Prima dat een journalist de discussie over veiligheid in het wielrennen aanzwengelt. Dat is z'n taak. De renners zijn nog veel te veel de circusartiesten die nauwelijks invloed hebben op (de veiligheid van) het parcours. De dramatische gebeurtenis met Lambrecht is daar slechts één voorbeeld van.
'@michiel. Ten eerste; waarom in dit forum? Ten tweede; wat is er misselijkmakend aan de column? Jouw bewoording lijkt veel op die na elke schietpartij in de VS. Daar is het ook misselijkmakend om zo snel erna een discussie op te starten? Waarom eigenlijk? Wanneer dan wel? Zegt Thijs iets wat irrelevant en onzinnig is? Iets wat niet gezegd mag worden?
Mannen, ik kan het schrijfsel van Zonneveld niet helemaal lezen, maar de veiligheid van renners ter discussie stellen lijkt me sowieso een goede zaak. Er vallen teveel doden.
Ik vrees dat aan de dood van eergisteren niet veel te doen was (domme pech), maar die aanrijding op het parcours van een paar maanden terug is een ander geval. En ik vrees dat we geen vijf jaar hoeven te wachten voordat een renner wordt overreden door een motor dan wel ploegleidersauto.
De renners zijn ondergeschikt aan het cirsus, en de wielerploegen aan de organisatie. Het is best walgelijk. Enige optie lijkt, voor een buitenstaander als ik, een revolutie. Massaal uit de ASO en UCI stappen, en zelf koersen en organisatie in elkaar draaien. In het boksen is zoiets volgens mij ook gelukt, evenals in het schaken en darten; in al deze sporten hebben tegelijkertijd verschillende bonden bestaan, of bestaan nog steeds.
Met het laatste lossen we de problemen mbt veiligheid maar hoogstens ten dele op, vrees is. Veiligheid IN de koers door minder motoren (vervangen door die vliegende dingen), auto's, en op het parcours zou in elke organisatie kunnen (moeten).
Yogi dit is mijn hangplek op WF. Hier zitten mijn wielermatties met liefde voor Jumbo Visma. Nogmaals, met de vinger wijzen terwijl het onderzoek naar z'n dood nog plaats vindt...daar gaan m'n neusvleugels van trillen. Je kan er pas iets van zeggen als het onderzoek naar z'n dood is afgerond. Ik vind Zonneveld al even een griezel, en dat bevestigt hij telkens weer
'@Michiel De Rooij ik waardeer je passie voor TJV en ook ik ben wel van mening dat deze discussie eigenlijk hier niet thuishoort. Maar ik vraag me wel af of je afkeer tegen Thijs je mening over deze column je niet wat beïnvloed. Ik zie niet dat hij inzake deze verschrikkelijke gebeurtenis de vinger naar iemand wijst, hij trekt het breder en gebruikt dit wel en in mijn ogen terecht om de discussie over de veiligheid weer aan te zwengelen, iets wat in mijn ogen ook al had gekund na de enorme val van Van Aert. Je kan niet alles voorkomen in de sport maar de UCI en de organisatoren en wellicht ook de ploegen zouden wel veel meer kunnen doen om de risico's daarop te verminderen.
Het is Zonneveld zijn taak om zulke discussies aan te zwengelen, als hij binnen de lijntjes blijft kleuren kan hij beter stoppen met columns.
Ik las pas wel dat Ineos tegenwoordig beschermende broekjes draagt maar dat is meer tegen schaafwonden/schuivers en helpt niet tegen erge valpartijen.
Discussie is leuk maar een echte oplossing zie ik niet zonder grondige veranderingen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.