Tourkennisquiz van Toen tot Nu

1 2 3 4 5 6
roburger

Welke renners, die op dit moment nog op het hoogste niveau fietsen, hebben in de 'laatste' gewonnen Tour van Armstrong meegereden? Het is de Tour van 2005.

klassementsrenner

Luis León Sánchez die weet ik zeker.
Twijfel:
Eisel
Albasini
Zeits
Valverde
Burghardt
Knees
Kiryienka
Deze zouden zomaar eens kunnen

Jacco van Stierop

'@Dr. Corné ’t Glansarm
“Hinault’s laatste één jaar voor LeMond’s eerste dus 1986”
Dit antwoord is onjuist; Hinault behaalde, - met een dikke merci aan Herrera-, zijn laatste Tourzege in 1985, en zijn ploegmaat Lemond werd tweede. Lemond was beter maar moest zich schikken in de rol van secondant. In 1986 waren de rollen omgedraaid, Lemond kon zich niet meer inhouden en Hinault moest knarsetandend genoegen nemen met de tweede plaats.

Heb ik ook nog wel een vraag:
In welke stad, waarvandaan wel eens het Tourpeloton vertrok voor een etappe, bevindt zich een straat die vernoemd is naar een ploegleider? De ploegleider behaalde met zijn renners redelijk wat successen in de Tour. Ook in de Giro, Vuelta en enkele monumenten boekten zijn renners overwinningen.
Tip: die rit in lijn die vanuit de gezochte stad startte werd gewonnen door een renner die ontdekt was door die ploegleider maar in dat jaar niet meer in zijn ploeg reed. Later zouden ze echter weer herenigd worden. De renner is heden ten dage nog nauw betrokken bij de koers.

Noot: nou ja, straat, het is een mooie, lommerrijke weg waaraan welgeteld één huis staat (‘nr. 2’)

Bonus te verdienen met naam van ploegleider en naam van de renner.

Laatst gewijzigd
Corné 't Glansarm

'@Klassementsrenner nee, dacht het met name te kunnen gaan zien bij Péraud na de Tour waarin hij uitviel en daarna zijn tweede plek, maar nooit weer in de buurt gekomen, had het wel verwacht na die Nibali Tour dus (ondanks dat Péraud daar ook geluk bij had gehad

@Jacco van Stierop inderdaad, ik zit er gewoon een jaar naast met Hinault's laatste en LeMond's eerste

Corné 't Glansarm

'@roburger
Hushovd
nog wel prof maar niet op het hoogste niveau Horner

van @klassementrenner twijfels in elk geval Valverde, weet niet of Albasini en Eisel die Tour reden, maar zou wel kunnen

Gilbert?

Rawolf

Dat is al een tijd terug Roburger

Laurens ten Dam? :p
Rebellin?
Vaugrenard?
Irizar?

Weet het niet, gok maar wat weg

Laatst gewijzigd
roburger

Veel goede antwoorden! LL Sánchez, Eisel, Albasini, Valverde en Gilbert zijn goed. Dan missen er nog twee renners, ze hebben een Nederlands tintje. Dat zijn natuurlijk good-old Pieter Weening en Dumoulin, niet Tom maar Samuel ;)

Toch bijzonder om te zien dat er een paar renners zijn die nu nog op topniveau presteren (Gilbert, Sanchez en Valverde)

Laatst gewijzigd
Corné 't Glansarm

'@roburget Weening! Geen seconde aan gedacht maar respect dan!

Corné 't Glansarm

'@Jacco van Stierop de vraag naar de stad (, ploegleider en renner) is in elk geval de mooist geformuleerde vraag tot nu toe in dit topic. Mijn gedachten schieten alle kanten op maar ik ben ongetwijfeld niet de enige die nog steeds geen idee heeft omdat er geen lijn in die gedachten lijkt te komen

klassementsrenner

'@Jacco van Stierop Zou de antwoord ook niet weten dit is zonder opzoeken voor mij onoplosbaar.

Daarom maar nog wat erbij: Welke ploegleiders hebben zelf de Tour gereden ?
Welke ploegleiders zijn zelf nooit profrenner geweest?

Rawolf

Dat zijn heel veel ploegleiders denk ik.

Ik begin wel met Tossato :p

Voor de niet wielrenners zit je goed bij de Sunweb ploegleiders heb ik een vermoeden

Corné 't Glansarm

Ex Tour deelnemers onder de huidige generatie ploegleiders: (het zijn er vast veel meer... )
Tristan Hoffman van Bahrain Merida
Steels van Deceuninck QuickStep
Verhoeven Maassen en zelfs Engels van TJV, Boven ongetwijfeld niet
Niemand uit ploegleiding of management van Sunweb
Steven de Jongh van Trek-Segafredo
Frison van Lotto Soudal

Volgende vraag is natuurlijk welke algemeen en team managers de Tour ook reden

Mathieu Moller

'@Corne
Marc Madiot en Aleksandr Vinokourov.

Gerrit Glomser

te late reactie

Laatst gewijzigd
Rawolf

Zo'n beetje alle Ineos ploegrijders hebben de tour gereden denk ik, Portal en Knaven ook volgensmij.

Gerrit Glomser

Ik ga ook eens een vraag neerpennen. Waarschijnlijk een eenvoudige, maar de laatste jaren heeft er steeds een Brit gewonnen. Maar hoeveel Ieren en Britten hebben één van de truien in de Tour gewonnen?

En verder is er één renner die niet uit Europa, Australië Zuid Amerika of Noord-Amerika komt die in een klassement (Algemeen, Berg of Punten) op het podium is geëindigd. Wie?

Laatst gewijzigd
roburger

'@ Gerrit. Dat lijkt mij ook Vinokourov. Eindigde ooit een keer als 3e als ik het niet mis heb

Poeksel

'@Gerrit: Zes? Roche Kelly Cavendish Wiggins Froome Thomas, of vergeet ik dan iemand? Hm, Yates voor wit waarschijnlijk.

Wat betreft je tweede vraag ga ik voor de renner die uit Kenia komt ;)

Laatst gewijzigd
klassementsrenner

Inderdaad zijn er veel ex renners onder de ploeg leiding. Om verschillende redenen maar ook goed want ze hebben zelf gevoeld wat de renners ook mee maken.

Voor de kenner van de geschiedenis: hoe vaak stond er een Nederlander op het eind podium in de Tour? (Ongeveer lijkt me knap als je het precies weet)

Roche is een Ier trouwens 😋

klassementsrenner

Hoe vaak stond Roche aan de start van de Tour?

In welk jaar won Evans de Tour?

tvm

'@ Roburger, Weening is toch fout? Die fietst niet meer op het hoogste niveau.
Anders is Mancebo ook goed te rekenen lijkt me? ;-)

tvm

'@ Klassementsrenner:

Evans won in 2011 de tour.
Viviani reed de tour nog nooit volgens mij.
Roche is een pure gok: 4 keer eerder aan de start? Die rijdt volgens mij vooral veel in de Vuelta.

Welke Fransmannen waren de 3 winnaars van de bollentrui tussen Alaphilippe en Virenque?
Hoe vaak eindigde Quintana op het tourpodium?
Welke renner won in 2018 de prijs voor meest strijdlustigste renner van de tour?

Laatst gewijzigd
tvm

'@ gerrit, Djamolidin Abdoezjaparov is de renner, namelijk uit Azië.

TLJCAMPS

'@tvm Viviani reed in 2014 voor Cannnondale. #Betweter:)

Mathieu Moller

Tussen Virenque en Alaphilippe wonnen Charteau, Voeckler en Barguil de bollen.
Quintana eindigde volgens mij drie keer op het podium (2013 2e, 2015 2e en 2016 3e).
Strijdlust vorig jaar ben ik minder zeker van, maar ik meen dat die naar Dan Martin ging.

Hoeveel verschillende Nederlanders hebben sinds Pieter Weening een etappe in de Tour gewonnen?

1 2 3 4 5 6

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.