Team Jumbo-Visma 2021

1 2 ... 240 ... 454 455
kelderfan

Ja @Fanny Koen Bouwman was vandaag echt goed en heeft een mooie top-tien plek gescoord.
Dat bergop trainen heeft hem zeker goed gedaan.👍 Hij heeft m.i. grote stappen gezet in zijn ontwikkeling.
Misschien mag hij morgen zijn kans gaan als er een groepje wegrijdt bij Bernal.
Ja, George doet echt zijn best, maar hij heeft zeker niet de beste benen om echt mee te doen. Ik dacht even, dat hij terug was, maar even later kraakte hij toch weer.
Dat Koen bij Tobias Foss is gebleven, lijkt mij prima, want Koen kan toch niet verder omhoog kijken. Zijn achterstand is te groot. Ik denk, dat jij dat goed ziet met Bouwman en zeker ook met Foss om toch de TdS erbij te nemen. Dan voelt Tom Dumoulin zich ook weer als een vis in 't water.

kelderfan

'@rahimns
Dat zou ik een verkeerd signaal vinden, als zij Tobias Foss aan zijn lot overlaten. Helaas is er geen 4e. klimmer en moet of Bouwman of Bennett bij hem blijven. Want een top-tien met deze B-ploeg is toch echt goed.

Laatst gewijzigd
mus van de maasstad

'@rahims

Foss heeft weinig te verliezen maar kan nog wel een paar plaatsen stijgen mocht hij nog tijd kunnen pakken op bardet, carthy of martinez. Zondag nog 30km itt en daar kan je nog veel tijd winnen/verliezen.

Dus ik zou sowieso of bouwman of bennet bij foss houden

Fanny

Ik denk dat Martens op de eerste berg best bij Foss kan blijven want daar zal het niet volledig los gaan.
De voorsprong van Foss op Martin is nog best groot tw ongeveer 3,5 minuut.
Die voorsprong zie ik Foss niet verliezen op de laatste berg die ook nog eens niet zo steil is.
En dan moet Martin ook nog in orde zijn.
Ook die kan er onverwachts doorzakken wat hij wel vaker doet, maar misschien niet in deze Giro.
Alhoewel hij vandaag en eergisteren ook diep is gegaan.
Top 10 plek van de jonge Foss is heel goed maar een etappeoverwinning, waar ze morgen naar mijn mening voor moeten rijden, zou de kers op de taart zijn voor dit geminimaliseerde TJV team van slechts 5 renners.
Affini die al aan het sparen is zou zondag ook nog een gooi kunnen doen al zie ik dat moeilijk in met Ganna en Cavagna.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@Kelderfan welk signaal.... hij moet wel hele slechte benen hebben opeens als hij er zo doorheen zakt dat hij zijn top 10 klassering verliest. Wil je echt gaan voor een etappezege morgen dan moet je een gok durven nemen. Daniel Martin moet het ook zonder ondersteuning doen, zie niet in waarom Foss dat ook niet moet kunnen. Verder denk ik dat zeker op die eerste klim Affini en Martens er nog wel bij kunnen zitten... qua percentages nou niet de zwaarste klim deze Giro

@Musvandemaasstad kijkend naar die mannen die op dit moment allemaal voor Foss bergop eindigen lijkt me die kans vrij klein.

Laatst gewijzigd
madeinstars

Ik denk niet dat het morgen voor de vlucht gaat zijn, dus ik zou als Bouwman zijnde zeker niet ales op alles zetten om alle energie te stoppen in de ontsnapping.

Tijmen 257

een vraag voor jullie: Een wielrenner behaalde in hetzelfde jaar 2 ritoverwinningen in de Tour de France waarbij hij in de eindsprint beide keren dezelfde Belgische renner versloeg ( de door hem verslagen renner zou hem in de bedoelde Tour de France overigens duidelijk voorbijstreven wat betreft het aantal ritoverwinningen). Hij was van gegoed komaf, gezien het beroep van zijn vader, waaraan hij ook zijn bijnaam te danken had. hij beschikte over wat wij in het wielerjargon "een goed eindschot" noemen. Bovendien leek hij er patent op te hebben om in de laatste kilometer te demarreren om op die manier een altijd ongewisse eindsprint te ontlopen. 1. Welke renner zoeken we ? 2. Wat is de naam van de Belgische renner die hij beide keren versloeg in de eindsprint? ps. dit is voor een quiz alvast bedankt

rennerske

'@rahimns. Eens! Inzetten op ritwinst om aan deze Giro, naast het predikaat veelbelovend, ook de slotsom succesvol te kunnen plakken. Foss is safe, zeker met tijdrit achter de hand.

S. Morgenstern

Mocht Foss zijn toptien nog verliezen, dan is het aan een ploeggenoot.

Poeksel

'@tijmen Jelle, zoon van Henk, maar wie hij versloeg weet ik niet uit mijn hoofd. Vanderaerden?

Murcia

'@Tijmen
Ik denk Gerben Karstens en de illustere tegenstrever moet dan wel haast Freddy Maertens zijn. Vader Karstens was notaris. Een van zijn bijnamen was de "notariszoon uit Leiden"

Laatst gewijzigd
Tijmen 257

'@ murcia en poeksel bedankt. ik zelf kwam na zoeken ook op Gerben Karstens en Freddy Maertens

Poeksel

Zeker weten? In de Tour van 1989 won Turbo Jelle twee keer met een demarrage in de laatste kilometer. Al was er geen Belg die dat jaar veel won.

Laatst gewijzigd
devlo

wat heb ik genoten van jullie optreden in deze ronde met mooie uitschieters jullie zijn echt de beste ploeg op dit moment niemand kan jullie ook maar enigszins benaderen top ploeg doet me denken aan de raleigh tijd 🥇🥇🥇🥇👌👍💪

xistnc

'@poeksel
Jelle Nijdam won niet 'in de sprint'.

rennerske

'@xistnc: en Henk was geen notaris.

Laatst gewijzigd
Robert

Volgende

Yeez

Van Aert kampt met een flinke achterstand en denkt niet top te zijn in de eerste tourweek. Vooral last met tijdrijden. Niet ideaal dit... premiumartikel hieronder:

In een appendicitis-vrije wereld zou Wout van Aert (26) zondag in Issoire een gooi hebben gedaan naar ritwinst in de Dauphiné. De voorjaarskopman van Jumbo-Visma komt er echter niet aan de start. Drie weken na de spoedoperatie kampt hij nog met een stevige trainingsachterstand. “Ik had een doel gemaakt van de gele trui in de eerste Tour-week. Ik vrees dat dit niet langer realistisch is.”
In België weigerde de lente lange tijd uit haar winterslaap te ontwaken. In het zuiden van Spanje brandt de zon wel al even. Ondanks de hoogte van 2.320 meter stijgt het kwik vlot naar 23 graden op het terras van het beroemde trainingsoord Centro de Alto Rendimiento in Sierra Nevada. Het panorama van de besneeuwde bergtoppen is magnifiek, maar ook het rode tartan van de aanliggende atletiekpiste blinkt verleidelijk. Normaal gezien zou Wout van Aert – samen met zijn ploegmaat Primoz Roglic – er elke ochtend rondjes lopen alvorens de fietstraining te starten.

Nu niet. “Mijn buik laat dat nog niet toe”, zegt de Belg. “Tijdens de operatie aan de blindedarmontsteking zijn ze via mijn navel en drie verschillende plaatsen van mijn buikspieren moeten passeren. Op de fiets ondervind ik weinig last omdat de buikspieren tijdens de fietshouding niet veel worden belast. Het doet pas pijn wanneer ik achterover leun of mijn buikspieren opspan. Mocht ik nu moeten crossen in plaats van op de weg rijden, dan zou dat veel lastiger zijn. Tegen het einde van deze hoogtestage hoop ik wel eens te kunnen gaan lopen. Een rondje op de atletiekpiste is slechts 400 meter. (lacht) Mocht het echt niet lukken, kan ik gemakkelijk afsteken.”

Wout van Aert op hoogtestage in Sierra Nevada bezig aan inhaalrace na blindedarmontsteking: “Ik ben hier de minste van de ploeg”
Kan je ons even meenemen naar die eerste week van mei, toen die blindedarmontsteking begon op te spelen?

“Na mijn zege in de Amstel Gold Race nam ik slechts één week rust. Na een week trainen in Herentals trok ik op 1 mei naar Girona om er een stevige basis te leggen als tussenstop voor de hoogtestage met de Tour-ploeg op Sierra Nevada. Na drie goeie trainingsdagen voelde ik mij zeer moe. Eerst dacht ik dat mijn lichaam wat tegenstribbelde en zich moest aanpassen omdat ik opnieuw in gang geschoten was, maar op woensdag (5 mei, red.) kreeg ik ook veel buikpijn. Ik ken in Girona vrij goed mijn weg, dus trok ik naar het ziekenhuis voor een check-up. De dokter zei dat het om een spasme in mijn darmen ging omdat ik iets verkeerd had gegeten. Het zou vanzelf wegebben. Donderdag ging het inderdaad iets beter, maar kreeg ik ook pijn aan de lies. Ik trok een tweede keer naar het ziekenhuis en toen gingen de alarmbellen wel af. De dokter sloot een blindedarmontsteking niet uit en wou nog extra onderzoeken vorderen, maar daarvoor heb ik bedankt. Nog die donderdag ben ik samen met Sarah en Georges naar huis gereden.”

Van Girona naar Herentals is het 1.300 kilometer rijden. Dat lijkt me niet ideaal met een ontstoken appendix.

“Sommigen kunnen enkele uren na het vaststellen van een blindedarmontsteking niets meer en moeten meteen geopereerd worden. Bij mij kwam de pijn hevig op, maar viel het nadien relatief mee. Sarah heeft het grootste stuk van de rit gereden. Ik was ondertussen ook al een antibioticakuur gestart en heb zelf ook nog enkele uren achter het stuur gezeten. Eenmaal thuis vroeg ik mij af of ik wel degelijk een blindedarmontsteking had. Mijn buik lag overhoop en de lies deed danig pijn, maar verder niets. De scans in het ziekenhuis brachten uitsluitsel, een operatie was de enige oplossing. Vrijdagavond hebben ze mij om 23 uur in slaap gedaan en zaterdagmiddag was die appendix er al uit.”

De operatie in Spanje laten uitvoeren was nooit een optie?

“Ik heb weinig goeie ervaringen met buitenlandse ziekenhuizen (doelt op hospitaal in Pau, waar na zijn val in de Tour 2019 een onvolledige ingreep werd uitgevoerd aan zijn been, red.). Dat werd in Girona nog eens bevestigd. Toen ik na de eerste check-up de dokter vroeg wat ik moest doen indien de buikpijn zou terugkeren, zei die dat die pijn niet meer zou terugkomen en de spasme in de darmen opgelost was. Wetende dat het toen al een blindedarmontsteking was, is het vertrouwen in dat ziekenhuis weg.”

Hoe krijg je zo‘n blindedarmontsteking?

“Geen idee, maar het moet blijkbaar al even gesluimerd hebben in mijn lichaam.”

Kan het bijvoorbeeld een gevolg zijn van te veel suikeropname tijdens de koers?

“Ik heb die vraag ook gesteld aan de dokters, maar dat klopt niet. Of het is alleszins nog niet bewezen. Het onderzoek naar blindedarmontstekingen heeft nog geen eenduidige oorzaak opgeleverd.”

Je bent ook al de eerste keer gevaccineerd. Kan dat een medeoorzaak zijn?

“Daar heb ik ook aan gedacht. Ik dacht eerst dat het vaccin de reden van mijn vermoeidheid was. Je leest van alles over dat vaccin: trombose, bijwerkingen op het hart... waarom dit dan niet? Ach, ik ben blij dat die appendix er nu uit is. Je kan blijkbaar perfect zonder leven. Het heeft geen functie in het lichaam. Een beetje zoals het staartbeen. We hebben weer iets bijgeleerd.”

En je bent weeral wat gewicht verloren.

(lacht) “Dat valt wel mee. Normaal heeft zo‘n appendix een doorsnede van zes millimeter. Door de ontsteking was die van mij vergroot naar twaalf millimeter. Denk dus niet dat het een kilo woog. Verwaarloosbaar dus.”

Niet verwaarloosbaar: de impact op jouw conditie. Hoe gaat het met jou?

“Opnieuw gezond en wel, maar zeker niet op het niveau waar ik op dit moment wou staan.”

Hoeveel achterstand heb je?

“Best veel. Terwijl net het omgekeerde de bedoeling was. Ik heb na het voorjaar met opzet slechts één week gerust, vooral voor het mentale front. Ik wou namelijk zo weinig vormpeil verliezen om snel te kunnen opbouwen en nog wat te teren op de vorm van in het voorjaar. Door die operatie lag ik opnieuw een week stil. Vier weken na de Amstel moest ik bijna vanaf nul herbeginnen. Je kan dat vergelijken met een winterbreak.”

Hoe zorgbarend is die trainingsachterstand?

“Het is niet leuk. We zitten met onze volledige Tour-ploeg op stage in de Sierra Nevada en ik ben hier veruit de minste. In principe kan ik via training en hoogtestages een goed vormpeil halen, maar het is onzeker welk niveau ik zal kunnen bereiken. Het oorspronkelijke plan was om na de Dauphiné naar mijn beste vorm toe te groeien en vanaf de eerste Tour-week top te zijn. Die eerste week bestaat uit lastige sprintritten en een tijdrit. Dat ligt mij enorm goed. Ik had een groot doel gemaakt van de gele trui in de eerste week, ik vrees dat dit niet langer realistisch is. Ik zal meer geduld moeten hebben tot wanneer ik echt top zal zijn deze zomer.”

In plaats van in de eerste Tour-week voor geel te gaan, zal je die week moeten gebruiken om te groeien?

“Ik hoop nog steeds top te zijn tijdens de Tour, maar dat is allesbehalve een zekerheid. Lukt dat niet, dan ben ik er wel zeker van dat ik na de Tour top zal zijn. Over Tokio en het najaar, met het WK en Parijs-Roubaix, maak ik mij totaal geen zorgen. Indien alles nu wel volgens plan verloopt en ik zonder oponthoud mijn trainingen kan afwerken, kan ik veel stappen zetten. Zo’n tegenslag komt nooit gelegen, maar door wat ik in het verleden al heb meegemaakt, kan ik deze periode beter plaatsen.”

Wat de Tour betreft: je hebt in het verleden wel al vaker een hoog niveau gehaald op basis van hoogtestages met veel training en amper competitie.

“Als alles goed gaat, probeer ik op 20 juni het BK op de weg te rijden. Dat wordt een lastminutebeslissing. Mocht dat lukken, dan heb ik toch één koersdag in de benen voor de Tour.”

En het BK tijdrijden op 16 juni?

“Dat is erg onzeker. Aanvankelijk was het idee om ter compensatie van de Dauphiné in beide kampioenschappen te starten, maar als ik het BK tijdrijden zou rijden, mis ik vijf dagen van de tweede hoogtestage in Tignes. Terwijl ik die extra trainingsuren en hoogteprikkel echt nodig zal hebben. Wanneer begin juni de hoogtestage in de Sierra Nevada is afgerond, maken we een eerste evaluatie. Op basis daarvan beslissen we dan welk het beste scenario is: ofwel rijd ik geen koersen meer voor de Tour, ofwel enkel het BK op de weg, ofwel beide BK‘s...”

Wout van Aert op hoogtestage in Sierra Nevada bezig aan inhaalrace na blindedarmontsteking: “Ik ben hier de minste van de ploeg”
Heb je gepanikeerd?

“Toch wel een beetje. Toen ik op vrijdag 7 mei incheckte in het ziekenhuis zeiden de dokters: Je moet er niet mee inzitten. Je wordt vanavond geopereerd en mag zaterdagmiddag al naar huis. Een coureur denkt dan: zondag een dagje uitrusten in de zetel en dan maandag vliegen naar Sierra Nevada om er stevig te trainen. Wanneer ik die maandag nog steeds de zetel niet uit kon van de pijn, besefte ik: Godverdomme, dit gaat veel tijd kosten. De eerste vijf dagen na de operatie was rechtop lopen niet mogelijk.”

“Van de dokters mocht ik ook vier weken lang niks optillen. Ik ben tien dagen na de ingreep naar Spanje vertrokken, zonder dat ik Georges hebben kunnen vastpakken. Zelfs een baby van vier maanden oud was te zwaar. Toen ik aankwam op de luchthaven van Malaga heb ik onze ploegleider Grischa Niermann gevraagd of hij mijn valies in de auto wou leggen. Waarschijnlijk had ik dat ook zelf gekund, maar er zou tijdens die beweging eens iets in mijn buik moeten schieten, waardoor ik opnieuw een week platte rust moest inlassen. Intussen kan ik wel al mijn fiets optillen en ook normaal trainen.”

Veel van je resterende doelen dit seizoen zullen gereden worden op een tijdritfiets. Een tijdritfietshouding lijkt me een aanslag op jouw buikspieren.

“Mijn buikspieren zijn nog steeds niet honderd procent in orde, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Dinsdag heb ik toch 40 kilometer op mijn tijdritfiets gezeten. Een eerste test en het is goed meegevallen. Het wordt elke dag proberen om mijn grenzen te verleggen, zonder te forceren. Dat de Dauphiné is geschrapt, geeft mij wel ruimte om rustig te kunnen opbouwen.”

De Dauphiné is weggevallen, maar met de Tour en aansluitend de Spelen blijft het wel een propvolle zomer. Je zal bijna twee maanden van huis zijn.

“Dat is precies de nieuwe norm geworden. Vorig jaar was dat ook al het geval. Na deze stage ben ik één à twee dagen thuis om mij een tweede keer te laten vaccineren. Op 4 juni rijd ik samen met Sarah en Georges naar Tignes voor de tweede hoogtestage. Nadien zal de Tour snel voor de deur staan en waarschijnlijk vlieg ik na de Tour nog vanuit Parijs naar Tokio. Het spreekt voor zich dat ik na de Tour best zo snel mogelijk in Japan kan zijn om mij zo goed als mogelijk aan te passen aan het klimaat.”

Ga je de weg in Herentals nog kennen wanneer je na Tokio weer thuiskomt?

“Misschien had ik soms één dag extra thuis kunnen zijn, maar zo één dag is soms ambetanter dan gewoon niet thuis zijn.”

Sarah zal het graag horen.

“Je komt dan thuis en beseft weer hoe leuk het is om in de vertrouwde omgeving te toeven, maar je moet ’s avonds al opnieuw de valies maken. Dat maakt het mentaal nog vervelender. Daar zal Sarah over kunnen meepraten.”

kelderfan

'@Yeez
Dank voor het plaatsen. Het was ook wel te verwachten, dat Wout Van Aert er niet zomaar staat na zo'n ingreep.
Ik hoop wel, dat hij de TdF gaat halen, want hij is en blijft een kanjer en een bijna onmisbare schakel.

Rawolf

De druk er een beetje afhalen die Wout :p, ik zie dit nog helemaal goedkomen voor de tour.

Yeez

'@rawolf toch is er vaak weinig aan gelogen bij wout. Op voorhand zeggen dat je in strade finale kan rijden, maar waarschijnlijk niet voor de winst mee kan doen kwam ook perfect uit. Deze man is niet van de spelletjes

tdola

Hij zegt ook niet dat hij de tour niet gaat halen, maar hij twijfelt of hij bij de start al top zal zijn.
Tegelijkertijd sluit hij dat ook niet 100% uit dat hij toch top zal zijn.
Laten we hopen dat hij zichzelf in positieve zin verbaast!

AWestie

Met deze tijdsverschillen in het AK wordt Foss wel een beetje de eerste van het rechterrijtje haha. Mooi wat hij heeft gepresteerd, hopelijk in de toekomst ook met nog wat strijd er bij op de voorgrond.

Morgen gaat Affini verrassen, ik voel het aan m'n water.

tdola

9, 11 en 12 in ak best knap, maar denk dat ze die 11 of 12 graag hadden omgewisseld voor een etappe zege of een top 5 plek wellicht.
Vooral de etappe met bouwman voorop jammer dat peloton vol ging. Etappe met Bennett voorop met affini in steun meest teleurstellende afloop.

rennerske

Persoonlijk heb ik erg genoten van plaats 9, 11 en 12. Mijn supportershart maakte telkens een sprongetje wanneer ik
“De Drie” in de kopgroep bespeurde.

Laatst gewijzigd
1 2 ... 240 ... 454 455

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.