Dat Jumbo een werkwijze heeft die extreem veel succes oplevert wil toch niet zeggen dat je negatieve keerzijde van die werkwijze maar moet negeren? Want die is er wel degelijk.
Als jong talent en/of renner van de 2e lijn zijn er gewoon weinig mogelijkheden om voor je eigen kans te gaan en je zodanig te ontwikkelen. Alleen jonge renners die als toekomstige kopmannen zijn binnengehaald krijgen een fatsoenlijk programma (Vingegaard, Foss en Gloag), voor de rest is het heel erg magertjes allemaal. Het is toch geen toeval dat dit al door meerdere renners openlijk is genoemd in de media?
Leemreize, Hessmann, van Dijke(x2), Bouwman, Roosen, van Hooydonck, Affini en in het verleden Eenkhoorn, Teunissen, Harper, Tolhoek zijn allemaal voorbeelden van renners die in mijn ogen èn veel te weinig rijden, èn ook nog eens te veel moeten knechten. Daardoor blijven ze allemaal achter qua ontwikkeling en wordt er niet het maximale uit hun carriere gehaald.
Had gehoopt dat de Giro van afgelopen jaar de ogen van de ploegleiding had geopend, maar helaas..
Over Devo's gesproken. Verrassend maar mooi dat Per Strand Hagenes de KBK gaat rijden volgens PCS met nummer 17.
Ja @AWestie was ook een vraag, maar zonder vraagteken.
En @Rawolf helemaal mee eens. Want als je Valencia, TDU en UAE-koers als louter voorbereiding ziet, dan snap ik niet waarom zij de moeite nemen om mee te doen. Dan kunnen beter dat hotel in Spanje afhuren en hoppa trainen met z'n alle. Dat lijkt mij een prima tijdverdrijf. Pogacar is toch de beste renner van 't veld en die geeft duidelijk aan dat wedstrijden rijden de beste methode om beter te worden in dit vak.
'@Federico Dat snap ik ook wel, en ik gun die jongens ook hun moments of shine. Vraag is alleen wel of een topsportploeg daarvoor moet opdraaien. Voor hun persoonlijke ambities ook genoeg andere ploegen, toch?
En ik lees naast de vraag om meer van de tweede lijn ook telkens grote waardering voor de ploeg. Tel daar een paar goed gekozen extra races bij op en voila, de ploeg denkt mee volgens mij.
'@Awestie
In principe wil je toch dat in de ideale wereld àlle renners in je ploeg zich ontwikkelen en hun ambities kunnen waarmaken?
Je kan denk prima de huidige lijn(met uitstekende begeleiding, omkadering, etc) doorzetten, maar wel aanvullen met een heleboel extra kleinere koersen waar de renners die ik noem kopman kunnen zijn. Dat hoeft echt niet te koste van de kopmannen te gaan.
Jumbo staat volgens mij ook altijd stijf onderaan als je kijkt naar het aantal gereden koersen per jaar.
Bahrein staat onder qua gereden koersdagen. Verder krijgt elke renner wel zijn kansen in het seizoen. Tim heeft al gewonnen in Kroatië. Roosen en mick kunnen in drenthe voor hun kansen gaan en Leemreize heeft een hele giro voor eigen rekening kunnen rijden plus later nog de sibiu tour. Blijft staan dat sommige renners gewoon weg knechten zijn, zoals die in elke ploeg nodig zijn en bij jv helaas net iets eerder dan bij andsre ploegen, omdat het nu eenmaal de beste ploeg is met de meeste concurrentie
'@Fanny geeft al enige jaren aan dat JV bijvoorbeeld de Tour of the Alps niet in haar programma opneemt en die koers zou juist voor renners als Gijs Leemreize, Koen Bouwman en Milan Vader een prima koers om hun kunnen te laten zien.
De volgers en jonge garde mogen al blij zijn met de Settimana.Coppi e Bartali.
Dat heeft niets te maken met dat rupsje, want kijk maar eens bij de dames.
JV site melde eerst dat zij de Santos Tour Down Under zouden gaan rijden, maar helaas 't rupsje werkte niet mee.
Maar niet getreurd want JV rijdt wel in eigen land om de Volta Limburg Classic te gaan betwisten.
Tour of the Alps is inderdaad een grijsgedraaid voorbeeld, zou het persoonlijk ook een leuke koers vinden als toevoeging. Geen idee of de ploeg het na 2018 ooit nog overwogen heeft.
@Federico Lijkt me in essentie dat de ploeg dat ook voor ogen heeft, ontwikkeling voor iedereen. Als ik dan lees dat Foss nog niet eerder met Roglic naar een grote ronde is gegaan denk ik alleen: zo, dat is een mooie ontwikkelkans voor Tobias deze Giro. Ambities kan je jammer genoeg maar beperkt sturen, daar gaan renners vooral zelf over en te veel verschillende ambities is denk ik ook niet goed voor een team hé ;)
Even een handige vraag: heeft een renner van TJV recent of minder recent nog openbaar geopperd dat het team meer koersen moet gaan inplannen?
'@Federico Bahamontes
"Alleen jonge renners die als toekomstige kopmannen zijn binnengehaald krijgen een fatsoenlijk programma (Vingegaard, Foss en Gloag), voor de rest is het heel erg magertjes allemaal."
We weten toch nog helemaal niet wat het volledige programma is van veel van de jonge wielrenners van Jumbo-Visma? Welke jong wielrenner van Jumbo-Visma heeft volgens jou geen fatsoenlijk programma?
'@rawolf zeker! Leemreize heeft echter in koersen op lager niveau voldoende kansen gekregen. Als je zulke jongens voor zichzelf wil zien rijden moet je Wanty of Uno-X gaan volgen. De ploeg wil in de grootste koersen nu voor (eind)winst gaan en daar gaat vrijheid voor etappes en vroege vluchten niet mee samen.
'@Rawolf Leemreize is wat mij betreft juist een schoolvoorbeeld wat je krijgt als je zulke type renners in zulke koersen vrijheid geeft: net niet en je wint er niks mee. Dat is nu eenmaal niet de ambitie van de ploeg.
De eerder genoemde Eenkhoorn vind ik ook een mooi voorbeeld. Die heeft bij Jumbo echt meer dan genoeg kansen gehad, maar heeft nooit bewezen het soort resultaten te kunnen rijden waar Jumbo naar streeft. Die mag nu zijn ding gaan doen bij Lotto, een ploeg die qua profiel veel beter past bij wat een aantal hier graag zien voor jongere en 'net niet' renners.
Het mooie is dat er 0,0 onduidelijkheid is over wat voor ploeg Jumbo is. Een absolute topsportploeg die gaat voor de best mogelijke resultaten in de best mogelijke wedstrijden. Alles staat in het teken daar van en dat doen ze, gezien de afgelopen jaren, uitstekend.
Elke mismatch met verwachtingen die wij als fans eventueel hebben van het soort ploeg dat Jumbo moet zijn, het soort renners dat ze vrijheid moeten geven en het soort koersen dat ze moeten rijden, ligt in eerste instantie toch vooral aan de fans zelf en niet aan Jumbo. Die zijn daar heel duidelijk en transparant in namelijk.
Ik denk dat Yeez het goed zegt: Er zijn gigantisch leuke juichploegen als Wanty en UNO-X en Lotto, zo'n ploeg is Jumbo niet .
Het gaat hier toch niet over een juichploeg. JV heeft gelukkig ook oog voor de jonge talenten. Volgend seizoen komen er in ieder geval 3 bij.
Per Strand Hagenes de jongste mag 't al proberen in de KBK, maar dan in dienst rijdende voor 2 kopmannen.
Om zich te ontwikkelen heeft hij koersen nodig die bij hem passen. Kijk maar naar de Tour L'Avenir waarin Van Belle, Staune en Ryan het goed deden en dus stappen hebben gezet.
En ik ben 't met @Bagamontes eens, dat JV hier te weinig oog voor heeft.
Wout Van Aert heeft 't nog niet zo lang geleden benoemt. Want met 't halen van Benoot en Laporte heeft JV voor het eerst dezelfde aandacht en focus gelegd op de Vlaamse klassiekers. Want die focus en aandacht was er daarvoor alleen voor de GT's met de TdF als hoofdmoot.
Het gaat niet alleen om een juichploeg, het gaat ook om talentontbolstering. Gasten als Leemreize moeten hun plafond en specialiteiten ontdekken en dat doe je niet door enkel op klop te sleuren voor een ander.
Eekhoorn heeft toch vooral sprintkansen gekregen waar hij niks mee kon? Klassiekers van t 2e en 3e niveau staan zelden op t program.
Dat ontbolsteren moet nog steeds doordringen bij een aantal volgers. Ik wil ook graag juichen, maar er moet ook aandacht zijn voor de aansluiting.
Toch hoop ik dat Van Belle, Staune en Ryan aansluiten bij de O Gran Camino 2.1. en dat is geen A-koers.
Onder leiding van Jonas Vingegaard moet dat toch goed gaan.
Maar volgens mij hoeft dat niet te bijten met wat ze nu doen, al kan het wel bijten. Dat geloof ik zo, @rawolf. Maar dan gaat het al snel ook over individuele gevallen: een paar jaar terug bijvoorbeeld bij Taco zagen de ploeg en hij dat zijn kwaliteiten beter elders tot zijn recht kwamen geloof ik. Van wat ik lees heeft de ploeg best een plan met Tobias of Gijs, passend bij hun kwaliteiten, maar kan dat botsen met ambities. Dan kan je een ontbolsterprogramma hebben wat je wil, maar dan heb je bij een functie elders toch misschien zelfs beter individueel resultaat?
Ik sta - als relatieve buitenstaander - best wel versteld over hoe snel een renner als Leemreize hier weggezet wordt als net niet renner/knecht. Die gast is 23, heeft er pas 1 volwaardig seizoen in de WorldTour op zitten. Voor mij is hij nog steeds een potentiële kopman van de toekomst.
Een oordeel heb ik er niet over maar het aantal koersen dat Jumbo rijdt is in elk geval opvallend, als je vergelijkt met de 3 andere topteams. En zeker als je in rekening brengt dat UAE en Ineos geen Dev team hebben om selecties in kleinere wedstrijden mee aan te vullen.
Talent komt altijd bovendrijven. De renners die goed genoeg zijn komen er bij een topploeg als Jumbo echt wel. Als een Eenkhoorn de kwaliteiten had gehad om een semiklassieker te winnen, of ook maar top 5 te rijden, dan staat de ploeg waar hij rijdt echt niet in de weg. Uiteindelijk is er gewoon maar een beperkt aantal renners dat de kwaliteiten heeft om een kopman te worden en als ze die kwaliteiten hebben, komen ze er echt wel.
Kijk naar een Vingegaard als prachtig voorbeeld. Qua persoonlijkheid niet echt iemand die zijn kansen op gaat eisen. En qua eerste jaren bij Jumbo was het echt niet zo dat hij heel veel meer kansen kreeg dan een Leemreize nu, hij was gewoon goed genoeg om de kansen die hij kreeg ook daadwerkelijk te benutten.
Als Leemreize goed genoeg is om meer te zijn dan een knecht, dan zal dat vanzelf aan het licht komen. Feit is gewoon dat de kans velen malen groter is dat hij eerder een goede knecht of een type renner is dat beter bij een vrijbuitersploeg past. Ik denk niet dat dat de 'fout' van Jumbo is.
Overigens insinueren dat bij Jumbo talentontwikkeling niet op zijn minst heel belangrijk is, is wel een beetje raar. Er breekt praktisch jaarlijks wel een toptalent door in de profploeg om over de Development ploeg nog maar te zwijgen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.