de vroege kruistochten kwamen op gang door een wisseling van de macht in Palestina, en die nieuwe macht stond christelijke pelgrimage naar bijvoorbeeld Jerusalem niet meer toe. dus moest dat gebied veroverd worden.
'veiligstellen van handelsroutes'... nooit van gehoord. Marco Polo begon pas te reizen toen de kruistochten al afgelopen waren.
Helemaal eens met Klootje met de toevoeging dat ik het moslimgeloof altijd totaal debiel heb gevonden. Het dient als de wiedeweerga gemoderniseerd te worden naar een niveau waar het christendom zich reeds bevindt. Waarom wordt de leer niet eens rechtstreeks aan het wetboek gespiegeld en alle uitspattingen verboden gemaakt? Alleen al op basis van de bespottelijke vrouwenonderdrukking liggen er meer dan genoeg kansen toch?
'@klootje, ja, de verkrachtingscijfers van Zweden zijn angstaanjagend (nr. 2 na Zuid-Afrika tegenwoordig) en je hoort er niks over. Er wordt voor mijn gevoel gewoon geaccepteerd dat er no-go zones ontstaan. Daar komt bij dat al die mini-kalifatiërs uit de Zweedse steden een paspoort hebben waar ze heel Europa mee door mogen reizen. Zweden blijft overigens goed scoren op internationale lijstjes, bijvoorbeeld over geluk, omdat er natuurlijk ook geen enkele onderzoeker naar Malmö durft te gaan.
Ik vraag me overigens wel af of dit alleen te maken heeft met de islam. Volgens mij hebben we een veel te groot cultuurverschil met Arabische landen om die mensen hier een kans te geven om te integreren. Denk aan de verhoudingen tussen man/vrouw, acceptatie van homoseksuelen en de waarde van een mensenleven (1000 doden in Mekka hoort erbij; alleen Europa maakt zich druk om verdrinking in de Middellandse Zee). Wij zullen ook nooit in ons leven hun normen en waarden kunnen accepteren en voor de meeste westerlingen is zelfs niet te begrijpen hoe weinig een enkel mensenleven daar waard is.
Maar goed, het probleem is ook dat de religie islam en de cultuur in Arabische landen niet te onderscheiden van elkaar, omdat ze elkaar overal overlappen.
'@ klootje:
nou, in ieder geval zijn de Syriërs wel degelijk slachtoffer, van de burgeroorlog in hun land. en passiviteit kun je ze ook niet echt verwijten, o.a. spannende boottochten en lange voetreizen. en relatief veel hoogopgeleiden, als ik de berichten in de media mag geloven. of zou dat dan weer propaganda zijn?
veruit de meesten die nu komen doen dat om ergens een bestaan proberen op te bouwen omdat dat niet kan waar ze vandaan komen. en niet omdat ze hebben gehoord dat ze hier geld kunnen verdienen met op hun luie reet zitten.
'@jj68
De tocht in Europa is niets vergeleken met de tocht naar Europa, dat doorreizen stelt niet zoveel voor. Daar komt bij dat de meesten naar ik aan neem een doel hebben dat specifieker is dan 'Europa'. Dat zou ik tenminste hebben. Relatief veel hoogopgeleiden is standaard bij vluchtelingen. Op de een of andere manier komen laagopgeleiden vaak niet verder dan een tentje bij de buren.
Wat mij betreft zijn vluchtelingen welkom, mits ze zodra het kan weer naar huis terug keren. Een limiet lijkt me wel zo humaan, bijvoorbeeld dat men na 10 jaar sowieso mag blijven mocht de situatie nog onveilig zijn in hun thuisland.
Wat betreft hun religie: er zijn al moskeeën in Nederland, laat ze daar welkom zijn. Mochten daar capaciteitsproblemen zijn dan kan er eventueel iets tijdelijks geregeld worden, met de nadruk op tijdelijk. Ik ben tegen het bouwen van elk religieus nieuw gebouw, synagogen en kerken inbegrepen. Dat is mijn mening en daar zult u het mee moeten doen.
'@ Klootje > Die vluchtelingenkampen ben ik oa in Andalusie & Extremadura zelf tijdens lifttochten tegengekomen ja. Dat was wel al vele jaren geleden hoor. Lokale Spanjolen vertelden me toen al dat deze dorpen door kanslozen, vluchtelingen en zigeuners gebouwd werden zonder dat de Spaanse politie enige notie geeft van het bestaan ervan.
'@ klootje:
natuurlijk zijn er problemen met de alsmaar toenemende vluchtelingen, maar iemand zal al die mensen toch moeten opvangen. en dan heb ik het niet over de economische vluchtelingen die er nou eenmaal tussen zitten en die je eventueel zou kunnen terugsturen, maar je kan niet een muur bouwen om Europa en het probleem alleen maar toeschuiven naar buurland Turkije. we spreiden als een gek, en nog is het teveel. beetje naief om dan maar te roepen dat ze allemaal in Turkije moeten blijven.
de kern is het probleem in Syrie. Assad zit in het nauw, het westen steunt de gematigde oppositie maar die is niet erg sterk. ISIS is sterker, Rusland zegt Assad te steunen tegen ISIS maar bombardeert vooral de gematigde oppositie en burgerdoelen. de Koerden zijn goed bezig tegen ISIS maar die worden dan weer gebombardeerd door de Turken. zo blijft het een chaos. zolang de wereld niet op een lijn komt, wordt het resultaat van die crisis (het vluchtelingenprobleem) alleen maar groter en groter.
we moeten inzetten op diplomatie, om de neuzen dezelfde kant op te krijgen om het conflict daar op te lossen. en niet alleen Europa, Rusland en Amerika, maar ook de rijke oliestaatjes uit het midden oosten. daar zit het nu vol bijkans slavenarbeiders uit bijvoorbeeld India die een hoge kans hebben om te sterven om voor ons de meest prachtige wolkenkrabbers en voetbalstadiums te bouwen, maar ze weigeren pertinent om ook maar een vluchteling op te nemen.
daar moeten we op inzetten. en niet een muur proberen bouwen om Europa, en dan te zeggen: ja, het zijn er nu genoeg, zoek het maar uit. mensen vluchten voor oorlogsgeweld, dan komen ze die muur ook nog wel langs. en dan? negeren zoals in Spanje? tentenkampen langs de snelweg met mensen waarvan we net doen alsof ze er niet zijn?
met ingrijpen in Syrie moet je ook weer heel goed uitkijken. ISIS is het resultaat van het wegnemen van een sterke macht in Irak (Saddam Hoessein), dus zo makkelijk is het allemaal ook weer niet.
@ klootje:
er zijn in Turkije meer Syrische vluchtelingen dan in heel Europa. die kun je niet allemaal ter plaatse opvangen. dat is echt een utopie. als het voor een heel continent al te veel zou zijn is het veel te veel voor maar een of twee landen.
8.6
Onder Saddam was dit nooit gebeurt. Nooit, maar het westen moest zogenaamd bijdragen aan de arabische lente.
Die mensen kunnen niet omgaan met vrijheid, omdat ze het simpelweg niet gewend zijn. De dominante islamitische cultuur verdient gewoon een dictatator. Misschien niet iedereen maar wel een significante meerderheid.
'@ klootje:
dat die problemen er komen weet ik nu al. ze zijn er zelfs nu al. maar je moet het bij de bron aanpakken (oorlog syrie) en niet alleen het gevolg (de vluchtelingen) anders blijf je aan de gang. of je wil echt een grote muur bouwen om Europa en laat het ze maar zelf uitzoeken. maar ze maken toch wel de overtocht met hun gammele bootjes. probleem van zuid Europa, muur om Nederland? dat pikken ze niet in het zuiden. Nederland uit Europa, grote muur eromheen? is dat de kant waar we op willen?
8.6
Zolang jij gelooft dat het enkel Syrische vluchtelingen zijn laat ik je in die waan.
Mensenhandelaren regelen die overtochtjes. Waarom blijven ze niet in Turkije? Toch ook een prima land naar hun maatstaven. Of is het voedsel niet goed genoeg.
Ik zou zeggen serveer ze varken aan het spit. Dan kun je zien wie er echt honger heeft en wie een toneelstuk speelt.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.