Team Jumbo-Visma 2023

1 2 ... 194 ... 237 238
Guido Maltempi

Ik heb het gevoel dat veel volgers heel graag GTST-intriges willen zien die er helemaal niet zijn.

De 1-2-3 kwam natuurlijk volkomen onverwacht. Het strijdplan in de bergetappes is sindsdien geweest: de nummer 3 moet een zo comfortabel mogelijke marge opbouwen tov de concurrentie (Ayuso/Mas/Landa/Soler). Dat ging in etappe 16 deels goed (Vingegaard pakte een minuut) en deels fout (Roglic kwam niet weg en reed daarbij ook nog Kuss uit het wiel). Per saldo liep de nummer 3 in het klassement wel zeven seconden uit op de naaste concurrenten.

Gisteren ging het wél nagenoeg perfect, want Roglic en Vingegaard boekten maximale tijdwinst op de overgebleven concurrenten (Ayuso, Landa, Mas). Dat Kuss daarbij op achterstand gereden werd maakte voor het grote plaatje niks uit - hij staat nog steeds eerste en pakte alsnog wat tijd op de Spanjaarden. Je kunt vraagtekens zetten bij het doorrijden door Roglic en Vingegaard - de marge was op dat moment al zo geruststellend dat ze in principe best op Kuss hadden kunnen wachten. Maar tijdens de koers, op een mistige Angliru, waar in de achtergrond een onoverzichtelijk man-tegen-man gevecht gaande was tussen de concurrentie, kan ik me goed voorstellen dat de ploegleiding liever het zekere voor het onzekere neemt en de nummers 2 en 3 gewoon voluit laat gaan.

Dat het onderlinge verschil tussen Kuss en Vingegaard inmiddels 'gevaarlijk' klein is geworden, is alleen spannend als je gelooft in een interne strijd. Als ze daadwerkelijk willen dat Kuss de Vuelta wint, is het enige devies vanaf nu 'Sepp niet meer uit het wiel rijden'. En zelfs als dat wél zou gebeuren, bijvoorbeeld doordat hij vanmiddag niet mee kan met een aanval van Landa/Ayuso/Mas, dan zou de marge daarna alsnog veilig genoeg kunnen zijn om het in rit 20 te 'repareren' en hem de rode trui weer terug te geven.

Fanny

Ik ben het grotendeels met @Cornelius eens. Roglic wilde kort in het AK terugkomen (rond de plaats van Vingegaard) en de rit winnen net zoals juist Vingegaard dat een bergetappe eerder deed door vroeg weg te rijden en zowel Roglic als Kuss dus bewust bleven zitten. Echter Vingegaard had nu daarom bij Kuss moeten blijven zitten en hem op sleeptouw moeten nemen.
Dat Landa dan meegaat is niet interessant voor het AK.
Vingegaard is mijn ogen de kwade genius in deze en zowel Roglic als Kuss waren daar niet opzichtig blij mee na de finish.
Vingegaard werd imo wel een beetje genegeerd door beiden. Vooral Roglic was niet blij dat Vingegaard volgde. Ik denk dat Roglic ook een betere verstandhouding heeft met Kuss dan Vingegaard ook al zegt hij nu het tegenovergestelde dat hij hoopt dat Kuss de Vuelta wint.
Als hij dat echt meende dan had hij bij Kuss moeten blijven zitten.
Nu is de kans groot dat Vingegaard de Vuelta wint als ze bv beiden weer de laatste berg gaan aanvallen op notabene Kuss.
Ik vind dat de leiding in deze had moeten/moet ingrijpen.
Kuss is de grote superklimknecht voor beiden in de grote rondes geweest waardoor zowel Roglic als Vingegaard de grote ronden hebben kunnen winnen.
Mocht Kuss de Vuelta niet winnen dan acht ik de kans groot dat hij zal vertrekken na 2024 want dit zal hem aangrijpen daar dit de kans is om ooit een grote ronde te winnen. Andere grote ploegen zullen zeker met veel geld naar hem hengelen als superklimknecht voor de grote kopmannen.
Vingegaard en Roglic zullen beiden de TdF opeisen en zullen imo ook niet meer samen een grote ronde aanvangen.
Dit alles kan nog steeds voorkomen worden door Kuss de Vuelta te laten winnen. HIj zal daardoor bijna zeker verlengen en de verstandhouding met de 2 grote kopmannen van JV zal voor iedereen beter zeker voor Kuss zelf.
Misschien dat Zeeman of Plugge nog ingrijpt in deze moeilijke situatie. Misschien ook met het oog op een grote Amerikaanse sponsor als Kuss wint.

Yeez

Mbt de vrouwentak: riedmann en v agt verlengen. Gek genoeg vertrekt rondetalent Cadzow na 1 jaar… ook net Vigie en Geurts 2 nieuwe aanwinsten! Er komt er nog 1 bij.

VinceKline

'@Fanny: Roglic rijdt stug door en Vingegaard is de kwade genius?! Ja, ja......

AWestie

'@Fanny Je dikt het nu wel erg aan hoor

@Yeez Dus de ploeg wordt kleiner? Gaat vast ook gevolgen hebben voor hun programma denk ik dan

Laatst gewijzigd
Cornelius

Vingegaard een kwade genius noemen gaat mij veel te ver. Ik denk dat Jonas afgelopen dinsdag helemaal niet verwacht had meer dan een minuut op Sepp en Primož te winnen. Die klim was immers lang niet zo zwaar, maar het probleem was eigenlijk ploegleiding UAE, die Ayuso in de steek liet. Als Primož daar niet zelf het tempo omhoog gebracht had, had Jonas — onbedoeld — het rood overgenomen. Zou Jonas daar zo'n 25 tot 35 seconden (inclusief boni's) gepakt hebben dan was het nu een stuk eenvoudiger geweest.

Maar ik ga er nog steeds vanuit dat ze er met zijn drieën + ploegleiding wel uit zullen komen. Het zal even puzzelen zijn, ook al omdat niemand in de ploeg enige ervaring heeft met deze situatie. Hoe dan ook, Kuss zal geen slechte dag mogen hebben, want Jonas en Primož kunnen vanzelfsprekend niet gaan ‘surplacen’. Dat zou een klap in het gezicht van Vuelta organisatie en alle wielerminnende Spanjaarden zijn.

Laatst gewijzigd
Cornelius

Hoe zit dat met Cadzow? Die heeft toch een contract t/m 2024? (zie TJV Kim Cadzow[/url])

Laatst gewijzigd
kelderfan

'@Yeez
Mijntje Geurts begrijp ik volkomen, maar Margaux Vigie is voor mij een open boek.
Volgens mij is de damesploeg al klein genoeg, want koersen in Australie en UAE-WTW koers is nu al een probleem.
@Fanny
Ik begrijp je verhaal volkomen, maar vandaag wordt 't wel duidelijk, wie met de eer mag gaan strijken.
Roglic is deze laatste week weer op zijn niveau en Jonas Vingegaard is echt sterk te noemen.
Gisteren zat Kuss er even doorheen, maar kon zich herstellen en dat is zich al erg goed te noemen.
Bij de Belg kon je horen, dat elke renner zijn eigen tempo moet aanhouden, want anders kom je geparkeerd te staan en verlies je minuten.
Dat is de reden, dat Primoz Roglic en Jonas Vingegaard zijn doorgegaan.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Er staat on het nieuwsbericht van Jumbo-Visma:
Volgend jaar wordt Team Jumbo-Visma Women versterkt met ten minste drie nieuwe rensters.

Dat betekent volgens mij dat er nog ruimte is voor meer nieuwe aanwas. En verder zijn 16 renners vrij normaal hoor bij een vrouwenploeg.

In het nieuwsbericht staat ook dat ze dus afscheid nemen van Cadzow

Laatst gewijzigd
Fanny

'@Vincent Kleijn en @ AWestie.
Excuus. Kwade genius is inderdaad wat te dik aangezet. Ik had er even geen andere woorden voor.
Ik hoop dat iedereen zijn volle verstand bij de beide kopmannen en ploeg gebruikt en Kuss de Vuelta laat winnen gezien mijn eerder bericht.
Zou voor iedereen van JV beter zijn.
Tenzij Kuss er echt volledig doorheen zakt natuurlijk.

Jopie

Eens met Fanny. Vingegaard als kwade genius gaat inderdaad misschien net wat ver, maar verder inhoudelijk eens. Ik denk dat nu het punt wel is gekomen dat Zeeman of Plugge in moet grijpen (mochten Roglic, Vingegaard en Kuss zelf of met behulp van de ploegleiding niet tot deze beslissing komen) en aangegeven dat Kuss de Vuelta gewoon moet winnen (afgezien van een enorme inzinking vandaag of zaterdag). De voorsprong is nu ruim voldoende op de rest, Roglic en Vingegaard hebben allebei twee ritten gewonnen (waarvan allebei 1 hele prestigieuze) en Kuss haalt gewoon nog een prima niveau. Verder heeft Kuss op eigen kracht deze situatie gecreëerd doormiddel van zijn vlucht, etappewinst en goeie tijdrit. Hij heeft in de afgelopen bergritten eerder tijd verloren doordat hij niet vol achter Roglic en vooral Vingegaard aanreed dan dat die twee op Kuss hebben gewacht. Wat dat betreft zou Kuss in mijn ogen ook gewoon de verdiende winnaar zijn, mocht hij vandaag en zaterdag zijn normale niveau halen.

Laatst gewijzigd
Arnhemmer

Ik hoop eigenlijk dat er vandaag en zaterdag een grote kopgroep weg rijd die voor de etappe gaat. Simpelweg zodat er niet gestreden hoeft te worden voor etappe winst zoals in de etappes waar Kuss tijd verloor. Tot nu toe op etappe 17 na met paar seconden verliest die niks op andere concurrenten, en zonder voor etappe winst kunnen strijden hebben Roglic en Vingegaard geen reden om aan te vallen.

Staat me overigens wel iets bij dat ergens voorbij zag komen de ploegleiders hoopte voor vandaag al beslist was de Vuelta, Zou dat kunnen betekenen ze voor Sepp willen gaan het liefst wat nu kan gezien gat naar plek vier groot is? Dus nu ze Sepp op sleeptouw kunnen nemen en eventueel ietswat tijd kunnen verliezen zonder een podiumplek in gevaar komt.

Hoop vooral ook dat de ploegleiding zien welke unieke kans er ligt. 3 grote rondes in een jaar winnen word al een unieke prestatie, met 3 verschillende renners zet je een prestatie neer die nog zoveel moeilijker te evenaren is als het überhaupt nog eens te evenaren valt

kelderfan

ja @Cornelius
Volgens Tijssen moet 't team in de breedte sterker zijn geworden met aanwinsten Geurts (talent) en Vigie?
Vertrekken toch niet de minste rensters. Volgens de berichtgeving van de eigen site Cadzow, Swinkels, Labeckie, Beekhuis en Ruegg.
Dat zijn er op z'n minst 2 rensters minder. Dus dat verhaal van Tijssen klopt niet helemaal.

Glorious

123 is dus geweldig maar de handdruk tussen Roglic en Vingegaard was al veelzeggend en dit verzin ik niet. Ik ben dus toch heel bang dat Roglic volgend jaar, ondanks zijn contract, weg gaat...

T80JZ

Er zijn er een hoop hier die vinden dat JV Kuss de Vuelta cadeau moet doen, maar Sepp zelf geeft aan dat hij geen cadeautjes wil. Dus tegen de zin van Kuss toch maar doen?

Geniet er maar van. Laatste grote ronde van Roglic in dienst van JV. Hij wil volgend jaar weer de Tour rijden en gaat dat echt niet samen met Vingegaard doen. En de vraag is of het voor de ploeg goed zou zijn. De grens is bereikt. Dat is een natuurlijk proces. Jonas heeft Primoz overvleugeld en de laatste wil/kan niet in dienst van rijden. Daarvoor is hij te veel een winnaar.

AWestie

Ja waarom vertrekt Cadzow voortijdig? Ze begon er net doorheen te komen.

AWestie

Plugge zegt precies genoeg: https://sporza.be/nl/2023/09/14/jumbo-visma-countert-perceptieprobleem-we-lossen-dit-intern-op-volgens-onze-cultuur~1694681129438/

Wat ik vooral lees is dat als er enige vorm van onenigheid was, die plooien allang zijn gladgestreken.

Cornelius

Misschien heb ik slecht gezocht, maar ik heb nergens kunnen ontdekken voor welke ploeg Cadzow komend seizoen dan wel gaat rijden. Van die andere vier was al bekend dat ze elders onderdak hadden.

Laatst gewijzigd
madeinstars

De interviews lezend/luisterend ga ik voorzichtig uit van een staakt-het-vuren.

BraboCycling

Uiteindelijk is het aller, allermooiste als dadelijk in Madrid er gefinisht wordt met Primoz op z'n roze fiets, Jonas op z'n gele fiets en Sepp op z'n rode fiets. Als eerbetoon aan het team, het jaar en de historie die geschreven wordt.

AWestie

Het wordt wel echt over de top kneuterig nu collega-renners zelfs en masse gaan zeggen dat Kuss maar moet winnen. Ik las al van Evenepoel, Thomas en gisteren zag ik ook nog enkele interviews bij de finish langskomen van dezelfde strekking. Zullen we de komende dagen dan maar schriftelijke afdoen?

madeinstars

Ach ja. Overige teams kunnen het met de benen niet bolwerken, dus proberen ze een beetje onrust te zaaien. Flauw, maar op zich te begrijpen. Beetje potsierlijk is het wel, ben ik met je eens.

AWestie

Dat woord zocht ik inderdaad, potsierlijk!

kelderfan

Colby Simmons wordt 3e. in de sprint. Hij moet Merlier en Bol voor laten gaan vandaag in Slovenie.

Arnhemmer

Ik blijf het wel ergens bijzonder vinden te lezen van mensen dat Kuss anders volgend jaar zou weg gaan om in een andere ploeg een grote ronde te winnen...... . Ik blijf erbij dat Kuss hierna nooit meer een grote ronde gaat kunnen winnen, dat is een utopie in mijn ogen. Iedereen lijkt volgens mij te vergeten dat hij wel 3 minuten heeft gepakt in een ontsnapping. In een ontsnapping waarbij die natuurlijk nooit lang van ze leven nog die voorsprong gaat krijgen. En ja doe 3 minuten eraf en dan staat die nog altijd voor alle andere renners van andere ploegen. Maar die 2 die dan voor hem staan die zitten niet meer in zijn ploeg en zijn dan concurrenten. Dus kan iemand mij uitleggen hoe Kuss ooit na deze Vuelta een grote ronde moet winnen???

1 2 ... 194 ... 237 238

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.