Ik denk dat Bouwman niet bang hoeft te zijn voor zijn plaats bij Jumbo-Visma. Hij heeft de afgelopen twee jaar laten zien een redelijke knecht te zijn en het zou me verbazen als hij dit jaar niet weer een kleine stap in zijn ontwikkeling zet. Een topper zal hij waarschijnlijk niet worden maar dat is ook niet nodig om als waardevolle knecht bij Jumbo-Visma te blijven.
"Ik dacht dat het voor jonge klimmers juist zo’n voorbeeld was om al een koersje in de benen te hebben!? Voortschrijdend inzicht?"
Een aantal mannen laat zien, dat de hoogtestage een prima voorbereiding is voor een wedstrijd.
Maar Karsten Kroon zegt terecht dat wedstrijdhardheid wordt opgedaan door te koersen.
Dat Primož Roglič en Laurens De Plus mij ongelijk geven is waar. Maar jonge renners als Sepp Kuss hebben dat misschien wel nodig.
De Plus heeft in ieder geval een indrukwekkend begin van zijn dienstverband bij Jumbo-Visma. Hij zal waarschijnlijk in de top 10 van het klassement van deze UAE Tour eindigen terwijl hij heel veel energie heeft verspeelt aan het knechten voor Roglic. Dit soort korte rondes met een (ploegen)tijdrit en geen lange steile beklimmingen zijn op het lijf van De Plus geschreven. In de toekomst kan hij in dit soort rondes als kopman worden uitgespeeld.
'@Kelderfan Kuss is ouder dan de Plus. Het zal ook gewoon te maken hebben met kwaliteit en reactie op een hoogtestage of ook nog met welke opdracht je een koers in gaat. Zoals ik al eerder aangaf is het lastig te beoordelen of iemand aan zijn taken voldoet op basis van uitslagen of wat we zien tijdens een liveuitzending. Wij hebben niet gezien wat Bouwman misschien in een eerdere fase heeft gedaan. Vandaag was het ook voor hem niet nodig om zich leeg te trekken op die slotklim. In ieder geval kunnen ze met het resultaat alleen maar tevreden zijn.
@AlfredoBinda het is inderdaad geen geweldige seizoensstart, het is vele malen beroerder dan vorig jaar ;)
Ik dacht dat Laurens De Plus in de Vuelta ook bij de rit Valle de Sabero. La Camperona met een steile pukkel op 't eind goed van voren zat met o.a. Bjorg Lambrecht. Dus ik wil hem wel zien in de Giro.
In ieder geval heeft Primož Roglič met De Plus, Tolhoek en Gesink geen verkeerde ondersteuning mee voor de Giro.
'@rahimns
Dat speelt allemaal mee. Toch kun je zien aan de race dat iemand goed is of niet. Dat Leezer vandaag achterin is geëindigd kan meerdere oorzaken hebben. Want die heb ik goed bezig gezien. Koen zat vanaf het begin van de klim achter zijn kopman. Op 't moment, dat hij naar voren ging, moest even later uitsturen.
Het kan zijn dat hij vandaag minder was door iets. Dat kan ook gebeuren.
Vandaag weer genoten van Roglic en een prettige kennismaking met de Plus.
Mooi ook om op de beelden te kunnen zien hoe die jongens nu al een band hebben die hen straks in de Giro alleen maar sterker maakt
Ook een positieve opvaller vandaag die terecht ook door kroon aangehaald werd was wat mij betreft van Emden, die is ook zijn seizoen sterk begonnen en heeft berewerk verricht op een terrein dat normaliter niet echt het zijne is.
Het zou zomaar eens kunnen dat Jos het seizoen van zijn leven gaat rijden als je hem vanmiddag zo bezig zag.
Overigens laat ook Martin deze koers weer zien bij Jumbo-Visma weer helemaal op te leven.
Voor wat betreft Bouwman denk ik dat men al snel te hoge verwachtingen heeft doordat hij voorgaande twee jaren boven verwachting goed presteerde.
Hij moest er vandaag inderdaad vrij vroeg af terwijl ik juist vlak voor hij afdraaide dacht te zien dat Roglic hem een teken gaf dat hij over mocht/kon/moest nemen (van Martin?) om het tempo te verhogen, maar het kan ook zijn dat hij aan Roglic had aangegeven zich niet goed genoeg te voelen en dat het teken van Roglic juist bedoeld was als toestemming om te laten lopen.
Hoe dan ook, Koen hoeft straks in de Giro niet de laatste man te zijn voor Roglic, daarvoor zijn Tolhoek (op basis van zijn Tour vorig jaar) en de Plus al opgenomen in de selectie.
Bouwman kan eventueel als vooruitgeschoven post dienen in een kopgroep, of anders gewoon zijn werk doen als waterdrager of op kop van het peloton, meer dan dat wordt er denk ik ook niet van hem verlangd door de pleogleiding.
Ik denk namelijk dat de ploeg met een heel doordacht plan naar de Giro aan het toewerken is en dat alle renners in de selectie met een plan en een doel/missie geselecteerd zijn, en dat deze renners zelf ook al precies weten wat er van hen verlangd wordt en welke rol hen toebedeeld is en dat lijkt mij alleen maar goed.
Overigens schoot Koen vorig jaar ook pas richting eind maart behoorlijk in gang dus er is nog echt geen man overboord, hij kan zomaar ergens de komende maanden nog verrassen met een leuke kleine overwinning of een behoorlijk klassement hier of daar.
Opzich is Bouwman hier niet perse overschat, hij is gewoon een man voor de eerdere fases maar toch mag je van m verwachten dat die over kan nemen van n tank als Martin bergop.
Je hoeft m ook niet in 1 koers naar beneden te praten, vorig jaar was hij heel goed in de coppi.....? Helaas toen gevallen. En hij heeft een leuk sprintje bergop als die in vorm is. Allround nuttige renner
'@Wielerfan1987
Dat zeg je goed. Wat Koen Bouwman betreft, kan 't malheur zijn of wat je aangeeft, dat hij wat later goed is.
Of wat @Fanny aangaf, dat Roglic en De Plus op hoogtestage zijn geweest en o.a. Koen Bouwman niet.
Maar gezien zijn snelle manier van uitsturen, denk ik toch eerder dat hij zich niet 100% voelde en dat kan ook gebeuren.
Bouwman heeft wel vaker periodes waarin hij een (iets) minder goed niveau haalt, dan je van hem zou wensen. Ik zou me daar verder niet zo druk om maken, of je hoofd breken over het zoeken naar een verklaring. De betere vorm gaat er ook dit seizoen echt wel weer een paar keer komen en de rest van het jaar is het gewoon een redelijke tot goede knecht.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.