Team Jumbo-Visma 2021

1 2 ... 77 ... 454 455
S. Morgenstern

Kooij reed inderdaad met afstand de meest interessante koers van de Jumbo renners, maar de beste was hij zeker niet. Moest er vooraan na twee heuvels meteen wel heel hard vanaf. Totaal geen schande natuurlijk, maar het positieve van zijn rijden zat hem vooral in het positioneren en de goed getimide anticipatie, niet in de indruk die hij op de heuvels heeft gegeven.

Van Hooydonck overigens gevallen op De Muur. Opmerkelijk dat de regie dat heeft gemist, aangezien hij op de eerste rijen reed op dat moment.
https://m.gva.be/cnt/dmf20210301_94151272

Cycling

Leemreize begint dus in het Baskenland. Daarna met Amstel, Luik en Waalse Pijl, toch een mooi World Tour programma. Tolhoek heeft ook een mooie ronde om te beginnen met Catalunya en daarna Romandie.
@Yeez volgens mij rijden Foss en Vingegaard al Settimana. Dit zijn dan de World Tour renners. Ik had het logisch gevonden als ook Leemreize zou starten, maar dit kan zo te horen niet als het Development team daar start. Alle renners van JV hebben in ieder geval mooie wedstrijden op hun programma staan.
Amstel, Waalse Pijl en Luik rijden ze met hetzelfde sterke team.

Laatst gewijzigd
$kedel

'@tendam
Dat was vlak voor hij weg ging met Jacobs. Alapphilipe ging op kop van het peloton de heuvel op en Kooij sprong direct in zijn wiel.

kelderfan

Leemreize heeft zeker een mooi en ook zwaar programma. Baskenland is niet mis.
@Yeez
Je gaat toch uit van de JV-site mag ik aannemen en die heeft deze koers bij de WT ingedeeld.
En welke 4 renners renners van de opleidingsploeg gaan dan mee; want ook PCS heeft die koers bij de WT-ingedeeld.

Yeez

'@harry Vingegaard en Leemreize doen Bartali. Foss zijn programma staat op instagram. Hij doet Strade, Tirreno, Baskenland en dan de giro.

@kelderfan nee, navraag gedaan binnen de ploeg.

S. Morgenstern

Baskenland rijden lijkt me wel gevolgen te hebben voor de hoogtestage die Foss voor de Giro zou doen. Meestal vertrekken ze direct na Catalonië. Opmerkelijk. Wellicht gaat hij dan met Dekker&co mee, in plaats van met de andere klimmers.

Laatst gewijzigd
Cycling

'@Yeez ok, had ik het bij het rechte eind dat het logisch zou zijn als Leemreize in Settimana zou starten. Het programma van Foss is natuurlijk gewijzigd toen Dumoulin 'wegviel'. Het is nu wel logisch dat hij Settimana niet meer rijdt. Foss heeft al meer dan genoeg wedstrijden op zijn programma.
Bedankt voor het updaten van programma & selecties

Laatst gewijzigd
toiletduck

De Strade is de eerste wegkoers van Van Aert dit seizoen toch? Wat vinden jullie daarvan?

Yeez

'@morgenstern klopt, maar het staat op zijn eigen instagram. Harper Bouwman en Bennett gaan wel op hoogte na Catalonië. Misschien gaat Foss nog 2 weken na Baskenland. Hij heeft namelijk nu ook net 3 weken op de teide er op zitten.

Yeez

'@toiletduck opzich wel logisch. Buiten het openingsweekend en de uae tour om waren er geen opties voor v aert om koersritme op te doen en zeker niet in combinatie met een hoogtestage. Van Aert en Roglic zijn verder de twee renners die al meerdere malen hebben bewezen hun absolute topvorm direct na een hoogtestage te behalen (roglic 2019 uae/tirreno, romandie/eerste deel giro en 2020 l’ain/dauphine en v aert 2019 dauphine/tour en 2020 strade/msr)

Laatst gewijzigd
kelderfan

'@Yeez
Dus dit keer mogen wij niets verwachten van Woutie. Zonder koersritme lijkt mij een zware taak; oh, ja Van Aert kan het net als Roglic zonder voorbereidingskoers af. 👍

Yeez

'@kelderfan ik zeg juist dat v aert en roglic meestal direct heel goed zijn na een hoogtestage, dus dan mag je er toch juist wel wat van verwachten? ;)

Cycling

Zoals verwacht geen Mike Teunissen voor 1 mei.

kelderfan

Mike Teunissen staat pas weer op 30 mei op de rol van de Dauphine. Ik ben bang dat ook de Dauphine en TdF voor hem te vroeg gaat komen.

Yeez

Dat was niet de verwachting, maar het is afwachten

kelderfan

quote: IDL- Boonen tipt; "Ik kijk vol verwachting uit naar het moment waarop Wout van Aert afdaalt van zijn berg', zo zegt Boonen."
Boonen ziet Mathieu van der Poel als topfavo, maar kan niet wachten tot Wout van Aert van die berg komt.
Het wachten op Wout en Roglic valt ook mij zwaar.😉

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Geduld is een schone zaak...

Yeez

Gelukkig dit weekend al. Het wordt toch een stuk leuker om te kijken als je de 2 topfavorieten aan de start hebt ;)

toiletduck

Wat betreft de combi-teams: weet iemand hoe het zit met de kleding die ze dragen? Ik neem aan dat bv Kooij morgen in het pakje van het development team moet starten en vice versa dat een belofte die meegaat met de profs in zo'n koers een profpakje krijgt? De verschillen zijn natuurlijk klein, maar toch. Ik weet het: waar kan een mens zich druk om maken ;) maar het schoot me te binnen bij het zien van JV en FDJ conti op de startlijst van Samyn. Nog steeds een goeie regel trouwens.

En wat betreft de reacties op mijn vraag over Wouts eerste koers: dank. Ik denk dat hij wel weet wat hij nodig heeft om scherp aan de koers te gaan starten, maar we gaan het zien. Het is natuurlijk ook erg afhankelijk per persoon. Van Aert heeft denk ik minder externe prikkels nodig om voluit te gaan op training, terwijl VDP zich sneller verveelt. Daarnaast denk ik dat het niveau van zijn ploeggenoten op trainingskamp wat hoger ligt. Dat merk je natuurlijk wel tijdens de 'spelvormen' op training. Er zijn gelukkig meerdere wegen die naar Rome (ehh Siena) leiden.

TLJCAMPS

Klopt idd. Leemreize reed in de Provence afgelopen jaar met het shirt van de WT-ploeg en dat gold andersom ook voor Eenkhoorn in Bartali

Laatst gewijzigd
toiletduck

'@tijmen thanks voor de bevestiging. Nu kan ik rustig slapen!

Yeez

Artikel uit Het Nieuwsblad

Wout van Aert (26) is terug van hoogtestage op Tenerife. Twintig trainingen op 21 dagen, allemaal gedocumenteerd op Strava. Coach Marc Lamberts doet het verhaal achter de cijfers: “Wout zal goed zijn in Strade, maar zijn beste niveau haalt hij pas in de Vlaamse klassiekers.”

2.373 kilometer gefietst
Renners die gevoelig zijn voor stravanoia – onzekerheid door het trainingsvolume van een concurrent – blijven beter weg van het account van Wout van Aert. Hij postte de voorbije drie weken alle trainingen die hij afwerkte op de Teide-vulkaan, goed voor in totaal 2.373 kilometer en 330 meter op de fiets. “We hadden zonet een coachmeeting”, aldus Marc Lamberts, de trainer van Van Aert. “Daar hebben we het expliciet gezegd: dit was de perfecte stage. We hebben de omvang kunnen trainen die we vooropgesteld hadden. Geen enkele training is weggevallen.”
De eerste vier dagen bouwt Van Aert langzaam op – “adaptatie aan de hoogte”, legt Lamberts uit. Daarna gaat het volume steeds de hoogte in. Tot drie keer toe (dagen 6,13 en 17) traint hij tegen de 200 kilometer, goed voor zo’n zeven uur op de fiets. Met 2.373 kilometer op drie weken zit Van Aert nog een eind onder het volume van een grote ronde. In de Tour van vorig jaar fietste hij meer dan 3.700 kilometer bij elkaar. Ook qua intensiteit is er geen vergelijk mogelijk. “Op deze stage is 98 procent van het werk rustige duurtraining”, zegt Lamberts. Toch blijft 2.373 kilometer op drie weken trainingen natuurlijk heel pittig. “Wout zit gemiddeld 27 tot 30 uur per week op de fiets”, aldus Lamberts. “Zwaar, maar fysiek moest er ook een stuk bij. Die stap heeft hij nu gezet.”

32 kilometer gelopen
Wout van Aert is op Tenerife ook tot vier keer toe gaan lopen, steeds ’s ochtends rond half acht. “Voor het ontbijt”, geeft Lamberts aan. Op dagen 4, 8 en 17 loopt Van Aert een halfuur, op dag 17 bijna een uur. Het tempo ligt steeds tegen de 12 kilometer per uur. “Op die dagen heeft Wout afgesproken met Primoz (Roglic, nvdr.)”, aldus Lamberts. “Die gaat elke dag lopen. Dat is niet veel meer dan wakker worden. Een rustig loopje in de mooie natuur, net wanneer de zon opkomt. Ik zie graag dat Wout dat doet. Niet naar trainingseffect of vetverbranding – daarvoor is een halfuurtje te veel een druppel op een hete plaat. Maar het is goed voor de botdensiteit: een probleem bij wielrenners, die vaak weinig belasting hebben op de lengte van hun botten. Ik zou het nooit aanraden voor jongens die niet gewoon zijn om te lopen, maar bij Wout juich ik het toe. Het is ook goed voor zijn hoofd.”

57.666 hoogtemeters
Van Aert reed tijdens de voorbije stage evenveel hoogtemeters bij elkaar als in de voorbije Tour de France. Daar kwam hij in drie weken tot 57.127 meter. Nu ligt dat aantal zelfs iets hoger, met 57.666 meter. Nochtans is klimmen op stage geen doel op zich. Het is een gevolg van het Live High, Train Low-trainingsprincipe. Na de training fietste Van Aert terug naar het Parador de Las Canadas del Teide-hotel, gelegen op 2.200 meter. “De klim die we het vaakst gebruiken om terug te keren naar het hotel gaat aan 5,5 procent omhoog”, zegt Lamberts. “Wout rijdt met een klein verzetje naar boven: een trapfrequentie van 100, met een hartslag van 125. Heel rustig allemaal. Mocht het percentage boven de 8 gaan, zou dat niet ideaal zijn. Met zijn gewicht moet Wout dan echt vermogens beginnen te trappen.”
Te veel klimmen zou met het oog op de klassiekers contraproductief kunnen werken. “Maar we stoppen bewust ook intensiteit en explosiviteit in zijn trainingen”, aldus Lamberts. “Zo voorkomen we dat hij door het klimwerk zou inboeten aan sprintvermogen in de klassiekers.”

82 uur op de fiets
De voorbije drie weken spendeerde Van Aert 82 uur en 39 minuten op de fiets. Ook mentaal zwaar, maar dat aspect verteert hij goed. “Ik was zelf in Tenerife bij het begin van de stage”, weet Lamberts. “Ik hoorde Roglic de eerste dag zeggen: Ha, de vakantie begint. Dat was Primoz, maar ik denk dat Wout hetzelfde in elkaar zit. Drie weken volle zon, kameraden onder elkaar, met de nutritionist erbij. Er zijn ergere dingen in het leven dan alleen trainen, slapen, eten.”
Lamberts gaf voor de stage aan dat Van Aert nog twee kilo moest afvallen door toegenomen spiermassa, maar gewichtsverlies was geen doel op zich. Lamberts: “Twee kilo staat gelijk aan 15.000 kilocalorieën, maar dat is een geleidelijk proces. Op zo’n stage mag je geen negatieve energiebalans hebben (meer verbranden dan je eet, nvdr.), anders kan je het trainingsvolume niet aan. Wout heeft fysiek een stap gezet, maar het plan is altijd geweest dat hij zijn ideale gewicht pas haalt in de Vlaamse klassiekers. Zaterdag zal hij na de stage al een goed niveau halen in de Strade Bianche, maar in gewicht en vorm komen de laatste procenten er pas in de Vlaamse koersen bij.”

TJV94

'@harryjohan71 Hoe kom je bij de info dat Leemreize o.a. Baskenland, Amstel Gold en Luik gaat rijden? Ik kan dit nergens vinden en vorige week stond in de Gelderlander een heel ander programma.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@TJV94 wat stond er in de Gelderlander dan... ik heb niets kunnen vinden. Hij bedoeld wat er op de openingspagina staat. Zijn programma is eigenlijk gehaald uit wat er overblijft. Ik heb nog helemaal niets kunnen vinden over zijn programma. Maar als je alles invult wat wel bekend is dan kan het niet anders dat hij Baskenland en de heuvelklassiekers gaat rijden.

edit 10:44: zie nu ook dat deze koersen ook zo op PCS staan.

Laatst gewijzigd
kelderfan

Zo die Wout is klaar voor het grote werk en @Yeez hoe zit dat met Roglic.
@rahimns
Ik moet zeggen, dat het programma van Gijs Leemreize indrukwekkend zwaar is voor zo'n jonge gast.
Bij PCS staat de Settima er niet bij.

1 2 ... 77 ... 454 455

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.