Ik geloof helemaal niet in God en zie het (zoals iemand anders hier eerder al stelde) als iets waar mensen zich achter kunnen verschuilen. In slechte tijden biedt het een houvast, wat op zich niet slecht is hoor, maar ik neem toch liever zelf wat meer verantwoordelijkheid voor wat mij overkomt en wat ik daar aan kan doen.
Een veel groter probleem vind ik echter dat gelovigen (in welke God dan ook) er van overtuigd zijn dat God goed is. Dat lees je overal, zo ook hierboven. Als God goed is, waarom wordt er dan over de hele wereld gemoord in de naam van God? En niet alleen nu, maar al duizenden jaren. Er zijn twee redenen waarom mensen elkaar uitmoorden, er oorlog gevoerd wordt en er volken onderdrukt worden: welvaart én religie. Voor iets dat zogenaamd goed zou zijn vind ik dat toch een erg groot manco. Als God goed is, zijn het dan de mensen die slecht zijn? En zou het niet God zijn die de mens geschapen heeft? Waarom creëert een goed iets dan zoveel kwaads?
Oh, en dan heb ik hier nog weinig gelezen over de criminele bende die het Vaticaan is.. De onterechte macht die er wordt gehouden door een man met een hoed op, die miljoenen over de wereld vertelt of het wel of niet ok is om condooms te gebruiken of van mannen/vrouwen te houden. Op basis van.... Niets dus.
Voor de duidelijkheid: ik heb nul problemen met mensen die in iets willen geloven omdat dat ze houvast biedt in moeilijke tijden. Ik heb wel vreselijk veel moeite met de macht die de kerk heeft, alle ellende die religie en godsdienst in de wereld veroorzaakt, en de simpelweg kromme redeneringen die er door gelovigen (zeker niet alle) vaak op na worden gehouden.
'@Olifanto: deels denk ik. Lotgenotencontact is bij verschillende aandoeningen/gebeurtenissen heel belangrijk. Deels is het ook aangeboren. Het is ook niet aan mij om te zeggen: hier zit een diepere religieuze gedachte achter. Sowieso gebeuren er zoveel dingen die niet te verklaren of te begrijpen zijn (zie alleen al rond de complottheorieën rond 11 september 2001 waar allerlei tegengestelde dingen verteld worden zodat inmiddels niemand weet wat er nu echt gebeurd is). En dat er veel ellende uit religie kan voortkomen, dan bedoel je mss met religie ook marxisme, kapitalisme en andere stromingen (zie Hitler,Mao Zedong/Stalin die bij elkaar zoveel mensen vermoord hebben dat IS nog minstens 3 eeuwen op deze manier door kan gaan) ; geloof me, wreed zijn zit gewoon in ieder mens, alleen onder de 'juiste' omstandigheden komt het er bij mensen uit. Nu zijn het toevallig vaak radicale moslims die de boel op stelten zetten, we hebben de ETA, RAF en IRA gehad in Europa, Karel de Grote die iedereen die niet christelijk werd vermoordde, en noem maar op. Christenen verschillen in dat opzicht niets van anderen, alleen denk ik wel dat christenen beter moeten weten dat ze verkeerd bezig zijn als ze moorden.
Als iedereen nou eens lief deed tegen elkaar, dat zou nog eens fijn zijn
"Geloven" doe ik dan weer net niet ;). Slap grapje. Maar dit is dus precies wat ik hierboven schreef. Als God goed is, en God heeft de mens gecreëerd, hoe kan het dan dat elk mens in zijn kern wreed is? Practical joke van God?
Dit is wel heel erg subjectief zeg. Ik weet niet wat het met religie te maken heeft, maar volgens mij is het nogal duidelijk wat daar gebeurd is...
'@ stelvio
ik stond op het punt om weer een behoorlijke reactie neer te pennen, maar ik doe het maar niet. in plaats daarvan sluit ik me aan bij je laatste zin.
daar zijn we het over eens, en dat lijkt mij belangrijker dan verschil in inzicht ten opzichte van religie. :)
'@LL: zo zou je het kunnen omschrijven ;) Okee, niet geloven, dan dwing ik, als een hardcore-christen, jou om dat aan te nemen!
Misschien is het goed om wat meer te lezen over het ontstaan van de aarde en de eerste tijd dat de aarde ontstaan is. Als je je daarin wat verdiept, dan is alles denk ik wel wat duidelijker:
Het komt hierop neer: alles was goed geschapen door God, maar niet onveranderlijk goed. Hij houdt er namelijk van dat mensen iets vrijwillig doen; ongedwongen. God wilde dat mensen zelf konden kiezen voor Hem, maar ze waren ondankbaar en kozen voor zichzelf: ze wilden ook alles weten en uitmaken wat goed en kwaad was en dus op gelijke hoogte met God komen. God had de mensen daar al voor gewaarschuwd dat als ze dat wilden, dan zouden ze dood kunnen gaan en slechte dingen doen (want vantevoren waren ze, Adam en Eva dus, onsterfelijk). Natuurlijk had God ervoor kunnen zorgen dat mensen gehoorzaam bleven etc., maar God wilde dat mensen dit uit zichzelf deden, want anders is er weinig eer aan te behalen.
Dat is zoals ik het zie, en mensen zijn dus helemaal verantwoordelijk voor wat ze zelf doen. God heeft wel in de Bijbel richtlijnen gegeven om naar te leven. Ik denk ook wel dat vrijwel iedereen in de westerse wereld ervan overtuigd is dat dit goede richtlijnen zijn. Alleen leeft niet iedereen daarnaar, ook christenen niet, en vandaar dus dat je verhalen hoort over
Om daarna door te gaan over God die de aarde geschapen heeft.. Ja sorry, dan haak ik met alle respect al af ;). Ik snap niet dat ondanks dat we weten waar de eerste mensen op deze aarde stonden, we weten waar die vanaf stamden en hoe die zich ontwikkeld hebben, en we weten dat de aarde er voor de mens was, er toch nog mensen zijn die geloven dat God alles in een paar dagen gemaakt heeft.
Ricky Gervais heeft wat mij betreft een geweldig, spot on, filmpje waarin ie de mankementen van de bijbel op een zeer komische (en volgens mij niet respectloze) manier uitlegt.
https://www.youtube.com/watch?v=3oH0ReL3Cew
'@ stelvio fan;
ik heb behoorlijk wat gelezen over het ontstaan van de aarde, maar dat gaat toch echt over een massa gas in ons zonnestelsel die samenklonterde door zwaartekracht, en door de immense druk ontstak in een proces van kernfusie wat resulteerde in de zon. wat resten die niet opgeslokt werden door de zon klonterde eveneens onder invloed van de zwaartekracht zo'n samen tot de planeten, die te weinig massa hadden om het proces naar kernfusie op gang te brengen. een van die planeten bevond zich net in de zone die nodig is voor aanwezigheid van stromend water, waarvan de aanwezigheid nodig is om voorwaarden te scheppen voor leven zoals wij dat kennen.
Misschien nog wel veel beter, en op een serieuzere manier. Hij kaart hier ook het verschil tussen spiritualiteit en godsdienst aan, en dat vind ik heel erg raak. Wat er daarna komt, die gozer die het wilt analyseren, is wel interessant maar doet mij veel minder.
https://www.youtube.com/watch?v=mH3h9K0iAGg
Stelvio-fan
Ik ben niet zo van het jij bakken in discussies. Ik zie helaas dat ook anno 2015 er veel ellende voortvloeit vanuit een specifiek geloof. Hun God is zo heilig dat bv een spotprent van de profeet (waarvan niemand weet hoe deze eruit ziet) al niet meer kan getekend kan worden, zonder bommen en granaten. Wanneer anderen grappen maken over degene die je verafgoodt, leidt dat vaak tot boze toestanden bij hen. Alsof ze persoonlijk worden uitgelachen. En dat vindt ik eng. Dat niet meer zelfstandig na kunnen denken. Er heeft in de GroeneAmsterdammer redelijk recent een 'mooi' stuk gestaan met Asscher (ook bekend van de hit Yeah!) en Vder Laan die worden gevolgd.
https://www.groene.nl/artikel/denk-alsjeblieft-zelf-na
Over t Vaticaan kan je trouwens veel zeggen (bv over de hulp aan nazi's richting Zuid Amerika van t Vaticaan), maar de islam zou mi goed af zijn met een Paus. Ipv al die imams met hun verschillende boodschappen en interpretaties. Met 1 mond praten lost een boel vd huidige ellende op, geloof ik.
'@ stelvio:
ik heb met godsdienst/maatschappijleer op mijn katholieke school wel vernomen van het verhaal over God die de aarde schiep in 7 dagen, maar ons werd verteld dat we dat vooral als parabool moesten zien, zodat we met een gerust hart biologie (evolutietheorie) en natuurkunde (wetenschap) konden volgen zonder deze lessen in twijfel te hoeven en kunnen trekken.
'@LL: sorry, ik bedoelde, hoe creationisten de schepping zien. Dacht dat je dat wel snapte, je bent intelligent zat ;)
Beide filmpjes kan ik inkomen, hoewel ik niet inzie welke mankementen van de Bijbel hij in het eerste filmpje aantoont. Het tweede filmpje toont aan hoe hij in het leven staat en vind ik persoonlijker waardevoller. Overigens ben ik het niet eens met de dingen die als feiten gezegd worden (bijvoorbeeld over het ontstaan van mensen volgens evolutie).
Overigens denk ik wel dat het voor ongelovigen soms erg storend is als mensen hun geloof aan anderen opdringen, zelf houd ik daar ook niet echt van. Veel christenen hebben de drang om vooral veel mensen tot het christendom proberen te bekeren.
@8.6: keurig, jij krijgt van mij een sticker en hopelijk geloof je wat je gelezen hebt!
'@ stelvio:
dat zijn geen feiten, maar theorieën. de wetenschap doet niet aan feiten, zoals religie wel doet. de nu geldende theorieën, ruim getoetst door een arsenaal aan wetenschappers lijkt mij aannemelijk. een stuk aannemelijker dan het scheppingsverhaal van God, dat jij als feit lijkt te zien.
'@8.6: dan moeten de theorieën ook niet als feiten geponeerd worden toch?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.