Religie

1 2 ... 25 ... 28 29
Gesloten
Scotty

Angst is een slechte raadgever, is zo’n ongelofelijke dooddoener. Net alsof ik stilletjes in een hoekje van m’n huis ben weggekropen en niet meer buiten kom. En mijn ‘angst’ hoeft ook niet te worden weggenomen, aangezien ik ervan overtuigd ben dat de pleuris gaat uitbreken. Door zo te reageren nemen jullie mi andersdenkenden niet echt serieus.

Eens. Het gaat ook niet per se om angst. Bovendien kan je alles dan wel onder de noemer angst wegzetten.

Het gaat om onvrede, om geen eenduidige lijn van de overheid, om geen aanpak, om geen behoefte te hebben aan, om het behoud van het vertrouwde leven, omdat de shit van andere mensen je gestolen kan worden omdat je zelf al genoeg in de shit zit, om het niet optreden van de EU, om het niet luisteren van politici, omdat je geen reet te maken hebt met al die mensen, omdat de Islam je niks zegt, omdat de integratie van veel vluchtelingen/migranten al hopeloos is mislukt, omdat de opvang van miljoenen mensen hier in Europa geen oplossing is, omdat de oliestaatjes ook geen vinger uitvoeren, omdat door de falende beslissingen van (wereld)leiders een boertje uit Drenthe (of Griekenland of Italie, of Hongarije) daadwerkelijk met de problemen wordt geconfonteerd en inderdaad ook voor de angst van een verdere Islamisering van Nederland.
En geef ze eens ongelijk? Vrijwel elke dag na 11 september wordt er op het Journaal verslag gedaan van een bomaanslag of oorlog ergens op de wereld waarbij het geloof een grote rol speelt. Ben je dom of angstig als je denkt dat hier ook kan gebeuren?

Binnenkort gaan we op tientallen plekken in Nederland honderden statushouders bij elkaar zetten in lege kantoorpanden. Ondertussen wordt het budget voor politie en defensie fors teruggebracht. Dat kan niet goed gaan.

Inhakend op Zondag met Lubach, de nuance ontbreekt volledig. Wat we nodig hebben is een superkamp. Helaas hebben we de afgelopen twee jaar alleen maar staan toe kijken hoe alle vluchtelingen in bootjes in Italie aankwamen ipv een fatsoenlijk beleid uit te zetten.

Laatst gewijzigd
Olifanto

'@Scotty: :D Danku

Michel Pollentier

'@Frans, 8.6
De Koran tekent een glashelder beeld van zijn vijanden: alle ongelovigen, dus alle niet-moslims. ISIS beroept zich op de Koran, met imams en schriftgeleerden aan hun zijde. En dan moeten wij maar doen alsof er twee soorten islam bestaan? We worden geleid door hoofdzakelijk links georienteerde lieden die geloven in een maakbare wereld, maar geen van hen heeft ook maar een beetje kennis van de islam. Pechtold roept altijd met volle borst en gloeiend van goedmens moraal dat de pvv een gruwel is en dat de islam vredelievend is. Welnu, de meeste aanslagen ter wereld staan op naam van islamitische groeperingen. Denk aan Boko Haram, Isis, Al Qaida, etc. Dat maakt niet elke islamitische winkelier een extremist maar toont wel het gevaar van ongebreidelde islamitische immigratie. Interpol voorspelde begin dit jaar dat er ca 5000 Isis-strijders tussen de vele vluchtelingen zullen zitten. Wel, denk dan aan wat twee extremisten wisten aan te richten in Frankrijk met de Charlie Hebdo-slachting en tel uit je winst. Het gaat op termijn mis met de islam. Ook omdat het nooit geboterd heeft (en nooit zal doen). Moslims zullen als het erop aan komt kiezen voor de islam, sharia en dus voor elkaar. Vriendelijkheid is iets anders dan ware tolerantie. Ga de columns van Afshin Ellian over Iran eens lezen. In Nederland en de rest van de EU wordt ons wensdenken voorgeschoteld als waarheid. Pers en overheid verdedigen hun visie met hand en tand zonder ook maar een enkele garantie te kunnen geven over de veiligheid van onze kinderen op termijn. Maar goed, politici denken ook maar in verkiezingstermijnen...

achtpuntzes

'@ michel:
ik stelde al eerder, ik kan jouw angst niet wegnemen. daar zal je zelf iets mee moeten doen. of niet, en in angst blijven leven.

Laatst gewijzigd
Scotty

'@8.6 ik lees nergens iets over angst. Alleen een andere visie met een andere afloop.

Michel Pollentier

Zou dat schermen met angst geen projectie zijn? Op vele fora en al jaren is het diagnostiseren van angst de totale dooddoener om islamkritiek mee te ontkrachten. Het wapen waar ik meen Khomeini als eerste mee op de proppen kwam. Islamofobie roepen om ferme en onderbouwde kritiek op de islam mee te ontkrachten zonder op de inhoud in te gaan. Of nog leeper meteen aankomen met racisme. Eenieder die de beelden heeft gezien van isis die gekooide mensen verdrinkt of levend verbrand, of van homo's die van rotsen of flats worden gegooid, weet dat aan de islam zeer scherpe randen zit. Daarom tonen overheden en pers (= staatspers inmiddels) deze beelden dan ook niet. De bevolking mag vooral niet denken dat er grote fouten zijn gemaakt door gekozen politici. Bevroeden dat er regelrecht gevaar dreigt is helemaal onwenselijk want dat voed slechts de onderbuik. Zou ontkenning van gevaar niet juist een teken van angst zijn, waarde 8.6? Vorig jaar was er een demonstratie in 020 tegen Wilders' minder minder campagneblunder, waar naast het monument van de opstand tegen de jodenvervolging (naast de Portugese synagoge) de zwarte jihadvlag wapperde. Hoe ongelooflijk kortzichtig is dan zowel de burgermeester als de landelijke pers om te spreken van een geslaagde dag en demo? Juist die vlaggen en spandoeken waren het bewijs van de dubbele agenda van de islam. Europa wacht een akelig ontwaken. Helaas!

Laatst gewijzigd
achtpuntzes

'@ michel:
ik heb hier de meest interessante discussies gevoerd, maar met jou kan ik niet zo veel. sorry dat ik het zeg. nogmaals, irrationele angst. daar kan ik niks mee.

Laatst gewijzigd
StonedCamel

'@achtpuntzes:
Waarom is het angst wanneer er de reeks argumenten achterstaat die Michel hier aandraagt? Dan is dat eerder gepaste terughoudendheid. Dat lijkt me ook een stuk verstandiger dan de naieve 'kommaarallemaalgezellighier'-houding die je bij veel voornamelijk linksgeorienteerde politici ziet.
Het is niet goed om mensen op voorhand af te schrijven, maar je ogen sluiten voor de risico's is het allerslechtste wat je kunt doen. In die zin vind ik het voorbeeld van die demonstratie ongelofelijk typerend voor een groot deel van de Nederlands politiek. Ik ben niet bang, maar ik maak me wel zorgen met waar het heen gaat met dit land. En zolang blijkbaar bij de huidige moslimbevolking van Nederland nog een sympatie voor de Jihad is dan lijkt het me niet handig om deze nu te gaan uitbreiden maar is terughoudendheid meer gepast. Eerst de zaakjes op orde brengen. De maatschappelijk wrijving tussen bepaalde groepen is de laatste jaren al enorm toegenomen, het lijkt me niet handig om dan nu op ongecontroleerde wijze een nieuwe groep binnen te halen.
In die zin zie ik wel wat in het plan van de ontheemdenstatus van het CDA: je mag hier even blijven zolang er thuis geknokt wordt en daarna ga je terug. Vluchtelingen die hier blijven is niemand bij gebaat op de lange termijn, want oorlogslanden kunnen ook niet fatsoenlijk opbouwen omdat de hele middenklasse is weggeslagen en in Nederland zitten we met mensen die geen familie hebben, de taal niet spreken en lastig aan een baan komen maar wel onderhouden moeten worden. In die zin is de verzorgingsstaat ook ongeschikt voor landen met een hoog immigratiecijfer.

Laatst gewijzigd
Michel Pollentier

8.6 ach ja, dan maar zo toch!? Je steekt je hoofd in het zand zoals de meesten. Dwdd in het kwadraat. Hoe kun je interpol irrationeel noemen trouwens? Alles wat ik zeg, is gebaseerd op bewijzen. Foto's, citaten, getuigenissen, etc. Daarmee is het inderdaad slecht discussiëren.

achtpuntzes

'@ stonedcamel:
wie zegt dat ik mijn ogen sluit voor de risico's? neen dat doe ik niet. maar dan wel naar de rationele risico's, en niet naar wat bijvoorbeeld Michel stelt, over een paar jaar/ decenia de jihad bij ons in de straat. daar moet ik echt om lachen.

StonedCamel

'@8.6:
Ah ik zie dat je doelt op zijn uitspraak een pagina terug, dat lijkt me ook wat overdreven, maar op het moment dat er daadwerkelijk bij de vluchtelingenstroom 5000 ISIS-strijders zitten dan is de kans op een toename van het aantal aanslagen toch reeel lijkt me. Dat hoef je dan niet af te doen als irreele angst. Sharia zal niet snel ingevoerd worden in Europa, dan moet het wel heel gek lopen. Maar een scenario waarin er wekelijks aanslagen plaatsvinden wordt met iedere ISIS-gek die hier binnenkomt reeeler. Terughoudendheid lijkt me daarom op zijn plaats.

achtpuntzes

'@ stonedcamel:
ik snap echt wel dat mensen zich zorgen maken, en ook ik maak me wel eens zorgen. maar je kan het ook buiten proporties plaatsen, zoals bijvoorbeeld Michel doet.

Michel Pollentier

In GB zijn al talloze sharia rechtbanken in functie, weliswaar slechts gedoogd maar toch. En wat te denken van demonstraties daar waarin moslims klip en klaar om invoering van de sharia vragen? Als er maar genoeg terreur uitgevoerd wordt a la Hebdo gaat de militante islam vermoedelijk z'n zin krijgen. Isis heeft exact dit aangekondigd. Ondertussen zijn wij volstrekt weerloos geworden door alle bezuinigingen op leger, politie, etc. Met een toestroom als nu en nog verwacht wordt aan moslims gaat het op een gegeven moment onhoudbaar worden. De sociale potten gaan leeg, en er zal veel onvrede komen tussen allerlei groepen. Nu al knokken in duitsland immigranten elkaar de azc's uit. Straks wordt hoe dan ook de plaatselijke bevolking erbij betrokken en dan slaat de vlam in de pan. Wat is er ondenkbaar en lachwekkend aan deze scenenario's? We zijn weerloze en ingedommelde weekdieren geworden en wensen dat ieder zo vreedzaam is zoals wij. Ga eens Rotherham abuse googlen! Niets om te lachen! 1400 engelse meisjes die stelselmatig verkracht zijn door grooming moslims. Raar gevoel voor humor..

Kirsipuu

Nu al knokken in duitsland immigranten elkaar de azc’s uit.

Hier worden azc's bestormd door Nederlanders. Zijn alle Nederlanders dan een bedreiging voor de Westerse beschaving omdat ze de rechtstaat niet respecteren en zichzelf daarboven stellen door geweld te gebruiken? In Rijswijk worden in de asielzoekersdiscussie raadsleden bedreigd door mensen die zich buiten de parlementaire democratie plaatsen. Het is ook maar wat je wilt zien van bevolkingsgroepen en welke gevallen je wilt benadrukken.

Romāns Vainšteins

Alles waar je teveel mensen tegelijkertijd in stopt en het aantal mannen %ueel de dames dik overstijgt wordt knokken, dat is eerder biologie dan religie.

Romāns Vainšteins

Ik geloof heilig (jaja) in het wegebben van gevaarlijke religieuze overtuigingen binnen niet al te lange tijd en voorzie eerder in deze een lawine-effect dan dat het de andere kant op zal gaan rollen. Heb het over Europa nu. Het is vooralsnog jammer dat er niet vanuit de moslims zelf een fanatieke en agressieve beweging opstaat die dit (mede) forceert, tijd voor een charismatische spokesperson is het.

achtpuntzes

'@ michel:
ik zal het iets algemener proberen te houden.
ik heb zelf helemaal niets op met religie. een achterhaalde manier om verklaringen te geven voor dingen die we destijds niet begrepen, de wetenschap heeft de religie inmiddels achterhaald. de islam loopt een paar honderd jaar achter ten opzichte van de westerse religie, dezelfde misstanden die je nu ziet bij de islam kwamen bij ons in de middeleeuwen voor, en zelfs nu nog kent de westerse religie uitwassen. kijk eens op de site van het spaghetti monster, daar staan tienduizenden doodsbedreigingen door zelfverklaarde vredelievende christenen aan de aanhangers van het spaghettimonster-fenomeen. dan begin ik nog niet over al die jonge kinderen die misbruikt zijn, maar dat is weer een heel ander verhaal. moslims zijn niet per definitie slecht, wel de extremistische uitwassen daar van. veruit de meeste moslims zijn vredelievende mensen, die in plaats van naar de kerk naar de moskee gaan, en overal Allah in zien, net zoals westerse gelovigen overal god in zien. daar is niets mis mee, zolang er maar respect is voor mensen met een andere opvatting. dat respect ervaar ik van beide kanten, maar soms ook niet, ook van beide kanten. ja, de uitwassen van ISIS zijn verschrikkelijk, ook voor de moslims die er wonen. het is niet prettig voor die mensen dat hun vrouwen daar verkracht worden, en hun vrienden/familiekring steeds kleiner wordt doordat er regelmatig koppen rollen als iemand in de ogen van ISIS iets doet wat niet mag. in zo'n samenleving valt gewoon niet te leven, en het gezonde verstand zal bij de meesten overwinnen, zeker gezien de vrijheid die ze hier zien. in plaats van dat de westerse samenleving verder islamiseert, zie ik de islamitische samenleving steeds meer verwestelijken. maar dat is een proces dat je niet kan forceren, dat gaat flink wat tijd kosten. uiteindelijk zal het gezonde verstand zegevieren, en is religie voorbehouden tot een handvol fanatiekelingen.
zo denk ik er over. geen doemdenken, geen pleuris die uitbreekt, gewoon met zijn allen vreedzaam samenwonen op moeder aarde. :)

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

' geen doemdenken, geen pleuris die uitbreekt, gewoon met zijn allen vreedzaam samenwonen op moeder aarde. :)'

Maar dan natuurlijk wel met de vrijheid om elke vorm van religie als volkomen belachelijk weg te mogen zetten. Stelletje Darwinverloochenaars dat het gvd zijn.

achtpuntzes

'@ RV:
natuurlijk. als iedereen zichzelf net zo serieus nam als jijzelf (helemaal niet dus) zouden er helemaal geen problemen zijn. :)
maar de islam is daar nog niet echt klaar voor. net zoals een aantal christenen, zie alle doodsbedreigingen op de site van het vliegend spaghettimonster.

Laatst gewijzigd
Lamme Frans

Zonder doodsbedreigingen hoor je er toch tegenwoordig niet bij?

GreenDay

Grappig eigenlijk, op één pagina tijd zie je twee veelvoorkomende inschattingsfouten terugkomen:

8.6 denkt te lineair, zit vast in het Verlichtingsdenken. Alles komt goed, de mens evolueert, wordt slimmer en bouwt stilletjes aan de perfecte maatschappij.

Michel Pollentier is duidelijk een doemdenker avant la lettre; mensen (en dan vooral moslims) zijn in essentie slechte wezens die de minderheid van goeie wezens volledig zal overrulen.

De waarheid ligt - zoals altijd - waarschijnlijk in het midden. Moslimextremisme zal nog een jaar of 20, 30 voortschrijden, erger worden, verbeteren, hervallen en uiteindelijk uitdoven. De Islam zal Europa niet overnemen, de wereld zal daarentegen andere, nieuwe bedreigingen tegenkomen waarna er op dat moment weer twee stromingen ontstaan: de ene stroming die denkt dat juist die nieuwe bedreiging finaal de mensheid zal omverwerpen, de andere stroming die er rotsvast van overtuigd is dat na die bedreiging de mensheid eindelijk volmaakt zal zijn.

De waarheid is dat de mensheid steeds weer geconfronteerd wordt met nieuwe bedreigingen, al dan niet veroorzaakt door de mens zelf. Mocht het in de aard van de mens zitten om vreedzaam samen te leven, waarom zijn er dan zo weinig voorbeelden bekend van vreedzame samenlevingen? Zelfs primitieve stammen, onbekend met fenomenen zoals "oorlog", "geweld" en "ruzie", maken ruzie onderling. In-group en out-group, daar draait het al onze hele geschiedenis rond. We verzaken in te zien dat de ander eigenlijk hetzelfde is.

En neen, de mensheid zal niet eeuwig blijven voortleven. Ooit komt er een bedreiging die ons de das omdoet. Evolutie heet dat, geloof ik :).

Laatst gewijzigd
achtpuntzes

het kan ook zijn dat ik het mis heb, en we elkaar in de toekomst alsnog uitmoorden vanwege een akkefietje over iets ontastbaars als een bepaalde god of religie. dan nog is er geen man overboord, uit de overgebleven organismen zal uiteindelijk wel weer iets zelfdenkends evolueren die een tweede kans krijgt op deze wereld. of niet, ook niet erg, miljarden sterrenstelsels met ieder miljarden sterren met een tig aantal planeten waarvan er heus wel enkele in de juiste zone liggen met de juiste omstandigheden om leven te laten ontstaan, ergens zal er wel weer leven zijn en evolueren. wij zijn niet zo bijzonder als religie ons wil doen laten geloven.

Laatst gewijzigd
achtpuntzes

'@ greenday:
ik zit niet vast in het verlichtingsdenken. maar ik ben gewoon optimistisch ingesteld. toch een mooi streven dat ik aanhang?
nu de negatieve kant:
we moeten proberen op te houden om te ruzieen over niet tastbare dingen, en even goed kijken naar wat we met onze planeet aan het doen zijn. we verbruiken onze natuurlijke bronnen in rap tempo, vervuilen onze planeet, en veranderen ons klimaat. in principe kunnen we nog een paar honderd miljoen jaar vooruit met onze zon tot die bijna 'op' is, uitdijt en onze aarde in een vuurbal verandert. maar we kunnen onze planeet ook ruim voor die tijd vergallen. als we daar nu eens onze energie insteken om dat te voorkomen in plaats van dat stomme geloof?

Laatst gewijzigd
GreenDay

Ja hoor, voorzichtig optimistisch zijn moet aangemoedigd worden! Ik denk er trouwens net hetzelfde over. We zijn heel veel van onze broodnodige middelen (tijd, energie, geld) in fictieve zaken - God, het kapitalisme, "rassen" - aan het steken, waardoor we reële uitdagingen moeilijker te boven zullen komen.

Je kunt leven met een moslim als buur, je kunt leven zonder in een God te geloven, maar leven op een planeet die niet langer levensvatbaar is, da's een stuk moeilijker.

Laatst gewijzigd
achtpuntzes

'@ Greenday:
dan zijn we het toch gewoon eens? ik geloof echt niet in verlichting, misschien komt dat zo over, maar nee hoor. uiteindelijk sterven we (de mensheid) of uit of evolueert verder. en als de zon op is is het voor ons helemaal passe. naar een bewoonbare planeet bij een andere ster verhuizen gaat echt niet lukken. maar goed, in de rest van het heelal gaat een en ander dus gewoon door. ons korte bestaan is daar niet eens opgemerkt.

Laatst gewijzigd
1 2 ... 25 ... 28 29

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.