'@skylimit hard roepen zonder dat je iets weet. Ik wacht liever de context af. Een plaspil is moeilijk per ongeluk te pakken. Een test buiten de koers om doet vermoeden dat her een geval opzich is, maar ook dat moet blijken. Insinueren dat de hele ploeg iets gebruikt door te stellen wie won de giro? Dat je de inhoud van een pinda hebt oke, maar ik pas
De enige context die nog enigszins relevant is, is de casus Onana, al is het precieze middel nog onbekend. Volgens experts is het soms nog wel eens minimaal terug te vinden in voedingssupplementen maar dat is ook wel zo ongeveer het enige excuus. Die gebruikte Onana (van zijn vrouw gekregen) en dat werd een schorsing van één jaar, waar meestal vier voor staat.
Weet iemand of er bij Jumbo periodieke ‘weegmomenten’ zijn, om na te gaan of een renner de aanbevelingen van de food app volgt en zijn target qua competitiegewicht haalt bijvoorbeeld?
In dat geval is het een mogelijkheid dat Hessman vaststelt dat hij boven zijn target zit, in paniek zoiets neemt om snel gewicht te verliezen, het vooropgestelde gewicht te halen en een reprimande te vermijden.
Ik herinner me zoiets uit een andere zaak met een diureticum. Chantal Blaak in het begin van haar carrière?
Lijkt me sterk dat er een aparte reactie van de ploegleiding komt. Het persbericht lijkt me duidelijk zat en lijkt me dat ze die lijn volgen. Er zal wel naar gevraagd gaan worden in de interviews in aanloop naar de Vuelta.
Alles bij elkaar gewoon een heel vervelend bericht, maar de reacties hier zijn wel wat paniekerig. Er zijn twee mogelijkheden, realistisch gezien: 1) Hessman is een lone wolf en dus is dit een incident, of 2) er is een dopingprogramma in de ploeg Jumbo. In geval 1 is het inderdaad schorsen > ontslaan en dan is iedereen het over 2 maanden weer vergeten. In geval 2 (wat mij betreft zeer onwaarschijnlijk) hoop ik dat ze gepakt worden en is het alleen maar goed dat ze tegen de lamp lopen.
Geval 1 lijkt me ongeveer 99% kans en in dat geval denk ik niet dat het heel veel invloed gaat hebben op zowel de volgende sponsor als op de rest van de ploeg. Dopinginsinuaties waren en blijven er toch wel als je veel wint.
@rawolf Doping hoeft niet per se structureel te zijn. Kan bijvoorbeeld ook gaan om middelen om gewicht te verliezen. In dat geval kan het eenmalig of over een bepaalde beperkte periode gaan.
'@madeinstars verschrikkelijk kort door de bocht natuurlijk. Nog niks bekend over a of b staal. Over de gemeten hoeveelheid. Over hoe het binnen het lichaam is gekomen. Ook de ploeg weet het sinds gisteren pas. Daar zal nu een hoop onderzoek gaande zijn en een hoop vragen die eerst beantwoord dienen te worden, voordat er een uitgebreide reactie kan worden gegeven (want die gaat er natuurlijk bij meer antwoorden altijd komen)
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.