Uiteindelijk heb ik 0 Feyenoorders in mn selectie opgenomen. Heb wel een beetje FOMO naar Paixaio, maar blij dat ik geen Ueda of Timber gekozen heb!
In mijn poule hebben de nr 2 en 3 hele aparte keuzes gemaakt wat betreft hun selectie. Vooralsnog klim ik verder naar de eenzame top, maar het blijft afwachten en hopen dat het allemaal mijn kant op gaat rollen. Eerste keer mee doen aan Topcoach en sta nu op een mooi goud bekertje. Klein dankwoord naar de forum leden van wieler flits aan het eind van dit seizoen is op zijn plaats als ik hem binnen sleep;)
Een paar maanden terug kregen we vanuit Scorito een enquete om in te vullen. Misschien heb ik het gemist... maar ik heb eigenlijk nooit gezien wat ze met de resultaten gaan of willen gaan doen?
Eén van de verbeterpunten die ik er in had gezet is dat je naar mijn idee per seizoenshelft (na sluiten van de transfermarkt) nog één transfer zou mogen doen. Zelf te bepalen wanneer, maar wel gelimiteerd tot maar éénmalig.
Dit is namelijk nou al de zoveelste keer dat een dure speler in m'n selectie er voor maanden uit ligt. Dat maakt het nu al lastig voor de komende maanden. En als er dan nog zo'n geval bijkomt is het gewoon kansloos.
Is er ooit feedback gekomen op de resultaten uit de enquete?
Ja..in een van de podcast.
volgens mij gaan ze wissels toestaan maar denken ze na over hoe. Dus bijvoorbeeld extra kosten aan de wissel. Dus iemand van 3.5 kan je enkel vervangen door 3.0 of lager..zoiets.
zou volgend seizoen in moeten gaan.
Maar toch een heel irritant risico waar je echt 0,0 aan kan doen? Hoewel, Timber en blessures.....
Ik heb Timber niet, en merk aan mijzelf dat ik 'blij' ben dat concurrenten in onze subleague hem wel hebben. Scheelt gewoon een karrevracht aan punten. Het zou het spel wel eerlijker maken dat daar dan een eenmalige wissel voor ingezet kan worden toch? Ongeacht het risico dat bij het spel hoort...
Ik ben ook geen voorstander van deze wijziging. Want mensen gaan dan niet alleen geblesseerde spelers wisselen, maar ook minder geslaagde picks inruilen voor pareltjes van anderen. Of alles-of-niets spelen met een wissel in de laatste speelronde naar een speler in vorm die een makkelijke thuiswedstrijd heeft.
In de podcast hadden ze het erover dat een wissel 48 of 62 punten zou kosten dacht ik, dat is natuurlijk een lachertje. Echt zonde van het principe van het spel. Je kiest 18 spelers. Ja, er kan iemand geblesseerd raken. Dan heb je er nog 17. Ook nog genoeg, toch?
Zou dat echt niks vinden, ik bedoel eerste seizoens helft waren er ook veel met Gimenez.
Je moet er rekening mee houden dat het kan gebeuren en dus ook investeren in de tweede lijn.
Als je klaagt over een lange uitvaller heb je dus niet de juiste wissels geselecteerd en gewed op geen blessures...
Als je wil wisselen met eredivisie spelletjes moet je je maar inschrijven voor CvhJ
Ik ben het wel met je eens dat een breed team nu te weinig wordt beloond. Er staan altijd teams bovenaan met drie of vier gammele 500k spelers en precies de juiste dure kleppers. Ook hier wordt meestal vol ingezet op je team volpompen met Steijns en vijfde verdedigers categorie el mayzani/wieckhoff. Het zou misschien leuker zijn als het spel het hele jaar doorloopt en je dan elke twee rondes een wissel mag doen ofzo. Dat vergt dan ook planning mbt de programma's van ploegen.
Ik vind het wel de charme van het spel om dure spelers te combineren met goedkopere krachten. Als je nu bijvoorbeeld Suray hebt gekozen, kun je daarmee voor weinig geld punten scoren en als je voor 5mln Saibari hebt gekozen, heb je voorlopig nog pech. Dat maakt het spel leuk.
Maar alsnog vind ik zelf de transferperiodes het leukste van het spel met al het gepuzzel en bekijken van statistieken. Ik zou het wel leuk vinden als er bijvoorbeeld nog 1 of 2 momenten in het jaar zouden zijn waar je 1 of 2 spelers kunt wisselen, maar dan niet voor niks. Of dat je bij een transferperiode kunt kiezen om niet de volledige 48mln uit te geven, zodat je het overbleven budget nog ergens anders mag gebruiken later in het spel. Dan kun je zelf bepalen hoeveel budget je overhoudt om later in te kunnen zetten.
Deze tegenargumenten snap ik niet zo goed...
Prima toch als iemand al na 2 of 3 rondes z'n joker wissel wil inzetten voor het zogenaamde 'pareltje' van een ander? Dat 'pareltje' geeft ook 0,0 garantie op de resterende wedstrijden he... En daarnaast lopen diegene die dat doen daarna zelf het risico niks meer te kunnen als een andere belangrijke speler langdurig geblesseerd raakt.
En hoezo de laatste speelronde alles of niets spelen op een makkelijk programma? Ik heb het over 1(!) joker wisseltransfer. Niet alsof je ineens een compleet ander team op kan stellen. En hoe groot is de kans dat je je joker vasthoudt tot de allerlaatste speelronde?
Zoals iemand anders net ook schreef zijn die transferperiodes juist het leukste moment van het spel. De maanden daarna is het maar een beetje suf je opstelling aanklikken. Als je daar dan nog eens 2x langdurig geblesseerde tussen hebt zitten is er geen klap meer aan.
Dus ik denk dat het Topcoach juist levendiger maakt als je met 1 jokertransfer mag werken óf bijvoorbeeld dus 3 of 4 transferperiodes i.p.v de 2 nu. Dan heb je ook minder 'last' van langdurig geblesseerden in je team.
Denk dat je hier al benoemt waarom we hier anders over denken. Je noemt de transferperiode het leukste van Topcoach en de maanden erna 'suf spelers aanklikken'. Voor mij is het precies andersom. Ik vind die vrije rondes niks en ben altijd blij als de transferperiode erop zit, zodat ik daarna gewoon aan de slag kan met mijn team. Die definitieve fase vind ik het mooiste deel van het spel.
In mijn subleague maken we dan vaak Excelletjes waarin precies staat wie welke spelers heeft. Als je dan iets ziet gebeuren in een wedstrijd, heb je daar meteen gevoel bij ("Ha, lekker voor Pietje", of "Shit, die heeft Jantje"). Dat is voor mij de charme van het spel.
In de podcast had Scorito het erover dat je meerdere keren (3, dacht ik) zou kunnen wisselen tijdens een definitieve fase. Dat doet voor mij echt afbreuk aan het spel, maar dat heeft dus te maken met hoe ik het spel speel en beleef. Voor anderen is dat ongetwijfeld anders.
Ik snap het idee heel goed want de transfer periode is idd het leukst en het is kut als je nu bijv. Timber in je team hebt.
Maar de teams lijken nu al enorm op elkaar met vaak 11 of meer dezelfde spelers. Als je dan ook nog 1 a 2 x kan wisselen gaan de teams er helemaal hetzelfde uitzien.
Als je 1 a 2 gokje neemt mbt blessure gevoelige spelers moet je maar zorgen voor een brede bank, want de kans is groot dat ze wedstrijden gaan missen. Als je dan kan wisselen wordt het wel erg simpel.
Of je moet niet wisselen snoeihard belonen. Niet gewisseld aan het eind v een seizoenshelft is +1000 punten of iets dergelijks. Zodat brede teams en goede keuzes vooraf wel beloond worden.
Eens met RedDevil en Peli. Het is ook juist de charme van het spel om wat meer research te doen naar bepaalde spelers die bijvoorbeeld heel blessuregevoelig blijken.
Wat ze wel mogen toevoegen is het kunnen switchen van captain, zoals ook bij Tennis en Darts is. Niets zo frustrerender dan je captain niet op het wedstrijdformulier te zien.
Waarom dat dan wel, een captain mogen veranderen? Dat is dan toch 'risico van het vak' dat die een keer niet speelt? Wat is daar dan anders aan dan één speler mogen transfereren?
Wat ook een randvoorwaarde kan zijn als het gaat over een transfer mogen doen na de deadline... als een speler een rood (blessure)kruisje achter z'n naam heeft staan komt deze speler in je team in aanmerking voor een 'wissel'. Wat dus een eenmalige actie is per fase in het spel. Dan kun je dus niet zomaar random een speler uit je team knikkeren omdat je een 'pareltje' hebt gemist.
Stel ze zouden extra transferperiodes toevoegen (i.p.v. één jokertransfer inzetten) bedoel ik daar ook zeker niet mee dat je dan meteen ook weer 4 weken van die proefrondes moet doen. Gewoon net als bij het Scorito GP spel. Vier keer per seizoen wordt je team helemaal leeg gegooid en kun je weer een nieuw team samenstellen.
Alleen bij voetbal heb je natuurlijk in de 'echte wereld' nog te maken met transferwindows die open zijn. Dus net na de zomerstop en na de winterstop ontkom je denk ik niet aan die proefrondes. Eventuele tussentijdse transferperiodes zouden gewoon kunnen zónder proefrondes. Gewoon één week tijd om een nieuw team samen te stellen.
Ik lees ook dingen waar ik het ook niet mee eens ben overigens hoor. Meerdere jokers per spelfase bijvoorbeeld. Want dan wordt het wel een gevalletje 'even wat leuke spelers van andere teams pikken'. Of dat een wissel maar een paar puntjes 'straf' zou kosten. Er moet wel een bepaalde 'straf' tegenover staan. Een vermindering van 50 punten ofzo is natuurlijk geen straf.
Maar goed... duizenden Scorito spelers.... duizenden meningen. Echter gezien het feit dat ze er bij Scorito over nadenken geeft dan denk ik wel aan dat de meerderheid in de enquete heeft aangegeven hier iets mee te willen.
Ja, dat was brute pech: een vette nul voor Baas en Taylor, die voor de deadline nochtans kiplekker waren. En de lichtgeblesseerde Hato zette ik veiligheidshalve op de bank en die speelde gewoon! Part of the game allemaal.
Bij het mogen vervangen van een geblesseerde speler zou ik toch denken: 'ik wou dat mijn onderpresterende speler x ook geblesseerd raakt. Dan kan ik 'm tenminste vervangen'. Niet echt een sportieve gedachte, terwijl ik toch echt van sport houd.
Maw, niet teveel aan de opzet wijzigen (klagen doen we toch wel😉).
Overigens, een jaar geleden hadden we hier massaal met een enorme blessuregolf te maken (dan valt het nu nog wel mee). Keepers (Barkas/Bakker) en middenvelders; de een na de ander viel uit. Met dank aan een brede selectie finishte ik toch nog net op de 90%, en dat gaf gezien de omstandigheden best voldoening. Sindsdien weet ik zeker: ga voor een brede selectie, bezuinig niet op de bank en reken erop dat beoogde tribuneklanten ook punten moeten kunnen pakken.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.