Tourkennisquiz van Toen tot Nu

1 2 3 4 5 6
Corné 't Glansarm

Niet Merckx, niet Hinault, wel als enige na de oorlog: Anquetil in 1961 de hele Tour in het geel
De 3 vooroorlogse weet denk ik niemand zonder ze op te zoeken (Bottechia 1924, Frantz 1928 en Maes 1935)

Laatste dag het geel veroverd ook alleen na-oorlogs - uiteraard Jan Janssen en Greg LeMond, maar ook Jean Robic in 1947. Weet niet zeker of ik er dan niet eentje mis...

klassementsrenner

Hoe vaak is Valverde gestart in de Tour?

Hoeveel heeft Valverde niet uitgereden?

Wat is het hoogste dat hij is geëindigd?

Noem 5 Spaanse Tour winnaars:

Wie is de laatste Spaanse Bergklassement eindwinnaar?

Wie is de laatste Spaanse Sprint klassement eindwinnaar?

Hoe vaak win Movistar het ploegenklassement?

Suc6!

roburger

Valverde heeft 11 keer de Tour gereden, waarvan hij uitviel in 2005, 2006 en in 2017 na die verschrikkelijke val in de natte proloog in Düsseldorf.

In 2015 is het hem eindelijk gelukt om op het podium te komen (3e plaats na zijn kopman Quintana en Froome).

5 Spaanse Tour winnaars die mij nu binnenschieten zijn: Contador, Sastre, Pereiro, Indurain en Bahamontes, maar volgens mij zijn er nog meer?

Laatste Spaanse bergtrui winnaar: Contador?
Laatste Spaanse groene trui winnaar: Freire.
Hoe vaak won Movistar het ploegenklassement: 3 keer?

Laatst gewijzigd
Corné 't Glansarm

Contador heeft denk ik de bolletjestrui nooit gewonnen. In elk geval laatste Spanjaard als bergkoning Samuel Sanchez

Mathieu Moller

Laatste Spaanse bergtrui winnaar: Samuel Sanchez (2011 als ik me niet vergis)

Corné 't Glansarm

Ook Luis Ocana won de Tour!

Corné 't Glansarm

En Pedro Delgado natuurlijk ook Tour winnaar

klassementsrenner

Inderdaad 11 keer met 3 niet uitgereden, 3de in 2015 was zijn hoogste resultaat.

Spaanse Tour winnaars:
Contador
Sastre
Pereiro
Indurain
Delgado
Ocaña
Bahamontes

Inderdaad is Samuel Sanchez de laatste bergkoning in de strijd met Jelle Vanendert (2011)

Freire is inderdaad Trouwens ook de enige Spaanse sprintwinnaar(2008)

Movistar won het ploegenklassement 2 keer (2015 en 2016)

Veel goede antwoorden! Dit weten er veel zo te zien ;) ;)

klassementsrenner

Colombianen staan bekend als klimmers, dus hoe vaak won een Colombiaan het bergklassement?

Hoe vaak won Zabel het sprintklassement?

Hoe vaak reed Viviani de Tour?

Wie won zowel het bergklassement en was ook de eindwinnaar?

Verder mogen andere ook met vragen komen wil wel kijken of ik daar het antwoord op weet.....

Laatst gewijzigd
Rawolf

Viviani kwam er weinig aan te pas bij Sky voor de tour, denk dat dit pas zijn 3e word. Dus nu 2 gereden.

Vraag:

In welk jaar reed Sky met de zelfs voor hun begrippen superbergtrein bestaande uit Thomas, Nieve, Landa, Poels en de toen nog goede Henao als knechten.

Corné 't Glansarm

'@klassementsrenner vorig jaar won Movistar het ploegenklassement toch ook, dus 3 keer

Corné 't Glansarm

Colombiaanse bergkoningen: Herrrera, Botero, Soler, Quintana

Zabel deelt het record met Sagan, 6x

Corné 't Glansarm

'@Random wielerliefhebber Sky train uit 2016, want 2 jaar geleden mocht Poels niet mee

Corné 't Glansarm

Bergklassement ook voor gele trui drager: in elk geval Merckx, Froome en Sastre. Niet zeker: Hinault?
voor Merckx weet ik niet, ongetwijfeld aantal keren gebeurd

klassementsrenner

'@ Dr. Corné ’t Glansarm
Volgens mij won AG2R hem vorige jaar.
Bergklassement en geel waren inderdaad Froome, Sastre en Merckx. Hinault won hem volgens mij alleen in het jaar met dat Lemond won toen ze bij elkaar in de ploeg zaten. Heb het niet gezien alleen op foto's dus zeker weet ik het niet uit m'n hoofd. (Ik weet ook niet alles :)) Merckx heeft het in elk geval twee keer gehad en in 1969 had hij alle truien. (jongerenklassement was er toen nog niet)
Verder klopt de rest inderdaad.

Update: Bahamotes won ook zowel de bergtrui als de het eindklassement

Laatst gewijzigd
Corné 't Glansarm

Opgezocht nu, volgens letour.fr Movistar Team vorig jaar met 250h 24m 53s
En je hebt gelijk, Hinault won het bergklassement toen LeMond won

klassementsrenner

'@Dr. Corné ’t Glansarm
Ja, je hebt gelijk ik zat er naast. Ik dacht me te herinneren dat AG2R vorige jaar werd gehuldigd....

Nieuwe vraag:
In welke jaren dachten ze dat Hinault de laatste Franse winnaar een opvolger kreeg en wie waren dat ?

In welk jaar won Hinault de laatste Fransman de Tour?

TLJCAMPS

Welke Franse renners zijn vanaf 2010 op het podium geëindigd in de Tour?

klassementsrenner

Sorry @Thijmen zag pas dat jij die vraag had toen ik hem gepost had, laat jou wel zeggen wie het goede antwoord geeft....

Corné 't Glansarm

Hinault's laatste één jaar voor LeMond's eerste dus 1986

Gerardv

'@TijmenCamps

Peraud, Bardet en Pinot.

Corné 't Glansarm

Volgens mij denken overigens de Fransen sinds de start van de Tour van 1987 al dat er een nieuwe Franse winnaar komt dit jaar... dus met de komende editie mee 23 jaar een Franse nieuwe Tourwinnaar verwacht. Naast de renners die het laatste decennium op het podium eindigden ook o.a.:
Rolland, Voeckler, Barguil, Casar, Chavanel, Moreau, Virenque, Jalabert en natuurlijk de beoogde opvolger van Hinault Jeff Bernard. Denk dat van dit rijtje (waarin minstens 10 "hoop van heel Frankrijk" renners ontbreken waarschijnlijk... ... )
En Virenque de enige die ook het podium haalde tot dit decennium?

Corné 't Glansarm

'@TijmenCamps @klassementsrenner @Gerardv
Vreemd genoeg Péraud de enige van dat trio van wie ik echt dacht/denk dat hij de Tour had kunnen winnen!

Rawolf

Klopt Corné, 2016.

Dit jaar is de kans op Franse Tourwinst groter dan ooit, vooral Pinot geef ik wel een kansje. Heeft aan zijn grote zwaktes flink gewerkt en krijgt een uitstekende ploeg mee in een jaar waar we de zwakste Ineos/Sky kopman van de laatste jaren gaan zien.

klassementsrenner

Ik had ook de Tour van Thomas Voeckler ook in mijn hoofd die van 2011 toen suggereerde zelfs Hinault dat hij ging winnen. Toen stortte Voeckler in de 18e etappe in en werd hij toch nog vierde.

Verder dacht ik nog Bardet waren het van die onmogelijk Fransen dromen naar mijn mening.

Péraud niet in het jaar dat hij tweede werd. Toen was het verschil meer dan 7min met Nibali.

Ik wil nog even zeggen dat geen fan ben van Voeckler. Ik vertrouw hem voor geen cent. Het wat mij vooral bij bleef bij hem is het onmogelijke: Kessiakoff had samen met CA Sørensen een strijd rond de bergtrui die Kessiakoff leek te gaan winnen. Voeckler reed de eerst etappes rond als een dood vogeltje was dit diegene die 2011 bijna de Tour won? Maar opeens was hij daar en komt op bijna elke berg als eerste boven en pakt zo de bergtrui. CA Sørensen steekt zijn vingers nog in zijn voorwiel dus die.... maar dat Voeckler dit opeens kon was vooral met de etappes dat hij zo ontzettend slecht reed vertrouw ik niet. Het zal mij niks verbazen als dit oneerlijk is gegaan, maar ja de Franse held......(kort samengevat het is al lang geleden in 2012)

Maar er zullen wel mensen zijn die hier een verklaring voor hebben, maar naar mijn mening kon dit niet.

Laatst gewijzigd
1 2 3 4 5 6

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.