Team DSM 2021

1 2 ... 26 ... 38 39
mwarensman

'@rawolf
Eens, maar Eekhof laten sprinten staat niet in het plan, dus gaat niet gebeuren. Destijds speelde exact hetzelfde tussen Mike Teunissen en ik meen Max Waldscheid

Renaissance

Ik blijf het zeggen, Groenewegen oppikken.

Rawolf

https://twitter.com/VelonCC/status/1413563852231516160?s=20

Xevar

Je wordt nog beroemd Martijn, het Nieuwsblad heb je al gehaald: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210708_97434666

En voor de mensen die het daar niet kunnen lezen:


Het rommelt alweer bij Team DSM: Benoot geeft op, Van Wilder wil niet meer en gezicht van Andersen staat op onweer

Vorig jaar won Team Sunweb drie ritzeges in de Tour. Halverwege deze Tour staat de teller nog op nul. Erger: in geen enkele rit eindigde een renner in de top vijf. Naast de sportieve malaise, is er ook extrasportief rumoer. Tiesj Benoot gaf op met een blessure aan de hamstring die na de Ronde van Zwitserland niet voldoende is behandeld. Ilan Van Wilder wil zijn contract ontbinden en ook Soren Kragh Andersen rijdt rond met een gezicht op onweer.

“Als je een geoloog als data-analist boven op de apenrots van Performance zet, vind ik het logisch dat er niks gepresenteerd (sic) wordt.”

Dit is een reactie van Martijn Arensman op een artikel van Wielerflits over Team DSM begin deze week. Zijn zoon Thymen is een Nederlands klimtalent van Team DSM. De geoloog die geviseerd wordt, is Narelle Neumann. Een Australische en gek van de koers, maar met weinig achtergrond in het wielrennen.

Toch is Neumann Head of Science bij Team DSM. De Duits-Nederlandse ploeg staat bekend om haar progressieve wetenschappelijke begeleiding, waarin voornamelijk jonge renners zich enorm manifesteren. Een van hen is Cees Bol. De Nederlandse sprinter won dit jaar een rit in Parijs-Nice – tot op heden de enige profzege van Team DSM in 2022. In de Tour wil het voor Bol nog niet lukken. Op vier massasprints kwam hij nog niet dichter dan een zesde plek. Niet geheel onlogisch als je weet dat Bol een maand voor de Tour nog zes dagen in bed lag met koorts.

Bol is niet de enige renner die met fysieke ongemakken aan de Tour begon. Woensdag stapte Tiesj Benoot uit de Tour. De naweeën van twee valpartijen aan het begin van de Tour eisten hun tol. Bovendien kampt Benoot al sinds de openingstijdrit van de Ronde van Zwitserland met een hamstringblessure. Voor Zwitserland deed Benoot een fine-tuning van zijn positie op de tijdritfiets, maar dat leverde voorlopig meer nadeel op dan voordeel. In de Tour werd geprobeerd het euvel te fiksen, maar de aanwezige medische staf kreeg het niet voor elkaar.

Ruis op de relatie

Omdat Bol niet tot sprinten komt en Benoot al naar huis is, hoopt Team DSM op Soren Kragh Andersen om een rit te winnen. De Deen won vorig jaar twee etappes, maar holt dit seizoen achter de feiten aan. In de rit naar de Mont Ventoux eindigde hij laatste, drie seconden voor het verstrijken van de tijdslimiet. Een statement naar zijn ploegleiding? Sinds Parijs-Nice zit er immers ruis op zijn relatie met de ploeg. Team DSM veranderde afgelopen winter van Cervelo naar Scott als fietsleverancier. Kragh Andersen wou op zijn nieuwe tijdritfiets zijn positie van op de Cervelo-fiets kopiëren, maar dat stuitte op een njet, gevolgd door veel gebakkelei. Na zijn vijfde plek in de tijdrit van Parijs-Nice werd het geschil zo op de spits gedreven dat de ploeg hem daags ­nadien niet meer liet starten. ­Officieel stapte de Deen uit koers met rugproblemen. De ­ware reden was dat hij in Nederland werd verwacht voor een nieuwe bikefitting, om klaarheid te schenken over zijn positie op de tijdritfiets.

Andersen heeft nog een contract tot eind 2022, maar wil graag al vroeger vertrekken. Alleen moet hij daarvoor een verbrekingsvergoeding betalen en dat wil hij niet. Ilan Van Wilder zit in hetzelfde schuitje. Onze 21-jarige landgenoot zit verveeld omdat hij niet naar de Vuelta mag. Dat werd hem voor het seizoen nochtans toegezegd, maar de plannen zijn gewijzigd. Vorig jaar mocht de renner uit Opwijk overigens wel de Vuelta rijden, maar dat was een vergiftigd geschenk. Hij startte met kniepijn en gaf al na één rit op. Achteraf bleek dat de ploeg hem enkel liet opdraven omdat ze dan geen boete moest betalen aan de organisatie wegens starten met zeven in plaats van acht renners.

In radio peloton klinkt dat Van Wilder en Team DSM nu praten over een ontbinding van het contract. Zijn makelaar ontkent, maar er waait wel erg veel rook om geen vuur te zijn. Ineos-Grenadiers en Lotto-Soudal liggen alvast op vinkentouw voor Van Wilder. De ploegleiding van Team DSM staat er bovendien om bekend een contractverbreking te valideren wanneer blijkt dat de renner en ploegleiding niet meer op dezelfde lijn zitten. In het verleden werden de contracten van Marcel Kittel, Warren Barguil, Edward Theuns, Tom Dumoulin, Michael Matthews al ontbonden. Begin dit jaar werd ook Marc Hirschi aan dat rijtje toegevoegd. Ook Wilco Kelderman en Sam Oomen waren niet rouwig dat hun contract bij toen nog Team Sunweb eind 2021 ten einde liep en ze (vrij) konden vertrekken.

DNA onder druk

Vertrekken Van Wilder en Soren Kragh Andersen, of niet? Het is duidelijk dat het rommelt bij Team DSM. De Duits-Nederlandse ploeg geldt binnen de WorldTour als een voorbeeld op het gebied van wetenschappelijke begeleiding. Zo zit in de koerskledij van de renners een stof die hen bij een val beschermt tegen schaafwonden. Maar wat ben je met een renner zonder brandwonden als hij wegens extrasportieve redenen niet vooruit te branden is. Meer dan ooit is Team DSM toe aan bezinning. Zo niet krijgen ze het moeilijk om nog jonge talentvolle renners te proberen verleiden. Het DNA van de ploeg staat onder druk.

Ploegleider Marc Reef: “De sfeer is prima”

Ploegleider Marc Reef ­nuanceert de donderwolken die boven zijn ploeg hangen. Meer nog, volgens Reef zit de sfeer in de ploeg zelfs best goed.

Over Tiesj Benoot: “Tussen De Ronde van Zwitserland en de Tour was zijn probleem met de hamstrings verbeterd, maar afgelopen week kwam het terug. Dit moeten we analyseren en oplossen.” Over Soren Kragh Andersen: “Soren heeft altijd last van de overgang van koude naar de hitte. Op de Mont Ventoux had hij gewoon last van de warmte. Op de top was hij op schema om buiten tijd te eindigen, maar na een straffe afdaling hield hij nog net drie seconden over.”

Over Ilan Van Wilder: “Wij hebben met elke renner een doel en nemen daarin onze verantwoordelijkheid. Dat de relatie tussen renner en ploeg soms moeilijkheden oplevert, is volgens mij in elke ploeg het geval.”

Over de moeizame Tour: “Vorig jaar pakten we ook pas onze eerste van drie ritzeges op dag 12. Het kan dus nog altijd. We blijven vasthouden aan onze strategie: sprinten met Bol en ritten proberen te winnen vanuit de ontsnapping.”

Over de sfeer binnen Team DSM: “De sfeer is goed. Op de rustdag hebben we volgens onze traditie een barbecue met de renners en staf georganiseerd. Er werd veel geouwehoerd en gelachen. Andere teams in ons hotel maakten daar zelfs positieve opmerkingen over.”(bvc)

Laatst gewijzigd
Murcia

Vrij duidelijk statement van Arensman sr, naast Kemna is er dus ook onvrede over de stenen mevrouw aan het hoofd van de data-analyse. SKA wil weg maar heeft een ploeg nodig die een jaarsalaris voorschiet en Ilan speelt met hetzelfde idee. Het grootste probleem lijkt echter dat je op deze manier geen talenten en sponsors kunt binnenhalen. Er is geen continuïteit en het imago krijgt klappen. Wordt een uidaging voor Iwan.

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

Vervelende week zo voor Reef. Die krijgt naast een niet lopende Tour, waar hij zijn handen al vol aan heeft, ook nog al deze shit op zijn bord. Ik ben benieuwd of Spekenbrink of Kamna hem nog te hulp schiet deze ronde, want dit zijn toch eigenlijk geen dingen waar een ploegleider mee bezig moet zijn.

Turtlehead

'@Morgenstern: inderdaad, dit komt de prestatiegerichte sfeer bepaald niet ten goede.

Renaissance

Nog meer uitstappers bij DSM. Wat jullie zeggen klopt denk ik als een bus, DSM heeft geen identiteit en elk jaar lopen renners weg ivm onvrede. Een groot talent als Arensman heb ik amper gezien bij DSM, terwijl die bij de belofte meekwam met de mannen die nu de koers bepalen, ik heb daar moeite mee. Ik snap ook niet wat het probleem is om wel duidelijke speerpunten te hebben mét kwaliteit. Gewoon uitspreken dat Bardet en Groenewegen je kopmannen zijn, daaromheen kan je dan talenten laten excelleren als Arensman en die andere rits die ze elk jaar weer aantrekken. Dan ben je verzekerd van overwinningen en punten. Onder Intermarche staan en nog wat PCT ploegen voorlaten, het is in en in triest.

Er zullen ook vast wat problemen in de omkadering en dergelijke zitten dat geloof ik echt wel, je kan alleen niet ontkennen dat veel renners bij DSM gewoon beter presteren dan ze bij andere ploegen doen. Er gaat dus ook niet extreem veel mis.

Laatst gewijzigd
karl66

Waar komt het rare idee vandaan dat Groenewegen zijn contract bij TJV wil ontbinden en naar DSM wil overstappen?

Rawolf

Als je het op voorhand al als 'raar' kan bestempelen is het vast geen echte vraag

ChefSpijker

Vind de suggestie ook zo gek niet. Neem aan dat Dylan nog wel de ambitie heeft om naar de Tour te gaan met flinke trein. En bij Jumbo zit dat er (de komende jaren) niet meer in als je Plugge eerder deze Tour hoorde.

Laatst gewijzigd
karl66

Het is wel een vraag en ook nog een echte, namelijk de vraag waar dat idee vandaan komt. Komt het alleen uit dit topic, waarin mensen elkaar napraten over een wensdroom, of is er ook nog een basis in de echte wereld voor dat idee, waar ik niet van op de hoogte ben?

Laatst gewijzigd
Rawolf

Er zijn wel een aantal aanwijzingen dat Groenewegen richting de uitgang aan het gaan is bij Jumbo Visma. Zijn wedstrijdprogramma voor de komende jaren bevat normaal geen tour, en zijn sprinttrein word ingepikt om klassementsmannen te piloteren.

Of DSM dan de ploeg is waar hij heengaat? Denk het niet, of misschien is het hoop ik niet

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

Ik zou het geen gek idee vinden om een topsprinter te halen. Ze hebben nu voor het tweede jaar de ambitie om voor ritten te gaan en hebben op papier een hele goede trein, dus waarom dan niet een topsprinter halen? Dat ze Bol al hebben lijkt me wat dat betreft geen goede reden.

De Zeboe van de Zoncolan

'@Rawolf: Dat zou een reden kunnen zijn, maar het is geen aanwijzing.

Laatst gewijzigd
Poeksel

Van Wilder ruilen met Groenewegen? Kan me voorstellen dat beide teams (en beide renners) daar wel blij van worden.

Renaissance

Eens met Poeksel. Over het algemeen is de trein van DSM prima op orde alleen Bol niet sterk genoeg, een goede sprinter verhoogt ook het moraal en je krijgt meer ruimte van andere ploegen die graag in je wiel willen zitten. Ook voor beide renners een mooie kans. Win-win voor iedereen.

rennerske

'@Lijkt me een uitstekende deal voor alle betrokkenen. Stel jij het voor? Anders wil ik, wanneer in de gelegenheid, wel een balletje opgooien?

FritsvanHoefelen

Donovan de enige in de Tour die nu zonder schade rondrijdt. Pijnlijk geheel.

mwarensman

Mark heeft een beschermheilige in de vorm van zijn recent overleden moeder. Als er 1 iemand is die van mij op dit moment voor lichtpuntjes bij DSM mag zorgen is hij het wel.

Trouwens wat een overtrokken framing van het Nieuwsblad over mijn verwondering over de performance structuur bij DSM. Had het wellicht iets minder populair mogen opschrijven, maar fileren?

Poeksel

Het valt mee Martijn, er staat dat ze geviseerd wordt. Een Vlaams woord dat iets schijnt te betekenen als "afhankelijk van de context (iemand) in het oog houden, bekritiseren, op de korrel nemen, het gemunt hebben op (iemand)."

Laatst gewijzigd
Zwarte Wout

'@ M.Arensman
Je moet je natuurlijk niet verbaasd zijn wanneer derden met jouw quotes aan de haal gaan!
---------

OPINIE:

Vorig jaar was alles "koek en ei", kon het niet op en nu is het opeens niets meer. Natuurlijk zullen er fouten gemaakt zijn, maar het feit dat door Corona de hoofdsponsor moest stoppen en DSM van co- naar hoofdsponsor ging en er tevens van fietsenleverancier gewisseld moest worden, heeft de zaak ook geen goed gedaan.

Het is de vraag of DSM hetzelfde bijdraagt als Sunweb deed, maar dan nog mis je het DSM co-sponsor bedrag, want de "Zoover" bijdrage lijkt vooral een vriendendienst te zijn.

Van enig begrip en loyaliteit lijkt bij vooral jonge renners die elders -veel- meer kunnen verdienen geen sprake te zijn.
Lennard Kämna b.v., die door mentale problemen lang uit de roulatie was geweest en alle steun van de ploeg ondervond ("Het begrip en geduld van het team helpt me veel en daar ben ik erg dankbaar voor.”), reed na lange tijd een aardige TdF., was einde contract en was weg hij!

Wat mij betreft zou Spekenbrink wel wat beter en scherper kunnen communiceren en niet iedere chicaneur meteen zijn zin moeten geven!

Laatst gewijzigd
karl66

Vorig jaar was het toch helemaal geen koek en ei? Het rommelt al een paar jaar met verhalen over ontevreden renners en een extreem star management. De goede resultaten verdoezelden de problemen, maar vorig jaar was er ook het gezeur met Kelderman, Oomen en Matthews.

S. Morgenstern

En achteraf bleek de mooist glimmende koek ook al een tijdje buiten de mand te liggen.

Murcia

'@Anton
Loyaliteit moet wel van twee kanten komen, een overduidelijk geblesseerde renner opstellen voor de Vuelta om onder een boete uit te komen is niet bepaald goed werkgeverschap. Vervolgens tegen diezelfde renner dit jaar zeggen dat de beloofde tijdritfiets er niet komt is dat ook. Te vaak blijkt dat Spekenbrink en Co. niets doen met de input van de renners. Dat is de werkelijke reden van zoveel vertrekkers. Laat onverlet dat hun vertrek niet bepaald een garantie voor succes bij hun nieuwe werkgever is gebleken.

1 2 ... 26 ... 38 39

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.