Deze ‘discussie’ gaat over de toekomst van de eigen rugnummers in het wielrennen. Als je de nummers echt wil gaan gebruiken voor commercieel gebruik, zal je toch echt moeten afstappen van de nummers van de organisatie. Maar daar zitten natuurlijk ook vele sponsorcontracten aan vast. Dus ik vraag me af hoe je dat wil gaan gebruiken.
Ik geloof wel in een soort tussenvorm:
- per ploeg heeft elke renner een eigen nummer, bv 01 tm 99
- per koers krijgen alle ploegen een nummer, bv 01 tm 22
- de renner met het nummer 12 van de ploeg die als 14e op de startlijst staat, zou dan nummer 1412 kunnen krijgen
- visueel kun je de 12 een andere kleur dan de 14 geven om het onderscheid duidelijk te maken
- je kunt ook elke ploeg een afkorting van 2 letter geven, dan krijg je bv JV12
Volgens mij zijn er zo genoeg mogelijkheden om best of both worlds te vergroten: herkenbaarheid van de renners over de koersen heen vergroten maar het ook nog praktisch uitvoerbaar houden.
Die tussenvorm lijkt me ook gek. Volgens mij kan in het wielrennen best met een vast nummer gewerkt worden zoals TJV stiekem al een beetje doet. Als de truitjes/verschillende teams ook maar te onderscheiden zijn. Dat is nu ook niet te doen. Dat betekent ook minimale kampioensvermeldingen behalve WK en betere verdeling van kleuren truitjes.
Dus hopelijk maakt TJV hier meer werk van, want nu is het ook door regelgeving een beetje een halfbakken idee.
Hoe lang zou zijn trainingskamp sowieso nog duren? Als dat beperkt is, dan is (iets) eerdere terugkeer naar NL natuurlijk een redelijke nobrainer ongeacht de relatieve ernst van de blessure. Zo niet, dan zal de afweging wat meer voeten in de aarde hebben gehad.
Gezien de toestand in de wereld kun je maar beter in een vertrouwde omgeving het ziekenhuis bezoeken dan in den vreemde.
Wout weet allang net als de ploeg overigens dat ritzeges en de gele trui veroveren veel waardevoller zijn dan groen. De OS tijdrit wint ook aan belang en het WK is dit jaar voor elke klassieke renner een droom gezien het parcours. Hij krijgt denk ik in de eerste week zijn kansen om te gaan voor etappes in de Tour + misschien wel geel. In de bergen kan hij alsnog voor Roglic aan de bak. Van belang voor mij is in hoeverre hij zijn vorm van afgelopen seizoen kan benaderen. Renners zijn nog steeds geen robots en te makkelijk wordt aan de prestaties van het afgelopen seizoen een blauwdruk voor dit jaar gehangen. Ik denk zelf dat mits hij gezond blijft zijn niveau niet minder zal zijn, maar daar is de wens ook de vader van de gedachte.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.