Team LottoNL-Jumbo 2015

1 2 ... 142 ... 182 183
Hakkie2

Battaglin is weliswaar op aanvraag van Bianchi gekomen (en van mij hoefde er geen Italiaan bij, eerlijk gezegd), maar is wel een echte tweede lijn renner. Vlak achter Gesink, Kruijswijk en Kelderman bijvoorbeeld de beste in de Waalse Klassiekers van het team. Volgens mij beter dan Martens (ook al zo'n echte tweede lijn renner). Een renner die goed genoeg bergop kan om tot aan de laatste klim mee te kunnen.

mooiman

Nou oke dan , voordeel van de twijfel. Dan nu 2 renners voor de 2e lijn. Is dat dan voldoende?Ik betwijfel het zeer, met de zorg die ik heb over het team vanaf 2016.

Hakkie2

Tja, qua budget zijn ze na IAM misschien wel het kleinste WT team. Gesink, Kelderman en anderen hebben nog grote contracten uit de tijd dat het geld niet op kon (ik kan me niet voor stellen dat die contracten naar beneden zijn bijgesteld). Daarnaast willen de sponsors Nederlanders in beeld zien. Geen knechtende Nederlanders voor buitenlandse kopmannen, zoals de tijd met Menchov en Freire. Dan moet je gewoon niet meer verwachten dan dit.

Het is alleen verschrikkelijk jammer dan Slagter en Van Poppel niet voor Lotto-Jumbo rijden, die hadden het team gewoon echt compleet gemaakt.

mooiman

'@hakkie2
Volledig eens met jouw conclusie. En daar zit dus ook mijn zorg.

Hakkie2

'@mooiman: je kunt het een zorg noemen. Je kunt het ook mooi vinden dat er tenminste een team is waar Nederlanders niet hoeven te knechten. Waar renners als Van Emden tot bloei kunnen komen. Waar Lindeman de tijd krijgt om zich te ontwikkelen. Waar Gesink niet na één slecht jaar wordt gedumpt.

mooiman

Glas half vol of half leeg? Maar het enige NL WT team zou ik wel heel graag op een hoger (ambitie) niveau zien acteren.

Hakkie2

Dat kan alleen als de Nederlanders een hoger niveau halen. En er zit voldoende groeimarge in Gesink, Kelderman, Kruijswijk, Hofland.

Rahim Vlasblom
admin

'@mooiman maar dan kom je dus weer op het geldkwestie uit. Nu hebben we 2 echte nederlandse hoofdsponsoren en dus de kans om met Nederlandse kopmannen te rijden. Anders moet het geld waarschijnlijk toch weer uit het buitenland komen en dan wordt het weer een ander verhaal. Een sponsor als Rabobank zie ik voorlopig niet meer verschijnen, dus budgetten van 15 miljoen of meer zijn denk ik voorlopig een illusie.

Jotto-Lumbo

Terwijl jullie aan het speculeren zijn over de toekomstige Amerikaan bij TLJ, ben ik alvast aan het fantaseren over de voorjaarsselecties van volgend jaar. (Ik weet het, ik ben enthousiast).

Vlaamse Klassiekers:
Vanmarcke
Wynants
Van Asbroeck
Van Emden
Tjallingi
Leezer
Tankink
Wagner

Op papier een sterke selectie. Hij komt overeen met de selectie van dit jaar. Het team dat misschien wel het meest heeft teleurgesteld in het hele wielerjaar 2015 bij TLJ. Zij het door pech, vorm of kwaliteit. Ik hoop dat het pech en/of vorm was en dit TLJ het goed heeft geanalyseerd. Als iedereen naar zijn kwaliteiten presteert, dan moeten ze kunnen meedoen om de winst in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Is het misschien niet verstandig om nog een knecht te halen die in de finale die Vanmarcke kan ondersteunen ipv van de gespeculeerde Amerikaan? Aangezien het vorig jaar toch erg tegenviel qua ondersteuning.

Heuvelklassiekers:
Kelderman
Gesink
Martens
Battaglin
Benett
Leezer
Lindeman
Van Emden

Een selectie die beter moet presteren dan dit jaar. Door de blessures, pech en vorm waren de Heuvelklassiekers niet bijzonder dit jaar. Al vond ik de prestatie van Kelderman in de Waalse Pijl prima en de terugkeer van Gesink was ook verrassend. Wanneer Kelderman en Gesink fit en in vorm aan de Klassiekers kunnen beginnen denk ik dat deze een stuk sprankelender gaan worden dan vorig jaar. Met Battaglin erbij heeft TLJ een sterke renner gehaald om de kopmannen te ondersteunen in de Heuvelklassiekers. Met Martens erbij lijkt me dit een veelzijdig team om 3 top 10 plaatsen te halen in de drie heuvelklassiekers.

Daarnaast heb je nog nieuwe en jonge als Lammertink, Campenaerts, Theunissen en Roosen die in de jeugd goede uitslagen hebben gereden in de klassiekers. Ik weet niet zo goed in welke klassiekers hun kwaliteiten het beste bij hun tot uiting komen, maar als ze in de selecties komen dan zal dat zijn om ervaring op te doen en de kopmannen te ondersteunen.

Al met al zie ik het voorjaar positief te gemoed. Naar mate het seizoen vorderde is de vorm en de sfeer in de ploeg steeds beter geworden. Ik heb het vertrouwen dat ze dit vast kunnen houden en voort kunnen zetten in het voorjaar. Voorspellen over zon lange tijd is onmogelijk in het wielrennen, dat snap ik ook, maar fantaseren kan natuurlijk altijd.

mooiman

'@rahimns
Waar het mij over gaat is dat ik graag een NL WT-ploeg op een redelijk niveau zou willen zien. Ik begrijp dat de budgetten anders zijn dan bij de top. Het gaat om de balans tussen ambitiees en mogelijkheden. De grootste uitdaging voor TLJ ligt na 2016 : hoe bijv. renners als Vanmarcke, Keldeman, Hofland te behouden. Hoe gaat dat lukken?

Scotty

Maar toch, geld of niet, Lotto en of Jumbo willen toch een keer resultaten zien? Of is het een soort sociale werkplaats voor Nederlandse wielrenners?

Ik kan me niet voorstellen dat de filosofie van een ploeg stand houdt als er geen resultaten worden geboekt.

Hakkie2

'@mooiman: maar als je graag een Nederlands team wil zien, dan moet je toch blij zijn dat ze niet allerlei buitenlanders halen die de Nederlanders in de weg zouden gaan rijden?

Gesink en Kelderman zijn trouwens ontzettend goed met elkaar, die blijven wel samen. Ik hoop dat Hofland inderdaad het niveau haalt dat hij interessant is voor andere teams, dit jaar was hij dat niet. Dus voorlopig gaat die echt nog niet weg.

En anders staan Groenewegen, Looij e.a. echt wel weer op om hun plek in te nemen.

mooiman

'@scotty
Jij legt de vinger op de zeer zere plek volgens mij

Hakkie2

'@Scotty: resultaten genoeg dit jaar. Gesink in de Tour gezien? Daar kan publicitair geen overwinning in welke andere wedstrijd tegenop. Zelfs al had Vanmarcke zowel Parijs-Roubaix als de RvV gewonnen, hadden de sponsors daar minder aan dan aan het klassement van Gesink (en in mindere mate Kruijswijk in de Giro). Ik weet dat er mensen zijn die alleen naar zeges kijken, maar een etappezege wordt na 2/3 dagen al weer vergeten. Kijk naar de zege van Lindeman, ik heb zelfs wielerfora gezien waar ze die al na 2 dagen vergeten waren. Maar een goed klassement in de Tour van Gesink wordt over 10 jaar nog aan Lotto en Jumbo geplakt.

Zoals je van Rabo vooral Boogerd nog zult weten, al won die nooit wat.

Laatst gewijzigd
Scotty

Boogerd, die renner die de etappe naar La Plagne won bedoel je?

En Gesink die dit jaar 6de werd? Of was het 5de? Net als een paar jaar terug toen Contador geschorst werd en Schleck won, of werd ie toen 4de? Ach ja, who cares.

Btw, dat ligt niet aan de resultaten van de renner hoor, maar aan de publiciteit van de TdF. Ene Kenny van Hummel werd ook wereldberoemd door elke dag laatste te worden.

Hakkie2

Het klopt dat dat aan het belang van de Tour ligt. Maar dat is in NL nou eenmaal een feit, dus Lotto en Jumbo zijn tevreden zolang er wordt gepresteerd in de Tour. Dus die resultaten die ze volgens jou zo graag willen zien, hebben ze dit jaar ruimschoots gezien in de enige periode in het jaar dat het belangrijk is.

Rahim Vlasblom
admin

'@Scotty het is maar waar de sponsoren waarde aan hechten en waar vooraf afspraken over zijn gemaakt. De tour was zeker voor de Jumbo het belangrijkste periode van het jaar en met het succes van de geletrui actie denk ik dat ze zeer tevreden waren. Zeker ook nog eens met de prestatie van Robert daar nog eens bij. Het rijden van Kruijswijk in de Giro maakte in ieder geval een groot deel van het voorjaar goed en het sterk presteren van de ploeg in de Vuelta en ook van de renners in de Enecotour zal zeker goed gevallen zijn. Daarnaast bijvoorbeeld het optreden van Jos van Emden dit jaar is ook lekker meegenomen. Natuurlijk zal er van te voren meer verwacht zijn van Vanmarcke en ook Kelderman en in mindere mate Moreno Hofland rijden geen gelukkig jaar. Maar ik denk dat er volgend jaar zeker stappen gemaakt gaan worden. Het optreden van een aantal debuterende renners was meer dan hoopvol. Teunissen en ook Roosen hebben het prima gedaan. De ploeg zal niet alleen afgerekend worden op overwinningen en er wordt echt wel verder gekeken dan dat. En van een sociale werkplaats kan je zeker niet spreken.

Scotty

'@Hakkie2, dus eigenlijk zeg je dat sportieve doelen (de rest van het jaar) geen fuck uitmaken bij Lotto-Jumbo?

Waarschijnlijk heb je nog gelijk ook, er is eigenlijk zoveel mis met het huidige ploegensysteem....

Hakkie2

'@Scotty: ja, dat denk ik. En of dat mis is aan het ploegensysteem? Ach, ploegen als Mapei scoorden het hele jaar. Of dat nou goed was?

En het ligt niet aan het ploegensysteem, in NL is gewoon alleen de Tour echt interessant. Met daarna misschien nog de Amstel en LBL. Dat is gewoon zo gegroeid. Waarom zou een Nederlandse sponsor dan belang stellen in andere wedstrijden? Die willen toch alleen maar publiciteit op het moment dat dat de Nederlanders bereikt?

S. Morgenstern

Relatief gezien maken die doelen voor de sponsoren inderdaad amper iets uit vergeleken met de Tour. Neemt niet weg dat de malaise van het voorjaar ook de 'goodwill' van de sponsoren onder druk zet. Daar zorgen wat aasgieren van de oude stempel wel voor in Nederland wielerland. Sinds het voorjaar zijn de prestaties in de belangrijkste koersen sportief gezien gewoon heel behoorlijk voor deze ploeg. De sponsoren zullen die resultaten in de Giro, Tour, Eneco en Vuelta ook echt wel opgemerkt hebben.

Scotty

'@rahimns, maar als renners teleurstellen, of blijkbaar toch die twee jaartjes extra nodig hebben, moet je ze dan niet een beetje triggeren? Paar betere/gelijke renners aantrekken? Ze scherp houden?

Of zeg je, "Jongens, jammer, maar volgend jaar beter!"

Met de huidige filosofie gaat altijd het tweede gebeuren, want er staan natuurlijk nooit 8 Nederlandse talenten tegelijk aan de deur te kloppen.

Scotty

'@Hakkie2, waar ik vooral op doel: voor ploegen zijn renners niet meer dan een uithangbord in de maand Juli.

Ze zouden juist (zoals Giant-Alpecin?) sportieve doelstellingen hoog in het vaandel moeten staan. Zoals bij Voetbalclubs waar de club en prestaties voorop staan en niet de sponsor. Waar je met Mapei op doelt snap ik niet.

S. Morgenstern

Sportieve doelstellingen zijn er inderdaad totaal niet..

Scotty

'@vlek, je snapt niet wat ik bedoel?

tendam

'@scotty
Grappig dat je die vergelijking met voetbalclubs maakt... die willen ook allemaal presteren in de Champions League (de Tour). In de Europa League gooien de meesten er al met de pet naar, iets wat je van LottoNL in bv. de Giro toch niet kunt zeggen.

Er wordt hier altijd gezeurd over dat alleen overwinningen tellen, maar volgens mij is echt niemand meer bezig met Lindeman in de Vuelta, terwijl Gesink in de Tour menigeen nog op het netvlies zal staan.

Laatst gewijzigd
1 2 ... 142 ... 182 183

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.