Leuk topic!
Als zoon van professionele biologen en overtuigd Darwinist vind ik dat alle geloven beetje bij beetje de hobbyistenhoek ingedreven te worden tot een status die ongeveer gelijk staat aan postzegels verzamelen. MAW : je mag van mij de prachtigste albums thuis hebben liggen maar duw mij ze niet onder de neus en doe chill tegen mensen die er niks om geven. Vroeger diende het om maatschappijen te regulieren maar vandaag moeten we er gewoonweg af, allereerst de kerk en staat compleet scheiden naar Frans model en vervolgens alle importantie ervan af schaven. Het christelijk geloof heeft deze gang natuurlijk allang ingezet en de islam heeft evident een paar goede, extra schoppen die kant op nodig.
Ah, indoctrinatie gaan sommigen roepen! Hierbij mijn standpunt dat dit niet het alleenrecht is van 'religieuzen'.
Ik ben persoonlijk bang - ja, bang - dat dit nooit gaat gebeuren, maar goed, dat dacht men misschien een paar eeuwen geleden ook van het christendom.
'@ gardeyn:
heu... de evolutietheorie is toch van eencellig organisme ergens 3 miljard geleden in de zee tot de biologische wereld die we nu om ons heen zien? het heelal ontstond ruim 10 miljard jaar eerder volgens de nu gangbare theorieën. je haalt natuurkunde en biologie door elkaar..... ;)
'@ Illan, uiteraard, indoctrinatie vloeit alle kanten op, t'is net water.
Meer constructief meen ik dat het geloof ontzettend belangrijk is geweest bij het creeren van beschaving en de maatschappij 'an sich' maar dat het anno nu zoveel mogelijk 'losgeweekt' dient te worden, een uitdagende piste.
Goh, van het meest respectvolle en mooie topic van de site naar compleet ongefundeerde spot in 1 dag, knap mensen!
Graag weer even wat betere onderbouwing en minder one-liners, dan kan ik tenminste ook fatsoenlijk reageren, hier kan ik namelijk niks mee.
Edit; dit gaat natuurlijk niet over iedereen die hier vandaag postte, wie de schoen past enz. ;)
'@ olifanto:
het gat mag gerust wat groter. er zijn fossielen gevonden die 3,3 miljard jaar ouder zijn dan de door jou genoemde dinosauriërs. er zijn gesteenten gevonden op aarde die meer dan vier miljard jaar oud zouden zijn. de theorie van de oerknal is terug te leiden tot 13,7 miljard jaar geleden zo uit mijn hoofd. (terugrekenen vanuit de uitdijing van het heelal).
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.