Team Jumbo-Visma 2023

1 2 ... 224 ... 237 238
MaGarin

Ik zou het wel leuk vinden als Wielerflits eens op pad gaan en aanklopt bij de vrouwenploeg van Jumbo voor een stukje onderzoeksjournalistiek en interview over wat er nou echt gaande is daar, want bizar is het inderdaad wel. Vindt het zelfs best vreemd dat het zo onderbelicht blijft in de wielermedia, we hebben het toch over de vrouwenploeg van het grootste team ter wereld die (in mijn ogen) redelijk aan het imploderen is.

Ze hadden een kleine maand geleden nog een heel artikel over dat ze de volgende stap wilde zetten. Nou snap ik dat zo'n stuk gewoon een redelijk standaard PR-praatje is waarin ze uiteraard niet al te kritisch op zichzelf gaan zijn, maar ik vind het toch wel een klein beetje vreemd hoe erg ze er een goednieuwshow van maken. Ze zeggen nota bene dat de ploeg in de breedte sterker is dan vorig jaar en dat ze klaar zijn voor de volgende stap. Sorry hoor, maar dan houd je je fans wel enigszins voor de gek, want op dit moment maken ze juist een flinke stap achteruit.. : https://www.teamjumbovisma.nl/nieuws/nieuws/team-jumbo-visma-women-klaar-voor-volgende-stap/

Alle(!) 3 de ploegleiders zijn vertrokken en vervangen, de oprichter en grote baas in de vorm van Esra Tromp is min-of-meer ontslagen en zoals gezegd zijn ook een flink deel van de goede rensters ondanks doorlopende contracten vertrokken. Dat is geen teken van een hele gezonde organisatie, het lijkt aan alle kanten te rommelen. Valt me trouwens nu pas op dat Kraak in dat stuk nog niet genoemd wordt als vertrekker, dat zegt ook wel wat. Erg benieuwd of , en zoja wie, ze nog gaan halen ook. 12 rensters is echt bij lange na niet genoeg om het seizoen mee in te gaan.

Laatst gewijzigd
kelderfan

https://wielerrevue.nl/artikel/584413/wat-is-er-aan-de-hand-bij-het-vrouwenteam-van-jumbo-visma-de-leegloop-blijft-maar-doorgaan/
Dat gaat niet goed komen met 't vrouwenteam @AWestie. Wat @Daniel17 zegt is het verhaal.
@Thurau
Goed stuk, maar UAE is dit seizoen toch de betere ploeg en hun baas is daar blij mee.
Maar waar zet ik Lemmen als lulletje weg. In de podcast van WF wordt duidelijk gesteld, dat Lemmen niet de beoogde toevoeging was, maar een noodgreep om aan 27 renners te komen. Hij had veel beter gepast bij een UCI Pro Team.

kelderfan

https://www.teamjumbovisma.com/longread/news/jumbo-visma-development-team-2023-a-year-of-development-and-celebration/
Het opleidingsteam mag wel trots zijn, want met Staune, Hagenes en Van Belle leveren zij toch weer 3 beloftevolle renners af voor 't WT-Team/
Met dank aan Robbert de Groot, Robert Wagner en Sierk Jan De Haan.
Ik ben benieuwd hoe die jongens 't gaan doen. Er wordt wel geen woord gezegd over Tijmen Graat.

Laatst gewijzigd
AWestie

Dat Wielerrevue artikel zegt precies niks nieuws, het herhaalt wat van Zonneveld en de transfers.

YogiBear

'@kelderfan Dat zeggen ze dus helemaal niet. Ze hebben het niet over een nood greep en wel over een renner die gegeven de sterkte van de ploeg die er al is een type renner is, die wel eens een gokje waard kan zijn. Ze hebben het ook duidelijk over een renner waar wel eens veel potentie in kan zitten met mogelijkheden richting wat Milan Vader of zelfs Nathan van Hooijdonk laat zien. In de podcast geven zee wel aan dat zij hem graag voor zijn eigen kans bij een andere ploeg hadden zien rijden maar dat het wel een type renner is (hardrijder op vlakke en in de heuvels) die goed kan passen bij Visma Lease a Bike.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@Kelderfan UAE is niet de betere ploeg dit seizoen, ze hebben meer punten gepakt ja. Ze reden dan ook ruim 30 meer koersen dan JV. Voor hun was die UCI ranking echt een doel.

kelderfan

'@Rahim Vlasbloem
Ja zo kun je 't ook zien, maar dat is de keuze van de ploeg om minder te rijden en volgend seizoen kennelijk nog minder.
Wat je wel kan stellen is, dat het team iets unieks heeft gepresteerd met halen van drie GT's in een seizoen met drie verschillende renners.
Dat heeft volgens mij nog geen ander team gepresteerd.
Maar jij weet meer. Hoe is 't met de dames gesteld. Gaan die onder dezelfde vlag door of is er iets anders aan de gang, want vreemd blijft 't wel.

Cornelius

Zou het kunnen dat 2024 het laatste jaar wordt voor de vrouwenploeg? Ik weet, het klinkt absurd, maar het zou wel een en ander verklaren.

- Om te beginnen is Marianne Vos de enige met een contract voor 2025. Voor een ploeg met toekomstplannen is dat niet logisch.
- Nieuwkomers Vigié, Geurts en Nooijen hebben een contract voor slechts één jaar.
- De vrouwelijke ploegleiding gaat elders aan de slag; wordt vervangen door drie mannen die in 2025 overgeplaatst kunnen worden naar mannen elite of ontwikkeling.
- Cadzow en Kraak mogen voortijdig vertrekken, omdat beiden juist nu een aantrekkelijk aanbod kregen van andere ploegen.
- Er worden geen nieuwe rensters aangetrokken, omdat er niet meer dan één jaar aangeboden kan worden. Misschien dat er in december nog twee rensters, die anders geheel buiten de boot zouden vallen, bijkomen voor één jaar. Of anders wordt er in 2024 een ‘miniprogramma’ gereden.

Na 2024 wordt het laatste jaar van Marianne ‘afgekocht’, de licentie wordt niet verlengd, en de vrouwenploeg wordt opgedoekt?

Laatst gewijzigd
kelderfan

'@Cornelius
De ontwikkeling rond de Blanco-damesploeg zijn zeker niet goed te noemen.
Bij de leiding gaan de dames weg en worden vervangen door mannen. Jan Boven als ervaren man en van Emden om 't vak te leren.
Jos van Emden zal wel zeker overstappen naar 't Blanco mannenteam na 't leerjaar.
Maar wie gaat Van Aert en Van Empel begeleiden?
En wie wordt de nieuwe teamleider bij 't mannenteam.

Thurau

'@kelderfan
Hoe weet jij dat ze minder koersen gaan rijden in 2024, sta je soms in direct contact met Zeeman? Voor de rest zie ik de ploeg niet van haar strategie afwijken om de gaan voor de meeste kwaliteit in overwinningen (lees WT) ipv overal en nergens aan de start te verschijnen. En nogmaals, Lemmen was geen noodgreep al roep je dat woord nog zo vaak.

kelderfan

Hoe schat jij dat in @Thurau?
Dit seizoen zie o.a.. de laatste koers met minder mannen door blessures en ziekte,
Nu met 2 man minder wordt 't wedstrijdschema beter bezet! Dat kan alleen maar als je nog minder wedstrijden gaat rijden.

Thurau

'@Kelderfan
Nogmaals jij begon over het feit dat in de podcast werd gezegd dat Lemmen een noodgreep was. Is niet waar, kun je dit toegeven? Voor de rest reden er ook zat ploegen met 29 of 30 renners dit jaar koersen met minder renners dan ze mochten opstellen. Dus wat maakt die extra 1 of 2 renners dan uit. Het is volstrekt mogelijk en zelfs logisch dat men het aantal koersen waaraan men deelneemt gelijk houdt. Men heeft het development team immers voor aanvulling en het grappigst van alles is nog dat in China de ploeg succesvoller was dan UAE, hoe kan dat dan terwijl ze niet met een volledige ploeg reden. Dat alleen al maakt je argumentatie zwak. "It is not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog." zei een wijs man ooit eens.

Cornelius

@Thurau Het hangt ervan af hoe je ‘noodgreep’ wilt interpreteren, maar ik denk dat Lemmen niet gecontracteerd zou zijn als Nathan Van Hooydonck niet had moeten stoppen en als Michel Heßmann niet op non-actief gezet zou zijn.

Verder vind ik dat 26 renners vrij weinig is voor een WT-ploeg. Of dat zal leiden tot een reductie van het programma, zal vooral afhangen van het aantal zieke dan wel geblesseerde renners gedurende het seizoen. Schuiven met renners, indien noodzakelijk, zal in ieder geval lastiger zijn dan met 28 of 30 renners in de ploeg.

De Zeboe van de Zoncolan

Er waren dit jaar diverse renners met minder dan 40 koersdagen, en de helft van de selectie zat onder de 50 dagen. Daar is heus nog wel ruimte.

Meer renners betekent ook minder koersdagen per renner.

De Zeboe van de Zoncolan

'@Cornelius: inderdaad is Lemmen aangetrokken als vervanger van Van Hooydonck. Of dat per definitie een noodgreep moet heten vraag ik me af. In theorie zou ook bijvoorbeeld Mads Pedersen de vervanger kunnen zijn. Ik denk dat Kelderfan het dan geen noodgreep had genoemd.

Ik denk dat Lemmen binnen het profiel dat gezocht werd simpelweg de meest interessante optie was die nog vrij was.

AWestie

Mooie terugblik van Kuss zijn bijzondere dag: https://escapecollective.com/never-forget-the-feeling-of-sepp-kuss-durango-parade/

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Maar wie gaat Van Aert en Van Empel begeleiden?

Gewoon Jan Boven... dat staat toch verder los van of hij nu ploegleider is bij de mannen of de vrouwen.

Laatst gewijzigd
kelderfan

Ok dat was ook een vraagje @Rahim Vlasblom.
Die Fem van Empel doet 't weer in 't veldrijden.
Die gaat zich wel tonen bij de Blanco-damesploeg of ploegje.

kelderfan

'@Cornelius
Helemaal eens hoor, dat 26/27 renners wel erg mager zijn.
@De Zeboe van de Zoncolan
Ik denk, dat er wel betere renners zijn, want met Lemmen kun je 't wegvallen van Nathan niet opvangen.
Door het afketsen van de deal met Evenepoel moest 't team snel schakelen. Dat zij bij Lemmen zijn uitgekomen is op zich niet verkeerd als Nederlandse renner. Anderzijds had je met Graat een betere optie binnengehaald.
Maar theoretisch heeft 't Blanco-Team 27 renners en dat inclusief de op non-actief gezette Hessmann.
Ik denk, dat je beter nu nog een renner moet toevoegen, want anders wordt 't weer op de laatste moment.
Nu je alle ballen op Vingegaard hebt gezet, is 't geen gekke gedachte om nog een Deense renner toe te voegen.

AWestie

Met Lemmen wordt het wegvallen van Nathan niet opgevangen, met Lemmen wordt een multifunctionele renner toegevoegd die direct veel wedstrijden kan rijden. Met Graat heb je die zekerheid nog niet, want een jonge renner moet je niet meteen zoveel laten fietsen. Leuk dat je zo op die jongen gefocust bent hoor, maar het wordt een beetje een grijsgedraaide plaat zo.

De ploeg kijkt met Hessman in het achterhoofd vast nog rond, maar je hebt niks aan renners toevoegen om het toevoegen. Als een kans op hun scoutinglijst zich aanbiedt pakken ze die vast. En omdat je alle ballen op Vingegaard zet is een Deense renner een goed idee? Want anders is de beste jongen moederziel alleen?

De Zeboe van de Zoncolan

Natuurlijk is Lemmen niet net zo goed als van Hooydonck. Een vergelijkbare renner zonder contract is er gewoon niet.

En ook als je nu een andere renner aan trekt, is het laatste moment. Er zijn niet veel goede renners meer vrij.

Verder denk ik dat je Lemmen niet moet onderschatten, die gaat echt zijn waarde hebben.

kelderfan

Moederziel alleen lijkt mij niet de juiste benaming.
Het gaat mij erom, dat je op tijd moet gaan rondkijken en niet wachten tot 't laatste moment.
Lemmen kun je moeilijk multifunctioneel noemen, want een WT-wedstrijd heeft hij nog niet gedaan.
Dan heb je toch meer aan bijv. Julius Johnsen, want die jongen heeft al de Vuelta gereden en meerdere WT-wedstrijden.
Die jongen is nog maar 24 jaar.

veld

Skjelmose weg"kopen"" bij Trek??

MaGarin

Espen Aareskjold zou van Uno-X naar Jumbo vertrekken. Zou een hele goede zet zijn.
(Dit is een coach trouwens, geen renner ;) )

Laatst gewijzigd
De Zeboe van de Zoncolan

Veel eendimensionaler dan Julius Johansen ga je ze niet vinden, das een hardrijder die geen heuvel over komt. Hij mag dan wel een vuelta gereden hebben, maar zijn uitslagen zijn niet indrukwekkend. En hij is dan wel jonger dan Lemmen, maar wel al veel langer prof. Ik verwacht bij Lemmen meer groeimarge.

Bovendien is er nog de mogelijkheid dat Johansen zich dit jaar weer op de baan gaat richten ivm de Olympische Spelen.

1 2 ... 224 ... 237 238

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.