'@Kilco Ik blijf erbij dat er best gekeken is naar de mogelijk financiële ruimte en welke renners er nog bij gaan komen zodat het nog allemaal binnen het budget past. Dit gaat echt niet ten koste van een renner. Het zal echt niet zo zijn dat er een afweging gemaakt hoeft te worden tussen het halen van een renner of een loonsverhoging voor Lindeman.
Er zijn diverse renners, waaronder enkele toppers, die dit jaar niet het gewenste niveau halen. Dat heeft oorzaken en daar zitten altijd oorzaken bij waar ze zelf een rol in kunnen spelen, linksom of rechtsom. Doen ze hun best? Wellicht. Kunnen ze nóg beter hun best doen? Altijd. We hebben het hier immers niet over de F5 van een dorpsclub of over je achterneefje van 3 die een kleurplaat aan het maken is.
'@xistnc toch vraag ik me dat af, jij haalt deze gegevens uit hun Strava uploads. Nu kan ik daar best geloven dat daar enige conclusies uit te trekken zijn. Maar of dat hun echt heel accuraat is daar heb ik af en toe mijn twijfels bij. Verder wordt niet elke training op Strava gezet dus daar zit ook wel weer een valkuil in. Ik ga er toch vanuit dat de trainers, die wel alles kunnen volgen na 1 of 2 mindere dagen, waarbij een renner niet datgene doet, wat hij zou moeten doen, zei die renner daarop zullen aanspreken. Ik kan me niet voorstellen dat men een renner zo hun gang laten gaan.
'@rahimns
Niet per se, het is niet zo zeer de uitkomst van een rekensom maar vooral mijn eigen inschatting. Kelderman, Van Asbroeck en bijvoorbeeld Wynants kunnen volgens mij best wel een schop onder hun bips gebruiken. Van Tankink vraag ik me af in hoeverre hij het allemaal nog echt kan opbrengen. Vanmarcke moet vooral beter zijn best doen om niet als een blind paard op zijn fiets te zitten. En hoe Markus het in zijn hoofd haalt om met een bepaalde trots voorafgaand aan een koers als de World Ports dinges te roepen dat hij 'hard getraind heeft'...
Ik heb niet echt het idee dat er in de breedte een 'try harder' cultuur heerst bij TLJ.
'@xistnc: ik heb niet echt het idee dat het bij Lotto-Jumbo wat dat betreft hetzelfde is als de meeste andere ploegen. Tja, misschien anders dan Katusha en Astana. Reacties en voorbeschouwingen van andere renners en ploegen zijn meestal ook vergelijkbaar met die van Lotto-Jumbo.
Natuurlijk heb je renners die geen trainingsbeesten zijn (niet iedereen is een Van den Broeck). Maar ik zie geen Betancurs of Ullrichs die duidelijk er periodes met de pet naar gooien.
'@timocycling
'De Tour met die vreselijke Verhoeven'. Welke Tour? Je bedoelt die docu waar hij een paar keer 'hup hup' riep?
Ik vrees dat je er bij zo'n docu bij elke ploeg bekaaid vanaf komt. Tijdens de Vuelta kregen we een inkijkje bij Giant, met de zeer inspirerende Guiberteau. Dat z'n renners wakker bleven bij z'n bespreking was een prestatie op zich.
Ik denk dat het in Kelderman zijn geval niet zozeer aan de trainingsarbeid ligt.
Vorig jaar waren de Giro en Dauphine toch zeer veel belovend en hij leek ook Parijs Nice dik top 10 te kunnen gaan rijden maar kreeg hij pech door dat incidentje met Slagter.
Hij zal zich door die prestaties wellicht meer van dit seizoen hebben voorgesteld en op de kritieke momenten waar hij dit seizoen pech kende door valpartijen of ziekte heeft hem dat misschien wat gedemotiveerd in de wedstrijden zelf.
Hoewel ik moet zeggen dat zijn aanval in de Tour maar ook in de klassiekers (Amstel?) absoluut niet inspiratieloos overkwamen.
Ik denk dat Wilco deze winter gewoon een goede winter moet draaien en van allerhande pech gespaard blijven, als hij in een goede flow raakt zal hij ons gerust zijn mindere seizoen van dit jaar doen vergeten
'@xistnc
Hoe weet je dat Markus niet had heeft getraind? Hard trainen lijdt niet altijd tot goed presteren en te hard trainen kan zelfs slechte prestaties opleveren. Van Asbroeck valt vooralsnog wat tegen maar vergeet niet dat hij vorig jaar ook maar twee keer iets won en het best mogelijk is dat hij de topsnelheid mist voor een sprinter. Aangezien hij een behoorlijk inhoudsvermogen heeft hoop ik dat hij zich gaat richten op de voorjaarsklassiekers en de rest van het jaar als aanvaller enige vrijheid krijgt.
Zoals ik eerder al schreef denk ik dat LottoNL meer succes zal hebben (en minder kunnen ze het qua overwinningen sowieso bijna niet doen) als ze een ploeg worden van aanvallers. Aangezien ze niet veel klimknechten hebben kunnen ze ook in de grote rondes gemakkelijk een zeer aanvallende ploeg worden terwijl hun kopmannen (Gesink, Kruijswijk en Kelderman) voor een goed algemeen klassement gaan. Jongens met een snelle spurt maar die te kort komen in massasprints zoals Martens, Van Asbroeck, Teunissen en op termijn misschien ook iemand als Lammertink zouden op die mannier meer kans maken om af en toe iets te winnen. Zelfs bij Hofland en Groenewegen vraag ik me af of die niet meer geschikt zijn als aanvallers dan sprinters maar ik zou die twee zich volgend jaar in ieder geval nog op de massasprints laten richten. Verder hebben ze jongens als Battaglin en Lindeman in huis die van nature goede aanvallers zijn.
LottoNL hoort momenteel gewoon bij de ploegen met het laagste budget in de World Tour en het is alleen maar normaal dat je dat kunt zien in de prestaties. De ploeg zal geen wedstrijden kunnen domineren en zal het dus van andere dingen moeten hebben en aanvallen lijkt me voor elke ploeg met een laag budget een goede optie. Je rijdt veel in beeld en af en toe maak je een goede kans om een wedstrijd of etappe te winnen. Zeker als je jongens die redelijk explosief zijn mee in de aanval stuurt.
'@ghostwriter: volgens mij rijdt Lotto-Jumbo altijd redelijk aanvallend. In elk geval afgelopen jaar. Natuurlijk niet in de nutteloze kopgroep voor het sprintersbal, maar wel op geaccidenteerde koersen. Alleen afgelopen Tour lagen de aanvallende klimmers natuurlijk in de lappenmand, dus in het hooggebergte ging aanvallend koersen niet echt. Maar ik zie ze vaak genoeg mee zijn in kopgroepen, ook kopgroepen die het tot het einde halen. Ze stuiten alleen helaas ook vaak op net wat betere of slimmere renners, de types Visconti e.d.
Volgend jaar zullen aanvallers nóg minder kans hebben. De oortjes mogen ook in WT-wedstrijden. De ploegen van de sprinters gaan de zeges verdelen. Of je moet goed tegen een laatste pukkel op kunnen rijden. TLJ heeft niet de topsprinters en ook niet de beste punchers. Ik verwacht wel dat ze beter zullen presteren. Maar of ze aanzienlijk meer zeges behalen betwijfel ik. Ik hou het op 10.
Aanval loont nog steeds natuurlijk. Het peloton neemt vaak genoeg gewoon een 'snipperdag'. Favorietengroepen voor klassementen rijden vaak genoeg helemaal niet met het doel een rit te winnen en dus kan een kopgroep voor de winst gaan.
Jij hebt het over controleerbare etappes waar sprinters of punchers voor de zege kunnen gaan, maar daar won nu al bijna nooit een kopgroep.
Die inschatting van 10 zeges ben ik het trouwens wel mee eens.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.