Team Jumbo-Visma 2023

1 2 ... 57 ... 237 238
Nijmos

'@rahim: ik ben hier geen twee jaar dus ik ga ook niet verdedigen wat anderen betoogd hebben. Het zijn ook twee verschillende discussies. De ene gaat over het functioneren van team jumbo visma. Het andere over het functioneren van het wielrenmodel. Dat laatste komt nu aan de orde door de dominantie van de ploeg. Die discussie voerde men ongetwijfeld eerder op een team sky forum ofzo. Ik snap best dat je er als doorgewinterde fan enorm van geniet. Mag ook. Ik ben op de eerste plaats liefhebber van de koers en maak me door deze hegemonie wel wat zorgen. Temeer daar deze de voorjaarsklassiekers lijkt te overstijgen.

Ik verheug me trouwens enorm op de giro. Evenepoel en zijn ondersteuning praat alweer veel teveel over de tactiek. Je kunt beter echte tactiek gebruiken en in de media kletsen in platitudes. Ik verwacht na de giro teksten als "ik was eigenlijk de sterkste", "als er nog een vierde tijdrit was geweest had ik gewonnen", "als die laatste tijdrit vlak was geweest had ik roze gepakt", "roglic heeft alleen maar gewonnen door zijn ploeg", en "als we over 10 jaar nog eens zouden racen zou ik primoz verslaan". Remco gaat de sterkste zijn, maar Proglic en Jumbo de slimste, denk ik.

Dave87

Beste tactiek lijkt mij om gebruik te maken van het collectief. Gokken op Wout alleen is te link en daar komt ook nog bij dat Pogacar en vd Poel goed overeenkomen.

Zorgen dat heel de ploeg na de Kortekeer collectief vooraan zit en dan vanaf de Eikenberg gas erop om zoveel mogelijk helpers van UAE en Alpecin er af te rijden.

Vanaf de Molenberg aanvallen met Laporte, Benoot, Van Hooydonck en/of van Baarle (bij voorkeur 2 van de 4 vooruit krijgen) om Pogacar en vd Poel vroeg aan het werk te zetten of in ieder geval in het defensief te dwingen.

Groot voordeel is dat Wout heeft bewezen een eindsprint af te kunnen maken en de ploeg heeft bewezen dusdanig sterk te zijn dat er constant druk op Pogacar en vd Poel zal staan. Zoals Madeinstars & Nijmos al zeggen hoeft Wout echt niet perse mee te rijden als de 3 giganten vooraan rijden.

Met zelf aanvallen moet Wout m.i. zo lang mogelijk wachten (of überhaupt niet doen). Als hij dat doet zijn er zeker geen ploeggenoten mee en krijg je wss het scenario dat ze met 3 vooraan komen en het risico er af gereden te worden op de klimmetjes.

Heel veel zin in zondag en ik geniet er persoonlijk erg van, veel gele killerbees voorin de koers te zien meedoen ;)

Laatst gewijzigd
IK

Jan Tratnik over zijn afgelopen twee maanden bij TJV. Mooi verhaal.
https://jan-tratnik.com/syuk-reporting-from-the-beehive/

Rawolf

Ik geloof ook wel dat jumbo vrij snel een eerste forsing moet voeren. Ook om het gedrang en geharrewar wat te beperken. Maar verder moet je de koers ook een beetje z'n beloop laten, je kan niet alles controleren in de ronde. Bij anticipatiepogingen met sterke mannen kan je gerust in schuifjes steeds een mannetje mee sturen. Maar het niveauverschil tussen de grote 3 en de rest is zo groot dat ik niet denk dat er veel tactiek aan te pas gaat komen. Als MvdP of Pogacar gaat moet WvA op t wiel zitten, moeilijker is t niet.

De vraag is misschien wat doe je met een Pidcock, Alaphilippe, Ganna etc. Ga je dan op Laporte vertrouwen? Maar of die situatie überhaupt komt, zal sterk zijn.

Rawolf

Stel van der Poel en Pogacar hebben een gat, dan is het gewoon over. Dan kan je nog vHooydonck of Benoot oprapen onderweg, dat gaat nooit genoeg zijn tegen die kannonen. WvA moet zelf op t wiel rijden.

Nijmos

Tja waarom betaal je dan die toppers allemaal, als het niks uitmaakt. Je moet de koers niet ondergaan. Natuurlijk moet wout op het wiel zitten als mathieu of tadej op 90km vd meet al gaat. Maar als de andere 4 zorgen dat ze in de groep erachter zitten hoeft wout nul keer over te nemen. Rijden mathieu en tadej dan door met wout op de baggagedrager? Neen. En dan komen laporte en dylan terug. Die kunnen dan meteen aanvallen en zo mathieu en tadej dwingen te achtervolgen. Volgens mij kun je juist in de ronde een man tegen man gevecht voorkomen.

Rawolf

ik denk dat MvdP en Pogacar ook niet zo bang worden van jumbo mannen die terugkomen, die ze op elke verkeersdrempel kunnen losrijden. Dat er 4 jumbo mannen in een 2e groep zitten acht ik wel onrealistisch. Misschien qua kracht wel maar in de ronde speelt ook een factor geluk en positionering.

Inprincipe zal WvA altijd meerijden met een tweetal of drietal van de pater naar oudernaarde. Hij vertrouwt z'n sprint.

S. Morgenstern

Gewoon mee zijn met de beste in koers inderdaad, dat is uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk weer gewoon het doorslaggevende gegeven. Wanneer dat op de Kwaremont niet lukt, dan kun je nog zoveel finale mannen hebben gehaald als je wilt, die gaan je kopman in De Ronde niet meer terugbrengen bij MvdP en Asgreen.

jenzrscl

Rijd laporte ddv?

Dave87

Nee

ChefSpijker

Hij is vandaag juist wel op de voorlopige startlijst verschenen.

Nijmos

Sommigen doen hier alsof de ronde alleen draait om hardfietsen. Leent zich juist uitstekend voor een tactische race en het uitspelen van een overtal. Uiteraard niet zozeer het laatste stuk naar oudenaarde, maar wie echt meelas snapt dat ik het heb over eerder. Wie denkt dat wout het gaat laten aankomen op een wedstrijdje KOMmetje scoren op de kwaremont tegen poga en matje heeft echt een veel te lage dunk van zeeman en niermann. Ik verwacht zondag bij uitstek een tactisch plan.

Dave87

'@Nijmos helemaal eens! Wat Jumbo juist erg goed doet is de zaken die beïnvloedbaar zijn, beïnvloeden.

Laatst gewijzigd
madeinstars

Ik vind dat Rawolf het wat makkelijk plat slaat. Vooral het gegeven dat Van Aert niet per se mee hoeft te rijden met die mannen, als hij versterking in de achtergrond heeft (de bovendien druk kunnen zetten als het nodig is) lijkt me een heel belangrijk tactisch gegeven. Dat Jumbo met 4 man in koers achter Van Aert zit is inderdaad niet waarschijnlijk, maar stel een exact gelijke situatie als vorig jaar met VdP en Pogacar, maar met Van Aert erbij en in het groepje daarachter zitten Madouas en Van Baarle. Dan Kan Wou dus gewoon kiezen om niet mee te rijden en wat doen VdP en Pogi dan?

Ik blijf ook zeggen dat het makkelijk gedacht is dat Pogacar nog zomaar met Van der Poel naar de meet gaat rijden. Die gaat ook niet volle bak doorrijden, nu hij meermaals geklopt is in de sprint. Dan wordt de koers automatisch tactischer en gaat de kracht van de ploeg zwaarder meewegen tegenover de krachten van de individuele renners.

Daarnaast vind ik het opvallend dat de kritiek jarenlang is geweest dat Wout niet voldoende ondersteuning had in de belangrijke wedstrijden en dat nu de conclusie dan blijkbaar is, dat dat allemaal niet uitmaakt, want het is toch man tegen man...

Laatst gewijzigd
Nijmos

Het gaat ook helemaal niet alleen om dat laatste stukje wel of niet meedraaien. Het gaat erom dat pogacar al de hele middag gaat aanvallen en elke keer wout op zijn wiel gaat krijgen. En waar die in de e3 graag mee doorreed, zal hij nu in het wiel afwachten. En zodra een bijtje terugkeert valt het bijtje aan en kan pogacar of van der poel weer aanzetten om in dat wiel ye komen. Wout hoeft alleen maar het wiel te houden.

De ronde is niet alleen kwaremont en paterberg maar ook nog meer dan 200km vlak en omlaag he.

Jopie

Niet geheel onlogisch als Laporte toch alsnog Dwars door Vlaanderen zou rijden aangezien hij door zijn ziekte nog maar 5 koersdagen heeft dit jaar. Wellicht is de Amstel in dat kader ook nog een optie.

Laatst gewijzigd
AWestie

Juist Benoot/Laporte/Van Baarle kunnen nog een achterstand rechttrekken, wat mij betreft. Daarnaast als zij voorop fietsen, hoeft Wout niks, de rest wel. En als er iemand voorop rijdt heeft Wout altijd weer iemand voor een koppeltijdritje hé ;)

BraboCycling

Laporte staat inderdaad op de PCS startlijst ipv Tim van Dijke nu. Sowieso in ieder geval goed dat Nathan even rust krijgt, ben wel benieuwd of Dylan zal starten morgen.

Mooie (voorlopige) selectie wel met Kooij, Benoot, Van Baarle en Laporte. En dan ondersteuning van Mick (is die weer helemaal fit?), Tosh en Roosen.

Yeez

Mick lijkt mij een fout te zijn. Zal eerder denken dat Tim start

Cycling

'@Brabocycling Mick van Dijje heeft ook de 3 daagse van de Panne gereden. Zijn blessure is dus over. Alleen ik verwacht dat hij nog een trainingsachterstand heeft

kelderfan

Precies @AWestie
Een sterke ploeg kan zeker een achterstand wegwerken. Met een goede Van Baarle, Benoot, Laporte en superknecht Van Hooydonck moet 't goed komen. Ik hoop op een gevecht in de RVV met Wout en genoemde gele bijtjes.
Maar bij IDL: "https://www.indeleiderstrui.nl/wielrennen/interview-van-avermaet-begrijpt-frustraties-van-van-aert-je-bereikt-heel-veel-en-krijgt-toch kritiek."

Laatst gewijzigd
goldone123

Ik denk dat al die mannen van baarle benooth laporte en van hooydonck, allemaal top 15 kunnen eindigen, misschien top 10, ze kunnen het echt wel tactisch spelen.

BraboCycling

Inderdaad dus geen Van Baarle in DDV, wel Laporte. En ook geen Mick, maar Tim van Dijke

kelderfan

Oei geen Van Baarle in de DDV. Kijken of Benoot en Laporte er iets moois van kunnen maken.

madeinstars

Wordt best een moeilijke koers om te voorspellen, DDV. Benieuwd of er een team is of een renner die het hard genoeg kan maken om een sprint te voorkomen. Ineos lijkt de sterkste ploeg, maar Pidcock komt net terug, Ganna is net gevallen en Turner is ook nog niet op zijn allerbest. Zou wel eens een relatief saaie koers kunnen worden.

Ik verwacht in ieder geval eerder een 2021-achtige koers dan 2022.

Laatst gewijzigd
1 2 ... 57 ... 237 238

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.