Scorito Giro d'Italia 2019 Pool

1 2 ... 118 119 120 121
M@thijs

Met modolo dumoulin oomen hart en viviani nog steeds 89.9%

Pietje Precies

'@Yskoud, behoorlijk mee eens qua poppetjes in de top-10. Echter vind ik de Scorito niet eerlijk verlopen qua verhouding sprinters vs klimmers. En dat is denk ik minstens zo belangrijk.

Letterlijk iedere mogelijke sprint-etappe is ook daadwerkelijk een sprint-etappe geworden. Ook de etappes waar de kans maar 70% ofzo was.

Terwijl er maar 1 bergetappe volledig naar de klassementsmannen is gegaan. Verder nog wel een paar etappes waar er slechts een paar vluchters voorop bleven. Maar al met al zijn er behoorlijk veel punten door aanvallers weggekaapt.

Deze combinatie is zeer gunstig voor de mensen die veel (dure) sprinters mee hadden genomen. Immers zullen zij op plek 7/8/9 in hun bergteam hebben moeten bezuinigen en types als Ciccone, Masnada, Nieve, etc geselecteerd.

Dit heeft vervolgens ook impact op het puntenklassement en bergklassement, waar de klassementsmannen wederom beroerd scoren door aanvallers.

----------------------------------
Dit komt onder andere door ogenschijnlijk kleine gebeurtenissen. Neem bijvoorbeeld de pech/val van Roglic (en plaspauze). Mede door dat tijdsverlies wist Carapaz een voorsprong te bemachtigen die ruim genoeg was voor de tijdrit. Hierdoor hoefde hij niet meer voor de boni's te gaan in de derde week met als gevolg dat de kopgroep vaker voorop bleef.

Deels valt dit op voorhand in te schatten en deels is dit simpelweg variantie.

Ajvenema

'@pietje:

'Niet eerlijk' Zo zou ik het niet willen zeggen. Eerder ongelukkig in jouw geval. Je wist dat er 5 ploegen aan de start stonden met een topsprinter. Daarnaast nog ploegen als Dimension Data en Israel cycling waarbij de 2e rangs sprinter kopman was. Dan mag je er toch vanuit gaan dat de meeste sprintetappes naar de sprinters gaan. Alleen die laatste was twijfelachtig.

Vervolgens is het opvallend dat de klassementsmannen niet bijster geinteresseerd lijken in de etappezeges. Valt wel iets voor te zeggen, want voor hun doel is dat niet per se nodig. Sprinters willen etappezeges, dat is in ieder geval duidelijk, en wat mij betreft een redelijk safe investering.

Qua scorito-punten scoren de klassementsmannen overigens gewoon over het algemeen hoger dan de sprintkanonnen. Een ronde als deze bevestigd vooral dat het toch wel verstandig is om een paar goeie vluchters/dagjesmensen mee te nemen, ipv vol te gokken op het klassement.

Overigens ben ik zelf flink de mist in gegaan met een lullige 74%. Totaal gebrek aan Movistar en Majka.

Zonder het misschien te beseffen hebben de meeste mensen de slag al verloren toen Dumoulin uitviel. Als je de toppers bekijkt in Scorito hebben de meesten geen Dumoulin meegenomen, en zijn ze daar deze ronde rijkelijk voor beloond.

Starlynk

'@Pietje: grappig dat je dit zo stelt. Ik had juist het gevoel dat de teams die de dure sprinters (Viviani, Gaviria) links hebben laten liggen in het voordeel waren ;) Voor mijn gevoel is het ook niet zo dat de klassementsrenners opvallend minder punten hebben dan normaal. Volgens mij was juist vorig jaar een extreem voorbeeld dat er heel veel punten naar de klassementsrenners i.p.v. vluchters gingen in de bergen. Maar daar zou ik nog even wat dieper in moeten duiken ;)

Sowieso waren Carapaz, Nibali, Roglic, Landa, Majka meer must-have dan Ciccone en Masnada. Eigenlijk zijn alle dure klassementsrenners (m.u.v. Dumoulin, Jungels en in minder mate Zakarin) hun geld waard geweest. En Ciccone en Masnada waren op voorhand ook al 2 topkandidaten als aanvallers in de bergen, dus ook behoorlijk voorspelbaar.

Ben het dus eigenlijk wel met Yskoud eens dat dit een "eerlijke" ronde was qua Scorito en dat de geluksfactor redelijk laag lag. Overigens niet met Yskoud eens dat het uitvallen van Dumoulin geen impact had, want 7 van de teams in de top 10 hadden geen Dumoulin en no way dat die in de top 10 (of zelfs >95%) hadden gestaan als Dumoulin gewoon had uitgereden.

Een ander sleutelmoment was de declassering van Viviani. Had heel anders kunnen lopen in de rest van de Giro als dat niet was gebeurt, voor mijn gevoel...

Maar goed, dat zijn relatief kleine zaken als je het vergelijkt met eerdere grote rondes of het klassiekerspel :)

Pietje Precies

Zeker ongelukkig en wat mij betreft een fors verschil met wat je realistisch kon verwachten. Ik vind dat je het dus wat bagatelliseert.

Vergelijk het simpelweg met vorig jaar... toen gingen er misschien wel 6 of 7 etappes naar de GC-mannen. Doordat met name Yates toen ook veel tijd moest pakken met het oog op de tijdrit.

Dat was dit jaar met mannen als Dumoulin en Roglic aan de start ook een logisch scenario. Zodoende heeft het uitvallen van Dumoulin en tegenvallen van Yates stiekem best wat impact gehad op de koers.

------------------
@Starlynk, hun geld waard an sich is geen goede manier van beoordelen. Ik vond de GC-renners op voorhand relatief enorm goedkoop en de sprinters relatief duur.

Ik had dus de verwachting dat de GC-renners niet simpel hun geld waard zouden zijn, maar hun geld dubbel en dwars waard zouden zijn.

Dus ondanks dat ze nu al hun geld waard blijken, hebben ze mijns inziens fors onder verwachting gepresteerd.

Mensen met Viviani hebben imo veel pech gehad, mensen met Gaviria precies waar ze recht op hadden :p. Nee zonder dollen wel wat pech natuurlijk, maar dat vond ik een bijzondere keuze op voorhand.

Vorig jaar misschien ietsje meer dan de jaren ervoor, maar in ieder geval niet veel. Toen had je oa Nairo, Tom op Oropa, Jungels in een sprintje, Nibali en Pinot. Plus de tijdritten + soms een paar vluchters voorop.

Laatst gewijzigd
hartstikkebedankt

Volgens mij was je spekkoper met een sprintteam van bijvoorbeeld Ackermann, Démare, Ewan, Cimolai, Belletti, Selig, Gibbons. Dan was je voor 13,5 miljoen klaar en had je al je geld in het AK-team kunnen steken.

Pietje Precies

Ja, das achteraf. Maar op voorhand klik je natuurlijk altijd Viviani erin.

Jori

Bijzonder mee oneens.
Het scorito-puntenklassement staat juist op zijn kop door het vreemde koersverloop.
De winnaar staat altijd hoog in de scorito puntenklassement, niet enkel roze trui punten maar ook bergpunten en puntenklassement tikken echt flink aan. Met veel vluchtetappes heb je die zekere punten nodig als opvullers en vooraf zitten die dan niet bij Carapaz.
Vooraf zijn er 3 gedoodverfde favorieten en heb je Lopez en Nibali erachter. Dan lijken Carapaz, Landa en Majka tekort te komen op hun intrinsieke kwaliteiten van enkel klimmer en bekaaide tijdrit vergeleken met anderen en magere eindafrekeningspunten (verschil plek 5 en plek 11 is niet zoveel). Top10 voorspellen is simpelweg niet scorito, dat draait om truipunten en top20 noteringen

Top 10 qua poppetjes is misschien niet vreemd voor velen, maar Carapaz zat vooraf geen eens bij de top 5 aan favorieten en wint nu de giro, dat zijn gewoon veel punten tussendoor en op het einde op een vreemde plek. Landa komt scorito technisch normaliter tekort deze giro maar sleept continu die extra roze truipunten mee. Juist met zoveel aanvallers, zijn die extra truipunten zo cruciaal. Daarentegen vallen de renners tegen die juist in 3 extra etappes kunnen scoren; de tijdritten vs Izagirre, Jungels, Dumoulin, Hart, Yates, het is een surreële giro geworden.
Puntenklassement ook een verrassing geworden, zonder Viviani en dus geen bonuspunten Jungels.

Teams gaven al aan wat rustiger te koersen (oa Yates demonstreerde het ook al in Vuelta) en met 2 monsterritten is het logisch dat er in andere etappes niet volle bak wordt gekoerst. Over de kwestie van het parcours inschatten, veel etappes leenden zich ook niet echt om het verschil te maken.

Helaas, het zij zo, op naar de tour, https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/races/view/2019/1

Pietje Precies

Met je stuk over Carapaz ben ik het eens. De nummer 1 hebben is cruciaal bij dit spel en Carapaz is een behoorlijke verrassing. Qua Landa ben ik het deels eens. Heeft enerzijds inderdaad de Carapaz mazzel en anderzijds de pech dat zoveel etappes naar de kopgroep zijn gegaan. Een klimmer zoals hij heeft daar de meeste schade van (puntentelling loopt bovenaan het hardste af).

Met je opmerking over dat veel etappes er zich niet voor leenden ben ik het oneens. Uiteindelijk waren er denk ik in iedere bergetappe tijdsverschillen. Er eindigden echter elke keer van die verdomde aanvallers voor :p

Gladiool

Vorig jaar reed Mitchelton alles kapot. Zegt genoeg dat Chaves vorig jaar meer dan 400 punten haalde, terwijl ie na etappe 9 niet meer in de punten reed (buiten de truipunten). Met Yates (die ik wel meerdere keren kopmande) haalde ik dat jaar 900 punten op meen ik.

tempo789

Tijd om terug te blikken. Hierbij het optimale Scorito-team voor de 102e editie van de Giro d'Italia.
Enkele opvallende zaken op een rijtje:
- De volledige top acht van het algemeen klassement staat in het optimale team.
- Er staan slechts vijf sprinters in dit team, waarvan er één zelfs lead-out is.
- Van de top van het jongerenklassement staat alleen MAL er in.
- Ewan is de enige die de ronde niet heeft uitgefietst. De andere 19 renners halen allemaal punten voor de eindklassementen.
- De grootste miskoop is wat mij betreft Bob Jungels (Dumoulin is pech, Viviani en Gaviria haalden op basis van impact de top 20 wel, maar zijn te duur om het optimale team te halen).
- De duurste renner met een impact van 0 is Sosa (2,5 miljoen).
- Het koopje van deze editie was Fausto Masnada

*** Scorito's optimale team ***
Score:
7160
Kosten: 44 miljoen

660 CARAPAZ Richard
636 ACKERMANN Pascal
590 ROGLIČ Primož
500 DÉMARE Arnaud
460 NIBALI Vincenzo
431 LÓPEZ Miguel Ángel
396 LANDA Mikel
383 EWAN Caleb
364 MAJKA Rafał
265 MASNADA Fausto
265 CARUSO Damiano
299 YATES Simon
279 CICCONE Giulio
274 MOLLEMA Bauke
292 BILBAO Pello
207 CIMOLAI Davide
300 FORMOLO Davide
198 SELIG Rüdiger
180 ROJAS José Joaquín
181 MADOUAS Valentin

kaboutertje

Knap gedaan allemaal, mooie scores. Voor mij verreweg mijn slechtste ronde ooit, 59%. Hiermee gekelderd naar een 42e plaats op de index. En dat met slechts 5 andere renners dan de winnaar. Knappe prestatie, al zeg ik het zelf. Carapaz, Landa, Ackermann, Mollema, Belletti vs Tom, Hart, Nizzolo, Battaglin en de Plus.

Ronde begon nog veelbelovend met een top 50 plaats in Bologna maar daarna steeds verder afgezakt. Gemis van Ackermann bleek vele malen groter dan ik had verwacht, ook omdat het pas zijn eerste grote ronde was. Daarnaast het movistar duo, van wie ik Carapaz nooit heb overwogen.

Maar goed, met goede moed op naar Frankrijk.

pirazzi

Met het optimale team kun je maar 6 sprinters opstellen in sprintetappes. Rojas reken ik ook tot de sprinters dan, maar was eigenlijk aanvaller deze Giro.

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

'@Pietje
Er had ook een massale valpartij kunnen plaatsvinden onder de sprinters met veel uitvallers tot gevolg.
Koersverloop is vaak een vorm van mazzel en moeilijk in te schatten.
Weet niet of er iets dan logisch is.

Pietje Precies

Zeker waar Ab. Zo zijn er best wat ogenschijnlijk kleine gebeurtenissen die met de toegenomen concurrentie gelijk een X procent schelen. Bijvoorbeeld de valpartij van Ackermann en Moschetti.

@Pirazzi, jep, maar met Roglic, Ulissi, Formolo, etc waren er best aardige opvulmogelijkheden. MAL eindigde ook nog een paar keer verrassend goed in sprintetappes, etc. De optimale selectie komt tot stand door behoorlijk wat onlogische opstellingen.

Net als dat een optimale selectie zonder Dumoulin en in mindere mate zonder Viviani eigenlijk geen optimale selectie is ;)

pirazzi

Die 20 renners uit dat optimale team kunnen nooit dat aantal punten halen want stel dat je die allemaal in je team had dan nog kun je er maar 9 opstellen per etappe en moet je ook nog geen fouten maken met het kiezen van de kopman.

Starlynk

'@pirazzi: het klopt echt hoor dat optimale team ;) Kan je precies vertellen welke etappe je welke 9 renners op had moeten stellen en wie je captain had moeten maken om tot die 7160 punten te komen.

Maar nee, realistisch is het natuurlijk niet, want om tot die score te komen moet je ook renners opstellen in etappes waar je ze in het echt nooit zou opstellen omdat je (vooraf) betere opties hebt. En moet je inderdaad 0 fouten maken met het kiezen van de kopman.

OHBnibbik

Zelf op een schamele 82% uitgekomen terwijl ik met een beetje andere omstandigheden zeker beter had gekund.

Combinatie Roglic/Plus had een mooie combi geweest de eerste week met teampunten roze en eigen punten voor wit.

Daarnaast werden de sprintetappes niet gedomineerd door 1/2 renners maar had iedereen kans met daarnaast de de DSQ van Viviani in de puntentruien. Verder heeft de minste topsprinter Demare meer punten gehaald door deze verwachte wendingen...

Daarnaast had Ackermann sneller de puntentrui kunnen hebben als hij niet gevallen was waardoor ik Majka en Formolo elke keer extra punten kon toeschuiven

Lopez pakte zeer laat de witte trui waardoor Bilbao en Izagirre minder opleverden naast geen top 5 plaats voor MAL. Daarnaast een van de personen met de meeste pech, lek tijdrit, gevallen laatste bergrit en mechanische pech ook nog.

Hamilton ook goed ingeschat als beste knecht maar Yates maakte het niet waar.

Verder kreeg door roze trui Conti Poland Ulissi ook geen eigen kans (had ook anders kunnen zijn)

Achteraf sta ik nog steeds achter mijn keuzes. Had een top Giro geweest als Movistar niet de beste was geweest.

Missende renners:
Carapaz
Landa
Demare (verwachte meer van Ewan/Vic/Ack & goedkope)
Masnada (twijfelde wanneer ik hem op moest stellen)
Ciccone (niet over nagedacht)

Teleurstellende renners:
Hart door vroege terugval wit en extra val
Dumoulin (had ook zomaar anders kunnen zijn)
De Plus ook verklaarbaar
Ulissi net verklaard
Izagirre de enige echt slechte keuze

Poeksel

"Masnada (twijfelde wanneer ik hem op moest stellen)"

In de Giro zijn er vaak wel etappes waarbij de kans groot is dat de vlucht het haalt. Van tevoren waren er dus wel een paar etappes voor een type als Masnada. Daarnaast een paar etappes waarbij moeilijk te voorspellen is of het naar de vlucht of de kopmannen gaat, dan zou Masnada opvulling kunnen zijn. Hij was nog wel iets beter dan verwacht (ik nam hem ook alleen maar omdat ie 500k was) maar uiteindeijk bleek de vraag niet wanneer hem op te stellen, maar wanneer hem kopman te maken (door mij helaas vrij consequent verkeerd beantwoord).

Stanro

Ik scoorde slechts 76% ondanks dat ik best een goede selectie had. Bij de dagelijkse opstellingen maakte ik echter standaard de verkeerde keuze. Gaviria kopman, wordt Ackermann 1e. Ackermann kopman, valt hij. Viviani kopman, wordt hij gestraft voor een beuk. Bij etappe 5 had ik Carapaz en Ackermann niet eens opgesteld, worden ze 1 en 4.

De enige die ik echt miste waren Demare, Nibali en Landa (hebben mijn verwachtingen overtroffen)

Binda

Bedankt Wielerflitsers voor de vele goede tips die ik van jullie gekregen heb als meelurker in dit topic. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op 98% en daar ben ik meer dan tevreden mee. Op naar de Tour!

Ajvenema

Mooi toch dat dit forum altijd het meest actief is VOOR de ronde begint, en naar mate de ronde vordert steeds meer uitgestorven raakt. Het puzzelen is uiteindelijkst toch meestal leuker dan de deceptie die daarna volgt:)

Wijon

Ergens wel lekker dat Izagirre tegenviel. Had m niet omdat ik hem gewoon te duur vond. Volgende jaren weer wat goedkoper en dan neem ik m weer mee, hopend dat hij puntjes pakt.

henkjmol

Hi Mitch, Shady Molio hier!

Ben op de laatste dag over je heen gesprongen !
Zit zeker een element van geluk in, maar al met al steekt de poule (regels) goed in elkaar.
Combinatie van koersverloop, balans in je team, vroege uitvallers en captain kiezen. Conclusie ,meer geluk dan wijsheid als je eerste wilt worden hahaha.
Ik had Masnada ook een aantal keer niet opgesteld trouwens;)

Succes met de tourpoule iedereen! De lol zit hem vooral in het speurwerk vooraf en het bijhouden van het forum ;)
Mocht iemand interesse hebben in de fietscomputer, stuur dan een privebericht, ik fiets te weinig om hem zelf te gebruiken....

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

"Ergens wel lekker" over een renner die je niet had... je bedoelt "Super lekker"

Gefeliciteerd Mol!

1 2 ... 118 119 120 121

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.