Ik ben een groot voorstander van research doen, maar als op een zondagmiddag opeens blijkt dat iemand ziek is of opeens buiten de selectie wordt gelaten, kun je daar weinig aan doen imo.
Vind juist dat het goed is als je dan nog de mogelijkheid hebt om de captain te wisselen, omdat spelers die de eredivisie goed volgen dit op tijd gaan zien (en beloond kunnen worden). Andere spelers die hier pas zondagavond achterkomen, hebben er dan ook geen profijt van bijv.
Bij andere fantasy spellen die ik speel kan je je basisopstelling wijzigen tot het moment dat de wedstrijd van die bepaalde speler begint, ipv de eerste wedstrijd van de speelronde. Zou dit wel een mooie wijziging vinden. Dan kan je gevallen als Baas/Taylor er nog uithalen, kan je tactisch inspelen op het rouleren van topploegen wegens Europees schema en kan je hierdoor ook meer profijt halen uit een brede selectie.
Ik denk ook dat het 'wisselen' binnen scorito anders moet. Enerzijds moet een brede selectie beloond blijven, want zelf strategisch spelers kunnen inzetten maakt het spel veel leuker, anderzijds wil je niet teveel extra transfers geven, want dan heeft vroeg of laat iedereen dezelfde 'puntenpakkers' in zijn team.
Ook tot het moment van een bepaalde wedstrijd kunnen wisselen klinkt al beter, maar je hebt altijd wedstrijden als laatste, waar je nog steeds een probleem kan hebben, als al je andere spelers hun wedstrijd al hebben gespeeld.
Ik zou het liefste zien dat je een zieke of gebleseerde speler, kan wisselen voor een speler uit hetzelfde team op 'dezelfde' plek (verdediger, middenvelder, aanvaller), op elk gewenst moment, zolang je niet je budget overschrijdt. Dit is waarheids getrouw, in praktijk wordt die speler (met blessure of vanwege eu schema) ook vervangen door een speler uit hetzelfde team.
De keuze is beperkt genoeg dat de teams verschillend blijven, maar sterk genoeg dat je onvoorspelbare dingen kan afvangen.
Ik ben benieuwd wat er bij psv in de spits gaat gebeuren met de komst van Perez. Mag geen Champions League spelen, sluit meteen aan bij de groep en woensdag de halve finale beker waarin De Jong waarschijnlijk gewoon in de spits staat. Dit weekend zou Perez best eens minuten kunnen krijgen en de Jong rust.
Ik denk eigenlijk dat ze vooral graag een back-up wilden voor het geval er iets met De Jong gebeurt. Of voor een slotfase van een wedstrijd een keer als ze ruim voor staan óf iets moeten forceren. Maar ik geloof niet dat De Jong op de bank komt in de Eredivisie hoor, daarvoor is de titelrace nu veel te belangrijk.
Nee, maar ik gok dat zomaar dat je steijn, de Jong, Taylor, Baas, Wolfe, el Karouani en de Busser in je team hebt.
Dan heb je nog til of saibari en in de spits haller of parrot.
Misschien zit ik er naast maar denk dat dit de basis van heel veel teams vormt.
Dus het verschil maak je vaak met gokjes. Je neemt dan een timber, aaronsson, mijnans etc. Die minder mensen hebben. Als dan bijvoorbeeld een vlap ofzo ineens alles erin zou schieten, dan ruilt iedereen zijn gokje weer voor vlap en lijken de teams dus nog meer op elkaar. En worden degene die vlap gelijk gekozen hadden maar weinig beloond.
Maar dat is mijn onderbuikgevoel, misschien zien de teams er wel veel diverser uit dan ik denk.
Daarom vind ik ook dat je niet zomaar een wissel mag uitvoeren. Daar zou ik ook niet achter staan. Want dan ga je inderdaad creëren dat iedereen z'n mislukte gokje zomaar inwisselt voor een 'succesvol' gokje. Pas als je een geblesseerde speler hebt komt diegene in aanmerking voor een wissel zou ik vinden. En daar zou je dan naar mijn idee randvoorwaardes aan kunnen koppelen zoals bijvoorbeeld:
- Je mag pas wisselen als een speler 'xx' aantal weken een rood kruisje achter z'n naam heeft?
- Boete in punten zodra je een wissel uitvoert?
- De wissel speler moet altijd minimaal 'xx' k. goedkoper zijn dan de spelers die je gaat wisselen? (Mag wel uit elk willekeurig team)
- Maximaal 1 wissel per seizoenshelft
- Wellicht kan er nog een voorwaarden aan verbonden worden dat je wissel weer ongedaan gemaakt wordt zodra je geblesseerde speler weer inzetbaar is ofzo?
- Of zoals Eddix zegt; je mag alleen maar wisselen voor een speler uit hetzelfde team in dezelfde linie. Al voorzie ik daar dan weer problemen als het gaat om een speler uit de lagere prijsklasse. Die kun je dan wellicht niet eens wisselen voor een speler uit hetzelfde team met dezelfde of lagere waarde.
Edit: Doe je dus vóór de deadline een gokje met een speler waarvan nog niet zeker is of die in de basis komt, en dat blijkt uiteindelijk niet zo te zijn... dan is dat pech gehad zou ik zeggen. Dat is dan 'part of the game'.
Ik ben geen voorstander van wissels, maar als je dan zoiets gaat doen zie ik liever 1 wissel per seizoen, die 300-500 punten kost.
Dan moet je nadenken over of je het kan opvangen? Ga ik het toch bewaren voor later of het risico pakken van meteen wisselen? Is het het waard om te wisselen?
Maar zonder kosten zomaar een speler omwisselen zonder verder consequenties vind ik geen optie.
Nee was ook meer mijn kijk op het onderwerp.
Ik denk dat als je aan een wissel begint je iedereen een wissel moet geven.
Anders heeft de gene met een blessure het geluk van die wissel.
Dan kan je net zo goed het geluk van geen blessure behouden en het laten zoals het nu is :P
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.