'@mooiman; ik noem net een heel aantal voorbeelden. Het gaat overigens al terug van nog voor hij zich in de Roubaix ritten de hele dag om Ten Dam bekommerde of zijn kansen in de kopgroep opofferde door zich terug te laten zakken voor een Gesink in de problemen. Kruijswijk heeft zichzelf eerder tot kopman moeten ontwikkelen, dan dat hij tegen zijn natuur in jaren voor anderen heeft geknecht.
@ti-raleigh: oké, nee dan kan hij er inderdaad niets van..
Valverde heeft vandaag zeker geknecht. Heeft tweemaal belangrijke beurten gedaan in het belang van de ploeg, waarbij de tweede (mede mogelijk gemaakt door het over houden van krachten) een beslissend effect had op de uitslag.
Lekker belangrijk dat dat dan niet 'puur' knecht werk zou zijn, of niet in zijn DNA zou zitten. De toegevoegde waarde voor de kopman (ook tactische inderdaad) lijkt me wel duidelijk en daar gaat het uiteindelijk om wanneer je aan de start staat met een topfavoriet waar de rest van de ploeg voor in dienst zal rijden (wat we normaal knechten noemen).
Of hij tactisch van waarde is, is iets anders dan knechten. Je haalt dingen door elkaar. En ook voor de tactische waarde gaan we het dan niet eens worden. Want die vind ik vrij miniem, eigenlijk nul. De hele wereld weet dat Kruiswijk nooit iets wint, laats staan de Tour. Ineos of Pogacar schiet echt niet in de stress als Kruiswijk gaat demarreren.
Een ploeggenoot kan tactische waarde hebben, wil niet zeggen dat dat per se een knecht is. En die vele momenten....? Ik kom niet verder dan die derde week in de Tour van 2015 (?) waar hij in de derde week Gesink in een bergetappe op sleeptouw nam. Rondjes van een week reed hij vaak als voorbereiding, daar heeft hij zelden of ooit zelf goed gepresteerd. En als Mollema, Gesink of Roglic er ook bij was, dan zal hij vast wel een keer op kop hebben gefietst.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.