Men is veel nerveuzer in de Tour, daar heeft Michiel absoluut gelijk in. Wat vooral in het oog springt bij deze editie zijn de valpartijen die vooraan plaatsvinden, terwijl de les altijd is vooraan koersen als je vallen wilt vermijden. De neiging om als ploeg met zes of zeven man achter elkaar aan te fietsen is per definitie gevaarlijk, ik dacht dat men ook wel eens heeft nagedacht over twee groepen van drie of vier man aan elk een kant maar kennelijk stapt iedereen weer aan boord van de trein.
Tegelijkertijd is elke valpartij weer uniek, wat kun je als ploeg doen aan de gekke Omi en Opi mevrouw. Het blijft fietsen op de openbare weg waarbij het gevaar loert van binnenuit maar net zo goed in de berm of de stoeprand.
'@tdola Gesink was volgens mij al geselecteerd voor de Vuelta. Het is alleen de vraag of hij het haalt na zijn valpartij. Daarna heeft hij nog 1 daagse Italiaanse wedstrijden op zijn programma. JV heeft wel renners die graag in zijn plaats naar de Vuelta gaan, bijvoorbeeld Bouwman.
Dat wordt hopen op ritzeges want de schade bij Roglic is in tijd en fysiek/mentaal te groot denk ik. Je kunt de organisatie veel verwijten maar de enorme energie en spanning die zich elk jaar weer opbouwt voor de Tour zorgt in de eerste week zelfs voor ellende op een recht stuk weg. Nu werd natuurlijk iedereen van te voren verteld over de smalle oplopende sectie en dus wil men weer met 90 man op de eerste rij zitten. Punt van kritiek op Rogla zelf: Hij was het wiel van Wout kwijt en dat mag niet gebeuren.
Wat een kut etappe op deze manier.......
Gesink weg, roglic gebutst en verliest bijna minuut op pogacar.
Afwachten hoe iedereen hiervan herstelt, maar beter worden hiervan doe je nooit.
Van aert zat nog in 1e groep, dat is nog kansje voor woensdag voor een kleine pleister op de wonden.
Maar wat een klote dag voor tjv
Ik durf niet te zeggen of Roglic een vaker vallende kopman is, Thomas en Kelderman hebben er vaker bij gelegen de afgelopen jaren naar mijn idee. Ik zou wel eens een overzichtje willen hebben, want nu is het vooral op basis van gevoel.
TJV mag me nog verrassen, verwachtingen zijn in ieder geval bijgesteld naar pauzestand 0. Eerst het medisch bulletin en renners reacties voor we gaan roepen over ritzeges of truien.
Die valpartijen (als ze zonder al teveel erg zijn) fleuren zulke etappes wel mooi op. Het zorgt voor een andere koersdynamiek en dat teams niet als geprogrammeerde robots in de rondte gaan rijden. Het is helaas wel een feit dat mannen van TJV er vaak bij liggen en dat inderdaad ook de kopman Roglic zelf er bij betrokken is.
Vandaag een slechte dag, maar Parijs is nog ver en TJV kan nu helemaal in hun favoriete underdog positie kruipen.
Ieder nadeel heeft zijn voordeel.
2020 was een relatief valpartijvrij jaar voor Roglic maar verder is hij in elke grote ronde die hij heeft gereden minimaal 1x gevallen. Ook wel logisch dat zijn bike handling skills wat onderdoen omdat hij niet van jongs af aan op de fiets zit zoals velen in het peloton.
T is wel een harde, ik acht hem nog niet kansloos.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.