Team Jumbo-Visma 2023

1 2 ... 228 ... 237 238
kelderfan

'@Yeez
Ik denk, dat JV al veel langer op de hoogte is, van het vertrek van Roglic; dat zij lang hebben gewacht om de markt op te gaan, ligt eerder bij het afspringen van die rot deal en wat er mee samenhangt.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@Kelderfan nee klopt niet... volgens Ralph Denk van Bora nam hij pas na de Vuelta contact op met Roglic.

tdola

Van de site vd telegraaf.nl

AMSTERDAM - Wielersterren als Remco Evenepoel breken steeds vroeger door. Maar uitzonderingen zijn er ook. De 28-jarige Bart Lemmen zwaaide eind 2022 af als kapitein bij de luchtmacht om prof te worden bij een bescheiden Amerikaans team. Onlangs tekende hij bij Jumbo-Visma, de beste wielerformatie van de wereld, een overeenkomst voor 2024 en 2025.

© GETTY IMAGES
Bart Lemmen: „Ik ben ontzettend gretig om resultaten te behalen met zo’n gerenommeerd team als Jumbo-Visma.”

In 2021 won Bart Lemmen als renner van clubteam West-Frisia de KNWU-topcompetitie, een jaar later timmerde hij als continentale renner van VolkerWessels aan de weg en werd hij vierde op het NK voor profs. Afgelopen seizoen mocht hij zich voor het eerst prof noemen bij Human Powered Health. Lemmen voedt met zijn loopbaan de droom van menig oudere wieleramateur. Maar daar was wel veel talent voor nodig en het geloof - zoals nu bij de wetenschappers van Jumbo-Visma - dat de Utrechter nog veel groeimarge heeft. Juist omdat hij nog nooit écht als prof leefde.

BEKIJK OOK:

Verrassend: ex-militair Bart Lemmen (28) krijgt contract bij Jumbo-Visma
BEKIJK OOK:

Overleden wielrenner Mark Groeneveld (20) was een kind van wielervereniging West Frisia: ’Hij leefde voor de sport’
Lemmen: „Twee jaar geleden was het schipperen tussen mijn baan als militair en mijn droom om wielrenner te worden. Een loopbaan bij Defensie vraagt ook wat van je. Ik moest wel eens een koers laten schieten omdat ik leiding moest geven tijdens een oefening. Dat zijn ook intensieve taken. Toch lukte het me om stapjes te kunnen zetten, maar ik wil er oprecht voor waken om te roepen dat je ’alles kunt bereiken als je het maar graag wilt’. Natuurlijk is het belangrijk om je dag in, dag uit voor je doel in te zetten, maar het had maar heel weinig gescheeld of ik was geen prof geweest in 2023, terwijl ik het jaar daarvoor echt de benen en resultaten er wel voor had om dat doel te bereiken. Je hebt het niet allemaal zelf in de hand. Als je geen 20 meer bent, is het gewoon lastig om prof te worden. Dat maakt het dus ook bijzonder dat het mij gelukt is.”

Basisconditie vergroten
Toen zijn militaire loopbaan op pauze was gezet, ging er in Amerikaanse dienst een wereld voor Lemmen open. „Het is altijd de vraag hoe dat uitpakt als je er opeens alles aan kunt doen om zo goed mogelijk voorbereid aan de start te staan van je volgende wedstrijden. Door gericht te trainen, maar ook goed te rusten. Ik moest eerst mijn basisconditie vergroten. Want in vergelijking met veel anderen had ik een achterstand. Ik was nog niet zo lang geleden immers nog een beroepsmilitair die alle vrije uren benutte om te trainen. In mijn eerste wedstrijd als prof in Oman had ik dit jaar wat last van de warmte, maar in Gran Camino ging het al een heel stuk beter. Ik was daar in de tijdrit vierde achter mannen als Jonas Vingegaard en Rohan Dennis en dat zei me toch wel dat ik op de goede weg was.”

BEKIJK OOK:

Merijn Zeeman zag perfect Tourschema voor Jonas Vingegaard; Patrick Lefevere: ’Zware Tour’
BEKIJK OOK:

Revolutie in wielrennen? ’Topteams praten over nieuwe competitie’
Lemmen blijft er vrij nuchter onder. „Het was wel bijzonder om opeens naast Vingegaard te staan of in de kopgroep met Mathieu van der Poel te rijden. Maar ik ben niet echt starstruck. Dat scheelt.”

Mooie ontdekkingsreis
Nu is Tour-winnaar Vingegaard straks zijn kopman bij Jumbo-Visma. Met name in tijdritten en op heuvelachtige parcoursen ziet zijn nieuwe broodheer mogelijkheden. Lemmen kan bijvoorbeeld Wout van Aert bijstaan, nu die zijn luitenant Nathan Van Hooydonck door hartproblemen moet missen. „Het ontwikkeltraject met de ploeg zal uitwijzen waar ik het meeste van waarde kan zijn. Ik verwacht dat dit een mooie ontdekkingsreis gaat worden. Ik heb er in elk geval heel veel zin om met het team aan de slag te gaan, zowel in de voorbereiding als in de koersen. Ik ben trots dat ik de kans krijg om er de komende twee seizoenen samen alles uit te halen en heb er vertrouwen in dat het een succes zal worden. Ik ben ontzettend gretig om resultaten te behalen met zo’n gerenommeerd team als Jumbo-Visma.”

ghostwriter

Ik verwacht dat Lemmen enorme stappen in zijn ontwikkeling gaat zetten.

Laatst gewijzigd
Poeksel

Mooi verhaal over Milan Vader:

https://www.volkskrant.nl/sport/hij-lag-voor-dood-in-een-dal-nu-fietst-milan-vader-weer-om-te-winnen~b6d954b0/

(mocht het achter een paywall zitten iets als archive.is gebruiken)

AWestie

De laatste stand van zaken rond Wout en de Giro: hij heeft het na het bekendmaken van het Tour parcours wederom als wens uitgesproken bij de Gazzetta volgens Wielerrevue https://wielerrevue.nl/artikel/584867/wout-van-aert-wil-zelf-graag-de-giro-rijden-in-2024-maar-het-is-niet-alleen-mijn-beslissing/

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@Poeksel indrukwekkend stuk inderdaad... ik hoop ergens dat hij het mountainbiken nu wat laat vallen en zich volledig gaat richten op de weg, ik denk dat er nog veel meer inzit.

Poeksel

Het lijkt er in ieder geval op dat wegwielrennen prioriteit krijgt boven de mountainbike: "Hij reed drie wereldbekerwedstrijden, maar hij ontbeert de benodigde spiermassa. ‘Dat was even lastig, maar ik heb er nu vrede mee.’ "

tdola

Ok, ervan uitgaande dat tjv t aandurft zonder van aert in de tour...(wat ik absoluut niet zeker weet)...

Giro
Kooij, van aert, affini, 1x van dijke, bouwman, staune mittet, kelderman, 1 van tratnik/valter/tulett
Kooij nette trein, in de bergen vrijbuiten en misschien gaat kelderman toch voor klassement

Tour
Vingegaard, kuss, van baarle, laporte, kruijswijk, jorgenson, benoot, 1 van gesink/tratnik/valter
Alle ballen op vingegaard en kuss reserve kopman

Vuelta
Vingegaard, kuss, kelderman, kruijswijk, vader, van baarle, en 2 van gloag/gesink/valter/tratnik.
De eerst 3/4 hoog houden in klassement en dan zien wie er wint, lol.

AWestie

Interview met Jos https://www.ad.nl/wielrennen/wielerpensionado-jos-van-emden-elke-winter-een-paar-keer-flink-kachel-worden-dat-heb-ik-altijd-gedaan-dat-moet~a9966958/

tdola

Benieuwd wanneer de extra renners bekend worden waar over gesproken werd, en wie t zijn....
Verdwijnen steeds meer renners die nog niet vastlagen.

josi

'@tdola, Het zouden eventueel ook renners kunnen zijn die al wel vastliggen, maar momenteel niet bij een WT-ploeg zitten. Vaak is het dan wel mogelijk om zo'n overeenkomst te verbreken.

AWestie

De Gazzetta stelt zelfs dat Wout zich binnenstebuiten gaat keren voor een zo hoog mogelijke AK positie... https://www.gazzetta.it/Ciclismo/31-10-2023/wout-van-aert-il-suo-programma-di-corse-per-il-2024.shtml

Lijkt me allemaal redactionele vrijheid, aangezien de echte afspraken in december worden gemaakt.

josi

Ik geloof er geen moer van. Wout wil niets liever dan RVV en PR winnen, en dat is onmoglijk te combineren met een klassement rijden in de Giro.

Thurau

Wat AWestie zegt, moet ontzettend grappig zijn als renner en ploeg om een journalist (tussen haakjes) zoveel speculatie als feit te zien presenteren terwijl de planning pas in december wordt gemaakt.
Voor wat betreft de aanwinsten ben ik benieuwd net als de meesten waar men bij uitkomt, 1 van de renners die vastligt tot en met 2024 is Luke Plapp maar die zou naar Jayco vertrekken. Tenminste dat riep men in september, nog steeds niks gehoord en dit is een renner die men bij TJV in het verleden al wilde hebben. Grootste kans is dat hij gewoon bij INEOS blijft maar toch een coureur die ik graag bij de ploeg zou zien want ik denk dat hij meer in zich heeft dan de INEOS er uit krijgt tot nu toe.

Laatst gewijzigd
AWestie

There are no other teams involved, with only Jayco AlUla on Plapp’s radar. https://www.globalcyclingnetwork.com/racing/news/luke-plapp-set-to-switch-from-ineos-grenadiers-to-jayco-alula-in-2024. Plapp is naar verluidt vooral op ramkoers bij Ineos om voor eigen kans bij een Australisch team te rijden.

kelderfan

Ik ben bang dat er geen renners type Plapp bij gaan komen. Gezien Zeeman's uitlating, dat zij de kaart Kooij willen trekken voor de nodige punten.
Want nu Roglic er niet meer bij is, moet Kooij voor de overwinningen worden ingezet.
Wat de Giro betreft wordt 't volgens die Italiaanse krant/bron: Wout met Kooij, Laporte, Affini,Lemmen en Bouwman en hoogstwaarschijnlijk Gloag en Tulett.

AWestie

De Gazzetta heeft helemaal geen mogelijke opstelling beschreven, dus waar haal je dit weer vandaan @kelderfan? Plus: Gloag na een najaar in de kreukels meteen de Giro in sturen lijkt me stug, net als Lemmen meteen in het diepe gooien, maar leuk geprobeerd.

kelderfan

'@AWestie
Dat is mijn opstelling en komt niet uit de krant. Maar met Lemmen heb je een goed punt, die moet zich nog laten zien.
Met Gloag heb ik meer vertrouwen, dat hij 't gaat halen. Want talent heeft hij.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@Kelderfan goed dat je zegt dat het uit je eigen duim komt want zoals je het neer schreef leek het dus wel of je dat uit die krant had gehaald. Maar om er dan bij te zetten hoogstwaarschijnlijk lijkt me ook wat overdreven net zo goed als dat het verhaal uit die krant is. Je noemt willekeurig nu wat namen op wat echt nergens op gebaseerd is. Maar ik ga met je mee dat Kooij en Affini daar wellicht wel bijzitten. Dan met van Aert heb je al een mooi trio voor de etappezeges in de sprint. Ik zou zelf graag toch Wilco wel weer eens in de Giro zien, volgens mij is dit wel een parcours voor hem.

kelderfan

'@Rahim Vlasblom
Ja ik heb twee duimen. Soms uit de linker duim en soms uit de rechter duim. Maar die namen zijn wel zeker goed te verantwoorden.
Want de TdF en Vuelta zijn de belangrijkste doelen van het team; dus je ontkomt er niet aan, dat de Giro met een minder sterk team wordt bemand.
Goed dat je hem noemt, want ik zie Kelderman zeker als kandidaat voor de komende Giro met ook Valter en Tulett.
Maar weet jij toevallig wanner de ploeg met het beloofde paartje gaat komen of moeten wij wachten met de discussies tot na 21 december.

AWestie

De Vuelta het belangrijkst met de Tour? Denk het niet echt, de Vuelta is bonus. Kelderman lijkt me geregeld een onzekere factor in tijdritten te zijn, maar die uitspraak is niet gestoeld op welke cijfers dan ook. Wel heel veel zin in de Giro ploeg nu er veel meer opties open liggen.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Ik weet echt niet hoe je erbij komt dat de Tour en de Vuelta de belangrijkste doelen zijn maar dan nog zie je juist dat in de Vuelta renners worden opgesteld die ook de Giro of de Tour verreden hebben dus ik zie niet in waarom je dan naar de Giro zou moeten gaan met een minder sterk team, dat is echt onzin. Verder geen idee wanneer de ploeg hun laatste aanwinst(en) bekend maakt, maar ik verwacht dat het ondersteunende renners zijn of een jong talent uit hun eigen poule.

@Awestie ben met je eens dat Wilco wisselvallig is in de tijdrit maar hij kan het wel. Zeker die 1e op een wat lastiger terrein zou hem wel moeten liggen. Ik hoop dat ze hem die kans gaan geven en dat hij de vorm haalt uit 2020.

kelderfan

Waarom denk jij dat @Awestie, want de TdF en Vuelta zijn voor kopmannen Vingegaard en Kuss toch de belangrijkste koersen om binnen te halen.
Daarbij horen toch de beste renners als ondersteuning. Derhalve lijkt mij bonus niet van toepassing.

Laatst gewijzigd
kelderfan

'@Rahim Vlasblom
Het is allemaal onzin natuurlijk, dat is echt aan jou om te beoordelen..
Ik zie Vingegaard niet in de Giro acteren en Kuss heeft al duidelijk laten weten, dat hij weer naar de TdF en Vuelta gaat.
Dus ja daar leid ik vanaf dat de Giro minder belangrijk wordt voor de ploeg of er komt nog een grote vis boven water.

1 2 ... 228 ... 237 238

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.