Team Jumbo-Visma 2021

1 2 ... 368 ... 454 455
YogiBear

'@goldone123 Volgens mij nog drie nachtjes slapen en dan mogen de transfers aangekondigd worden.

goldone123

Ben heel benieuwd zal wel niet allemaal op 1 dag komen.

kelderfan

Die komen zeker niet op 1 dag. Denk meer aan maanden.
Maar zeker uitstekend nieuws met Tom Dumoulon en vooral Jonas Vingegaard.
Lennard Hofstede heeft er weer zin in San Sebastian met kopman Vingegaard en de Vuelta weer met Roglic.

Laatst gewijzigd
Yeez

INTERVIEW met Marc Lamberts over Roglic. Moest in de wegrit nog 3 keer afstappen van de pijn in de rug door het staartbeen.

Exact één maand na een zware val in de Tour, waardoor zijn gele droom aan diggelen werd geslagen, nam Primoz Roglic revanche in Tokio. Zijn Belgische trainer Marc Lamberts over de moeilijk weg naar olympisch goud in de tijdrit op amper dertig dagen: “Net na de wegrit adviseerde ik nog om toch maar niet te starten in de tijdrit.”

Gouden Roglic verbaasde zelfs zijn Belgische trainer Marc Lamberts: “In de wegrit moest Primoz nog drie keer afstappen van de pijn”

Wanneer we Marc Lamberts bellen, is hij mosselen aan het eten in Yerseke. “Met een extra potje mosselsaus. Dat hebben we wel verdiend.” Een maand geleden kregen we Lamberts ook al aan de lijn. Toen iets minder enthousiast. In de derde rit van de Tour kwam zijn Sloveense poulain immers zwaar ten val. Pal op zijn staartbeen. “Iedereen die ooit op zijn staartbeen is gevallen, weet hoe pijnlijk dat is. Ik heb het één keer meegemaakt en kon de dagen nadien amper op een stoel zitten. Bij Primoz gebeurde het aan een snelheid tegen 50 km/u.” Daarnaast liep de Sloveen ook diverse schaafwonden op. “Die wonden zijn nog steeds niet helemaal genezen. Op zijn heup zijn nog altijd korsten zichtbaar.”

Roglic wou aanvankelijk nog volhouden, maar stapte op dag 8 uit de Tour. Door de pijn zat hij helemaal verkrampt op de fiets. “Ik heb Primoz toen voorgesteld om vijf dagen platte rust te nemen of maximaal één uurtje los te rijden, zodat zijn lichaam volledig kon herstellen. Na vijf dagen heeft hij een test van anderhalf uur op de tijdritfiets gedaan om te zien wat er nog van zijn power overbleef. Wel, hij trapte zijn beste waarden ooit gedurende vijf minuten.”

Helemaal verbaasd was Lamberts niet over die goede test, amper elf dagen na Roglic’ val. “Hij stond met zijn allerbeste conditie aan de start in de Tour en had op het tijdrijden gefocust. De twee maanden voor de Tourstart zat hij letterlijk elke dag op de tijdritfiets. Na het ontwaken ging hij vijftien minuten wandelen of lopen, om dan nog voor het ontbijt een halfuur op de tijdritfiets te trainen, zodat hij gewend raakte aan de aero-houding.”

Toch twijfelde Lamberts om Roglic naar Tokio te sturen. Die vijf-minutentest was zeer goed, maar kon zijn lichaam ook langer op een fiets zitten, zonder pijn? “Op zondag 11 juli had ik een trainingsrit van zes uur voor hem ingepland. Al om 12.45 uur kreeg ik een melding dat hij zeven uur en dertig minuten getraind had. Hij moet dus al in het donker vertrokken zijn met lichtjes op de fiets.” Lamberts en Jumbo-Visma beslisten om de gok van Tokio toch te wagen.

Gouden Roglic verbaasde zelfs zijn Belgische trainer Marc Lamberts: “In de wegrit moest Primoz nog drie keer afstappen van de pijn”

In de wegrit startte Roglic als outsider, maar hij eindigde pas als 28ste, op 6’20” van Carapaz. Lamberts. “Ik begreep er eerst niks van. Normaal had hij altijd in de groep van Wout gezeten. Een halfuur na de koers stuurde Primoz echter dat hij onderweg drie keer is moeten stoppen om te stretchen van de krampen in de onderrug, door de pijn in zijn staartbeen. Het probleem was dat hij voor de start al drie uur had moeten neerzitten in het busje naar de startzone, plus nog eens anderhalf uur zitten voor het startschot.”

De goede moraal zonk weg. Lamberts stuurde een bericht naar de aanwezige Performance Manager Mathieu Heijboer: Mathieu, gezien die krampen en de pijn in het staartbeen, weet ik niet of het verstandig is dat Primoz ook de tijdrit rijdt.” Net na de tijdrit moest Lamberts een nieuw bericht sturen naar Heijboer. “Het was heel kort: Mathieu, Bredero schreef ooit: het kan verkeren. Hij had gelijk.”

Gouden Roglic verbaasde zelfs zijn Belgische trainer Marc Lamberts: “In de wegrit moest Primoz nog drie keer afstappen van de pijn”

Dat Roglic de olympische titel pakte, omschrijft Lamberts als een half mirakel. Ik heb heel de koers met schrik gezeten of hij het wel zou volhouden zonder krampen in de rug of nek. Ik heb letterlijk elke kilometer zitten aftellen.”

Dankzij zilver voor Van Aert in de wegrit en goud voor Roglic in de tijdrit, mag Lamberts terugblikken op succesvolle Spelen. “Zeker voor Primoz komt dit op het goede moment. Alle inspanningen van de voorbije maanden zijn dan toch niet voor niks geweest. Een nieuwe tegenslag konden we missen als kiespijn. Toen hij vorig jaar tweede werd in de Tour, won hij nadien Luik-Bastenaken-Luik en de Vuelta. Prachtige koersen, maar voor de buitenwereld vooral troostprijzen na zijn verloren Tour. Dit goud is geen troostprijs, maar once in a lifetime. In Slovenië is olympisch goud nog belangrijker en grootser dan in België. Primoz kennende, gaat hij de komende dagen stevig vieren, al is de tijd beperkt, want de Vuelta start al binnen twee weken...” Maar wie durft nog te betwijfelen dat Roglic er goed zal zijn?

kelderfan

Die Primoz Roglic is een kei. Dat hij drie keer moet afstappen in de wegrit en dan nog even de tijdrit winnen is een Annemiekje. Die heeft mij ook verbaasd met hulp van ex. RABAO/TJV Performance Manager Louis delahaye.

xistnc

Of andersom: hoe bestaat het dat hij voorafgaand aan de wegrit 4 a 5 uur in een nadelige houding moet zitten?

Daniel17

Dat betekent waarschijnlijk dat de Slovenen zaten gehuisvest in het olympisch dorp en niet in een hotel in de buurt?

Yeez

'@xistnc ik gok een verplaatsing

madeinstars

Nee, hij zat gewoon naast het parcours, maar ze hebben hem voor de lol 4 uur in een bus gezet.

Turtlehead

De wielrenners zaten bij het finish-circuit in de buurt. Maar de start was in Tokio-stad. Dat heb je wel eens met wielrennen: dat start en finish een stukje van elkaar liggen…

Turtlehead

Ik maak me wel zorgen over de Vuelta voor Roglic, als zijn rug nog zo slecht is.
In de Tour ging tijdrijden ook nog best OK, maar klimmen heel slecht. Misschien doen de komende twee weken nog wat goed eraan?

Poeksel

Ja, moeilijk voor te stellen dat Roglic top zal zijn in de Vuelta.

kelderfan

Helemaal eens @Poeksel. Roglic wordt eraf gereden. Als 't niet linksom kan, dan maar rechtsom.
Je kunt altijd nog Vingegaard invliegen, dan zijn er geen zorgen meer.

tdola

Roglic is een bijzondere en heeft nog 2 weken van herstel. Dus goede hoop op goede roglic in vuelta-a-espana, en de 1e etappe is ook nog korte itt (7,1 km). Afsluitende laatste etappe nog ruim 33 km itt, dat lijkt me ook nog in voordeel roglic.

De vraag natuurlijk of bernal voornaamste concurrent gaat zijn, of dat pogacar ook aanwezig is.
Interessant ook hoe goed kruijswijk en kuss als reserve kopmannen gaan zijn.

kelderfan

Maar Anna maakt de dag weer goed, met een zege in de Kreiz Breizh Elites Dames. Met Anouska Koster op 3.
Die Anna Henderson is geen verkeerde renster voor 't damesteam wel te verstaan.
@tdola
UAE voorlopig nog zonder Poga. Maar DCQS komt wel met Julian Allaphilippe en Mikkel Honore..

Murcia

Ik vind de aanname dat Roglic naar huis wordt gereden over twee weken wel een rare moet ik zeggen. Het herstel lijkt eigenlijk prima te verlopen en hij kan volgens Lamberts zijn trainingen doen. Dan al praten over Vingegaard als alternatief is wel erg kort door de bocht. De zege van gisteren zal juist het vertrouwen doen toenemen. Overigens wel mooi om de bevestiging te krijgen dat Primoz zelf ook wist dat hij weer veel meer aan de tijdrit moest gaan werken. Het hele jaar zie je al de resultaten.

Turtlehead

'@tdola: Kuss als reservekopieën zou een grote verrassing zijn, wegens erg onregelmatig. Meesterknecht of vrijbuiters kan wel.

kelderfan

'@Murcia
Grapje hoor. Ik denk dat het wel goed komt met die kei Primoz Roglic.
Maar waarom is Vingegaard wel erg kort door de bocht. Hij is niet op de OS geweest.

kelderfan

Kuss onregelmatig noemen vind ik wel erg kort door de bocht.😉

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Vind je het nodig dan om een jongen van 24 die pas net 2 grote rondes heeft gereden er in 1 jaar meteen 2 te laten rijden. Is prima zo toch... San Sebastian, Polen en dan nog Noorwegen. Prima jaar voor hem zo

Murcia

'@kelderfan
Ik denk dat ze met Jonas gewoon het vooraf ingezette plan moeten volgen. Hij heeft al een aanpassing gedaan door Tom te vervangen en ik zie niet waarom je hem dan zo snel nog een tweede grote ronde laat rijden. Hij zal met San Sebastian en koersen als Polen al weer nieuwe kansen als kopman krijgen die hij juist nodig heeft. Gelegenheids kopman worden door de val van Primoz is één maar het vooraf aangeduid worden en het rijden als kopman kun je maar beter doen in bovengenoemde wedstrijden vind ik.

kelderfan

'@rahimns; @Murcia
Wat goed is komt snel. Kijk maar naar Pogacar. Ik zeg ook dat 't wel goed komt met Roglic toch; dus dat Jonas naar Polen gaat is ook prima hoor..

Cycling

Roglic had nog 3 weken om pijnvrij te worden na de wegrit van de OS. In de tijdrit was al te zien dat het met de conditie van Roglic wel goed zit. Bovendien had Roglic geen enkele moeite om in de tijdrit bijna 45 kilometer voluit te gaan. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat hij niet aan de start van de Vuelta staat en vol gaat voor de eindoverwinning. Vergeet niet dat het bij de start van de wegrit op de OS nog maar 3 weken geleden was dat hij zwaar gehavend uit de Tour stapte.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@kelderfan dat vind ik dus het mooie bij Jonas... soms hoeft het ook niet snel. Ze hebben met hem de afgelopen jaren dus langzaam toegewerkt naar een steeds hoger niveau. Het is geen renner die er meteen stond maar geleidelijk steeds beter is geworden. Nu gewoon die weg blijven volgen daar is helemaal niets mis mee. Pogacar en Bernal blijven nog steeds de uitzonderingen. Verder denk ik dat als Roglic twijfels had gehad aan een start in de Vuelta hij daar nooit zo open over was geweest.

Laatst gewijzigd
kelderfan

'@rahimns
Volgens zijn trainer en ook Roglic zelf hadden de nodige twijfels om de tijdrit te rijden, omdat hij tijdens de wegwedstrijd 3x moest afstappen door kramp en het staartbeentje. Dat is pas heel laat toch doorgegaan met 't mooie resultaat.
Dus omdat hij nog even heeft om te herstellen, zie ik 't wel goed komen voor de Vuelta.
Ik reageerde alleen maar omdat Murcia zegt, dat het kort door de bocht is om eventueel Vingegaard in te vliegen.

1 2 ... 368 ... 454 455

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.