Ben benieuwd morgen. Tot nu toe niet een topronde voor het team qua resultaat (geen etappe, geen klassement voor George), maar individueel lijken de renners allemaal belangrijke stappen te zetten. Op Bennett na. Groenewegen (weer in koers), Dekker (ervaring), Foss (beter dan verwacht), Bouwman (stapje), Affini (stappen), Jos (weer op oude niveau). Daarbij vind ik de ronde voor Affini en Foss echt een doorbraak. Hoopgevend op lange termijn - en eerlijk gezegd vind ik Bouwman nu ook een niveau halen dat ik nooit van hem had verwacht.
'@horsm inderdaad! Jos was aan een ijzersterke giro bezig en Bouwman, Affini en Foss zijn de echte openbaringen van deze ronde voor de ploeg. Bennett lijkt er ook doorheen te komen, maar zijn klassement is natuurlijk niet wat we er van verwacht hadden. Gelukkig pakt foss deze rol over enigzins over. Enige wat naast Bennett niet uit de verf kwam waren de sprints met Groenewegen (ook al waren er maar 4 kansen voor hem), maar voor zowel hem als Dekker was dit weer een hele goede leerschool en investering.
Ik hoop verder echt dat Foss stiekem nog richting plek 7/8 kan met de inzinkingen van Carthy en Bardet (ook met het oog op de tijdrit) en dat Affini in die tijdrit kan verrassen. Ganna heeft natuurlijk de hele ronde keihard moeten werken.
'@michiel
Dat zou ik niet eens zo'n gekke gedachte vinden. Bouwman kan echr nog goede stappen zetten, heeft een goede tijdrit en naar eigen zeggen een goede laatste week. Niet dat het moet, maar een goede Nederlandse klassementsrenner is wel fijn in een ploeg als jumbo. Zeker nu kruijswijk z'n beste jaren misschien wel heeft gehad en dumoulin ook niet de jongste meer is.
We gaan zien!
Voor zover ik kan zien en beoordelen vanaf mijn bank lijkt Foss me iemand die zich (net als Roglic) heel goed kan focussen op het doel dat hij voor ogen heeft. Gewoon stabiel verder gaan met de gesmede plannen en door niets en niemand laten afleiden. Bennett heeft dat minder in zich. Bij hem jeukt er altijd wel iets, heb ik het idee. Foss gaat op deze weg volgend jaar al meedoen voor podium in kleinere rondjes en met zijn tijdrit zit er dan misschien nog wel meer in het vat. De kans dat Bennett in top 5 komt in grote rondes acht ik niet zo groot. Hoewel, zeker weten doe je het nooit. Ik had Caruso ook niet op plek 2 verwacht.
Verder erg benieuwd naar de ontwikkelingen van Affini. Ik vond hem een kleine openbaring deze ronde. Een van de hoogtepunten deze Giro, wat mij betreft, is de ontsnapping die hij op touw zette met Bennett in zijn wiel. Vond ik een geweldige actie.
Ik zie Bouwman nog wel kansen hebben voor Zwitserland als zijn benen nog goed zijn.
Het is alleen redelijk kort na de Giro.
Hij heeft daarna toch geen koersen meer in juni.
Alhoewel op PCS staat de eendaagse Elfstederonde (Brugge-Brugge).
Nog nooit van gehoord van deze koers en het lijkt mij voor ook een degelijke klimmer zoals hij is, te vlak.
Er zijn wel veek kritische geluiden geweest over de giro van jumbo, maar vind dit afgezien van het klassement van bennett en de sprints van groenewegen echt een super goede giro.
In deze ronde hebben bouwman, foss en affini echt waardevolle ervaring opgedaan die hun potentiele tour kandidaten kan maken. Het is goed dat jumbo vooruitkijkt en een foss een klassement laat rijden. Zelfs bennett bewijst hier ook dat hij een super waardevolle knecht is. Van emden leeft ook weer op. Dekker doet wel een degelijke ervaring op. Ik heb er wat dat betreft niet zo'n probleem mee dat jumbo niet meedoet om de knikkers, vooral foss, bouwman en affini hebben een hele goede ervaring opgedaan wat zich kan uitbetalen pp termijn
Leuk interview met Koen in de Volkskrant vandaag over zijn definitieve keuze voor het zijn van klimknecht, https://www.volkskrant.nl/sport/koen-bouwman-beste-nederlander-in-de-giro-dankzij-klimtraining-in-de-winter~b5298a97/ (Werkt de link zo niet dan de incognito functie gebruiken.)
Nog steeds bescheiden en realistisch maar niet langer een man voor dit of dat maar een specifieke taak die hij met verve hier uitvoert.
Mooi ventje. Hij weet heel goed dat zijn mogelijkheden relatief beperkt zijn, maar blijft zichzelf wel steeds ontwikkelen en is op die manier deze ronde definitief doorgebroken als meer dan uitstekende klimknecht. Wellicht ooit eens in een Ten Dam-achtige rol naar een mooie toptien voor zichzelf, of mooier nog (en vrij realistisch) een rit in een grote ronde. Sowieso is hij met dit niveau een ontzettend waardevolle renner voor de ploeg.
Ik denk dat we wel kunnen stellen dat het een goede keuze is geweest afgelopen zomer, om zich volledig op het klimmen te richten. Niet dat hij als 'duizenddingendoekje' niet belangrijk was overigens. De ontwikkeling als klimmer is echter het verlies op het gebied van het tijdrijden (en explosiviteit, maar dat was al langer geen speerpunt) meer dan waard geweest.
'@ Morgenstern
Ja, prachtig was dat en ook heel erg gemeend en niet voor de bühne.
Hieruit blijkt dat Bouwman altijd vol voor zijn taak rijdt en dus een echte bescheiden teamplayer is bij TJV en daarnaast iedereen van zijn huidige team of ex-teamlid een etappeoverwinning gunt.
Die klimtrainingen op de hoogtestages zullen toch wel wat gedaan hebben aan zijn goede tijdritcapaciteiten van de laatste jaren.
Ben daarom erg benieuwd hoe Bouwman zondag de ITT verteerd als huidige klimmer die een paar kilo lichter is geworden en daardoor misschien ook de kracht en power mist voor een goede ITT op een vlakke weg.
In mijn ogen is en blijft hij een echte allrounder die overal in het team (merendeels als goede knecht voor de kopman) ingezet kan worden.
Ook verbeterd Bouwman zich elk jaar nog en dat is wat denk ik de leiding van het team ook inziet en hem daarom imo ook terecht zijn contract heeft verlengd tot en met 2024.
Martens heeft zijn carrière mooi afgesloten met een mooie Giro. Hij rijdt boven verwachting toch een prima Giro.
Wat Wynants voor 't Vlaamse heeft betekend; betekent Paul Martens voor de klimgroep.
@Fanny
Koen Bouwman is een prima ondersteunende klimmer voor zijn kopmannen. Hij en Hofstede zijn met Gesink de mannen juist voor die ondersteunende rol. Want zonder goede "knechten/ of beter tweede lijn renners" kom je er niet.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.