund inderdaad je punt. De vraag is alleen of ze die jongens inderdaad best kunnen betalen op basis van het feit dat er een bod is geweest. Ik betwijfel in ieder geval of het bod van TLJ wel kon concurreren met dat van Sky.
'@xistnc
Weet zo niet hoe je moet quoten, maar jij zegt: 'In het huidige universum is TLJ carrière-technisch hooguit een tussenstation. Dat kan zijn weerslag hebben op de motivatie van renners.'
Welk nadeel heeft hier dan een voordeel? Weerslag op de motivatie lijkt me nou niet echt een voordeel of een positief iets.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.