Scorito Grand Tour Spel 2020

1 2 ... 80 ... 153 154
Benzardi

Morgen Sagan in de vlucht......................voor de groene trui?
Wat denken de kenners?

Wellens Nietens

Zou kunnen, maar lijkt me waarschijnlijker dat Matthews zoiets onderneemt? Of misschien allebei wel

Platje

Ben geen kenner, maar misschien gaat hij mee maar redt het toch niet op de berg dus dan blijft het alleen truipunten

Wellens Nietens

Ja dat sowieso, zou alleen om de tussensprint gaan dus voor de punten van morgen niet uitmaken

Treenert

Zeker dat Sagan in de ontsnapping zit, gelijk aan vorig jaar met alle aanvallers aan zijn zijde.

https://www.youtube.com/watch?v=eWkVV54sHQ4

Zie Nibali wegpoefen ook in de afdaling

Edit: Sagan kan bij die tussensprint niet ingehaald worden toch?

Laatst gewijzigd
Sjas Patatje

Hoeveel bergpunten zijn er te verdienen morgen?

Ik ben erg benieuwd naar het perscentrum!! Het lijkt precies op het idee wat ik eerder heb gepost. Tof dat Scorito ons serieus neemt en de positieve en negatieve kritieken tot zich neemt.

Laatst gewijzigd
Ludi

Morgen wordt een groot slagveld. Als ik morgen weer groepjes zie word ik toch wel een beetje verdrietig. De eerste grotere groep mag op 15+ minuten komen. Morgen is het ieder voor zich, met hele grote verschillen (+- 1 minuut) tussen plek 1 en 10 en nog veel groter (2-3 minuten) tussen 10 en 20. Een duidelijke ak klim hiërarchie moet ontstaan.

Platje

Veel mensen die klagen (waaronder ikzelf) maar vind het inderdaad wel tof dat ze wat met de kritieken doen! En kritiek zoals Van Aert buiten beschouwing gelaten, er zijn veel spelers die veel voorbereiding doen en het dus al bij het openen van het spel hebben kunnen zien dat hij vandaag niks zou presteren en hem daarom misschien niet hebben gekozen in hun volledige team. Dit vind ik zelf een goede toevoeging, het voordeel geven aan spelers die er voorbereiding in stoppen. Zonder kritiek geen verbeteringen en vind het ondanks de frustatie die het af en toe met zich meebrengt een leuk spel! Ik snap dat je in een korte tijd niet alles hebt kunnen analyseren en er moeten ook renners minder zijn/niet altijd een logische uitslag.

hartstikkebedankt

Inderdaad goed dat er al in de koers aanpassingen plaatsvinden! Eens met Kj, zo rond de 25e plek is het verschil wel 5 minuten in een etappe als morgen. Daarna heeft er niemand meer heel hard doorgereden dus stijgen de verschillen al snel naar 10 minuten, er zijn altijd nog wel klimmers die dan in hun eigen tempo omhoogrijden en dan allemaal apart of in groepjes van 2-3 aankomen. De bulk heeft het opgegeven en rijdt met een aantal bussen naar boven en komt waarschijnlijk na 20-25 minuten binnen.

Laatst gewijzigd
Sjonge Jonge

En Mareczko OTL waarschijnlijk

Platje

'@Sjonge daar wordt wel een kleine hint over gegeven in de voorbeschouwing ('tijdslimiet kan weleens zeer scherp zijn')

De Condor van Echt

304 punten vandaag. Dit resultaat ontlokte de Condor, die hoog vertoefde in de Andes, waar het dak van de aarde de hemel raakt, een oerkreet die van Cuzco tot Cochabamba te horen was.*) En dat is inderdaad geen slecht resultaat voor hem, op 1 rit met ruim 7% tot 94% stijgen. En nog wel in een rit waarin hij het het minst verwachtte: el dia menos pensado :). (Kijken op Netflix, als je dat nog niet gedaan hebt!)

*) iets van Hoppaaaaaaa!! Tsjakkaaaaaaaaaa!!!!!

De Condor van Echt

En dan heel kort zijn script, maar dat kunnen jullie zelf ook wel bedenken :). Een groepje met o.a. Majka, De Gendt en Meintjes rijdt weg, en nog wat avonturiers waaronder Guillaume Martin, die duidelijk niet het pareltje is...

Op ruim 12 kilometer voor het einde van de slotklim wordt de laatste vluchter (mijn gok: Ciccone) ingerekend. Astana schudt flink aan de boom, maar alleen Bardet, D. Martin lossen. Iemand die mee blijft komen is bijv. Pozzovivo. En de gedoodverfde favorieten natuurlijk. In de laatste kilometers ligt het helemaal uitelkaar, Higuita plaatst een versnelling die niemand beantwoordt. Hij komt als eerste over de meet! Bernal 2, Roglic 3, MAL 4 (het bloemetje heeft hij vandaag al meegenomen 😊). Thomas en Kruiswijk daar vlak achter, dan Pinot en Pogacar. REV moest lossen maar houdt op karakter nog net de witte trui.

En Gallopin, hoor ik jullie vragen? Vandaag in de tijdrit liep zijn fiets aan, en morgen verwacht ik dat zijn voorvork breekt zonder dat er een reservefiets is. Een fietsenmaker in Argelès-Gazost biedt uitkomst, waar hij hem zelf repareert. Sainte Marie de Campan is veel te ver weg, vandaar ;).

Dit betekent dat het team van de Condor is:
Bernal
Thomas
Roglic
REV
Nibali
Pogacar
Majka
Bennett (groen + teampp wit, hoop ik)
Higuita (gokje)

Kopman twijfelt hij nog over...

Laatst gewijzigd
LaTrapper

Gestegen naar 92,8%. Morgen een machtige solo van Pogacar op de Tourmalet zou wat mij betreft een mooi scenario zijn.

Jofferde

'@Condor zou je niet liever Scachmann of Sagan nemen dan Bennett? Hebben meer zekere punten.

Verder ben ik ook reuze benieuwd naar Higuita. De scripter lijkt geen fan van hem te zijn.

Ik trek morgen (wederom) ten aanval:

Thomas
Bernal
Roglic
Kruijswijk
MAL
Fuglsang
Pogacar
Higuita
Valverde

Dat betekent dus dat ik de zekere punten van Schachmann, Sagan, Bennett thuis laat. Daar ik niet weet voor welke strijder ik ze er in zou moeten zetten...

SvenVDB

'@Condor: Ik verwacht ook wel iets van Higuita morgen. Maar durf hem toch geen kopman te maken 😁

Matthijs603

Zeker mee morgen: Bernal, Pogacar, Evenepoel, Nibali, Valverde, Adam Yates en Roglic.

Dan nog twee van: Higuita (voorlopig nog niks, maar moet toch een keer wat gaan doen? Eigenlijk geldt dit ook wel voor Adam Yates), Alaphilippe (hier vorig jaar tweede, maar volgens het verslag van vandaag uit vorm) en Schachmann (aantal zekere punten en heeft hier ook de kwaliteiten wel voor). Benieuwd of die nieuwe functie morgen helderheid verschaft.

Ludi

Morgen gaan we sowieso de ekte ekte mannen vooraan zien

Bernal
Thomas
Roglic
Pogacar
Nibali
Kruijswijk
Valverde

Allemaal top 10 materiaal, zeker de eerste 6. Kopman? Tsja, bernal lijkt me lastig in zijn positie en thomas kraakte hier vorig jaar. Kruijswijk en nibali zijn geen kopman materiaal voor deze etappe. Pogacar of roglic denk ik. Een machtige solo van pogacar zoals alleen hij (nouja, en carapaz) dat vorig jaar kon in grote rondes zou ik mooi vinden.

Dan mag higuita het nog een keer proberen, lijkt me wel een mooie berg voor de Colombiaanse renners

Verder teuns, kelderman of sagan. Ik denk dat kelderman nipt top 15 kan rijden, dan zou sagan veiliger zijn, maar niet zo leuk. Ook hoop ik dat masnada de bergtrui overneemt van majka, zodat bora renners niet te veel gratis punten krijgen de komende dagen.

Julius9K

Morgen zet het peloton, in een relatief korte rit, koers naar de mythische Tourmalet. De reus van de Pyreneeën werd voor het eerste beklommen in de Tour de France in 1910. Sindsdien groeide de berg uit tot een absolute favoriet van de organisatie en het publiek. De Tourmalet kreeg in 110 jaar tijd maar liefst 87 keer een hoofdrol in het scenario van de Tour. Geen enkele col doet beter. De ster van het Zuid-Franse hooggebergte kon dus niet ontbreken in de Grand Tour. Iedere renner (jawel, zelfs Jakub Mareczko) droomt ervan om als eerste de top van de Tourmalet te bereiken.

Na tien dagen koers kregen we vandaag eindelijk wat zicht op het vormpeil van de favorieten voor eindwinst. Niet geheel onverwacht waren Primoz Roglic, Remco Evenepoel en Geraint Thomas de winnaars van de dag. Het trio deelde een tik(je) uit aan de overige klassementsrenners, en bevolken nu de top drie van het eindklassement. Zeker bij Ineos en Jumbo-Visma zullen ze opgelucht ademhalen. Op Alpe d’Huez leken Roglic en Thomas beiden in moeilijkheden te zitten, maar nu is duidelijk dat hun vorm in stijgende lijn gaat. Dat idee moet de concurrentie flink wat angst inboezemen. De eerstvolgende twee etappes zullen ongetwijfeld voor grote verschuivingen zorgen, maar momenteel lijkt deze Grand Tour uit te draaien op een duel Roglic-Thomas. Al is Modena nog ver natuurlijk…

De angst voor de ultrakorte en loodzware etappe naar Col du Portet op donderdag zorgt ervoor dat de meeste favorieten (en hun helpers) morgen met de handrem op willen rijden. Die gevreesde twaalfde etappe lijkt de ideale dag om een coup te plegen (Quintana, Bardet, Landa, Uran,…) waardoor de favorieten hun kruit liefst droog houden tot dan. Aangezien er intussen al grote tijdsverschillen zijn ontstaan, zullen we morgen heel wat aanvalspogingen krijgen in het begin. De eerste kilometers van de etappe zijn relatief vlak, waardoor het voor fijn uitgesneden klimmers die weinig kracht hebben op het vlakke, geen evidentie zal zijn om mee te springen met de vroege vlucht. Wellicht krijgen we dus een grote kopgroep die een mix zal zijn van baroudeurs en stevige klimmers. Uiteraard maakt enkel een klimmer kans op winst.

De top drie van het klassement heeft vervolgens weinig belang bij het terughalen van de vluchters. Voor Team Ineos volstaat controle. Zij zijn hier met maar één doel, en dat is de Grand Tour winnen. Daarom zullen de Britten hun treintje niet verbranden aan een dolle achtervolgingspoging op de ontsnapte renners. Ook Jumbo-Visma zal eerder terughoudend koersen. Kopman Roglic zat op Alpe d’Huez duidelijk op zijn limiet. Het lijkt dus weinig waarschijnlijk dat de Sloveen, na een slopende tijdrit, ineens wél de beste zou zijn op de Tourmalet. Remco Evenepoel heeft bij Deceunick - Quick-Step zelfs geen ploegmaats die de ontsnappingspoging teniet kunnen doen.

De sleutel voor het koersverloop ligt bij Groupama-FDJ. Zondag kwam Marc Madiot ineens tot de constatering dat de twee beste klimmers in deze ronde voor zijn team rijden. Thibaut Pinot en David Gaudu bliezen iedereen weg op Alpe d’Huez en enkel een sterke Egan Bernal kon nét het wiel houden van het Franse duo. Groupama-FDJ moet dan ook alles op alles zetten om David Gaudu in de vlucht van de dag te krijgen. Indien dit lukt zal het supertalent van alles en iedereen wegfladderen op de Tourmalet en een erg prestigieuze zege boeken voor het Franse team. Alleen is het allesbehalve een zekerheid dat het pluimgewicht van 53 kilogram zich in de vlucht van de dag zal kunnen mengen.

Indien Gaudu niet wegraakt zal Groupama-FDJ het voortouw nemen in het peloton om de vlucht terug te halen. Mogelijk zullen ze hierbij steun krijgen van Astana en UAE-Emirates die vertrouwen moeten hebben in hun kopmannen Jakob Fuglsang en Tadej Pogacar. Geen van die teams zal zich echter helemaal opblazen in hun achtervolgingspoging, met de etappe van donderdag in het achterhoofd. Toch zou een goeie samenwerking moeten volstaan om de vluchters in te rekenen. Het koersverloop hangt dus af van Gaudu. Raakt die in de beginfase weg uit het peloton, wordt de Tourmalet voer voor de vluchters. Faalt Gaudu hierin, zal Groupama-FDJ inzetten op een overwinning van de vormsterke Pinot uit de groep der favorieten.

Het kan dus bijna niet anders dat de revelatie op Alpe d’Huez morgen wél beloond wordt voor zijn supervorm. Het is lang niet zeker of David Gaudu in de vlucht zal raken, maar met steun van bodyguards Küng, Ladagnous en Demare geloof ik dat het zal lukken. Vervolgens zal Gaudu sowieso de beste klimmer van de kopgroep zijn en enkel tactisch overwicht van een ander team zou hem de zege kunnen kosten. Man tegen man lijkt Gaudu onklopbaar, zo zag het er althans uit op Alpe d’Huez.

Zelfs als de ontsnappingspoging mislukt maakt Gaudu een goeie kans om te winnen vanuit de groep der favorieten. Door zijn grote achterstand zullen weinig klassementsrenners geneigd zijn om te reageren op een uitval van de jonge Fransman. Gaudu moet er dan wel op letten dat hij niet vastgezet wordt als knecht voor Pinot.

Jack Haig was in de openingsfase van etappe 9 een van de meest bedrijvige renners. Het is waarschijnlijk door die gretigheid dat hij de goeie vlucht net mistte. Het toont wel aan dat de Australiër ruimte krijgt van zijn team om persoonlijk succes na te jagen. Morgen dus een nieuwe kans. Als hij nog iets overheeft van zijn fantastische februarivorm is Haig een zeer te duchten tegenstander voor iedereen. Ook Adam Yates maakt zeker kans op winst, maar wellicht moet hij net als zondag bij broer Simon blijven.

We hebben Tiesj Benoot deze Grand Tour nog niet vaak gezien. Toch kan de topvorm van Parijs-Nice onmogelijk verdwenen zijn. Morgen speelt de vlakke openingsfase, met de kracht die hij heeft, zeker in Benoots voordeel om de ontsnapping te halen. Een etappe met de Soulor en Tourmalet lijkt misschien wat te zwaar voor een grote man als Bennoot. Anderzijds moest hij op de beklimming van de Valdeblore La Colmiane in Parijs – Nice enkel Nairo Quinatana voor zich dulden. Een even sterke klimprestatie als toen zou dit keer wél tot een overwinning kunnen leiden voor de Gentenaar.

Het is afwachten of Vincenzo Nibali hem een vrijgeleide geeft, maar als dit het geval is zal Bauke Mollema aartsgevaarlijk zijn. De Nederlander heeft zeker de power om de juiste ontsnapping te vinden, en zal vervolgens een van de betere klimmers zijn. Mollema bewees al meermaals goed het juiste moment aan te voelen om een aanval richting winst in te zetten. Zowel in de Ronde van de Algarve als op Alpe d’Huez bewees de winnaar van de Ronde van Lombardije over een goed vormpeil te beschikken. Kroont Mollema zich tot de eerste Nederlandse winnaar op de Tourmalet? Trek-Segafredo kan morgen mogelijks ook rekenen op Giulio Ciccone en Gianluca Brambilla in de vlucht. Na magere klimprestaties in de UAE Tour lijkt het echter weinig waarschijnlijk dat een van beide Italianen morgen wint op zo’n moeilijke aankomst.

Bahrain-McLaren heeft morgen drie opties in de vorm van Dylan Teuns, Pello Bilbao en Wout Poels. Daarvan is die laatste de beste troef voor de mannen uit Bahrein. Poels is krachtig, een rasklimmer en kan het desnoods afmaken met zijn goeie sprint. Indien de Limburger zijn dagje heeft, en Mikel Landa zijn luitenant kan missen, is het goed mogelijk dat Poels eindelijk die eerste overwinning in een grote ronde behaalt. Bilbao moet wellicht nog bekomen van zijn raid op zondag, en moest anderzijds relatief vroeg de kopgroep laten rijden op Alpe d’Huez. Voor alleskunner Teuns is 19 kilometer aan één stuk klimmen waarschijnlijk te veel van het goeie.

We naderen de Spaanse grens en dus zullen de mannen van Team Movistar extra gemotiveerd zijn. Hun grootste kans op ritwinst is Marc Soler. De voormalige winnaar van de Ronde van de Toekomst kan een aardig stukje hardrijden, wat hem een ticket voor de vroege vlucht kan opleveren. Vervolgens zal hij op de Tourmalet geniepig moeten wegrijden aangezien Soler niet over een sprint beschikt. De Spanjaard bewees met ritwinst in de Route du Sud in 2016 een lange aanval succesvol te kunnen afronden. Doet hij het morgen opnieuw?

Met Gregor Mühlberger, Rafal Majka en Maximillian Schachmann is Bora-Hansgrohe ook zo’n team dat over een drie-eenheid beschikt voor morgen. Daarvan is, gezien het verloop van de Grand Tour, Mühlberger de beste optie. De Oostenrijker is zeer onregelmatig, maar kan op een superdag met de besten naar boven klauteren. In 2019 zat Mühlberger in de positie om zowel een rit in de Dauphiné als in de Tour te winnen na een vroege vlucht, maar hij werd twee keer (nipt) gevloerd in een sprint. Morgen kan derde keer wel eens scheepsrecht worden voor de Bora-renner. Rafal Majka spaart zich waarschijnlijk voor ritten waar meer bergpunten te verdienen vallen. Daarnaast is het ook maar de vraag in welke mate de Pool gerecupereerd is van zijn krachttoer op Alpe d’Huez. Schachmann viel vandaag, en zal dus morgen wellicht niet op zijn best zijn. De Tourmalet is sowieso te lang voor de Duitse kampioen.

Onderschat nooit de enigmatische Jan Polanc. De Sloveen won reeds twee etappes in de Giro vanuit de vroege vlucht. Polanc zal dus perfect weten hoe de etappe aan te pakken. De vlakke start kan een hindernis zijn om in de ontsnapping te raken, maar meestal voelt Polanc goed aan wanneer te demarreren. Tadej Pogacar is sterk omringd door Fabio Aru, Davide Formolo en Diego Ulissi waardoor hij zijn landgenoot voor een dag zal kunnen missen. Polanc zal een zeldzame persoonlijke kans met beide handen (proberen) grijpen.

Alexandre Geniez lijkt in de vorm van zijn leven. De Fransman was een van de grote motoren in de vlucht zondag. Vervolgens moest hij relatief vroeg lossen uit de kopgroep op Alpe d’Huez, maar dit bleek achteraf een teamorder. Want daarna kon Geniez de favorieten langer volgen dan onder meer Rigoberto Uran, Adam Yates en zijn eigen kopman Romain Bardet. Geniez is een typische alles-of-niets coureur, maar lijkt in een uitstekende flow te zitten. In 2015 werd hij 9de in het eindklassement van de Giro. De renner van AG2R moet dus zeker in staat zijn de Tourmalet te temmen. Laat Geniez het thuispubliek (eindelijk) juichen met ritwinst?

Als laatste mogelijke winnaar uit een vroege ontsnapping wil ik wijzen op Tanel Kangert. De Estse veteraan kende een uitstekende start van het seizoen met onder meer een 8ste plaats in de eindstand van Parijs-Nice. In de koers naar de zon bewees hij nog steeds met de beteren mee te kunnen bergop. Met zijn tijdritkwaliteiten moet Kangert erin slagen om de in juiste vlucht te raken. Nadien zal er wat geluk bij komen kijken, aangezien de EF Education-rijder geen sprint heeft. Maar met zijn jarenlange ervaring als luxeknecht verzint hij vast wel een plannetje. Morgen is het aan Kangert om zichzelf te belonen voor een lange carrière, voornamelijk in dienst, met een zege op de Tourmalet.

Indien het toch de klassementsrenners zijn die voor de zege zullen knokken, lijkt het duidelijk dat Thibaut Pinot dan topfavoriet is. De Fransman reed, samen met Gaudu, in een eigen klasse op Alpe d’Huez. Bovendien beschikt Pinot over een redelijke sprint en heeft hij warme herinneringen aan de Tourmalet. Vorig jaar won de kopman van Groupama-FDJ er namelijk.

De grootste bedreiging voor Pinot zal Egan Bernal zijn. De Tourwinnaar verloor vandaag twee minuten op Primoz Roglic, maar was wel de enige die Pinot en Gaudu kon volgen in de Alpen. De Colombiaan zal dan wel moeten aanvallen bij gebrek aan een sprint, maar krijgt door het tijdverlies vandaag misschien die vrijheid. De vraag is wel of hij zich niet zal moeten ontfermen over Geraint Thomas van de teamleiding.

Mikel Landa lijkt met de dag beter te rijden en zijn aanval op Alpe d’Huez zag er veelbelovend uit. De Bask volgt intussen op meer dan zes minuten van Thomas en zal wellicht minder sterk geviseerd worden. De kopman van Bahrain-Mclaren heeft het in zich om stevig aan te vallen en dit aan te houden tot aan de top. Al lijkt het verstandiger dat Landa zich spaart om donderdag alles te geven.

Als we een soort van sprint onder de favorieten krijgen, wijs ik op Tadej Pogacar als favoriet. Ik was diep onder de indruk hoe hij Julian Alaphilippe vloerde in Luik, en ook op de top van Alpe d’Huez won Pogacar de sprint voor plek 7. Wellicht kan enkel Simon Yates Pogacar in een sprint aan. Maar de grote rondenhistoriek van de Brit kennende, wijst zijn vormcurve wellicht al naar beneden. 19 kilometer klimmen is ook erg lang voor een explosief type als Yates.

***** David Gaudu
**** Jack Haig, Tiesj Benoot
*** Bauke Mollema, Wout Poels, Marc Soler
** Gregor Mühlberger, Jan Polanc, Alexandre Geniez, Tanel Kangert
* Thibaut Pinot, Egan Bernal, Mikel Landa, Tadej Pogacar, Simon Yates

Julius9K

Bedankt voor de leuke reacties op de voorbeschouwingen! Doet me veel plezier die te lezen! :)

raymankapeens

Bravo Julius9K! Erg leuk geschreven steeds!
Mag je straks voor de grote rondes ook blijven doen ;-)

Keshi

Ah Julius, ik heb weinig tijd om te kijken. Kan je me vertellen waarom het niet slim was om de klimrevelatie van het korte jaar, Quintana, in mijn ploeg te nemen?

Chef83

Julius ik mis valverde in je rijtje die zie ik weg rijden want heeft ruim 2 min achterstand en komt voor teuns schachman gaudu over de streep thomas word 4e voor bernal.

Chef83

Ps

Waneer vallen fuglsang, landa ,en pinot ui ?? Lijkt me ook wel logisch zoals altijd .

Platje

Erg leuk om te lezen Julius, ook al verwacht ik vandaag geen Gaudu voor de overwinning. Die heeft orders om Pinot bij te staan om een podiumplek te behalen (maar die zal onderweg nog wel wat tegenkomen dus daarna kan Gaudu zn eigen gang gaan)

1 2 ... 80 ... 153 154

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.