Als je aan de voet van de laatste Cauberg komt met 50 man en enkel WVA en Roglic zitten erbij betekent dit dat je andere renners al vroeger over boord kieperden en van Aert het qua positionering weer helemaal alleen moest doen en je qua gaten dichten en de koers controleren ook weinig in de pap te broken hebt. Totaal niet relevant? Ik denk het wel.
Ipv Vingegaard te snel met zijn krachten te laten woekeren en op elke scheet te laten reageren, had je hem ook rustig kunnen houden. Wat er dan weer voor had kunnen zorgen dat van Aert niet alleen tegen Pidcock-Carapaz-Kwiatkowski en andere kleppers moest opboksen. Het kan de zaken maar gemakkelijker maken.
Wat gebeurd er als Oomen en Vingegaard de boel niet lam leggen? In een koers als de Amstel komt de meutein 99% van de gevallen nog au grand complet aan de voet van die beslissende klim.
Van Aert werd richting die Cauberg passage bijgestaan door Roglic. Overduidelijk in beeld geweest dat Roglic in dienst reed in die fase. Merkwaardig dat jij daar weer van maakt dat Van Aert het daar helemaal alleen moest doen.
Wat betreft alles na de Cauberg, was het natuurlijk perfect geweest wanneer er in dat tweede kleine groepje nog iemand had gezeten (Roglic was dat normaal geweest). Maar het is onzinnig om te doen alsof het een ramp is dat een kopman het in zo'n kopmannen groepje alleen moet doen en de knechten dus verkeerd zijn ingezet.
Amstel heeft de laatste jaren heel regelmatig koersbepalende vroege finale groepjes gekend. Groepjes met subtoppers die met wat voorsprong aan zo'n klim beginnen. Had de koers voor Van Aert veel moeilijker gemaakt wanneer dat het geval was geweest, omdat de besten op de Cauberg dan te maken krijgen met potentiële afstoppers die er nog iemand voor hebben zitten.
Roglic moest zelf het gat naar de kopgroep dichtrijden en deed dat indrukwekkend bij de één na laatste passage Cauberg maar de reden dat die groep kon wegrijden kwam omdat de hele ploeg met Wout zich had laten wegdrummen in het peloton. Met name Hofstede heeft zich toen moeten opofferen om de kopman weer van voren te krijgen. Ook dit hoort bij een volledig verslag van de AGR en de inspanningen van de ploeg niet te ontbreken.
'@S.Morgenstern
Ja, maar daar gaat 't toch om, dat het van Wout en Primoz moet komen. Roglic kreeg pech en Hofstede heeft zich opgeofferd. Maar er was geen andere TJV-renner meer in beeld. Dat betekende dat Van Aert er alleen voor stond.
======
Quote: Nieuwsblad; "Wout van Aert over het hoge niveau in de Tour: “Ik sta niet aan de kant van diegene die prestaties verdacht of raar vinden.”
Ik dacht wel een beetje bij de overheersing van Pogacar, maar Van Aert denkt daar duidelijk anders over.
Hopelijk gaat hij morgen met Teunissen al in de aanval, maar dat zonder zijn maatje Van der Poel.
'@AWestie
Begrijpelijk, en een mea culpa voor mijn rol hierin. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar de renner Tijmen Graat, zijn verhaal klinkt als een jongensboek. We komen nog een renner tekort bij de Nationale selectie, weet je wat we nemen Tijmen mee en hij wordt meteen tweede en een jaar later zit hij in het Development Team van de Nederlandse World Tour ploeg. De jongens van de Rode Lantaarn moeten eens een uurtje voor hem uittrekken.
Ik heb Roglic niet voor van Aert gezien in de aanloop van de Cauberg. Volgens mij deed van Aert het daar naar goede gewoonte op zijn eentje.
Onzinnig dat het een ramp is dat van Aert het na de Cauberg alleen moet doen? Van Aert op zn eentje tegen Pidcock-Carapaz-Kwiatkowski; dat vind je wel zinnig dan? Superman van Aert lost het weer wel effe in z'n eentje op? Een geluk eigenlijk dat Pidcock de overmacht opoffert om zelf de vooruitgeschoven man te kunnen zijn of ze hadden van Aert met z'n 3'en kunnen fijnmalen.
Hoe je blind kan zijn voor die onmogelijke koerssituatie om het gere-zwarte teamverhaaltje hoog te houden; heel triest.
Roglic heeft zich richting dat koersmoment overduidelijk om Van Aert bekommert. Ik kan geen enkele andere reden bedenken waarom hij daar kopwerk deed.
Van Aert was verder niet de enige kopman in dat groepje dat bijna voor de helft gevuld werd door Ineos kopmannen. Mooi elite groepje voor een finale, met veel meer elementen dan Van Aert en Ineos renners die hem willen vermorzelen. Een finale die nu niet op een onwaarschijnlijke manier verliep, met de sterkste drie uiteindelijk vooruit en dus verre van onmogelijk bleek om tot een goed eind te brengen.
Daar toch een 'eenzame in de steek gelaten Wout vs een overmacht'-verhaal van maken, is je goed recht. Het is echter wel een ontzettend jankverhaal en een onwerkbare basis voor een redelijke discussie.
Roglic reed op kop op de voorlaatste Cauberg, niet daarna.
Het gaat er verder niet om wie er verder in de eerste 10 of 20 zat daar, wel dat Vingegaard bij de laatste 50 had kunnen zijn als Jumbo z'n troepen beter had ingezet. Daar ging deze discussie over. Goeie poging wel om het verhaal naar iets helemaal anders te draaien. Feit is en blijft dat van Aert weer helemaal alleen zat te koekeloeren richting de beslissende wedstrijdfase (op Roglic met z'n pech na). In zo'n peloton mag echt wel een extra Jumbo zitten denk ik dan.
Dus beste Yeez, ik gebruik helemaal de elite groep van 10 niet om het gebrek aan ondersteuning aan te kaarten. Dat maak jij er dus van, want ik had het over het peloton van 50 aan de voet van de Cauberg. Eerlijk blijven in je reacties aub. Bij uitbreiding is het wel zo dat je als je ziet wat Vingegaard nu en ook al in de periode van het Baskenland kan en kon, je er best van mag uitgaan dat hij bij die laatste 10 had kunnen zitten. Dat talent blijkt hij wel al heel het seizoen te hebben. Moet je hem wel effe juist inzetten.
Nu niet opnieuw afwijken naar allerlei rand-animatie jongens.
Het is niets meer dan het aloude argument dat als de renner wint dit gebeurd ondanks de ploeg en als de renner niet wint dit juist alleen maar te wijten is aan de ploeg en niet de renner zelf. Het leven van een fan is dan lekker overzichtelijk maar het wordt daardoor niet automatisch de waarheid. En nu kunnen we hopelijk door naar wat actuelere zaken zoals het interview van Plugge die voor een keer met wat minder meel in de mond praatte. Zijn opmerking over Colbrelli en die waarin hij aangaf dat de we rommelen maar wat aan houding bij Alpecin en MVDP ook gespeeld is en die veel meer tijd hebben besteed aan bv het tijdrijden dan naar buiten is gekomen vond ik veel scherper dan eerdere interviews waarin altijd de mediatraining doorklonk.
Nee Beer, een zwaktebod is om Dylan een moordenaar te noemen zoals jij nog niet zo lang geleden deed, en die overigens toen door de leiding hier terecht is verwijderd. Dat is maar één van de vele voorbeelden in een lange lijst waarbij je fan zijn van Wout en DQS en je antipathie tegen de leiding en overige renners van TJV (en MVDP trouwens) de overhand neemt en waarbij je mensen die het niet met je vermeende objectiviteit eens zet probeert weg te zetten. En nogmaals jouw feiten zijn ook slechts een mening.
PS: Geel/Zwarte bril is ook nog een zwaktebod overigens.
'@yeez ik geef er echt niet om, maar wat hier allemaal wordt uitgekraamd, werkt echt op je lachspieren.
Je mag best fan zijn, maar velen verliezen toch echt de werkelijkheid uit het oog. Als ik al leedvermaak zou hebben, dan zou ik het nu spontaan krijgen (en hopen dat de vicieuze cirkel van pech waarin TJV nu zit nog even aanhoudt).
Vingegaard had niets wezenlijks aan het koersverloop veranderd wanneer hij bij die laatste vijftig had gezeten. Gaat het werkelijk daarover? Dat Vingegaard niet bij die geklopten zat, die na de Cauberg niet meer vooraan hebben meegedaan aan het koersverloop? Oké..
Roglic zat verder gewoon bij Van Aert richting de Cauberg. Dat hij in de laatste afdaling naar de voet zijn eigen weg kiest, veranderd niets aan het feit dat Van Aert het daar dus niet 'weer' alleen moest doen.
Ik kan er helaas echt niets anders van maken, dan dat je er een jankverhaal van maakt.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.