Tourkennisquiz van Toen tot Nu

1 2 3 4 5 6
Verweggistan

Vier volgens mij.

Rawolf

Groenewegen, Dumoulin, Mollema en Boom

Laatst gewijzigd
Gerrit Glomser

'@Poeksel
6 is correct heb de witte trui zelf helemaal niet bekeken. En nee, die Keniaan die je bedoelt is gewoon een Brit.

@Roburger
Kazachstan is volgens mij een Europees land, al is dat inderdaad wat discutabel, Dan had ik de Oezbeek Abdoesjaparov ook moeten tellen. Ik doelde eigenlijk op de Zuid-Afrikaan Robert Hunter die in 2007 in het puntenklassement 2e werd achter Tom Boonen.

Gerrit Glomser

Hier een vraag waar ik zelf het antwoord ook niet op weet, maar wel in geïnteresseerd ben.

Is er wel eens een Tour geweest waarbij alle truien door renners is gewonnen die uit maar één land kwamen. Ik weet dat er in het begin alleen een gele trui was, maar ik doel op de periode dat er dus meer truien werden verdeeld.

Gerardv

Volgens mij heeft Eddy Merckx wel eens alle klassementen gewonnen, dus in dat geval kwamen "ze" allemaal uit één land.

zeewolde

Klopt maar ook in 1970 - 71 en 72 won Belgie alle klassementen met Merckx (steeds geel en daarbij nog groen in 71 en 72), Godefroot (groen in 70) en Van Impe (bollen in 71 en 72) .
Jongerenklassement was er toen nog niet.
Sinds het jongerenklassement er is, is het niet voorgekomen.

Laatst gewijzigd
klassementsrenner

Roche reed 8 keer de Tour.
Viviani reed de Tour al een keer eerder wist jaar niet uit m'n hoofd (2014).
Evans won de Tour inderdaad in 2011.

klassementsrenner

hoe vaak stond er een Nederlander op het eind podium in de Tour? (Ongeveer lijkt me knap als je het precies weet)

Poeksel

Veertien keer, waarvan de helft Joop?

@Gerrit: Nog even gecheckt, beide Yatesbroers hebben het jongerenklassement gewonnen.

Laatst gewijzigd
rennerske

De firma “ List en Bedrog” lijkt Jan Raas bij de start van de Rabobank in 1995 het ploegleiderschap ontnomen te hebben.
Vraag: welke personen maakten destijds deel uit van deze firma “ List en Bedrog?”

Laatst gewijzigd
klassementsrenner

'@poeksel 16 keer. Dacht zelf ook 14.
2 keer Janssen. (Wist ik niet maar eerst tweede voor hij hem won)
7 keer Zoetemelk
2 keer Kuiper
1 keer van Der Velde
1 keer Winnen
1 keer Rooks (wist ik niet)
1 keer Breukink
1 keer Dumoulin

De meeste wist ik, maar mijn vader herinnerde Rooks die 2de werd achter Delgado en dat Janssen 2de werd twee jaar voor hij hem won.

klassementsrenner

Wie won de Tour voor het Armstrong tijdperk en wie er na?

Noem drie verschillende Colombianen die op het podium stonden:

In welke jaren werd Klöden twee in de Tour?

En in welk jaar kwamen Klöden en Weening te gelijk over de streep?

Suc6!

Gerrit Glomser

in 1998 won Marco Pantani en in 2006 won Oscar Pereiro Sio.

De Colombianen zijn volgens mij Herrera, Quintana en Uran.

Kloden werd 2e achter Armstrong in de Tour dat Armstrong hem voor de 6e keer niet won. Dat moet dan 2004 zijn...

En die sprint van Kloden en Weening kan ik me nog goed herrinneren, maar weet er geen jaar meer bij. Ik gok 1997.

klassementsrenner

'@Gerrit Glomser
Eerste twee zijn goed!
Eerste keer werd Klöden inderdaad in 2004 2de de andere keer was hij 2de achter Pereiro in 2006.
Klöden en Weening was in Tour 2005.

Hoe vaak reed Kruijswijk al de Tour?

Hoe vaak won Cavendish een Tour etappe?

En op hoeveel staat het record aantal etappezeges in de Tour?

Gerrit Glomser

Kruijswijk reed volgens mij 3 keer de Tour. Nu dus de 4e.

Cavendish won 30 etappes en ik verwacht dat het daar ook bij gaat blijven. Het record van Eddy Merckx die er 34 won gaat ie in elk geval niet in halen.

Wie won het vaakst een etappe in één Tour?

Wie wist het vaakst de proloog te winnen in de Tour?

Wie is de laatste winnaar van de bergtrui die niet uit Europa komt?

klassementsrenner

Wie won het vaakst in een Tour: Merckx of misschien Cavendish denk ik maar ik ga er vanuit dat het fout is

Meeste proloog: Zou Cancellara kunnen zijn.
Verder zou Hinault of Boardman ook kunnen...

De Colombiaan Quintana was in 2013 laatste niet Europese bergtrui winnaar

Alles klopt trouwens: de antwoorden op mijn vragen

Laatst gewijzigd
klassementsrenner

Welke Fransen wonnen het bergklassement?

klassementsrenner

Welke Nederlanders en Belgen hebben het sprintklassement gewonnen?

Gerrit Glomser

'@Klassementsrenner

Merckx is goed, Hij won zowel in 1970 als in 1074 8 etappes. Ook Freddy Maertens won 8 etappes , maar dan in 1976. De lastigste was Charles Pellisier die in 1930 8 etappes won.

Cancellara won 4 prologen, maar Hinault won er 5. Boardman kwam niet verder dan 3 keer.

Quintana klopt ook.

Op Jouw vragen: in elk geval Alaphilippe won vorig jaar en het jaar ervoor won Barguil. Verder weet ik zeker dat Voeckler, Jalabert en Virenque de bergtrui wonnen. Ik neem verder aan dat Hinault hem ook wel gewonnen zal hebben en volgens mij won Claveyrolat hem ook ooit (Kan me zo'n verhaal van De Cauer herinneren erover)

Van voor die tijd wordt lastig, maar tourwinnaars als Bobet of Robic zouden hem ook zomaar gewonnen kunnen hebben (of bestond die toen nog niet?)

klassementsrenner

Goede antwoorden:
bergklassement Fransen: Alaphilippe, Barguil, Voeckler, Jalabert, Hinault, Virenque en Bobet, zijn inderdaad goed. Verder nog Charteau, en nog even opgezocht anders wist ik deze niet Rinero, Claveyrolat, Vallet, Martinez,Géminiani en Vietto.

Welke Nederlanders en Belgen hebben het sprintklassement gewonnen?
(nog geen antwoord dus even herhaling :-p)

Laatst gewijzigd
Gerrit Glomser

Winnende Nederlanders zijn Jan Jansen (2 of 3 keer) en Jean-Paul van Poppel

de winnende belgen zijn zeker Tom Boonen, Freddy Maertens en Eddy Planckaert.
Ik dacht ook Frank Hoste en Eric Vanderaerden, maar weet die niet zeker...
Verwacht daarnaast nog winst van Merckx, Serçu, Van Springel en Van Looy.
En heel misschien Godefroot en Teirlinck en nog een Planckaert.

Ik dacht in elk geval dat zowel Musseeuw als Steels hem niet hadden gewonnen.
Overigens zou hier de halve Belg Robbie McEwen ook genoemd moeten worden als winnaar.

Poeksel

Over welke renner gaat het verhaal dat hij op de voorlaatste dag van de Tour de tijdrit met een kater reed en zo zijn gele trui verloor?

Poeksel

Om het iets makkelijker te maken, een deel van het verhaal:

"Back in 2011 *** took a massive solo win on the Galibier and set himself up to take the yellow jersey from Voeckler. It was a super impressive ride. *** was a magnificent talent, and he was also simply an overgrown kid. All he ever wanted was to be part of the gang.

The next day up Alpe d'Huez *** took the yellow jersey from Voeckler and as always, the entire village at the top was a massive party. In particular, there was a chateau full of *** celebrating ***'s yellow jersey that he just couldn't stay away from. He was out all night on a massive bender and was the most popular man in the room."

josemanuelfuente

Schleck

Poeksel

Dat is correct, en dan wel de jongste.

"Andy Schleck has been loitering around the Tour de France starts and it reminded me of a story I heard about him that always makes its way around the peloton when his name comes up.

Back in 2011 Andy took a massive solo win on the Galibier and set himself up to take the yellow jersey from Voeckler. It was a super impressive ride. Andy was a magnificent talent, and he was also simply an overgrown kid. All he ever wanted was to be part of the gang.

The next day up Alpe d'Huez Andy took the yellow jersey from Voeckler and as always, the entire village at the top was a massive party. In particular, there was a chateau full of Luxembourgers celebrating Andy's yellow jersey that he just couldn't stay away from. He was out all night on a massive bender and was the most popular man in the room.

The next day was the time trial in Grenoble where he lost the jersey to Cadel by a minute and a half. Go figure. Maybe he knew he wouldn't have a chance, but he put in a pretty solid performance for having a hangover! Would he have won that Tour de France? We'll never know."

1 2 3 4 5 6

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.