Sporza Wielermanager

1 2 ... 21 ... 24 25
Silent Hill

Hmmm ... er valt me nu pas iets op waarmee ik niet echt rekening gehouden heb: de eerste 25 krijgen punten. Was dat vroeger ook zo ?

Morgen is een sprintersetappe, maar Remco en co zullen ook wel vooraan in het peloton (willen) zitten, vast bij de eerste 25, waardoor ik bijna zeker op buspunten uitkom met niet-geselecteerde AK-mannen. Goed gezien door de organisatoren. Dat wordt iets dieper in het verhaal kijken dan gedacht.

Laatst gewijzigd
Landeirovic

Ja het was altijd al de 1e 25 renners.

Silent Hill

En bij deze is plan Ganna nu ook officieel een flop.

Meer dan ooit lang wachten met transfereren. Er gaan er nog uitvallen met Corona. Spijtig. Zowat 'koersvervalsing'.

Ab Normaal

Zo, REV maar gewisseld. Gezien het parcours deze week maar voor Milan. Inmiddels nog wel twee goedkope uitvallers maar daar kan ik niet veel mee.

Silent Hill

Met Rev en Hart uit, komt er plots wel heel veel budget vrij. Lekker shoppen is dat. Al wacht ik nog even. Je zal maar een Covid-renner kopen.

Toegegeven, tegen de regels in heb ik Milan er al na de eerste sprint ingezet ten koste van Gaviria, die toen achteruit sprintte, terwijl Milan al meteen een grote kloof had voor de groene trui. Elke dag 10 puntjes extra loopt mooi op.

Hier bij de kleintjes Dekker en Bystrom er uit. Jammer, want ook die gaven beiden een plotse extra boost.

Hopelijk nu een 'normale' Giro verder en het komt goed.

Landeirovic

van mijn 16 gestarte renners is tot nu toe enkel Evenepoel eruit. Dan kan ik spreken van best veel geluk?

Silent Hill

Jahoor. Al vrees ik dat je Groves ook wel had ?

Weer eentje die we kunnen afvinken.

Landeirovic

Ja die had ik ook haha.

LeoR 16

Rev, Hart, Vlasov, Groves, Pedersen en Dekker al naar huis hier. Lichtpuntje is dat ik met Bais (de juiste) in mijn team toch al wat extra punten nam, en vandaag met Pinot en Rubio wellicht ook geen slechte score zal hebben.
De eindafrekening is echter zo doorslaggevend dat ik hoe dan ook nog enorm zal zakken.

Landeirovic

Ik ben Pedersen Groves en Evenepoel kwijt. Heb Thomas en Kamna in. Pedersen zit nog op de bank. Heb voor het AK

Thomas 1e
Roglic 2e
Almeida 3e
Caruso 5e
Kamna 6e
Dunbar 7e
Carthy 11e

Kan nog 2 transfers doen. Waaronder pedersen die 8mil is en dan zal ik in de laatste week Vine of matthews weg doen (7mil) nog wachten of er geen andere AK renners weg vallen. Ik ben echt aan het twijfelen om pedersen weg te doen 8mil en Milan 5,5mil te nemen. Op papier heeft Milan nog 3 sprint kansen+ puntentrui. Dan hou ik 2,5mil over en kan ik met verkoop matthews nog een extra top 10 renner nemen. Misschien Pinot dan of een andere.

sep0r

Er lijkt iets mis te gaan met de eindklassementpunten, bij jullie ook?

Landeirovic

Nee, bij mij klopt het. Ik ben op plek 3863 gestrand. Niet wat ik verwacht had maar al bij al oke. Missing links waren Milan van in het begin hebben, Derek Gee hebben met zijn 2e plekken in zoal punt, berg klassementen. Ook Pinot met zijn 2x 2e, 5e AK en bergklassement. Ik heb een hele Giro de verkeerde aanvallers gehad. Dit waren men renners.

Roglic
Thomas
Almeida
Mcnulty
Vine
Caruso
Milan
Dunbar
Matthews
Consonni
Arensman
Rota
Fortunato
Dunbar
Kamna
Barta
Batistella

Vooral Rota Consonni en Fortunato vielen me tegen. Ook Vine meer van verwacht. Mcnulty deed et oke met 7x top 25 en een ritwinst. Kamna begon goed maar zakte weg. Arensman kopen voor de laatste week was een goede zet. Ook caruso van in het begin hebben pakte goed uit.

VincentK

Ik speel dit jaar voor het eerst mee met Sporza Wielermanager en heb wat vragen die meer ervaren deelnemers waarschijnlijk zo kunnen beantwoorden.

Je betaalt 10% belasting op wissels. Dat betekent dat je 1mio kwijt bent bij een 1:1 wissel omdat die 10% naar boven wordt afgerond. Kun je ook 4 wissels tegelijk doen, waardoor je over 4 wissels slechts 1mio kwijt bent?

Een 2mio renner kun je niet 1:1 wisselen?

Het lijkt mij handig om in eerste instantie renners te nemen met een prijskaartje dat hoog genoeg is om genoeg goede wissels van een mio minder (ivm de belasting) beschikbaar te hebben. Kijken jullie zo?

Wat is een redelijke start mix tussen klassementsrenners, sprinters en mannen voor de heuvels. Bij Scorito heb ik daar wel een idee over, maar hier, met 4 wisselmogelijkheden is dat toch lastig. Wat leert de ervaring?

Tot slot de opmerking dat de prijsverschillen met Scorito aanzienlijk zijn en de mannen van Ploegleider zullen dadelijk weer een andere kijk op de zaken hebben. Het invullen van een wielerpoule is geen wetenschap, maar dat wisten we al….

Laatst gewijzigd
Maillot à Pois

'@VincentK
Je kan 4 wissels tegelijk doen, maar het is niet zo dat je dan minder belasting betaalt.
Eens de ronde gestart is worden alle renners gewoon 10% duurder dan ze voor aanvang van het spel waren.
Dus een renner van 5M zal je 5,5M kosten als je hem later wil inbrengen.
Die 10% wordt overigens naar boven afgerond. Een renner van 2M zal 2,5 M kosten als je hem later wil inbrengen.

KV

Goede vragen Vincent.

Ik vind Sporza Wielermanager ook altijd veel moeilijker dan Scorito. Veel beperkter budget en hoe ik de prijsverdelingen nu zie: alles is zo gecomprimeerd. Alle degelijke renners zitten op 6-7m, enkele 5m ook wel.

Maar Ok jouw vragen:

Elke nieuwe renner die je inbrengt moet je 10% meer betalen, vanaf 6m renners betekent dat inderdaad + 1m (wordt afgerond naar boven per 0,5m). 5m wordt dus 5,5m, net als 2, 3 en 4m dus allemaal 0,5m duurder worden. Als je Pog en Ving erin wil wisselen zal je 12,5 moeten betalen.

Klopt dus wat je zegt. Om eenvoudiger je wissels te doen (en dus niet altijd genoodzaakt te moeten zijn om er direct 2 te wisselen) kan het dus lonen om dure renners te nemen. Aan de andere kant zal je die dure mannen in normale omstandigheden wel niet wisselen (enkel dus bij uitval wat in de koers nooit onmogelijk is ;-)). Wat je ook kunt doen is bv 1 of 2m op de bank laten staan.

De goeie mix is ook een goed punt. Hangt wel wat af van het parcours. Sommige GT’s heb je bv 5-6 sprints in eerste 10 dagen. Dan neem je best wat meer sprinters die je daarna kan wisselen voor AK mannen. Ook afrekening AK is trouwens heel belangrijk aangezien dit heel hoge punten zijn. In de Giro had ik bv Ganna gekozen (die duur was) voor de 2 tijdritten in eerste week. Die ging ik dan wisselen voor AK man nadien. Jammer genoeg viel die uit net voor de 2de tijdrit. Maar je kunt dus wel wat spelen met scenario’s omwille van die wissels. Met het huidig parcours zie ik niet zoveel opties voor zo’n “masterplan”. In eerste 10d wat punch, wat sprints en ook al 2 bergritten waarbij AK mannen er ook al in eerste ritten zullen bijzitten.

Sowieso zal je budgetgewijs meerdere mannen van 2 of 3m moeten meenemen als je voldoende toppers wil hebben. Zo moet je dus bv 12 renners kiezen die voor jou de punten zullen opleveren (want van 2-3m kun je meestal niet zoveel verwachten). Met huidig parcours zou ik deze dan vrij evenredig verdelen tussen Ak, sprinters en aanvallers/punchers.

Laatst gewijzigd
VincentK

Dank allebei voor de reacties. Wisselmogelijkheden zijn mij nu duidelijk, was even goed lezen en wat hulp.

@KV, goed punt inderdaad wat betreft die afrekening. Is ook een reden om wissels lang te bewaren, want renners die Parijs halen, het goed doen in het berg en / of jongerenklassement en een goed klassement rijden zijn bakken met punten waard.

Silent Hill

Scherp budget deze keer. Fan van !
Maar als een Welsford al even duur ingeschat wordt als Grmay en Groenewegen, dan wordt alles wel heel krap.

Het wordt sowieso toch wachten tot de definitieve selecties. Het geeft tijd om een strategie te bedenken qua verdeling en wissels. En wie de Milan, Leknessund of Gee kan worden, natuurlijk.

Ab Normaal

Vind het altijd jammer dat je niet alvast een paar renners kunt selecteren die dan onthouden worden. Het is heel team of niks.

Limal

Ik heb al snel een eerste team bij elkaar geklikt, maar een onbeperkt aantal 'favorieten' opslaan zou idd een nuttige toevoeging zijn.

Benieuwd of er ook in de Tour onverwacht hoog scorende Milans en Gees komen bovendrijven. Omdat de teams hier veelal met hun sterkste opstellingen verschijnen vind ik de Giro en de Vuelta op dit vlak vaak wat interessanter.

Mijn doel is om beter te doen dan bij de Giro. Daar had ik een erg slechte start (had niet verwacht dat er zoveel ritten op massasprints zouden eindigen) en klom ik gaandeweg op richting een anonieme maar pruimbare 2000e plaats.

Gibo

Ik denk dat het wel interessant kan zijn om VDP en/of WVA te wisselen na rit 12 voor klassementsrenners waarvan je dan al weet dat ze hoog gaan eindigen (omwille van de reeds gereden bergetappes).

Poeksel

Dat is hoe je het liefste je wissels zou gebruiken: dure niet-klimmers vervangen door klassementsmannen. In de praktijk zijn het echter vaak de uitvallers die je wisselt en heb je aan vier wissels dan niet eens genoeg....

VincentK

Al even op gepuzzeld. Het valt mij op dat in tegenstelling tot bij Scorito en Poegleider je in de goedkoopste categorie (2mio) en in iets mindere mate daarboven (3mio) niet zo maar renners vindt die je met een gerust hart in je ploeg zet.
Voor talenten bijvoorbeeld, betaal je al snel 4mio.
Gelukkig heb ik nog een kleine twee weken en doe ik misschien nog inspiratie op.

Laatst gewijzigd
Gibo

De goedkope renners die uitvallen daar verspil ik geen wissel aan. Die blijven dan maar in de bus de rest van de ronde. Op die manier heb je meestal wel de kans om nog tactisch te wisselen.

Het is vooral zoeken naar interessante renners van 2/3 miljoen. Al is dat een zoektocht die je best pas start als de deelnemerslijst ongeveer klaar is.

Zal Girmay ook de vlakke sprints doen denken jullie?

KV

'@ Gibo

Als ik WVA zou kiezen (en momenteel kies ik hem niet), dan zou ik hem niet echt willen/durven wisselen na 12. Je hebt nog de TT en daarna nog 2 (of evt 3) sprintkansen.

Akkoord dat je het wel zo met Mathieu zou kunnen doen. Na 12 zie ik hem evt enkel nog in 19 scoren. Maar het is dus de vraag of het echt wel een MVDP parcours is. Ik vind eigenlijk van niet... Eerste 2 ritten kunnen al vlug te zwaar zijn als men echt doorvlamt (en daar ga ik wel van uit). Daarna is het eigenlijk wachten tot 10 en 12 waarvan hij er waarschijnlijk wel ééntje van zal winnen in de vlucht, maarja...

En ik ga er wel van uit dat Girmay inderdaad vlak zal sprinten.

Laatst gewijzigd
lo squalo dello Stretto

Vind de eerste 2 ritten ook best lastig inschatten. Als de AK-mannen het willen kan VDP nooit mee. Vraag is alleen waarom de AK-mannen de eerste 2 dagen al hun troeven op tafel zouden willen gooien.

Girmay gaat sowieso sprinten; wat gaat hij anders doen in de Tour? Kan op een vlakke aankomst toch ook gewoon winnen?

1 2 ... 21 ... 24 25

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.