'@spruch
Vroeger was je met Freire spekkoper, dat was vaak zo'n beetje de enige sprinter die nog in het peloton zat na een heuvelachtige rit. Nu zijn er vrij veel van dat soort sprinters. Hofland leek ook de potentie te hebben om zo'n soort sprinter te worden, zijn ontwikkeling (en z'n constantheid) valt helaas tegen.
Hofland leek die potentie te hebben? Op basis waarvan dan? Hij moet het hebben van een kleiner peloton, maar dat zegt niets over zijn kwaliteiten op heuvelachtig terrein. Ik heb Hofland in ieder geval nooit ingeschat als een bovengemiddeld overlevende sprinter. De hoop op zo'n ontwikkeling is er zeker geweest, maar hij heeft nergens aanknopingspunten gegeven die echt op die potentie wijzen. Alleen op de Kwaremont, maar daar heb je in de rest van het jaar weinig aan. Hij heeft één echte specialiteit (oplopende sprints), die zijn echter dun bezaaid.
'@tendam en vlek
Daarom was Matthews ook als opvolger aangetrokken door Rabobank indertijd, die leek qua type renner meer op Freire dan Hofland en daar lijkt het nu ook meer uit te komen. Op zich dus niet slecht ingeschat van de ploeg maar ze hebben de pech gehad dat Matthews als Australiër beter bij Orica paste en logischerwijs daarvoor heeft gekozen.
Het is moeilijk om nog zo'n renner te vinden, zeker in het Nederlandstalig gebied waarin TLJ zoekt.
Overigens denk ik dat TLJ wel wat meer moet kunnen winnen, maar ze rijden nu nog met relatief jonge kopmannen rond als Kelderman, Hofland, Vanmarcke en in zekere zin ook Kruijswijk die een tijd heeft stil gestaan en Gesink heeft natuurlijk ook roerige jaren achter de rug. Dat verklaart de wisselvalligheid van de kopmannen voor een groot deel. Als ze volgend jaar allemaal blessurevrij en vormcrisisvrij blijven, Van Asbroeck wordt een jaartje sterker en Groenewegen wint wat meer als Van Asbroeck in zijn eerste jaar dan zullen ze naar alle waarschijnlijkheid meer overwinningen halen. Maar een topploeg qua overwinningen wordt het niet. Dat hoeft ook niet als er maar een paar mooie overwinningen tussen zitten. Dat ontbrak er dit jaar wel aan, een mooie klassieker, een tour-en girorit. Een paar ritten in kleinere WT-koersen.
'@kelderfan
Dat vind ik niet heel veel overwinningen voor een ploeg. Er zijn sommige renners die alleen al daarbij in de buurt komen. Daarbij bij Belkin was het budget een stuk groter als nu als we de verhalen mogen geloven, dus daarmee vergelijken is niet heel erg relevant. TLJ en volgers doen er beter aan niet teveel naar het verleden te kijken, dat was een ander soort ploegen met een ander budget, afgezien van de beginjaren van Rabobank wellicht. Vergelijken kan beter met opstartende ploegen met een kleiner budget en dan doet TLJ het zo gek nog niet. Als ze bijvoorbeeld dezelfde ontwikkeling maken als het andere Lotto of FDJ de afgelopen jaren, twee ploegen die zich erg zijn gaan richten op hun roots, net als TLJ nu, dan komt het wel goed. Of bijv. Orica dat een mooie groei heeft doorgemaakt. En kijk ook naar een Cannondale dat opnieuw is begonnen. MTN Qhubeka dat aan het starten is. IAM dat druk doende is een ploeg op te bouwen. Vergeleken daarmee zit TLJ in hetzelfde proces en doen ze het niet onaardig. Het is irreëel om hetzelfde te verwachten van deze ploeg als de voorgangers, dat waren echt andersoortige ploegen.
Mocht het team blijven investeren in Van Asbroeck als sprinter en daarmee op termijn echt succesvol zijn, dan petje af voor het doorzettingsvermogen en het vertrouwen. Want als ik kijk naar het verloop van al zijn sprints dit jaar en dan zo'n reactie als vandaag, dan geeft dat mij in elk geval geen vertrouwen.
Doull heeft trouwens aangegeven dat hij juist graag naar de WT wil, op voorwaarde dat dat WT team hem wel vrij laat richting OS om daarna vol voor de weg te gaan.
Van cyclingnews
http://www.cyclingnews.com/news/team-wiggins-doull-sets-long-term-sights-set-on-the-road/
Helemaal geen gekke naam van kelderfan die ook al een tijdje door mijn hoofd speelt als ideale aanwinst. Hij heeft namelijk nog veel meer gepresteerd dan kelderfan schreef. Maar ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat hij komt. Absoluut zeer talentvol in de sprint, komt heel goed een heuvel over en heeft ook een redelijk goede tijdrit.
'@vlek
Ik zeg dat hij de potentie had om zo'n soort sprinter te worden, die zwaardere parcoursen kan overleven. In de befaamde testen van Rabo scoorde Hofland vrij hoog qua klimcapaciteit, dus ik vermoed dat men zelf die hoop wel had. Nergens zeg ik dat hij het niveau van Freire of Matthews heeft of zal halen. Matthews zelf was in z'n eerste seizoenen overigens ook niet indrukwekkend in zwaardere koersen waar je hem wel zou verwachten, behalve in de TDU.
@oscarito
Toen ze als Blanco zoveel wonnen was de kritiek "ja, maar alleen maar kleine koersen". Het gezeur gaat toch wel door, behalve als die ploeg stopt (of dan zeurt men waarschijnlijk over hoe het allemaal anders had gemoeten ;))
Als die testen het enige aanknopingspunt zijn om de potentie van een 'sprinter die nog in het peloton zat na een heuvelachtige rit' in hem te zien, dan is dat wel wat mager. Zo'n sprinter laat meestal bij de belofte veel meer zien dan Hofland deed, soms zijn ze op dat niveau zelfs bij de betere als het omhoog gaat. Verder heeft Hofland ook in de jaren daarna nergens makkelijk overleefd. Ik zie die potentie buiten die ene testuitslag dan ook niet terug. Sowieso is enige relativering van de zeggingskracht van die testen altijd wel op zijn plaats.
'@RV
Toms Skuijns ook van Hincapie Racing Team is zeker geen verkeerde renner om erbij te hebben. Hij, Dion Smith {inmiddels overgestapt naar ONE} en Robin Carpenter zijn/ waren toch de smaakmakers van dit team.
Die Skuijns reed met Andzs Flaksis in de RVV Espoirs in 2011 naar 2e. + 3e. plaats achter Puccio, maar voor nog een paar leuke renners.
Ik zie in Hofland eerder het type Degenkolb (hoewel die ook steeds beter klimt)
Gaat goed over kasseien en moet het doorgaans hebben van licht tot behoorlijk oplopende aankomsten (hoewel dit laatste ook een kracht van Freire was)
Als we in Nederland een type als Freire hebben dan is het D. van Poppel;
klom in zijn leeftijdscategorie toch aardig mee met de (sub)top in het middengebergte, gezien zijn prestaties in onder anderen Thüringen en ook hij doet het goed op oplopende aankomsten net zoals Freire altijd op dergelijke aankomsten op zijn best was.
Maar kijk nu alleen maar naar Hofland, die heeft toch over heel zijn lichaam gezien veel meer spiermassa dan een Matthews of van Poppel, of Freire indertijd.
Qua postuur komt Hofland nog het dichtst bij Greipel.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.