Eenkhoorn was vorig jaar in Omloop op zijn best. Dit seizoen nog niet zo sterk gezien, al zal het afgelopen vrijdag er ook niet heel ver vanaf hebben gezeten. Die inspanning wordt wat onderschat. Vandaag heeft hij wel redelijk gereden, waar je natuurlijk op meer hoopt. Conditie is er wel, maar geen moment een flits laten zien.
De vraag is meer of het goed genoeg is? Ik denk dat de nummer 1 ploeg van de wereld niet tevreden kan/mag zijn met ondersteuning die tot de voorfinale (als het meezit) meegaat. V Hooydonck was natuurlijk top in gent, maar dat is door een waaier, want ook hij komt op de klimmetjes tekort. Met een topper als v aert en een ploeg als jv mag je een betere voorjaarskern verwachten buiten je absolute kopman om.
Dus hopelijk geen loze woorden, maar wordt er ook echt een goede renner op de markt gehaald
Eens @Yeez
JV heeft 't goed gezien, dat er versterking moet komen, want vandaag was 't meerijden en de nieuwe aanwinsten moeten duidelijk nog wennen aan de hoge snelheden van het profpeloton. De stap naar de klassiekers is wel erg groot.
Die Van Baarle wouw. Dat zelfs Ineos een beter blok heeft voor dit werk is ook wel opmerkelijk.
JV was hier niet veel beter als de opleidingsploeg van Sport Vlaanderen - Baloise.
'@Yeez; ze zullen niet ieder jaar hun tweede man (en voor de twee heuvelachtigste ook hun derde) het hele voorjaar kwijtraken. Dat ze desondanks in staat zijn om Van Aert in iedere koers tot het beslissende moment goed bij te staan (en daarnaast afgelopen vrijdag nog wat kunnen herstellen en zondag zelfs de koers volledig in handen hebben), lijkt me voor nu zeker goed genoeg. Daarom wat vreemd dat er gesteld werd dat ze weinig zullen gaan betekenen voor Van Aert (daar reageer ik op), aangezien dat nog nergens het geval is geweest.
Dat ze voor de komende jaren deze groep verder willen ontwikkelen, vind ik eerlijk gezegd op dit moment niet de meest interessante discussie. We zitten middenin een behoorlijk succesvol klassieker voorjaar met de twee belangrijkste momenten voor de deur.
Voor wat betreft vandaag was het niet goed genoeg om alleen Eenkhoorn in de grote groep te hebben, tegelijkertijd doen en je absolute kopman en twee knechten als Nathan en Timo niet mee. Ik kon mij er vandaag geen moment druk om maken want de situatie is bekend en tot zover heeft de ploeg Wout altijd kunnen ondersteunen waar nodig. Ervaring kun je alleen maar opdoen door dit type koersen te rijden en voor Kooij en Dekker zal de snelheid+ warmte een echte leerschool zijn geweest. Maarten krijgt nog te maken met een vervelende val net als Olaf en ik ben blij dat de schade leek mee te vallen. Voor wat betreft zondag zal Wout gezien hebben dat ook Matthieu wel eens een mindere dag kan hebben en verder de constatering dat DQS weer bepaald niet superieur was. Op naar zondag waar volgens mij toch weer de sterksten gaan overblijven.
'@Yeez
Dat wist je toch wel. Bij @S.Morgenstern is alles goed en hij praat alles goed.
Zo'n man mist JV in wedstrijdverband, dat wel.
Maar je hebt gelijk, dat de klassiekerkern niet goed genoeg is.
Positief is dat Van Hooydonck de door mij gemiste Amund Jansen doet vergeten.
Die Sven Erik Bystrøm laat zich goed zien en is beschikbaar en Noor.
Ik sta daar iets anders in, maar ik denk dat een fitte teunissen al een verschil maakt. Ik zou het liefst nog 1 goede renner naast teunissen zien. Gogle lijkt mij daarbij een realistische optie. Dan heb je daarachter met eenkhoorn, van hooydonck, roosen en dekker de knechten voor de eerste uren en teunissen plus nog een goede man voor de finale. Daarbij moet wel worden gezegd dat roosen en eenkhoorn al een tijd geen stappen meer lijken te zetten (wat ik al eerder zei)
Wat mij betreft zijn er drie kanten aan dit hele ondersteuningsverhaal: 1) geld. Dat Ineos beter is/wordt in klassiekers is een gevolg van geld/budget. Dat is er bij TJV niet in dusdanige mate, dat er ruimte is om zo maar top 15-30 knechten te kopen. 2) blessures/afwezigheid. Niemand kan ontkennen dat met Mike en Tom aanwezig het plaatje er heel anders uit had gezien. 3) visie. De visie is niet gericht op het kopen van een voorjaarsploeg, maar op een ontwikkelingstraject gelijk aan de klim/ronde trein en de sprinttrein. In de klimtrein zijn met Roglic, Kuss, Bennett en toch ook De Plus, ook geen toppers gekocht, maar zijn toppers ontwikkeld. Bij de klimtrein heeft dat goed uitgepakt, maar was dat ook een geleidelijk proces. Vanuit die visie kun je nu ook niet ineens verwachten dat er 3-4 man van TJV top 30 rijden in de klassiekers. Met 1), 2) en 3) ben ik tevreden met dit jaar en hoop ik op een nieuwe stap voor volgend jaar. Ik besef echter ook, dat zo lang geld een uitdaging is, het team af en toe ook gelukjes moet hebben, danwel keuzes moet maken die wellicht ten koste gaan van de klimtrein. Natuurlijk hoop ik ook dat er iets extra budget beschikbaar komt, waardoor ze de volgende stap iets sneller danwel met iets meer zekerheid kunnen zetten.
'@YogiBear
Waarom is opeens weer 't budget het probleem. Er rijden in de DDV genoeg ploegen met minder budget en die doen 't niet voor JV-ploeg onder.
Met Tom Dumoulin erbij had 't er anders uitgezien?
Jongens als Tom Dumoulin kunnen zich best meten met die jongens uit de DDV, maar winnen is een ander verhaal.
Jouw visie klopt in deze niet helemaal. Want dan had je Kuss, Foss en Vingegaard ook kunnen opstellen.
Het opstellen van Tom Dumoulin was een noodgreep; dat is toch niet moeilijk te begrijpen.
Vandaag Barguil rond zien rijden? En kun je je dan echt niet voorstellen dat een (betere) renner die al eens bij de beste was in een koers over De Muur, in dit soort koersen een grote meerwaarde zou kunnen hebben? Even los van waar dat ´winnen is nog wat anders´ als doelpaal opeens vandaan komt.. Dumoulin zou deze ploeg in de breedte gewoon stevig hebben versterkt. Onbegrijpelijk waarom dat een gedachte is waar je je zo tegen verzet. Het was juist een stap richting iets wat je zo graag had willen zien; nog een renner erbij die de kwaliteiten heeft om er in de finale nog bij te zijn.
Hetzelfde kun je natuurlijk niet zeggen over Kuss en Vingegaard. Foss is echter wellicht nog best een interessante piste wat dat betreft.
'@Kelderfan Ik begrijp gewoon niet waarom een renner als Dumoulin opeens een noodgreep is, dat is gewoon een bewuste keuze om optimaal gebruik te maken van de kwaliteit die de ploeg in huis heeft. Of was Thomas een paar jaar terug ook een noodgreep als klassieke renner in de Tourploeg van SKY of Dylan van Baarle.
Ik zou Dumoulin ook wel liever eens op zijn eigen terrein zien schitteren maar hij zou in deze selectie zeker van toegevoegde waarde zijn geweest.
Die Arjen Livyns is trouwens gewoon top 10-30 en hoeft echt geen drol te kosten. Het is vooral de vraag of hij een beetje goed zou liggen in groep en kansen ziet bij Jumbo als knecht en/of aanvaller.
'@Kelderfan Budget is een uitdaging omdat TJV op drie paarden wed. Welke ploeg met minder budget doet dat dan ook volgens jou en dan ook nog eens met hetzelfde succes. Natuurlijk kun je kijken naar andere ploegen. Laten we bv Alpacin nemen die nul en geen klassements/klim ambities hebben. Wat je doet is weer een hele beperkte blik naar de ploeg kijken. Voor het gegeven dat TJV ambitie heeft op drie terreinen (wat niet veel ploegen hebben) doen ze het op alle drie vrij goed. Ze zullen echter keuzes moeten maken en soms wat geluk moeten hebben bij de ontwikkeling van renners. Daarnaast is het slim inzetten van renners op andere terreinen (zoals bv Dumoulin in de Vlaamse klassiekers) een mogelijkheid om met de ter beschikking staande renners, binnen het huidige budget, toch de ploeg op het klassiekervlak te versterken. Was/Is Van Aert in de sprint, of voor het klassement, dan ook een noodgreep, Roglic in LBL ook een noodgreep, Gesink als knecht ook een noodgreep? Dumoulin heeft intrinsiek de kwaliteiten om een heel eind te komen in de Vlaamse koersen. Slim handelen van de ploeg is dan juist het samen met hem verkennen van die mogelijkheden.
Dumoulin erbij zou deze ploeg sterker maken ? Waar baseren we dat op ? Het is voor mij in ieder geval geen abc-tje. Tom heeft, voor zover ik weet, weinig kilometers gemaakt in voorjaarsklassiekers. Bergje op, bergje af, draaien en keren, waaier-rijden, kasseien, gaatjes dichtrijden, regen, lekke banden, terugvechten. Is Tom sterk in deze disciplines ? Ik weet het niet hoor. Het zou kunnen, maar ik denk van niet. Iemand die 100% overtuigd is dat hij het wel kan, neem ik niet serieus.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.