'@vlek (over Gesink en Kruijswijk)
Goed verwoord!
@tendam
Wat je zelf eerder ook al zei: Kruijswijk heeft beter herstelvermogen en is meer klimmer. Het is ook waar dat Gesink zijn reputatie mede gebaseerd is op jaren geleden. In de laatste Tour heeft hij wel weer bevestigd. Je schreef dat Kruijswijk dat volgens jou ook wel had gekund (zo'n Tour-prestatie). Op basis waarvan? Dit was juist een Tour waar je al in de eerste helft goed en alert moest zijn. Juist in de Tour, soms wel als het WK klassementrijden gezien, kun je het je niet veroorloven matig te beginnen. De tendens is toch al dat een grote ronde niet meer begint met een hele reeks sprintersetappes. En al zou dat wel weer zo worden... dan heeft het hele peloton minder last van slijtage kan Kruijswijk niet profiteren van zijn relatief betere herstelvermogen.
Een klassement rijden is méér dan in het hooggebergte knallen. Kruijswijk gaf in een interview na de Giro aan dat het rijden van een klassement eigenlijk heel saai is en dat hij liever aanvalt. Of hij zich verder zal ontwikkelen als klassementsrenner is dan ook maar de vraag. Ik had verwacht dat hij richting 2016 voor het kopmanschap in de Tour zou willen gaan. Het kan zijn dat hij zijn voorkeur voor wederom de Giro had uitgesproken vóórdat Gesink dat deed en dan ben ik benieuwd of hij alsnog ambitie voor Tour-kopmanschap zal tonen.
Het verhaal van Gesink in de Giro 2013 heeft twee kanten: in het hooggebergte maakte hij inderdaad geen indruk. Want los van de ijskoude etappe en andere problemen daarna was hij in de eerste bergetappe niet bij de beste tien en zakte hij in het klassement van 3 naar 5.
Desondanks: een uitslag in de onderkoelingsetappe vergelijkbaar met de andere bergetappes had volstaan om vóór de klimtijdrit nog 5e of 6e te staan.
Zijn voordeel was dan geweest dat het niet de meest zware Giro was qua parcours, zeker niet te vergelijken met de laatste twee jaren.
Maar zijn tussenklassering had hij wél zelf verdiend door goed en alert te koersen in de eerste anderhalve week.
Kruijswijk had met alleen Contador en Landa in kwantiteit minder renners in zijn wiel dan Gesink op kop in de Tour. Dat komt vooral door het verschil in aanwezige kwaliteit. Contador was in de Giro dé grote naam en die reed de Mortirolo veruit als snelste op (kwam na een lekke band van 50 seconden achterstand terug). Landa was een nieuwe naam aan het front en die had op de slotklim dan weer duidelijk meer over dan Kruijswijk.
Van de drie klassementsmannen van TLJ is Gesink de meest complete met het beste palmares, Kruijswijk in hoogvorm de beste klimmer en Kelderman heeft dan weer zijn leeftijd mee om zich nog te kunnen doorontwikkelen.
'@andriesw
Die Landa is dan ook geen pannenkoek, zoals hij ook in de Vuelta weer demonstreerde. Hij reed in die Giro-etappe relatief makkelijk weg omdat Contador en Kruijswijk al het werk hadden gedaan.
Gesink zelf is natuurlijk ook geen fan van die openingsweek in de Tour, volgens mij is niemand dat. Maar het is gewoon een loterij, een attente Kruijswijk kan daar volgens mij ook wel doorheen fietsen (of niet, maar dat is dan gewoon pech, zoals Gesink zelf ook vaak genoeg is gebeurd).
Het rare is dat Kruijswijk behalve de beste klimmer nu ook de beste tijdrijder blijkt van de drie... top-5 rijden in een lange tijdrit in een grote ronde, dat moeten Gesink en Kelderman nog maar eens doen ;)
Behalve dat het altijd een lotterij is, was er dit jaar in de eerste ritten ook een waaieretappe, een rit over kasseien en een aankomst op de muur van Huy. Kruijswijk moet daar met niet overdreven veel tijdverlies doorheen kunnen fietsen, maar dan zal het wel anders moeten dan in de Tour van de drie musketiers. De kans dat je achterin het peloton (waar hij redelijk vaak zit) door die eerste week komt zonder aanzienlijke achterstand zal erg klein zijn.
De eerste aankomst bergop is een ander element dat de Tour anders maakt dan de Giro en de Vuelta. Waar er in die andere rondes vaak nog naar elkaar gekeken wordt, is het in de Tour de laatste jaren een rit die meteen aangegrepen wordt om serieuze verschillen te maken.
'@tendam
Een attente Kruijswijk in de eerste week... ik ben dus benieuwd of we dat eens gaan zien. Of hij gaat bewijzen dat hij kan wat jij denkt dat hij kan...
Ik doel namelijk op het overleven van de eerste week op basis van alertheid, positionering en meteen je niveau halen, niet vanuit het perspectief van pech en weerzin tegen die fase.
Die tijdrit van Kruijswijk in de Giro was uitstekend en dat is inderdaad een beetje raar voor een renner die nou net een typische klimmer lijkt. Dat aspect is zeker een pluspunt om als klassementsrenner hoog te scoren.
Wat zou het mooi zijn als Kruijswijk, Gesink en Kelderman het komende jaar allemaal op volle kracht een grote ronde kunnen volbrengen, als is het maar om ons van nog beter vergelijkingsmateriaal te voorzien. ;-)
'@ hakkie 2
Er eindigen veel en veel meer vlakke etappes in een massasprint dan vroeger.
Vroeger loonde aanvallen pas echt. Ti Raleigh won elk jaar wel een paar etappes in de Tour vanuit de aanval ( Lubberding, Knetemann etc..). Ook de etappes van Erik Dekker kennen we nog.
Het komt nu bijna niet meer voor dat een vlakke etappe of koers gewonnen wordt door een aanvaller. Je ziet het ook aan de parkoersen die gemaakt worden. De Tour had dit jaar maar een paar vlakke etappes. De rest werd voorzien van obstakels zoals kasseien, 'muren', steile bulten etc...
Ze willen af van 'saaie' etappes waar de kopgroep op 3 km voor de finish wordt gepakt en vervolgens een sprinter wint.
Edit. Vandaag 2 koersen in massasprint.
Het lijkt me voor de ploeg een mooie uitdaging om Kruijswijk door zo'n eerste week heen te slepen. Geef de ploeg de opdracht om Kruijswijk ten alle tijden in het voorste kwart van het peleton te houden. De ploegen van de top klassementsrenners doen dat ook en hoewel LottoNL het in het hooggebergte niet kan hebben ze genoeg mannen die dat op het vlakke en in het heuvelgebergte wel kunnen.
Dat Kruijswijk niet zo explosief is lijkt me voor een goed klassement helemaal geen probleem. Als hij elke bergetappe met de beste van de dag over de streep komt is een goed (en geen dom tijdverlies lijdt in andere etappes) is een geweldig klassement gegarandeerd. En op dagen waarin hij echt goed is (zoals hij in de afgelopen Giro een paar keer had) kan hij er veel afrijden door gewoon hard door te trekken.
Aanvulling: waar Kruijswijk tegen het eind van een grote ronde op zijn best is, lijkt hij dat tegen het eind van een etappe juist niet (gebrek aan explosiviteit). Dat maakt het dan weer moeilijker om tijdwinst te boeken maar ook om als aanvallende klimmer een etappezege te pakken. In de derde week opschuiven in het klassement is veel lastiger binnen de top 5 dan van buiten de top 10 richting plaats 8 of 7.
'@billi
Volgens mij gaat er geen amerikaan meer komen. Rahimns heeft hier enkele dagen geleden ook al gepost dat de komst van een Amerikaan en een Italiaan een wens en geen eis was van Bianchi. Ik vermoed dat met Bouwman de selectie rond gaat zijn. Vorig jaar hadden ze 26 renners, dat was al niet uit luxe, maar uit financiele overwegingen. Met Bouwman erbij komen ze dit jaar op 27 renners, ik zie weinig redenen om aan te nemen dat er nu ineens extra budget is voor twee renners meer.
'@andriesw
Wat je allemaal zegt gaat toch nog meer op voor Ten Dam, een renner die het eigenlijk voornamelijk van z'n taaiheid moet hebben. En die reed ook al top-10 in de Tour (was hem waarschijnlijk 2x gelukt als hij niet onderuit ging in een tijdrit). En zo zijn er wel meer renners die echt niet beter zijn dan Kruijswijk die de laatste jaren top-10 reden. Top-5 is een ander verhaal, maar ja, dat kunnen Gesink en Kelderman ook niet als de toppers er zijn.
Zoals Rahimns aangeeft zal uiterlijk op 17 oktober (tijdens de fandag?) de volledige selectie bekend zijn, even geduld dus nog.
Ik gok dat Bouwman de laatstentoevoeging aan de ploeg zal zijn, hoewel ik toch hoop op een mannetje extra voor het geval dat.
Dan denk ik dat er voor volgend jaar al met al een sterk verjongde ploeg staat die wel beter gebalanceerd lijkt dan die van dit jaar.
'@wielerfan1987
Tot nu toe heeft de ploeg 24 1/2 renner; waarvan er 1 renner nog in de herstelmodus zit. Als Bouwman de laatste aanwinst is, dan gaat Team Lotto-Jumbo het nog moeilijk krijgen om met volledige teams aan te treden. Ik zie weer hetzelfde gebeuren als het afgelopen voorjaar; dat zij weer een renner moeten terughalen om het gat op te vullen.
De ploeg heeft 20 blijvers, 5 nieuwkomers en 5 (of 6, als je De Weert mee neemt) vertrekkers. Zijn dus gewoon op gelijkwaardige sterkte gebleven. Volgens mij heeft Trek ook 25 renners, bijvoorbeeld. Orica lijkt ook naar 25 of 26 renners te gaan. Als er geen enorme griep- of blessuregolf komt is dat geen enkel probleem.
'@Scotty
Voor een aanvaller als Battaglin is het verschil tussen een goed en slecht jaar erg klein. In 2013 en 2014 waren zijn jaren goed omdat hij een etappe won in de Giro. Dit jaar werd hij twee keer 5e in een etappe en één keer 8e en is zijn jaar daardoor niet geslaagd. Hopelijk hoeft hij niet te veel te knechten en krijgt hij de vrijheid om zo vaak mogelijk mee in de aanval te gaan. Alleen dan lijkt mij zijn tijd bij LottoNL een kans maken om succesvol te zijn want volgens mij is hij niet het type wat zich prettig voelt als hij die vrijheid niet krijgt.
Ik zou het persoonlijk mooi vinden als ze zowel Tusveld als Bouwman erbij halen in de hoop dat die twee op termijn kunnen uitgroeien tot goede klimknechten voor Gesink, Kruijswijk en Kelderman. Momenteel heeft LottoNL nauwelijks echte klimknechten en ik denk niet dat Gesink, Kruijswijk en Kelderman lang bij de ploeg zullen blijven als dat de komende jaren zo blijft. Zeker nu Ten Dam is vertrokken lijkt het me vreemd als ze niet proberen te talenvolste Nederlandse klimmers die haalbaar zijn proberen te contracteren.
'@Hakkie2
Als de blessuregolf uitblijft is nog maar de vraag. In 't afgelopen seizoen heeft juist die blessuregolf voor de nodige problemen gezorgd. In de jongste TdF heb je toch gezien, dat er zo maar een grote valpartij kan ontstaan met de nodige malheur. Dan ga je met zo'n kleine bezetting de mist in.
'@kelderfan: maar daarom hoef je nog niet van een blessuregolf uit te gaan. De meeste uitgevallen renners missen daarna helemaal geen koersen, vaak valt het mee. In het afgelopen seizoen was er inderdaad een uitzonderlijke blessuregolf bij Lotto-Jumbo, maar dat kun je toch moeilijk als 'standaard' gaan verwachten.
Andere teams rijden ook met 25 of 26 man rond. Ik zou niet weten waarom Lotto-Jumbo er nou zo veel meer nodig heeft. Lotto-Soudal en Ettix, die hebben er meer nodig voor de vele lossen Belgische koersen. Maar in Nederland zijn niet zo veel wedstrijden waar Lotto-Jumbo aan mee kan doen.
'@Hakkie2
Je kunt natuurlijk denken, dat 't met zo'n jonge ploeg wel allemaal goed komt. Maar door o.a. de sprinttreinen ontstaan helaas te vaak valpartijen en helaas ook te vaak met nare gevolgen. Je hebt echt geen blessuregolf nodig om weer op 't zelfde resultaat uit te komen als dit seizoen.
Jij hebt 't over 25 renners, maar je weet ook, dat Goos er nog lang niet is. Dus eigenlijk heeft 't team maar 23 1/2 renner voor komend seizoen, want ook Tjallingii neemt per 30/6 afscheid.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.