Zou het met het huidige sprintersgilde in deze Tour, waarvan er dan ook nog een aantal gehavend zijn, toch wel een kleine aanfluiting vinden als Wout zowel vandaag als morgen niet voor de sprint gaat om zich te sparen voor de tijdrit. Ik denk niet dat hij door vandaag niet te sprinten komende woensdag meer seconden “wint” dan er vandaag aan de streep te verdienen zijn. Hoop dat de ploegleiding dat ook inziet en hem nog op andere gedachten heeft kunnen brengen.
Van Aert wil in de tijdrit de gele trui veroveren, dus kan je maar beter zo dichtbij mogelijk staan. Die 2 sprintjes gaan hem echt niet zo veel krachten kosten met het oog op de tijdrit, maar hij kan al wel een flink aantal seconden terugpakken door mee te sprinten. Ik zou het ook onbegrijpelijk vinden als hij het niet doet.
Nou als Van Aert de gele trui wil pakken woensdag (de reden waarom hij niet mee wil sprinten vandaag en morgen) zijn bonificatieseconden ook wel bruikbaar. Of een gele trui voor Van Aert in het belang van het team en Roglic is, laat ik in het midden, maar Van Aert wil die trui in ieder geval heel graag. Daarnaast lijkt me een (kans op een) ritzege, zoals vandaag, niet geheel onbelangrijk voor de ploeg.
Ik denk dat door alles op die vlakke tijdrit te zetten de kans toch groter is. Normaal zou je zeggen dat wout de favoriet is voor die tijdrit, maar we weten allemaal dat de absolute topvorm ontbreekt.
Asgreen verliest overigens ook een minuut vandaag, dus het lijkt tussen roglic, pogacar en v aert te gaan voor de trui as woensdag.
@morgenstern v aert wil de gele trui. Daar zijn boni’s wel degelijk van belang en handig om evt. Al dichter te komen voor woensdag
Ik begrijp Wout wel, de sprints waarin hij echt een rol kan spelen zijn die waar een peloton al is gedecimeerd na wat heuvels. Dat is bij deze twee ritten niet het geval. Loods Teunissen zit in de herstelmodus en het risico op valpartijen is nergens groter dan bij de eerste massasprints. Alle aandacht en energie opsparen voor de tijdrit is dan geen rare keuze. Ook in de tactiek van de ploeg als geheel. Men staat met drie man nog hoog in het AK en dat kan in het verdere verloop erg belangrijk blijken te zijn.
Het zijn allemaal inschattingen van kansen, waarbij ik zelf niet exact weet wat de beste kansen op geel zou geven, maar met de tijdrit ook als olympisch doel begrijp ik de keuze van Van Aert heel goed.
Mijn punt is echter vooral; het is een keuze van Van Aert, voor de ploeg is geen risico nemen in de sprintfinales en vol inzetten op de (grotere) kans op een rit (en eventueel het geel) in de tijdrit sowieso een betere optie, dus zie ik niet in waarom de ploeg hem op andere gedachten zou moeten brengen. De keuze van Van Aert is juist de beste voor de belangen die de ploeg heeft.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.