Scorito Grand Tour Spel 2020

1 2 ... 11 ... 153 154
Ludi

'@nasibal: buiten lotto en.de P-R situatie, want wie is daar beter, degenkolb of gilbert, heb je denk ik wel gelijk. Ik denk dat Marezco etappe 4 maar zeker 8 niet haalt. Trentin heeft dan al een paar kansen en van avermaet daardoor ook.

Mijn laatste afweging is groenewegen vs bennett. Ik denk dat groenewegen de eerste etappe, en dus de 2 truien dan, pakt en ookde meer etappes pakt. Maar ik vrees dat ik met groenewegen een keer 2x0 ga krijgen (bv etappe 2). In het echt zou ik sowieso voor bennett gaan, maar aangezien dit een nederlands spel is vind ik het lastig. Zou bennett etappe 7 semi aankunnen in het script, ik denk dat die voor flip is en geen bennett in top 20.

Risje89

'@Kj zelfde afweging hier, ga voorlopig ook voor Bennett.

Vandaag toch weer wat veranderingen aangebracht in m'n team, wat dat betreft is het spel niet anders dan bij een echte ronde. Heb toch Sagan er weer ingegooid..

PPT

Ik neem Rohan Dennis mee. Tijdrit, teampunten, 1M is goedkoop.

gerben0808

Mooi geschreven Condor! In de trend van niet achteraf je gelijk komen halen wil ik me ook wel even aan een voorspelling wagen. Hierbij beperk ik me wel tot de winnaars wat al lastig genoeg blijkt te zijn.

Etappe 1: Dylan Groenewegen: Revanche voor de mislukking van vorig jaar.
Etappe 2: Sam Bennett: Quick Step laat weer even zien de master te zijn in waaiers en Bennett maakt het af.
Etappe 3: Greg van Avermaet: Wint hier eindelijk 'de ronde van Vlaanderen'.
Etappe 4: Caleb Ewan: Ideale etappe voor hem.
Etappe 5: Remco Evenepoel: Het wonderkind stampt hier weer een knappe solo uit de grond.
Etappe 6: Mathieu van der Poel: Het eerste 'monument' waarna er nog velen zullen volgen.
Etappe 7: Michael Matthews: Wint de sprint van een uitgedunde groep en laat hiermee zien een serieuze uitdager van Sagan te zijn voor het groen.
Etappe 8: Dylan Groenewegen: Een lead-out uit het boekje perfect afgemaakt door onze Dylan.
Etappe 9: Tom Dumoulin: Zoals door velen al benoemd, de Alp wordt gewonnen door een Nederlandse vluchter, hierna zal Tommie lekker gaan knechten voor Roglic.
Etappe 10: Rohan Dennis: Blijkt bij INEOS zijn tijdrit nog verder verbeterd te hebben en verpulverd de concurrentie.
Etappe 11: Nairo Quintana: Is in goede vorm dit jaar, pakt hier zijn etappe mee en rijdt voor de rest naar een anonieme top 10 plek.
Etappe 12: Thibaut Pinot: Pakt het geel om vervolgens ergens later in de ronde wéér uit te vallen.
Etappe 13: Kasper Asgreen: Op z'n Kuurne-Brussel-Kuurnes.
Etappe 14: Dylan Teuns: Uit de vroege vlucht laat Teuns hier zien zich maar te blijven ontwikkelen.
Etappe 15: Egan Bernal: De zwaarste berg wordt overwonnen door de allerbeste klimmer van deze grand tour.
Etappe 16: Philippe Gilbert: Scorito kan hier natuurlijk niet anders dan Gilbert zijn grand slam te laten voltooien.
Etappe 17: Thomas de Gendt: In vluchtpoging zoveel is het raak voor de Gendt.
Etappe 18: Alejandro Valverde: De oude vos doet het weer! Hij wint in een sprint-a-trois.
Etappe 19: Vincenzo Nibali: De haai laat hier zien nog lang niet versleten te zijn en wint na een weergaloze afdaling.
Etappe 20: Primoz Roglic: Een ideale tijdrit voor Primoz.
Etappe 21: Dylan Groenewegen: De tour eindigt zoals die begon, met winst van de snelste man uit het peloton.

Eindklassement:
1. Egan Bernal: Blijft er in elke bergrit goed bij, pakt in etappe 15 de gele trui om deze niet meer uit handen te geven.
2. Primoz Roglic: Komt dankzij zijn tijdrit nog in de buurt van Bernal maar het is niet genoeg.
3. Vincenzo Nibali: Pakt door zijn overwinning in etappe 19 weer een mooie podiumplek mee.

Groene Trui: Peter Sagan: Zonder etappeoverwinning blijft hij Matthews toch nog voor.
Bolletjestrui: Thomas de Gendt: Door praktische elke dag in de vlucht te zitten en met wat hulp van Wellens blijft hij Bernal voor en pakt deze mooie trui.
Witte Trui: Bernal.

Ab Normaal

'@Der Panzerwagen
Dat komt al beduidend dichter bij mijn scenario :)

Gaat Terpstra nog een rol spelen in de Rvv en PR etappe?

Laatst gewijzigd
Ludi

Terpstra? Zal in PR vast top 10 rijden als ie niet gevallen is.

Dat scenario komt aardig dicht in de buurt van wat ik denk, ik hoop eigenlijk dat Dylan etappe 8 niet wint, maar dat Viviani die pakt. Dylan 3/5 geven vind ik een beetje veel, maar best mogelijk hoor.

nasibal

'@Der Panzerwagen

Op een aantal uitzonderingen na zitten wij toch aardig op één lijn zie ik zo.

Ajvenema

'@panzerwagen. Ik vind het een mooie uiteenzetting, met mooie namen, maar ik zou het wel extreem deprimerend vinden als het allemaal zó voor de hand liggend wordt... hoop stiekem toch op wat verrassingen, en etappes die iets anders uitpakken dan gepland...

PPT

'@Panzerwagen, ik denk voor het drama dat Rogliz wél het geel pakt in de tijdrit. Dat pakt meteen punten af van Bernal die toch al flink heeft zitten punten harken. Hij is ook nog van INEOS.

Reyn

'@Der Panzerwagen
Leuke voorspelling, maar denk dat dit toch een beetje wishfull thinking is. Verwacht ook wel enig Ne/B chauvinisme. Maar ik denk dat dit zelfs voor het commerciële Scorito een brug te ver is. Lijkt ook een beetje een eerbetoon aan bekende en populaire renners. Hopelijk heeft Scorito een realistischer script.

gerben0808

Het zijn inderdaad veel 'usual suspects'. Scorito zal ongetwijfeld in 2 of 3 etappes wat onbekendere renners (voor zover dat mogelijk is in dit deelnemersveld) laten winnen. Vind het alleen lastig om vanuit Scorito gekeken te beslissen wat te chauvinistisch is. Dat Groenewegen 3 etappes wint is in mijn ogen zeer realistisch maar kan vanuit een andere hoek weer als chauvinistisch opgevat worden. Een Nederlandse winnaar op de Alp is natuurlijk wel pure chauvinisme maar als bedenker van het script ook wel weer een logische stap.

Laatst gewijzigd
hartstikkebedankt

Nederlandse winnaar op Alpe d'Huez
*** Poels
** Mollema, Dumoulin
* Kelderman, Kruijswijk

Poeksel

In etappe twee missen alle Nederlanders en alle niet-DQS-Belgen de waaierslag. Een groep met alle resterende favorieten rijdt met grote voorsprong voorop. Aangekomen bij een spoorwegovergang sluiten de spoorbomen, maar Serry rijdt door, Asgreen en Lampaert volgen en de rest dan ook maar. Een scheldeprijsje volgt.

Eindklassement:

1. Kruijswijk
2. Mollema
3. Dumoulin
4. Kelderman
5. Teuns
6. Benoot
7. Poels
8. Oomen
9. Wellens
10. TJ

Ludi

Oomen zie ik alpe eigenlijk het "makkelijkste" winnen. Mollema en poels moeten waarschijnlijk knechten, tenzij hun kopmannen al kansloos zijn en Tom gaan ze niet laten rijden in een vroege vlucht. Dus die moet het doen met een aanval waar dan niet op wordt gereageerd aangezien hij toch al op achterstand staat. Maar dan blijft ie toch gewoon bij Roglic/kruijswijk als het goed is? Kelderman of kruijswijk laten winnen is ook lastig. Met een vroege aanval op de alpe zie ik die niet staande houden of wegrijden van bernal en quintana/mal, met een punch finish niet winnen van pogacar, rogilc, pinot, thomas.

Ab Normaal

'@kj
Tom laten ze wel rijden als hij in de waaieretappe een half uur aan de broek heeft.

nasibal

In etappe 2 hebben ze 2 AK kopmannen te beschermen en een sprinter met kans op winst. (Op papier dan he, inmiddels hebben we bepaald dat het scenario wel anders zal lopen). Kuss zal in die etappe weinig toe te voegen hebben. Hou je dus 4 'knechten' over voor 3 man, waarbij je normaal gesproken lead-out Teunissen zo lang mogelijk als backup wil houden.

Ik geloof dus nooit dat in een échte ronde Tom de vrijheid zou krijgen om lekker in de 5e waaier te gaan zitten. Dat tijdsverlies zou dan op de keitjes moeten zijn. Maar ook daar zou ik, als ploegleiding, iemand met de motor van Tom niet per definitie al een rustdag in laten plannen. Vergeet ook niet dat winnen op de Alpe voor de supporters mooi is, maar natuurlijk absoluut geen doel voor Jumbo Visma. Als ze al iemand de vrijheid geven om tijd te verliezen zal het Kuss zijn, om krachten te sparen voor in de bergen. Die kan toch niets betekenen bij waaiers of op de keien. Tenslotte kan Dumoulin de dag na de Alpe in theorie de ITT winnen, zou hij dan z'n krachten gaan smijten in een vroege vlucht?

In theorie zou het kunnen dat Roglic plannen heeft op de Alpe en Tom laat demarreren uit de favorietengroep als springplank. Vervolgens wordt de springplank niet gebruikt en rijdt Tom naar winst. Maar is dat logisch? Met die Tactiek loop je het risico in de eerste bergetappe gelijk je schaduwkopman uit het klassement te rijden als hij niet kan volgen. Dat lijkt me ook niet de bedoeling. Sowieso zijn dit soort aanvallen niet echt gangbaar in een eerste bergetappe.

Voor mij is het scenario nog steeds dat Mollema een vrijgeleide krijgt van Nibali als 'goedmakertje' voor het feit dat hij als top-10 kandidaat zichzelf volledig wegcijfert de rest van de ronde. Hetzij als vooruitgeschoven pion in een vroege vlucht, hetzij door een demarrage vanuit de favorietengroep. Beide heeft hij de kwaliteiten voor. Natuurlijk zal Trek net als Jumbo ook naar het grote plaatje kijken en niet expres tijd verliezen met het oog om op de Alpe te winnen, maar de kans dat Mollema 'per ongeluk' tijd verliest in etappe 2 of op de keitjes is groter dan Dumoulin. Mollema is ook niet meegenomen voor dat werk, Dumoulin is er meer het type voor. Tenslotte heeft Mollema dus ook die tijdrit niet de dag er na.

En laten we ook heel eerlijk zijn: Harker Mollema die op de Alpe wint is toch ook veel mooier dan Gladjakker Mooiboy Tom? ;)

Laatst gewijzigd
Ludi

Ik zie tom ook niet mogen snipperen in de eerste week. Of in ieder geval geen half uur. Verder lijkt Tom me voor kruijswijk ook te belangrijk ik bv luik. Helemaal eens met nasibal dus, al verwacht ik eerder Oomen (of poels) vanuit een vlucht, AK gaat zich sparen voor ITT dag daarna. Al zou ik zeker geld betalen om harkende bauke op de alpe te zien winnen in het echt! Dat is zeker.

Ab Normaal

Er staat in de omschrijving van Dumoulin dat hij zich warm fiets deze Grand Tour voor zijn echte hoofddoel.
Hij is dus geen schaduwkopman in dit scenario, dat is Kruijswijk. Staat er toch?

Bovendien mag Mollema nooit in de eerste bergetappe van de zijde van zijn kopman wijken.
Wat als die een inzinking heeft of een lekker band?
Nee, Mollema lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Dan nog eerder Poels.

nasibal

bij Bahrein lijken Battaglin/Caruso/Teuns (zeker met het oog op het BK!) en Bilbao stuk voor stuk logischere mannen voor een aanval (hetzij vroege vlucht, hetzij vooruitgeschoven) en Poels veel meer een 'laatste man'. De scenarist zou dus al die namen moeten negeren om Poels naar winst te dirigeren. Het kan, maar dan moet je het wel heel erg graag willen als scripter. Zou Poels voldoende gunfactor hebben?

Tenzij Benoot superbenen heeft lijkt Oomen me de beste klimmer bij Sunweb. Zou het niet veel logischer zijn als die 3 weken lang aan Kelderman moet plakken? Oh, wacht, ik zie even over het hoofd dat Kelderman in de neutralisatie voor de start van etappe 3 een vluchtheuvel mee pakt. Je hebt gelijk, Oomen alle vrijheid naar de Alpe! :D

Laatst gewijzigd
nasibal

Er staat in de omschrijving van Dumoulin dat hij zich warm fiets deze Grand Tour voor zijn echte hoofddoel.
Hij is dus geen schaduwkopman in dit scenario, dat is Kruijswijk. Staat er toch?

My point exactly. Tom zal moeten werken ipv snipperen. Met schaduwkopman bedoelde ik ook Kruijswijk. Wanneer Roglic zijn duivels ontbind op de Alpe en Bernal/Thomas/Mal (ik noem maar wat) kunnen volgen, terwijl Kruijswijk moet afhaken (of in een verdediging wordt gedwongen) dan laat je dus in bergetappe 1 je schaduwkopman al tijdsverlies oplopen terwijl je zo lang mogelijk met 2 zo hoog mogelijk wil blijven staan. Dat lijkt me niet een risico wat je op dat moment in de ronde wil lopen als ploegleiding.

Bovendien mag Mollema nooit in de eerste bergetappe van de zijde van zijn kopman wijken.
Wat als die een inzinking heeft of een lekker band?
Nee, Mollema lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Ciccone, Brambilla en Porte fietsen ook nog in die ploeg. Toegegeven, Porte tegen die tijd misschien niet meer. Stuur je Mollema vooruit dan kan hij zich zelfs nog terug laten zakken mocht Nibali vroeg alleen komen te zitten. Zo heel gek lijkt me die tactiek niet. Uiteraard zijn de namen uitwisselbaar, maar als je een Nederlandse etappewinnaar wil hebben is Mollema de keuze boven Ciccone, Brambilla en Porte. Je daar wel overigens hetzelfde argument als ik tégen Poels gebruik kunnen gebruiken. Ciccone en Brambilla zijn wel veel logischere aanvallers, dat klopt.

Laatst gewijzigd
De Condor van Echt

Leuk om jullie reacties te lezen op mijn “koersscenario”, dat nadrukkelijker niet ter lering, maar ter vermaak is 😊.

Als je serieuzer kijkt, zou je meer in de buurt van @Panzerwagen komen. De scripter zal echter wel gekozen hebben voor wat verrassingen, wat ik met @AJVenema ook hoop. En bovendien, als het zo voorspelbaar zou zijn, dan zouden we met zijn allen op de eerste plaats eindigen 😊.

@nasibal @kj Het is in een volledig serieus scenario inderdaad aannemelijker dat Tom mee moet draaien in waaier 2 (maar blijkbaar vinden velen het wel plausibel dat TJV de slag mist 🤔). Alleen denk ik dat de scripter ervoor zal kiezen om Mikey ook op te offeren; in de echte wereld zou TJV eerder voor ak dan ritten met Dylan/Mikey gaan. Voor de rest eens.

De Alpe d’Huez houdt iedereen ook flink bezig 😊. NL overwinning? Zou heel goed kunnen, gezien de vbs. Ik ga echter niet speciaal daarvoor een renner in mijn TS nemen (tenzij hij verder veel punten zou halen in een aannemelijk script, maar ik zie niet in wie dat zou moeten zijn - of mis ik iets?).

Verder zit ik nog te puzzelen op Gilbert: wel of niet? Is in veel etappes inzetbaar (daarom heb ik hem in eerste instantie ook opgenomen), maar in bijna alle heeft hij teamgenoten, zoals jullie aangaven, behalve in RVV (PR/MSR: Degenkolb, LBL/Epernay/Bilbao: Wellens). Kan een kans zijn, want als zo vaak twee kaarten getrokken kunnen worden, valt de jackpot af en toe heus wel op hem, anderzijds zal dit hooguit in twee ritten het geval zijn. Er is wel al hier en daar wat door jullie over gezegd, maar nog een of twee extra gezichtspunten zijn welkom. Bijv. overschat ik Degenkolb?

nasibal

Ik denk dat Gilbert zo'n renner gaat zijn die je 6 keer voor niets opstelt, en dan de 7e keer dat je hem thuis laat pakt hij de volle buit.

Poeksel

Bij Gilbert wordt er wel duidelijk gehint naar etappewinst: "Zal ongetwijfeld een topnotering rijden deze Grand Tour. De vraag is wanneer. "

"Is in veel etappes inzetbar" is daaom zowel een voor- als nadeel. Een etappe of acht waar hij zou kunnen winnen.
Tegen Gilbert spreekt overigens dat hij dit seizoen niet zulke goede uitslagen gereden heeft, i.t.t. Benoot, Teuns en Schachmann, ook allemaal 1M. Gilbert is wel duidelijk de beste van de vier als je Scorito mag geloven: vier sterren op zowel heuvels als kasseien. Maar wellicht zijn die sterren gebaseerd op resultaten in het verleden en wat niet op de actuele sterkte van een 37-jarige?

Berend

Nou dit heeft me al een hele avond puzzelen gekost... Leuk dat ze dit organiseren ;-)

Ik zit nu met 7x AK, wat misschien wat veel is, dan kan je nog maar 2 aanvallers/klimmers opstellen in de echte bergritten. Aan de andere kant valt er vast wel een AK-man door de mand een keer...

Heb nu 5 "echte" sprinters maar kan die opvullen met (volgens Scorito) aanvallers als Degenkolb, M.vd Poel en Teunissen. Komt mijn team ook wel vol.

Daarnaast 6 aanvallers en 1 echte tijdrijder (Dennis leek me een koopje, verder veel AK mannen die goed kunnen tijdriden).

Mijn twijfels:
- Aranburu of Chavez? Beiden 750k. Chavez lijkt een koopje, of is er iets met hem aan de hand?
- Kruiswijk of toch stiekem Dumoulin ;) Zou kunnen verrassen. Heb nu Kruiswijk.
- Ik heb er nu geen Alaphillipe en geen Valverde in, vind ik toch zonde. Maar je moet keuzes maken.
- Alles weer overhoop gooien ;-)

Top als iemand info over Chavez heeft :)

Succes iedereen!

Veltini

Leuk om alle beschouwingen te lezen! Ik denk dat Scorito niet persé voor de voorspelbare route gaat. Ik verwacht dat ze het zo realistisch mogelijk proberen te maken, met realistisch chauvinisme(lees Groenewegen wint drie etappes). Daarom zie ik ook geen Nederlander winnen op de Alpe.
Zou ook redelijk bizar zijn als Gilbert MSR wint in dit deelnemersveld.
Ik denk en hoop dat het minder voorspelbaar wordt dan hier vaak geopperd.

1 2 ... 11 ... 153 154

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.