Scorito - Tour de France 2019

1 2 ... 173 174 175 176 »
Charlie33

Leuke graphics pietje. Duidelijk dat bollen naar de verkeerde renner zijn gegaan. Als Tigne niet geschrapt was dan had Bernal sowieso gewonnen.

Ab Normaal

Ik weet niet hoe Nasibal die quotes steeds in zijn berichten zet, maar ik wil iets uit zijn bericht van 30 juli 09:49 quoten:
Quote:
Mij viel het persoonlijk al op dat ik, ondanks fors in mijn sprintteam geïnvesteerd te hebben, heel traag begon op de ranking en toen juist in de laatste week enorme sprongen maakte met mijn AK team (op beknibbeld dus, maar ‘toevallig’ wel net de juiste namen in mijn team). Als je nu bedenkt dat ik met Trentin, Matthews en Colbrelli nu nét die steady 5-10 sprinters miste ten faveure van een Viviani en Groenewegen (Ewan zou samen met Sagan, glazenbolsgewijs, de kopman zijn geweest) dan valt alles op z’n plek.
Einde quote.

Dit had ik dus exact hetzelfde. Veel geld geïnvesteerd in mijn sprintploeg. Sagan, Groenewegen, Ewan, Viviani, ik had ze allemaal. Maar na de sprintetappes sta ik onder de 50% omdat ik ook Trentin, Matthews en Colbrelli miste en veel pech had met de kopmankeuze. Uiteindelijk op 98,3% geëindigd omdat ik ook precies de juiste klassementmannen had.

Keshi

'@ Pietje
"Toppers als Benoot en Teuns zouden door 30% gekozen moeten worden" Eens op kwaliteit, maar Lotto had maar liefst 3 renners voor dezelfde etappes met ook Wellens en De Gendt. Nibali en Teuns kon ook dagelijkse keuze van ploeg worden. Ik weet niet hoe het met jou is, maar ik kies ze altijd op de verkeerde dagen. Daarom kies ik ze niet. En misschien meer mensen. Heeft niets met kwaliteiten of budget te maken, gewoon hoe je tactiek voor het spel is.

Jasperdewaal11

http://www.cyclingnews.com/news/change-in-sports-drink-blamed-for-uaes-poor-tour-de-france-performance/

D Martin dronk wat anders tijdens de tour ...... ?

Pietje Precies

'@Keshi, dat je ze soms verkeerd opstelt zit ook in de prijs inbegrepen. Anders zouden die renners het dubbele kosten.

Maar ik kies ze regelmatig ook op de verkeerde dagen, soms ook niet. En ik pak vooral renners voor de moeilijke etappes waarin het alternatief ook 0 punten zou scoren. Denk bijvoorbeeld aan etappe 9, etappe 12 en etappe 17.

Maar ik zeg ook niet dat ze veel te goedkoop waren of must-haves waren. Enkel zeg ik dat het jammer vind dat het budget nu zo hoog is dat je deze mannen zelfs kan negeren.

---------------------------

Anyway, hieronder een 'eerlijke' analyse:

Teuns had ik etappe 6 (waar hij won) niet opgesteld. Op zulke dagen ga ik vol voor GC en had dat helaas aangevuld met Benoot van wie ik verwachtte dat hij zou gaan aanklampen (wat volgens mij ook het plan was). Etappe 12 en etappe 17 had ik hem beide keren wel opgesteld en werd hij 12e en 5e.

Doordat mijn berg-equipe dun was heb ik hem ook meerdere malen opgesteld, terwijl ik er eigenlijk niet veel van verwachtte. En in het begin in wat punch-etappes. Het alternatief was vaak 'zekere' (ploeggenoot-) punten.

Dat brengt een 0-punter etappe 15 (alternatief was Sagan geweest), 1 punt etappe 9 (alternatief was Viviani geweest), 1 punt etappe 8 (alternatief was denk ik Yates of Mas geweest), 0-punter etappe 5 (alternatief was Viviani geweest), 0-punter etappe 3 (alternatief was Bernal geweest).

Al met al moet ik erkennen dat Teuns mij dus te weinig gebracht heeft. Al komt dat dus ook doordat ik hem niet selectief genoeg heb opgesteld. Dat is wel een terugkerende fout die ik maak, namelijk dat ik zulke jongens ook op ander terrein inzet. Ik zou in die etappes denk ik meer op safe moeten gaan en accepteren dat ze dan 1x flink scoren wanneer je ze niet hebt opgesteld. Enkel gebruiken in de typische kopgroep-etappes.

------------------------------

Van Benoot heb ik daarentegen wel goed gebruik gemaakt. Die had ik etappe 9, 12 en 18 opgesteld. Das dus een 2e, 4e en 6e plek. En dat precies in twee zeer lastige Scorito-etappes (etappe 9 en 12). Helaas had ik hem niet als captain, dan was het helemaal jackpot geweest. Etappe 3 had ik hem niet opgesteld, achteraf jammer.

Verder had ik Benoot in etappe 5 (alternatief was wederom Viviani of Mas geweest), etappe 6 zoals eerder genoemd waar ik dus juist Teuns had moeten hebben, etappe 8 (alternatief was zoals eerder genoemd Yates of Mas geweest), etappe 14 (alternatief was Viviani of Sagan geweest), etappe 15 (alternatief was Sagan/Viviani geweest), etappe 17 (alternatief was Bernal geweest, maar dit was juist een zéér mooie etappe voor Benoot), etappe 20 (alternatief was Teuns geweest, achteraf pakt die teamgenootpunten via Nibali).

Al met al ook Benoot niet selectief genoeg opgesteld en te weinig voor de 'zekere' punten gekozen. Anderzijds moet je maar liefst 3 of 4x die teamgenootpunten punten pakken om 1x een top-5 te compenseren. Met de veilige tactiek had ik Benoot in etappe 18 (6e) dan waarschijnlijk niet gehad...

----------------------------

van Avermaet vond ik de mooiste van de drie, omdat hij de absolute kopman was. En omdat sprintende types zoals hij niet enkel vanuit de kopgroep kunnen scoren, maar ook vanuit het peloton als het toch een peloton-dag wordt, bijvoorbeeld etappe 5.

Etappe 1 had ik van Avermaet niet opgesteld (11e), maar mijn slechtste renner die dag was Kristoff 14e. Etappe 3, 5, 8, 12 en 17 had ik hem wel opgesteld (4e, 5e, 8e, 11e en 3e). Enkel etappe 10 had ik hem niet, maar daar had hij zonder waaiers waarschijnlijk ook niet gesprint. Etappe 8 en etappe 12 was hij ook mijn kopman, beide keren bleek er achteraf een mooiere kopman te zijn. En in sommige andere etappes, zoals etappe 17 is het erg zonde dat ik hem juist geen kopman had.

Verder heb ik van Avermaet slechts eenmaal foutief opgesteld. Etappe 9 had ik hem, maar dat was een schitterende etappe voor hem (alternatief was wederom Viviani geweest).

Al met al van Avermaet dus zeer goed opgesteld (/ heeft van Avermaet zelf perfect werk afgeleverd). Had enkel meer punten kunnen pakken door hem etappe 17 captain te maken. En door achteraf in etappe 8 en 12 voor Pinot en Benoot als captain te gaan.

-------------------------------

Conclusie is dat ik met Teuns te weinig punten gepakt heb / zijn netto bijdrage nihil is, met Benoot een mooie hoeveelheid gepakt heb en met van Avermaet een zeer mooie hoeveelheid punten gepakt heb.

Deels doordat het verschillende types zijn met een verschillende status binnen de ploeg. Maar ook deels doordat ik met name Teuns (en Benoot ook enigszins) niet selectief genoeg opgesteld heb en vaker voor de 'zekere' punten had moeten gaan van Sagan/Mas/Viviani.

Echter mag je er op voorhand (bij je algemene selectie) niet vanuit gaan dat je gedurende de hele ronde zulke lekker opvulrenners gaat hebben. Sagan is weliswaar geen verrassing, maar ook de minste van de drie met slechts 8 punten.

Mas en Viviani pakten regelmatig 10/11/12 punten, maar dat zij überhaupt zoveel konden pakken op die manier is wel een verrassing... had ook ongunstiger gekund met een renner van een andere ploeg in de gele trui.

Laatst gewijzigd
Starlynk

Heb voor mezelf ook eens nagerekend mijn goedkope renners me nu hebben opgeleverd. Bij lager aantal punten dan mijn 9 best scorende renners voor de etappe, neem ik het gemiddelde van de renners die ik niet opgesteld had, maar wel had moeten opstellen, min de behaalde punten. Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk, omdat het niet zo is dat ik dan zeker wel de puntenscorer had opgesteld, maar aan de andere kant zijn de pluspunten natuurlijk ook niet helemaal eerlijk omdat het alternatief misschien ook wel geen 0 punten had.

Benoot:
Etappe 1: +3
Etappe 3: +23
Etappe 5: +4
Etappe 7: -8 (3 punten, maar Van Aert (11 pnt) niet opgesteld)
Etappe 8: +13
Etappe 9: +47
Etappe 15: -11 (3 punten, maar Poels, Viviani en Yates niet opgesteld)
Etappe 15(c): -32 (Benoot captain ipv Bernal....)
Etappe 17: -7 (3 punten, maar Yates niet opgesteld)

Pasqualon:
Etappe 1: +16
Etappe 4: +10
Etappe 7: +16
Etappe 10: -35 (0 punten, en Van Aert, Thomas en Bernal niet opgesteld)
Etappe 11: +20
Etappe 21: +26

Herrada:
Etappe 3: -16 (0 punten en Viviani, Thomas en Fuglsang niet opgesteld)
Etappe 5: -8 (0 punten en Gaudu niet opgesteld)
Etappe 8: -17 (0 punten en Thomas, Gaudu en Ewan niet opgesteld)
Etappe 12: -25 (0 punten en verkozen boven Benoot en Yates.....)
Etappe 15: -14 (0 punten en Poels, Viviani en Yates niet opgesteld)
Etappe 17: +22 hehe!!
Etappe 19: -8 (0 punten en Kwiatkowski, Sagan en Gaudu niet opgesteld)
Eindklassement +2

Dus Benoot heeft me 32 punten opgeleverd, Pasqualon heeft me 53 punten opgeleverd en Herrada heeft me 64 punten gekost.

Uiteraard ook slecht opgesteld/pech gehad, maar dat is dus precies het probleem met aanvallers :p

Pietje Precies

Interessant! Ik vind het wel maf dat je Benoot etappe 12 niet opstelt en hem etappe 15 captain maakt.

Etappe 18 niet opstellen ligt aan de sterkte van je bergteam op dat moment. Was bij mij door gebrek aan opties dat ik hem daar haast wel moest opstellen.

Pasqualon zijn bijdrage zal bij mij ook beperkt zijn. En ik had nog SKA wiens bijdrage fors negatief is.. beetje verkeken op het tijdrit-parcours.

Overigens vind ik dat we hier wel kritisch zijn op aanvallers. Ik heb bijvoorbeeld met Kristoff, Uran, Fuglsang en Yates minder punten gepakt dan met Benoot. Dus die kritische noot bij aanvallers kan wellicht evengoed bij de subtop geplaatst worden. En om die subtop enigszins te vermijden in je selectie kom je juist weer bij toppers + pareltjes uit.

Laatst gewijzigd
Starlynk

Tsja, etappe 12 niet opgesteld, omdat ie etappe 11 hard was gevallen en zelf aangaf bij Sporza dat hij verwachtte dat de volgende dag nog wel te voelen (volgens mij zei ie zelfs letterlijk dat ie verwachtte de volgende dag een "slechte dag" te hebben) maar dat het voor de lange termijn mee zou vallen.. Had hem voor dat bericht als captain staan voor etappe 12... Tsja..... :p En captain in etappe 15 was gewoon een wilde gok omdat ik er dramatisch voor stond.

Maar idd, er zijn subtoppers die het slechter hebben gedaan, zeker voor de centjes die je ervoor betaalt. Idee was meer dat aanvallers die op papier leuk punten lijken te scoren per saldo toch niet zo interessant zijn als ze in eerste instantie ljiken, tenzij je over een glazen bol beschikt en precies weet welke aanvallers je moet selecteren en in welke etappes je ze moet opstellen.

Laatst gewijzigd
Keshi

'@ Starlynk. Eens, dat is mijn punt. En die glazen bol is voor mij te groot als er meerdere renners van de betreffende ploeg eenzelfde profiel hebben. Daarom begrijp ik van Pietje Precies ook niet waarom hij Van Avermaet in de vergelijking betrekt. Bij van Avermaet kon je de etappes juist wel aanwijzen.

Pietje Precies

Nja, ik deel mijn gekozen renners meestal in als 'sprinters', 'klassementsrenners' en 'overig'. Van Avermaet zat net als Benoot en Teuns in de categorie 'overig', vandaar.

Maar het zijn inderdaad wat ander type renners. De 'sprintende aanvaller' blijkt vaak de fijnste aanvaller. Types als van Avermaet, Stuyven en Trentin deze ronde. Maar in het verleden ook renners als Sagan en Matthews.

nasibal

Terugkomend op de (terechte) opmerking over de subtoppers: Het is natuurlijk wel zo dat de "bovengrens" bij subtoppers natuurlijk hoger is. Niemand had gek opgekeken bij 300 punten voor een Yates of Uran. Bij subtoppers heb je dan ook een goede kans dat ze "must haves tegen een zeer lekker prijsje" zijn, zie Buchmann.

Benoot heeft het eigenlijk gewoonretegoed gedaan, maar levert nog steeds maar een zeer minimie bijdrage aan je geheel.

Voor subtoppers is er dus potentieel nog de 'wat als" reden en aangezien je toch het budget hebt klik je die gasten er ondanks het risico gewoon klakkeloos in. Gevalletje FOMO zegmaar. Het missen van die 100 punten van Benoot kan je echter wel lijen.

Wat nou als je budgetgewijs die eigenlijk veel te risicovolle subtopper NIET kan meenemen?

1 2 ... 173 174 175 176 »

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.