'@glenn wat wel goed is om mee te nemen in jouw berekening is dat Bernal en Pogacar ook wit hadden. Die trui gaat Carapaz niet hebben ;-)
Maar een teamgenoot van Carapaz is idd nuttig. Stel je stelt Swift 8 keer op dan heb je 64 punten (als Carapaz roze heeft). +24 eindklassement teampunten. Een fortunato kan dan 10de worden in AK (wat al heel knap zou zijn) en dan heeft hij 22 punten. Dan moet hij nog 66 punten halen om het beter te doen dan Swift. Dat is 2 keer top 5 of 3 keer top 10. Of 5 keer top 15. Dan lijkt Swift geen slechte keuze
'@glenn
Gaat Swift meer scoren dan Fortunato? Wellicht wel, maar vaak pakt hij die punten op dagen waar je al 9 man kan opstellen met grote kans op punten. Die laten we zeggen 8 teampunten die Swift dan pakt zeggen niet veel als je daarvoor iemand moet banken met kans op top20 of bijvoorbeeld de paarse trui/iemand anders met teampunten waardoor je weinig zou verliezen als je geen teamgenoot als Swift opstelt. Teamgenoten zijn eigenlijk alleen interessant als ze óf; zelf een goede uitslag rijden óf bijvoorbeeld een teamgenoot met grote kans op 2 truien hebben (zoals vorig jaar met Pogacar en Bernal). Als Swift dus weer gaat doen wat hij vorig jaar deed heb je meer aan een Swift. Maar types als Fortunato (of andere ‘aanvallers’) halen misschien 4x een goede uitslag, maar wel op dagen waar je anders weinig andere renners zou hebben die in de punten gaan vallen. Die 4x top10 in een vluchtetappe zou dan achteraf meer waard zijn dan de 8 punten die Swift misschien 8x oplevert (wel punten eindafrekening natuurlijk, maar wie weet gaat Fortunato wel voor het blauw (wat overigens meer punten oplevert dit jaar als ik het goed heb begrepen) ).
Ik zou vooral naar je eigen selectie kijken, heb je bijvoorbeeld 6 sprinters mee dan zijn zulke ‘opvullers’ met trui punten wel handig. Zit je niet breed met de ‘vlucht’ etappes, dan zijn jongens als Fortunato waarschijnlijk meer waard, al scoren ze uiteindelijk iets minder punten. (Ik verwacht trouwens niet dat Swift weer gaat meedoen met de lastigere aankomsten, en ik verwacht ook niet dat Carapaz vroeg in het roze gaat rijden).
Ja het gaat nu over deze 2 maar ik had ook even goed 2 andere renners kunnen zeggen. Maar het is idd zo dat een teamgenoot van een topper enkel zijn teampunten zal halen wanneer je niet meer aan 9 renners komt in de bergritten en hem gebruikt als opvulling.
Specifiek op Swift..zou ie echt mogen meesprinten? Gaat Ineos het risico nemen op een valpartij voor een top 10 plaats in de sprints en zo een pion te verliezen?
Want ik zie Swift nu toch niet als een top 5 sprinter ofwel?
'@glenn in de vlakke ritten zal Swift niet mee sprinten denk ik wat moeilijkere finishes zou hij wel mogelijk 13-20 kunnen sprinten.
We hebben het hier nog niet over Bettiol gehad volgens mij? EF heeft punten nodig en hij reed vorig jaar geweldige Giro. Leuke tijdrit. Maar weten we hoe fit hij is?
'@Tompot
Waar het meer om ging is dat statistisch gezien de kans enorm is dat er elke bergrit 1 of 2 van je 9 renners buiten de dag top 15 eindigt. Dat dit niet zozeer komt door je renners zelf, maar door het simpele feit dat er maar 15 man in de top 15 kunnen en er ontzettend veel gegadigden zijn. Hoeveel geld je er ook tegenaan gooit, hoeveel extra klimmers je er ook tegenaan gooit, dat ga je niet veranderen.
In feite zijn dus 2 van je 9 plekjes per bergrit een stuk minder waard. Dat betekent dat je in theorie elke bergrit die 2 plekken prima kan vullen met renners die óf een laag punten aantal hebben, maar hier wel zeker van zijn (bijvoorbeeld de sprinttrui) of een renner met een grote kans op 0, maar ook een kans op 'veel'. Type Bouchard bijvoorbeeld. Als je dit consequent doet verlies je in het slechtste geval heel weinig punten, heb je een reeele kans op 'quitte' spelen en zou je zelfs punten kunnen winnen. Hoe dan ook, je 'wint' budget wat je elders kan besteden.
De moeilijkheidsgraad zit hem er in dat je renners waarschijnlijk rouleren: Als je elke bergrit dezelfde 9 (goede) renners opstelt zullen het niet elke keer dezelfde 2 zijn die buiten de punten rijden. Het kan dus lonen om ipv op 9 klimmers te focussen op 5 klimmers, maar zoveel mogelijk de zekerheid in te bouwen dat die 5 niet in de roulatiecaroussel zitten. Voor de overige renners is er vervolgens een bovengrens aan budget wat je er in kan stoppen totdat de toegevoegde euro's stoppen met het toevoegen van punten. Sterker nog, je kan dat budget vrij veilig vrij laag laten.
Ik zie regelmatig de naam Tratnik verschijnen. Maar als je het even bekijkt. Hij heeft 4 "goede" ritten gereden dit jaar. 2x 9de en 2x 12de.
Laatste goede tijdrit was vorig jaar september.
Vorig jaar had ie voor de Giro al minstens 2 goede tijdritten gereden.
Dus ik vraag me af of hij dit jaar wel getraind heeft op de ITT of meer als klimmer en in dienst van..
Misschien dat het teambericht meer uitsluitsel geeft. Maar ik heb mijn twijfels over hem..
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.