Er staan overigens twee mooie interviews op cyclingnews, een met Laurens ten Dam en een met Robert Gesink. Vooral het interview met Gesink sluit goed aan bij de Kruiswijk Gesink discussie. Ook kruiswijk heeft natuurlijk last van blessures gehad maar zoveel pech als gesink hebben denk ik niet veel renners mee gemaakt.
Overigens vind ik het enigzins vreemd dat lotto jumbo ondanks zo een krap budget, toch lindemans contract openbreekt en hem meer laat verdienen. Verdient is het wel maar ik zou als 'man in charge' toch eerder kiezen voor het budget in een nieuwe renner stoppen....
'@tendam
Na de 13e etappe van die Giro stond Gesink nog 4e en in de 14e etappe had hij een enorme inzinking. Toen dacht iedereen dat het door de kou kwam maar hoewel het nooit expliciet is gemeld lijkt het waarschijnlijk dat hij die dag voor het eerst die Giro last van zijn hart kreeg aangezien hij de dagen daarvoor bij de beste hoorde en ook daarna weer relatief makkelijk met ze mee kon. Sterker nog hij ging toen geloof ik nog een keer in de aanval en leek een etappe te gaan winnen tot hij lek reed.
Kruijswijk is al jaren mijn favoriete Nederlandse wielrenner (mede omdat de Giro mijn favoriete ronde is) maar ik denk dat als beide fit Gesink de betere klassementsrenner is.
'@tendam
Nee, zo slecht was die eerste week niet. Wel matig, voor een klassementsrenner. En nee, het verlies van zeven minuten is niet per definitie representatief gezien het atypische verloop van de etappe. Hij kwam die dag echter wel tekort want hij kwam op een gaatje te zitten en reed terug maar moest toen alsnog lossen. De aanvallen in de dagen erna waren dapper maar wat leverde het op? Hij toonde zich sterk maar kwam op het eind telkens tekort voor etappewinst en schoot niets op in het klassement. In die etappe met Contador en Landa maakte Kruijswijk de meeste indruk, al was dat wederom vooral midden in de etappe.
Ik heb Gesink in de Tour van 2010 en ook de Tour van dit jaar wel degelijk een paar keer het tempo zien bepalen van de groep favorieten en dan op een slotklim.
Kruijswijk maakte in de afgelopen Giro indruk in de laatste helft, Gesink in de Tour in de eerste helft. De kans op een uitschieter naar boven lijkt voor Kruijswijk groter. Stel dat hij een keer op beperkte achterstand staat na de eerste week... Aan de andere kant wordt er tegen het eind van een grote ronde meer verdedigend gereden voor wat betreft het klassement.
Vooralsnog is Kruijswijk een renner die bij momenten erg sterk lijkt maar zonder al te grote resultaten. Laten we hopen dat die er wel gaan komen, en dat ook Gesink nog zijn beste niveau gaat halen.
Kanttekeningen plaatsen bij de mate waarin de Giro van 2013 een representatief voorbeeld is voor de beste Kruijswijk lijkt me volkomen terecht. Waarom hetzelfde niet het geval zou zijn voor zijn kamergenoot ontgaat me echter. Wat verder vooral belangrijk is om in het oog te houden is het punt dat de Mortirolo (of de derde week) niet de ultieme maatstaf is voor een driewekelijks ronde. Gesink zal in die etappe zeker tijd hebben verloren op Kruijswijk. Dat maakt hem echter geen mindere ronderenner. Je kunt namelijk ook voorbeelden geven van dingen die je Kruijswijk niet zal zien doen. Dat maakt Gesink op zien beurt weer niet de betere ronderenner.
Wat je kunt zeggen is dat de beste Kruijswijk in de tweede helft van zijn grote rondes tot de beste vijf klimmers van die ronde behoorde en dat Gesink in de meeste grote rondes waar hij voor een klassement ging daar achter een van de beste was. Wat je echter ook vast kunt stellen is dat Kruijswijk daarmee twee keer naar een achtste plek is gereden, waar Gesink meestal op plek zes uit is gekomen. Het is natuurlijk verleidelijk om te denken dat die laatste week van Kruijswijk hem in potentie meer op moet kunnen leveren, maar in de praktijk is dat er nog niet uitgekomen. Voorlopig zullen we het met dat laatste moeten doen.
'@rahimns
Het stond in het artikel van nu.nl en is inmiddels aangepast. Maar toch denk ik fat het logisch is dat wanneer je contract wordt opengebroken je er ook een centje bij verdient. Waarom zou lindeman anders voortijdig hebben verlengd, ik neem aan dat er voor een redelijk jonge all-round renner genoeg interesse is op de markt...
'@ghostwriter, vlek
Gesink gaf zelf al aan dat hij op zich zelden last had van die hartritmestoornis, ook niet in die Giro... behalve na de klimtijdrit natuurlijk. Toen hij er die bergetappe doorheen zakte was hij volgens mij gewoon bevangen door de kou. Maar in de bergritten behoorde hij volgens mij geen enkele keer bij de beste 10 klimmers, die 4e plek in het AK was ook enigszins geflatteerd.
@andriesw
Ik zeg ook niet dat Gesink nooit het tempo bepaalt, hij bepaalt juist bijna altijd het tempo als hij daartoe in staat is. Dat vindt hij prettiger dan steeds demarrages. Maar ik heb het meer over het niveau waarop Kruijswijk daar reed.
Gesink heeft ook aangegeven dat het na zijn beenbreuk twee jaar heeft geduurd voor hij weer even veel kracht had in beide benen. Misschien geen toeval dat dat zich juist in de grote rondes van die jaren deed gelden. De beste Gesink heb ik in die Giro van 2013 in ieder geval niet gezien, net als de beste Kruijswijk daar inderdaad nooit te zien is geweest. Daarmee is het wat vreemd om die Giro steeds als voorbeeld aan te halen.
'@Hakkie, en ik vind dat slap gelul. Zo kan je overal wel een antwoord op willen geven. Als hij tevreden is hoe het nu gaat; je hebt een contract voor nog 15 maanden, waarom zou je dan verlengen? Van beide kanten zou ik dat niet snappen. Als Lotto slim is geven ze hem dan minder bij contractverlenging. Als Lotto hem graag wil behouden geven ze hem meer. Niet hetzelfde.
Ergens tussen een wens om een renner lang aan je te verbinden en slim zijn kun je natuurlijk ook uitkomen op hetzelfde bedrag. De andere kant van de tafel zal ook ergens tussen de wens op meer zekerheid en slim zijn (wat aan die kant dan weer meer geld betekent) uit willen komen. Meestal zal er uit zo'n onderhandeling een salarisverhoging rollen, maar de gedachte dat het alleen een langer contract (met meer zekerheid voor beide partijen) kan betreffen hoeft ook niet geridiculiseerd te worden.
Ongeacht of het terecht is of niet, ik vind van wel, is het toch niet verstandig van de ploegleiding. Het is nou niet dat Lindeman een bepalende kopman is die koste wat kost voor de ploeg moet blijven rijden. In deze nijpende financiele situatie is het dan toch handiger om dit extra geld in een nieuwe renner te stoppen. Vooral lettend op het aantal renners dat nu voor de ploeg rijdt. En het lijkt me dat Lindeman na een vuelta overwining toch wel een hoger conract heeft gekregen.
Er zal best wat geld bij zijn gekomen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat dit in ieder geval niet uit het persbericht van TLJ te halen valt. Dat men er op nu.nl en ook hier er zelf conclusies worden getrokken uit de kop van een artikel dat is voor zijn rekening. Kilco vind het vreemd dat de ploeg daar budget voor gebruikt. Ik ga ervan uit dat Plugge daar wel over nagedacht heeft. Als er al geld bijgekomen is praten we echt niet over tonnen.
Ik snap dat het vanuit het oogpunt van de renner aangenaam is, maar ik zie toch liever een extra renner komen als fan de ploeg, ook al zal de verhoging niet gelijk staan aan het bedrag van een nieuwe renner. Aan de andere kan denk ik niet dat een sprengers, flens of bouwman heel veel vragen, en alle beetjes helpen als je krap bij kas zit.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.