Team Jumbo-Visma 2021

1 2 ... 164 ... 454 455
S. Morgenstern

Roglic, Kuss, Kruijswijk en Vingegaard zullen weinig voordeel zien in minder bergritten.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Ik zie het voordeel van minder bergen ook niet echt voor TJV... dat is eerder in het voordeel voor een renner als Alaphilippe

Laatst gewijzigd
Yeez

Ik heb sowieso niet echt het idee dat de ene ploeg nu meer voordeel uit dit parcours haalt dan de andere (uae, jv of ineos)

ForzAZ67

In de Franse en Belgische media suggesties over een motortje in de fiets van Primoz Roglic waar hij in de AGR op reed. Op 18km aan de voet van de Cauberg stond ie met pech en dat is gefilmd en getoond in de tv-uitzending.

https://www.demorgen.be/sport/had-roglic-een-motortje-in-zijn-fiets-tijdens-de-amstel-gold-race-deze-beelden-voeden-de-twijfels~be430174/

Volgens mij geeft hij een draai aan zijn pedalen en doordat hij zijn fiets met achterwiel omhoog houdt blijven de trappers doordraaien. Niets verdachts aan toch!?

Yeez

Ja, nogal lachwekkend

Laatst gewijzigd
Murcia

Niks verdachts aan, ik geloof dat @Etika al een link heeft geplaatst naar La Gazetta waar Fondriest de logische uitleg geeft. Sinds jaar en dag echter zijn een aantal Franse media ervan overtuigd dat elke niet-Franse toprenner een motortje gebruikt. Bij een krant als De Morgen nemen ze gewoon lui deze kopij over. Net zoals hier elke krant opeens geobsedeerd is door de fotofinish na AGR.

Rawolf

Roglic is de beste in punchaankomsten (bonis vergaren), bij de beste in het tijdrijden. Maar hij heeft al een stuk of keer aangetoond dat als het echt zwaar word in grote rondes en dan vooral de 3e week hij te kraken is, toch dat herstelvermogen wat op de proef word gesteld.. Een wat lichter rondje is een supergroot voordeel voor Roglic mijns inziens.

Kruijswijk moet het dan weer van een hele slopende ronde hebbben.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Denk dat die 3e laatste week trauma een beetje een eigen leven is gaan leiden net zoals die magische 3e week van Steven. Roglic heeft echt geen lichter rondje nodig om de Tour te winnen en is juist gebaat bij zwaardere lastige beklimmingen. En dat hij eens mag hopen op geen pech.

Rawolf

Hoezo dat? Roglic heeft echt geen zwaardere klimmen nodig, kan het verschil al maken op makkelijkere klimmen met zijn explosiviteit. En pech?

AWestie

G. Thomas, P. Roglic en T. Pogacar zijn in beste doen gelijkwaardig: raffelen met gezwinde spoed een laatste km op een berg af, kunnen voor die laatste km ook best hard meefietsen omhoog en hebben toptijdritten laten zien. De een heeft wat vaker al gestraald dan de ander, natuurlijk. Als je die wapens van elkaar afstreept, wat blijft er dan over?

1. Als eerste dat Thomas in het recente verleden nog iets minder heeft geëxcelleerd dan de twee Slovenen.
2. Het team. UAE heeft nog niet bewezen een GR te kunnen dragen, de andere twee teams voorheen al een paar keer.
3. Tactiek. Voor nu nog geen pijl op te trekken, maar Ineos wil meer vrijuit rijden dan vroeger (zeggen ze). Wat TJV buiten WvA doet is nog niet te zeggen (buiten keihard tijdrijden om) en UAE haalt vast ook wel weer een Allan Peipertje uit de hoge hoed.
4. Kukelkunst: over het algemeen is Tadej iets beter in niet op z'n snufferd liggen? En wil je een wielerkoers winnen is regel 1: blijf op je zadel.

Eindconclusie wat mij betreft: deze Tour is door zijn relatief makkelijke parcours in potentie een loterij. Gaat heel erg van geluk af hangen. Vraag is of een team dat kan afdwingen, lijkt me niet.

S. Morgenstern

Roglic was afgelopen Tour de France de laatste twee bergritten nog de beste van het pak.

Rawolf

"1. Als eerste dat Thomas in het recente verleden nog iets minder heeft geëxcelleerd dan de twee Slovenen.
2. Het team. UAE heeft nog niet bewezen een GR te kunnen dragen, de andere twee teams voorheen al een paar keer.
3. Tactiek. Voor nu nog geen pijl op te trekken, maar Ineos wil meer vrijuit rijden dan vroeger (zeggen ze). Wat TJV buiten WvA doet is nog niet te zeggen (buiten keihard tijdrijden om) en UAE haalt vast ook wel weer een Allan Peipertje uit de hoge hoed.
4. Kukelkunst: over het algemeen is Tadej iets beter in niet op z’n snufferd liggen? En wil je een wielerkoers winnen is regel 1: blijf op je zadel.

Eindconclusie wat mij betreft: deze Tour is door zijn relatief makkelijke parcours in potentie een loterij. Gaat heel erg van geluk af hangen. Vraag is of een team dat kan afdwingen, lijkt me niet."

De kwaliteiten komen inderdaad aardig overeen, alle 3 toptijdrijders en zeer punchy

paar verschillen:

- op punch gaat Thomas het altijd afleggen
- Thomas en Rogi vallen relatief vaak
- Rogi het meest maar vaak zonder veel erg (is dat hardlopen toch nog ergens goed voor)
- Ineos sterkste ploeg (mening)
- Thomas moet intern nog bewijzen dat hij de sterkste is
- Jumbo de enige ploeg met doelen naast eindwinst (geel + sprint WvA)

AWestie

'@Rawolf, dank voor je aanvulling. Thomas lijkt me inderdaad de minst stabiele factor, maar het team dan weer wel.

Yeez

de beste zal nog steeds de ronde winnen. Dat is al jaren zo. Daar komt vaak geen geluk bij kijken. En wat @morgenstern zegt: de laatste 2 bergritten was roglic de beste, die 3e week is inderdaad een eigen leven gaan leiden net als dat steven ooit 1 goede 3e week heeft gereden in 2015 (wat daarna maar als maatstaf is gebruikt)

madeinstars

Ja, die mythe over Kruijswijks derde week erger ik me al langer aan. Sowieso zijn dat soort 'trends' bij renners vaak gebaseerd op extreem kleine sample sizes waar allerlei factoren meespelen. Meestal is dat gewoon gelul van luie journalisten.

S. Morgenstern

Volgens mij is er meer dan genoeg aanleiding om over Kruijswijk te stellen dat hij in het algemeen, naarmate een ronde langer duurt, relatief steeds beter voor de dag komt. Hij werd bijvoorbeeld in 2019 nog 20ste bij de eerste aankomst bergop. Hij gaat daar van 8ste na een week, naar 3de aan het eind, in 2018 in de Vuelta van 9de naar 4de en in de Tour van 12de (na de eerste bergrit) naar 5de. Duidelijke trend die je door kunt trekken vanaf zijn Giro-debuut naar zijn laatste ronde.

Laatst gewijzigd
madeinstars

Maar dan nog kan het dan bijvoorbeeld ook zo zijn dat zijn eerste dagen misschien gewoon relatief slecht zijn. Dat is namelijk heel wat anders dan dat hij een exceptionele derde week heeft (wat vaak het punt is dat gemaakt wordt). En ook 2019 en 2015 is een kleine sample sizes. Hij heeft genoeg grote rondes gereden waar hij niet veel 'verbeterde' ten opzichte van de rest in de derde week.

Murcia

'@Madeinstars
Eens, een voorbeeld hiervan is de supersterke slotweek in een grote ronde van Pogacar waar Wuyts en Jose over doorgingen vorig jaar in de Tour. Dit was gebaseerd op de enige grote ronde die hij tot dan toe had gereden (Vuelta) en het klopte zelfs voor die ene ronde niet. De mythe is dan sterker als de feiten.

S. Morgenstern

Dat over die exceptionele derde week hoor ik zelf niet zo. Wellicht een NOS-dingetje. Dat gaat dan denk vooral over de Giro in 2015 en 2016 (toen hij tot de val iedereen naar huis reed in de tweede helft van de ronde). De beschreven ontwikkeling is verder wel degelijk overduidelijk aanwezig in de grote rondes van Kruijswijk.

Yeez

Het is meer dat Kruijswijk een echte diesel is die pas tot zijn recht komt in de echte bergritten en vooral wanneer derest als naar de vaantjes is (in een grote ronde). Hij gaat dus gewoon minder snel kapot dan derest.

Een lagere piek, maar bredere basis

S. Morgenstern

Ja, precies! Dat is de eigenschap die ik vaak voorbij hoor komen. Kruijswijk die (relatief) beter wordt in een ronde.

kelderfan

'@S.Morgenstern
Eens professor oh, sorry dat is die Priem of zo; maar ik ben 't volkomen met je eens, want Kruissie is juist 't voorbeeld van een renner, die in de derde week zich kan verbeteren, omdat vele collega's juist minder zijn in de derde week;
alleen bij Roglic lijkt dat soms zo, maar in de laatste TdF, was hij in voorafgaande Dauphine gevallen en dan nog zo voor de dag komen is echt te gek.

Rawolf

Die (relatief) stijgende lijn bij Kruijswijk en de dalende bij Roglic laat zich al bij ten minste 3 grote rondes zien, lijkt me geen fabel.

$kedel

Lachwekkend dat dat uberhaupt in twijfel getrokken word.
Kruijswijk is steevast bij de beste in de laatste week waar hij in het complete verdere seizoen eerder een subtopper is.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@Rawolf er zijn toch gewoon verklaarbare redenen... de Vuelta van afgelopen jaar, hallo hoe lang was hij daar al achter elkaar aan het koersen, is het dan niet vreemd dat hij de laatste paar dagen iets minder werd. In de Tour was hij alleen minder tijdens die tijdrit en eigenlijk viel dat ook wel weer mee... Pogacar was daar extreem goed. Roglic werd in die tijdrit gewoon 5e vooral ook omdat hij mentaal was gebroken, ging niet eens meer voluit in het laatste deel. In de Vuelta van 2019 was hij alleen minder na zijn val en hetzelfde geldt natuurlijk voor de Giro dat jaar. Maar een renner die in zijn laatste grote rondes 1, 2, 1, 3 en 4 wordt heeft natuurlijk geen echt slechte laatste week.

@Skedel zijn laatste grote ronde was daar waar hij 3e werd.. hij was die hele ronde ongeveer van hetzelfde niveau, ik vond hem daar in de laatste week nou niet boven zichzelf uitstijgen in vergelijking met de eerste 2 weken. Ook in de Vuelta van 2018 was hij goed maar niet beter dan zijn concurrenten in die laatste week. Ik vind het echt wel ietwat overtrokken. Dat hij nooit echt instort ben ik wel eens...

Laatst gewijzigd
1 2 ... 164 ... 454 455

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.