Scorito - Giro d’Italia 2022

1 2 ... 154 ... 197 198
Edd1e

'@bling Één van de favorieten voor eerste etappe, wat ongeveer gelijk staat aan 1,5 etappe door de truipunten, en een van de goedkoopste sprinters maakte hem vrij onmisbaar ja.

Laatst gewijzigd
Mr. Burns

Teams zonder Bini wegzetten als slechte Scorito spelers ben ik het niet mee eens. Achteraf absoluut een must have maar vond het vooraf juist wel een sterke gok om hem niet mee te nemen, had zelf ook mijn twijfels.

Enorme hype natuurlijk door zijn voorseizoen en absoluut een hoog plafond door zijn veelzijdige kwaliteiten. Maar het blijft een ronde debutant met gebrek aan ervaring en weinig echte bevestiging in de massasprints. Dat positioneren in EF lukte hem ook voor geen meter dus bepaalde twijfels waren zo gek niet. Gaat voor een gouden beker juist ook om wie je niet kiest ten opzichte van de meute en geen Bini meenemen vind ik nou net zo’n contraire gok die juist een Scorito klepper kan maken.

Dat hij op weg was naar een record aantal top 5 klasseringen in een grote ronde, ritwinst op zak heeft en grote kans op de puntentrui had zie ik absoluut als een prestatie boven verwachting. Mocht hij enkel voor de ereplaatsjes mee hebben gedaan a la Albanese (hiermee doe ik hem bijna tekort) dan had denk ik ook niemand écht raar opgekeken.

Heb hem zelf overigens wel en nu op 99.6% met een dun sprint team zonder de luxe van een hoop goede opvullers dus dit helpt niet mee. Zie toch ook lui binnen de top 2% zonder MAL en Bini en met Hindley en Landa, tel uit je winst.

Punchen of verzuipen

Sja, wat is een must? Voor grote rondes vind ik renners die je heel goed voorspelbaar kunt opstellen enorm fijn. Met Girmay wist je van tevoren dat je hem in alle 'net wel of net geen sprint'-etappes kon opstellen én dat hij alle massasprints mee zou doen vanwege de puntentrui. Dat alles voor 2 miljoen euro, op dit parcours, maakt hem voor mij een no-brainer.

Dekoereur

Nieuw op het forum, allereerst dank allen voor het delen van inzichten!

Ik ben benieuwd hoe jullie aankijken tegen het volgende:

VDP had volgens mij weinig interesse in ciclamino, zeker na de eerste ‘mislukte’ massasprint. Zou daar verandering in gekomen kunnen zijn met het uitvallen van Bini? En bestaat dus de kans dat hij wél gaat sprinten vandaag?

Laatst gewijzigd
Punchen of verzuipen

MvdP heeft eerder deze Giro al gezegd dat hij in richting week 3 de balans opmaakt en misschien alsnog een poging doet voor de puntentrui als die dan nog binnen bereik is.

Over vandaag zei hij gisteren tegen media dat hij lekker ging uitbollen en hele dag achteraan het peloton zou gaan hangen. Of hij in dat antwoord al het waaieralarm had meegenomen weet ik niet.

yoeri

Gaat niet best, ga teveel af op de bookies en de teams die mensen hier posten. Had voor gisteren het gevoel dat het voor alle pure sprinters teveel zou zijn, wat uiteindelijk ook zo was. Maar toch op het laatste moment zowat alle sprinters die een heuvel over kunnen alsnog in mijn team gezet door de selecties die ik hier zag. Was bang nat te gaan met tientallen puntjes. Nu helaas meer dan 100 bankpunten gescoord. Niet voor het eerst. Vanaf nu zaak om meer op eigen gevoel af te gaan, want tot op heden lijkt dat betrouwbaarder. Geen steek naar de rest overigens, maar ik ben te bang om tegen de meute in te gaan qua selectie en zo tegen een teleurstelling aan te lopen. Erg jammer van Bini nu ook. Heb geen Démare, dus dat wordt een erg dure zo met de eindpunten van Bini en de korte klasseringen van hem die wegvallen. Nu Lopez en Bini uitgevallen. Dumoulin slechte vorm. Yates gevallen en niets meer (hopen op aanvallen), Bilbao gevallen (hopelijk niet teveel last, maar denk daardoor wel meer tijd verloren). Nizzolo die totaal geen vorm heeft (en mijn anti-renner is) en ik geselecteerd heb puur omdat Démare mij vorig jaar zo ontiegelijk veel miljoenen gekost heeft zonder punten. Toch nog een redelijke klassering (gezakt naar 95%). Hopen op de weg omhoog, maar wordt lastig met bovenstaande en dan heb ik ook Cavendish niet.

Punchen of verzuipen

Een risico van teveel naar bookies kijken is dat bookies vaak winstkans 'voorspellen', terwijl je voor Scorito eigenlijk je dagselectie zou moeten maken op top10/top15 kans. Neem bijvoorbeeld Carapaz gisteren. Dacht ik dat hij zou winnen? Nee, absoluut niet. Stond bij de bookies dan ook enorm laag. Maar ik veel scenario's verwachtte ik hem wel top15, gezien zijn attente rijden deze hele Giro en al meerdere keren meesprinten in gereduceerd groepje.

nasibal

Een risico van teveel naar bookies kijken is dat bookies vaak winstkans ‘voorspellen’, terwijl je voor Scorito eigenlijk je dagselectie zou moeten maken op top10/top15 kans. Neem bijvoorbeeld Carapaz gisteren. Dacht ik dat hij zou winnen? Nee, absoluut niet. Stond bij de bookies dan ook enorm laag. Maar ik veel scenario’s verwachtte ik hem wel top15, gezien zijn attente rijden deze hele Giro en al meerdere keren meesprinten in gereduceerd groepje.

Underrated comment. Het daadwerkelijk specifiek op plekje 1 eindigen in de daguitslag is binnen scorito helemaal niet zo belangrijk. Dat is een belangrijk gegeven in de 'bookies' discussie, maar eigenlijk ook sowieos.

Fietsbel

Bol geeft opnieuw aan te gaan sprinten vandaag.

JesperRenrad

Bovendien anticiperen bookies op inzet. Grote namen met kleine kans op winst staan daardoor vaak nog best hoog op de lijst. Dit komt doordat mensen geneigd zijn op een sagan in te zetten en minder op een Albanese. Zelfs als gezien een huidige vorm sagan blij mag zijn als hij een koers uitrijdt en kleinere renners in bloedvorm kunnen zijn.

nasibal

Teams zonder Bini wegzetten als slechte Scorito spelers ben ik het niet mee eens. Achteraf absoluut een must have maar vond het vooraf juist wel een sterke gok om hem niet mee te nemen, had zelf ook mijn twijfels.

Slechte scorito spelers is inderdaad een wat breed begrip. Je kan ook als goede scoritospeler foute keuzes maken. Feit is echter dat je op twee manieren naar Girmay kan kijken. De eerste is door puur naar Girmay zelf te kijken, en dan ben ik het volledig eens met onderstaande bewering:

... als een prestatie boven verwachting. Mocht hij enkel voor de ereplaatsjes mee hebben gedaan a la Albanese (hiermee doe ik hem bijna tekort) dan had denk ik ook niemand écht raar opgekeken.

Daar bovenop kan je echter ook verder kijken naar het grote plaatje, waarin bijvoorbeeld ook de prijs van andere sprinters (of renners sowieso), het totaalbudget en de balans in je team belangrijke factoren zijn. In dat totaal plaatje wordt 'slechts' 2 miljoen uitgeven aan zo'n renner, zelfs met bovenstaande mogelijkheid in gedachten, opeens helemaal geen discussie meer denk ik.

Een van de vaardigheden die een góede scorito speler onderscheid van een scoritospeler die nog een hoop te leren heeft is de mogelijkheid om renners in te schatten binnen dat totaalplaatje ipv puur en alleen naar de renner zelf te kijken.
Bij sommige renners zal de conclusie altijd hetzelfde zijn, hoe je er ook naar kijkt. Maar bij andere renners zal het verschil kunnen maken. Girmay is in mijn ogen inderdaad zo'n renner en de aanname dat de meerderheid(!) van de spelers zonder Girmay onvoldoende naar het totaalplaatje hebben gekeken en dus waarschijnlijk overall wat minder vaardige/ervaren spelers zijn, of spelers die het spelletje net wat minder serieus nemen dan anderen, of simpelweg mensen met minder wielerkennis vind ik verre van overdreven. De aanname dat de meeste teams zonder Girmay ergens anders dus nog wel (flink) wat zullen laten liggen daarmee ook niet.

Daarnaast zul je altijd mensen hebben die inderdaad, net als ik met VDP, een zeer bewuste weloverwogen keuze hebben gemaakt bij het thuislaten van Girmay. Die spelers kunnen inderdaad een prima een sterke selectie hebben waarin het ontbreken van Girmay vanaf dag één netjes verwerkt zit en nu mogelijk nog flink profiteren. Voorwaarde is wel dat ze de 300 punten van Girmay tot nu toe (deels) hebben compenseren en al relatief hoog staan. De Giro is inmiddels niet lang genoeg meer en, zoals KV eerder al terecht opmerkte, bergetappes zijn te onvoorspelbaar om daar echt nu nog eens vele punten terug te pakken. De grootste mogelijkheid die ik daarvoor zie is Hindley, ALS hij dit niveau vast blijft houden, top 5 eindigt en de meeste bergritten naar de AK jongens gaan.

Laatst gewijzigd
Zadelpen

Man, wat ben ik ziek van Girmay. Daar ga ik weer hoor. Dit verpest mijn pool vrees ik. Bardet is de vervanger. Pffff....

Als er een top 5 aller tijden is van de meest sneue reden van renners die uitvallen in een ronde. Dan staat deze toch op eenzame hoogte?

oli4g

Jammer van Bini, zag hem nog wel als kanshebber voor de paarse trui. AFC zal wel gewoon hetzelfde blijven koersen deze week en misschien proberen vanaf zondag of ze Démaré kunnen lossen als MVDP dan nog kans maakt op de paarse trui, er kan nog veel gebeuren. Maar lijkt me niet meteen een hoofddoel voor AFC.

nasibal

Als er een top 5 aller tijden is van de meest sneue reden van renners die uitvallen in een ronde. Dan staat deze toch op eenzame hoogte?

Helemaal mee eens. Met 'In de gele trui uit koers gehaald worden omdat je je vakantiebestemming niet goed kon spellen' op een mooie tweede plek ;)

Primavoormij

Over tot de orde van de dag: Van der Poel of Valter?

RvhC74

Girmay was voor mij naast vd Poel, Kama en Albanese een echte punten pakker.

Sta nog op gouden bekertje. Hopelijk blijft rest van mijn team goed presteren zodat ik hier op blijf.

nasibal

Over tot de orde van de dag: Van der Poel of Valter?

Almeida, thank me later ;)

Primavoormij

'@nasibal staat er al in! 6 sprinters + Almeida + Skjelmose + MvdP/Valter

nasibal

'@Doe Maar Renaat

Valter kan een leuke pick zijn, maar wel pas als Demare wint en je óók die 10 punten meepakt. De vraag is op welke plek VDP na vandaag in het puntenklassement staat. Onder aan de streep gooi je denk ik niet zoveel punten weg als je VDP vandaag opstelt t.o.v Valter en hij sprint niet mee. Sprint hij wél mee dan win je er mogelijk best wel wat.

Laatst gewijzigd
JesperRenrad

Zelfde dilemma DMR; ik denk VDP. Waarschijnlijk minder (4 tegen 6-16) maar als hij in een waaier zit en hij rijdt top5 is het te frustrerend…

Lance Beenstrong

Ik zou voor Valter gaan na wat Mathieu heeft aangegeven. Hier Ciccone en Valter nog op t bankje, ondanks het wegvallen van Girmay. Almeida en Skjelmose + 7 sprinters mogen aan t werk vandaag!

Primavoormij

Ja, ik ga ook voor Van der Poel.

zitvlees

Cofidis zou vandaag voor Cimolai gaan
https://twitter.com/biciPRO1/status/1526816242136489985

Hier dus extra plekje voor Valter

daanbrkh

VdP voor mij voor het eerst in de sprint op het bankje. Voelt toch niet goed als je zijn pickrate vandaag ziet, maar ik hoop (en denk) dat hij zich daadwerkelijk niet gaat mengen. Zonder Girmay wel plek voor Skjell en Ciccone in de dagopstelling vandaag. Toch lekker die opvullers die eigenlijk gewoon tegenvallen…

Sloddies

Demare (c), omdat ik vrees dat Cavendish zonder Morkov sowieso minder sterk is en wel eens kan laten lopen.
Gaviria en Consonni nog de enig overgebleven andere sprinters. Dus opvullen maar:
Almeida
Mollema
Skjell
MvdP
Valter

Door nare ervaringen in het verleden heb ik getwijfeld om zelfs vandaag Carapaz op te stellen.....

1 2 ... 154 ... 197 198

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.